کد خبر: 41875

محمود علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگوی مشروح با «فرهیختگان»:

اگر سلامت و قاطعیت «رئیسی» تکثیر شود مبارزه با فساد به نتیجه می‌رسد

وکیل برجسته کشورمان ضمن تمجید از رویه رئیسی، رئیس دستگاه قضا در برخورد با مفاسد آن را ناکافی دانست و خواستار مبارزه فراگیر با امر فساد مسئولان و قضات شد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمود علیزاده‌طباطبایی از وکلای برجسته کشورمان در گفت‌وگوی مشروح با «فرهیختگان» به اقدام قوه قضائیه در برخورد با طبری از افراد موثر در دوره ریاست پیشین قوه قضائیه اشاره کرد و ضمن تمجید از رویه رئیسی، رئیس دستگاه قضا در برخورد با مفاسد آن را ناکافی دانست و خواستار مبارزه فراگیر با امر فساد مسئولان و قضات شد؛‌ مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

 با توجه به اقدام اخیر قوه قضائیه در برخورد با طبری به‌عنوان یکی از افراد پرنفوذ در این قوه تحلیل شما از اتخاذ چنین رویکردی در قوه قضائیه برای مبارزه جدی با مفاسد چیست؟

به‌نظر بنده دستگاه قضایی کار نمایشی زیاد انجام می‌دهد که در این زمینه می‌‌توان به بحث جرم سیاسی اشاره کرد؛ از این‌رو قضاوت کردن درباره این دادگاه‌ها از الان زود است، چراکه شائبه برخورد تبعیض‌آمیز درباره افراد نیز وجود دارد.

شائبه تبعیض درباره چه کسانی؟

موارد بسیاری هست که قوه قضائیه برای رسیدگی به آنها ورود نکرده است.

آیا فکر نمی‌کنید در این قضیه، قبح برخورد با افراد رده‌بالا و پرنفوذ درزمینه مفاسد شکسته شده و راهی برای تحقق عدالتخواهی باز شده است؟

بله، خوب است اما اقداماتی که آقای رئیسی آغاز کرده ازلحاظ شعار بسیار قشنگ است و باید دید نتیجه آن چه می‌شود.

مبنای شما برای قائل به شعاری‌بودن این نوع برخوردها با مفاسد چیست؟

برخورد نباید تبعیض‌آمیز باشد و با همه مجرمان باید یک نوع برخورد صورت گیرد؛‌ در پرونده مربوط به شهرداری تهران اگر شما پرونده کرباسچی را با پرونده قالیباف مقایسه کنید، به این تبعیض پی می‌برید.  در زمان کرباسچی با سروصدای زیادی به پرونده او رسیدگی کردند و چندین جلسه علنی با حضور همه رسانه‌ها و صداسیما برگزار شد؛‌ این موضوع را با تخلفات دوره قالیباف و شریفی که در حال حاضر نزدیک به دوسال است در زندان به‌سر می‌برد، مقایسه کنید؛‌ درواقع این اقدامات درحالی است که دستگاه قضایی درباره برخی افراد هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد.  12 ‌پرونده را به دستگاه قضایی داده‌اند اما حتی شورای شهر هم از آن بی‌خبر است، لذا خوب است قوه قضائیه به این پرونده‌ها رسیدگی و سپس اعلام کند هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

  اگر سلامت و قاطعیت رئیسی تکثیر شود مبارزه با فساد به نتیجه می‌رسد

با این پیش‌فرض شما برای مبارزه با فساد چنانچه از هر پرونده‌ای کار شروع شود ممکن است برخی آن را مانند شما نمایشی بدانند و این منجر به بی‌عملی خواهد شد، آیا فکر نمی‌کنید پرونده طبری از آنجایی که از افراد پرنفوذ قوه قضائیه بوده، بسیار مهم است؟

بله، البته این اقدام خوب است، حتی بنده به برخی معاونان قوه قضائیه گفتم اگر آقای رئیسی پنج نفر آدم به سلامت و قاطعیت خود دارد که می‌‌تواند در رأس سازمان‌های مهم قوه قضائیه بگذارد، ممکن است مبارزه با فساد نتیجه بگیرد.  این پرونده درحالی بررسی شد که فقط شخص طبری در آن دخیل نبوده است و بالاترین مقامات قضایی هم‌اکنون در معرض اتهام هستند.

  برخورد با طبری شروع خیلی خوبی برای مبارزه با مفاسد است

بحث یک دادگاه نیست بلکه فرآیندی است که در زمینه مبارزه با مفاسد آغاز شده است.

بله، شروع خیلی خوبی است.

فارغ از بحث عدالتخواهی، درزمینه آزادی‌خواهی تحلیل شما از پرداختن به موضوع جرم سیاسی ازسوی دستگاه قضایی چیست؟

من معتقدم اصلا اتفاق خاصی در زمینه جرم سیاسی نیفتاده است، چراکه این بحث از اول انقلاب مطرح بوده و 41 سال قبل قانون اساسی تصویب کرده که جرم سیاسی باید تعریف شود، اما تازه در سال 95 و پس از 35 سال جرم سیاسی را تعریف کردند.

‌ جرم سیاسی یعنی یک نفر مقابل حکومت بایستد و بگوید شما به‌عنوان حاکم صلاحیت ندارید و من می‌خواهم با عمل مجرمانه شما را کنار بگذارم؛‌ آیا اجازه چنین چیزی داده شده است؟ بدیهی است ما جرم سیاسی نداریم و ازسوی دیگر نیز آن را در حد توهین به روسای سه قوه فروکاستند، ‌آن‌هم درصورتی که با هدف اصلاح امور باشد.

بنابراین به اعتقاد من چیزی که آقای رئیسی نیز در این بخشنامه گفته، عین قانون است و اجرا می‌شود برخی  قضات آن را قبول ندارند.

اما در نقض این صحبت شما همین چند هفته گذشته شاهد بودیم که کارگران هپکو تبرئه شدند و این نشان می‌دهد گام مهمی در این زمینه برداشته شده است و قطعا تحول یکباره ایجاد نمی‌شود.

به‌هرحال باید منتظر نتیجه باشیم، وقتی متهمان اصلی با حمایت مقامات قضایی فرار می‌کنند این امیدوارکننده نیست. البته آقای رئیسی ‌انگیزه خوبی در این زمینه‌ها دارد اما ابزار لازم را برای تحقق آن ندارد.  با قضاتی که ماهی 8 تا 9 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند چطور می‌خواهید با فساد مبارزه کنید، آن‌هم در شرایطی که به‌طور مثال فقط اجاره یک آپارتمان 100 متری حدود 8 میلیون است؟

  دعا می‌کنیم آقای رئیسی در مبارزه با فساد موفق باشد/ او هم ‌انگیزه دارد و هم فرد سالمی است

پیشنهاد شما برای تجهیزشدن به ابزار لازم جهت پیش‌بردن آرمان عدالتخواهی چیست؟

قضات باید تامین شوند و محتاج هزینه‌های اولیه زندگی نباشند و ازسوی دیگر روی آنها نظارت دقیق صورت گیرد، اما وقتی امکان تامین مالی قضات وجود ندارد و یک قاضی برای شهریه و اجاره در زندگی خود درمانده است، پرونده‌های میلیاردی نیز درمی‌آید.

ازسوی دیگر ما مبانی فکری لازم را در این قضیه نداریم و بسیاری افراد جرائم را از لحاظ شرعی برای خود توجیه می‌کنند.  البته ما دعا می‌کنیم آقای رئیسی موفق باشد، چراکه او هم ‌انگیزه دارد و هم فرد سالمی است درحالی‌که برخی مقامات دیگر از این سطح سلامت آقای رئیسی برخوردار نیستند و امیدواریم این امر در زمینه مبارزه با فساد موثر باشد.

 

اخبار مرتبط:

مرتبط ها