کد خبر: 41858

گنج‌زاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: از مدیران دانشگاه آزاد ممنونم که اجازه دادند برای المپیک تلاش کنیم

چه من به توکیو بروم چه پورشیب خوش‌رنگ‌ترین مدال به ایران می‌رسد

پرستویی استاد اخلاق برای همه ماست

حضور در المپیک آرزوی هر ورزشکاری است، من برای رسیدن به این هدف بزرگ چندین سال تلاش کرده‌ام. مطمئن باشید هرکسی از ایران به توکیو اعزام شود، خوش‌رنگ‌ترین مدال را برای کاراته ایران کسب خواهد کرد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سجاد گنج‌زاده یکی از بااخلاق‌ترین و فنی‌ترین کاراته‌کاهای دنیا لقب گرفته که با کلکسیونی از مدال‌های قهرمانی جهانی، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، لیگ جهانی و... به‌دنبال رسیدن به مدال خوش‌رنگ المپیک است تا کلکسیون افتخارات خود را کامل کند. در این مسیر سخت و پرفرازونشیب سجاد گنج‌زاده و ذبیح‌الله پورشیب که هر دو سنگین‌وزن کاراته ایران هستند، شانه‌به‌شانه حرکت کرده‌اند تا درنهایت یک نفر نماینده وزن مثبت 75 کیلوگرم تیم ملی کاراته ایران باشد. حالا در این مسیر بسیار دشوار و حساس، دو رویداد بزرگ دیگر باقی مانده تا تکلیف المپیکی‌های کاراته از طریق رنکینگ المپیک مشخص شود و ملی‌پوشان کشورمان برای روشن شدن تکلیف این وزن تنها در یک رویداد حساس و نفس‌گیر به روی تاتامی خواهند رفت. با ستاره دانشگاه آزاد اسلامی و تیم ملی که این روزها بیشتر از فعالیت در کاراته، کنار بزرگان ورزش و هنر ایران درحال کمک‌رسانی به مردم محروم است درباره مسائل مختلفی صحبت کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سجاد گنج‌زاده را در ادامه می‌خوانید.

از فعالیت‌های خیرخواهانه اخیرت بگو.

رسول خادم که از قهرمانان بزرگ و خوش‌نام ورزش ایران است مسئولیت خیریه علی ابن‌ابیطالب را برعهده دارد و به لطف او این فرصت به ما هم رسید تا در این کار خیر قدم برداریم و خادم مردم ایران باشیم. در طول این مدت که کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را در دنیا تعطیل کرده، ما با رعایت نکات بهداشتی سفرهای مختلفی را به نقاط محروم کشورمان داشتیم و به شهرهای مرزی و محروم سفر کردیم تا بیشتر از مشکلات مردم آگاه باشیم. در این مسیر بزرگ، قهرمانان خوش‌نام دیگری هستند که با جان و دل به ملت ایران کمک می‌کنند.

این فعالیت همچنان ادامه خواهد داشت؟

بله، این خیریه برای تعداد زیادی از خانواده‌های نیازمند خانه ساخته است و تعداد زیادی لوازم خانگی که ضروری است، تهیه و تحویل خانواده‌ها داده شده است.

با این حساب، تنها نکته مثبت ویروس کرونا همدلی قهرمانان کشتی، کاراته و... در مسیر خیر بوده است.

بله، خوشبختانه ما در اسلامشهر، قهرمانان بزرگ و نامی زیادی داریم که شاید خیلی همدیگر را به‌صورت جدی نمی‌شناختیم؛ اما برای کمک به مردم نیازمند در ماه مبارک رمضان یک پویش راه انداختیم تا با همدلی به نیازمندان کمک کنیم. خوشبختانه این پویش باعث شد تا قهرمانان بزرگ اسلامشهر همدیگر را بهتر بشناسند و کارهای بسیار خوبی نیز در امر خیر انجام شد. این فعالیت همچنان ادامه خواهد داشت.

وقتی مردم نیازمند، شما قهرمانان بزرگ کاراته، کشتی و... را از نزدیک می‌دیدند چه حس و حالی داشتند؟

اول باید بگویم که بنده قهرمان تیم ملی کاراته هستم و این وظیفه یک قهرمان است که به مردم نیازمند کشورش کمک کند. جدا از بحث قهرمانی هم باید بگویم که این حرکت‌ها وظیفه انسانی همه ماست که دست هموطن‌هایمان را بگیریم. مردم ایران همیشه برای موفقیت ما دعا کرده‌اند و یک دینی گردن ما دارند، حالا هم وظیفه ما قهرمانان است که دینمان را ادا کنیم.

گویا نقش پرویز پرستویی از ستاره های سینما و تلویزیون هم در این کار پسندیده و خیر خیلی پررنگ بوده است؟

استاد پرستویی الگوی اخلاق برای همه ماست. من در این مدت کوتاه خیلی چیزها از استاد پرستویی یادگرفتم، او واقعا خیلی پرانرژی در این مسیر حرکت می‌کند، چهره شناخته‌شده‌ای است و همه جا مورد احترام مردم قرار گرفته و انصافا شخصیت دوست‌داشتنی و محبوبی است.

با این همه فشار سفر به استان‌های مختلف برای کمک به مردم نیازمند، فرصتی برای تمرین کردن داشتی؟

واقعیت این است که کرونا بهانه‌ای شد تا بعد از دو سال فعالیت فشرده در مسابقات کسب سهمیه المپیک مدت کوتاهی را به استراحت بپردازیم؛ من از این فرصت استفاده کردم تا به همراه رسول خادم و دیگر قهرمانان به مناطق محروم سفر کنیم. تقریبا از دو هفته گذشته تمریناتم را منظم پیگیری می‌کنم تا از اوج آمادگی دور نباشم.

با شرایط فعلی تمرینات تیم ملی کاراته تعطیل است، آیا به‌صورت آنلاین با کادرفنی در ارتباط هستید؟

بله، سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته مدام با تمام ملی‌پوشان در ارتباط است. همه برنامه‌های تمرینی را با او هماهنگ می‌کنیم.

فدراسیون جهانی کاراته به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات کسب سهمیه المپیک را قطع کرد و ابتدا اسامی نفرات المپیکی را اعلام کرد، اما اخیرا اعلام شده، طبق برنامه‌ریزی فدراسیون جهانی کاراته باید دو رویداد باقی مانده برای مشخص شدن سهمیه المپیک برگزار شود، نظرت در رابطه با این موضوع چیست؟

به نظرم با برنامه جدید فدراسیون جهانی، کسب سهمیه المپیک به دل همه ما می‌چسبد. بعد از‌آن هیچ ورزشکاری نمی‌تواند مدعی شود که حق او ضایع شده است. ضمن اینکه از این دو رویداد فقط ما فرصت کسب امتیاز در یک رویداد را داریم و برای اروپایی‌ها دو فرصت دیگر باقی مانده است.

با حضور رقیبی مثل پورشیب چقدر شانس رسیدن به المپیک توکیو را داری؟

حضور در المپیک آرزوی هر ورزشکاری است، من برای رسیدن به این هدف بزرگ چندین سال تلاش کرده‌ام. مطمئن باشید هرکسی از ایران به توکیو اعزام شود، خوش‌رنگ‌ترین مدال را برای کاراته ایران کسب خواهد کرد.

امسال هم برای تیم دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات سوپرلیگ بازی کردی، حمایت این تیم از قهرمانان المپیکی چطور بود؟

مدیریت خوب باعث شده همیشه تیم کاراته دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات سوپرلیگ خوب نتیجه بگیرد. امسال ما برای اینکه در مسیر کسب سهمیه المپیک قرار داشتیم، تنها دو بازی برای این تیم مبارزه کرده‌ایم، درواقع دانشگاه آزاد اسلامی به ما این فرصت را داد تا برای رسیدن به کسب سهمیه المپیک تلاش کنیم. جا دارد به‌خاطر حمایت مسئولان ورزش دانشگاه آزاد اسلامی و سرمربی این تیم تشکر کنیم. اعضای تیم همیشه یک‌دل بوده‌اند تا تیم دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات لیگ موفق باشد. حالا تلاش می‌کنیم مثل همیشه برای موفقیت این تیم قدم‌هایمان را محکم‌تر برداریم.

صحبت پایانی؟

برای رسیدن به المپیک توکیو و کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال برای کشورمان، نیاز به دعای مردم کشورمان داریم. امیدوارم ملت ایران مثل همیشه به ما انرژی مثبت انتقال دهند تا در المپیک توکیو برای ایران عزیز افتخارآفرینی کنیم.

* نویسنده: حسن صفوی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها