کد خبر: 41806

«فرهیختگان» واکنش نخبگان و سیاستمداران آمریکایی به حوادث اخیر در ایالات متحده را بررسی کرد

اعتراض به وقت سرخوردگی

زانوی فشرده شده بر‌گردن جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی، فریاد شکاف طبقاتی و نژادی را در آمریکا بلند کرده است. فریادی که آنقدر صدای آن بلند شده که دامنه آن به کشورهای متحد آمریکا در قاره سبز نیز کشیده شده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ترامپ می‌گوید هیچ رئیس‌جمهوری مثل او برای سیاه‌پوستان آمریکا کار نکرده است! اگرچه رقبای دموکراتش معتقدند بخش زیادی از اوضاع آشفته این روزهای ایالات‌ متحده به سیاست‌های نژادپرستانه او باز می‌گردد و اظهارات تفرقه‌افکنانه‌اش صدای هم‌حزبی‌هایش را هم در‌آورده است. با این‌ حال اندیشمندان معتقدند نژادپرستی و بی‌عدالتی سیستماتیک در ایالات‌ متحده آمریکا نهادینه شده و در این میان تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد اگرچه ممکن است در اعمال سیاست‌های ظاهری، هر یک ماسک‌های گوناگون را به چهره بزنند. به هر ترتیب روشن آن است که زانوی فشرده شده بر‌گردن جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی، فریاد شکاف طبقاتی و نژادی را در آمریکا بلند کرده است. فریادی که آنقدر صدای آن بلند شده که دامنه آن به کشورهای متحد آمریکا در قاره سبز نیز کشیده شده است؛ مردمی که نفس‌های بند آمده‌شان از بحران بهداشت و درمان و اقتصاد و سیاست‌های سیاستمداران آمریکایی چند ماهی است که به‌واسطه کرونا‌ویروس پشت ماسک‌ها محبوس شده، حالا ابایی ندارند که حتی با لشکرکشی ارتش آمریکا به خیابان‌ها بیایند و علیه بی‌عدالتی فریاد بزنند. آنچه در ادامه می‌آید واقعیت این روزهای آمریکا به روایت سیاستمداران و اندیشمندان آمریکایی است.

حزب دموکرات و جو بایدن روی موج اعتراضات

طی چند روز اخیر حزب دموکرات آمریکا رسما جو بایدن، معاون اوباما رئیس‌جمهور سابق این کشور را به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا معرفی کرد. بایدن و حزب دموکرات سعی کردند از اعتراضات آمریکا به‌نفع سبد رای خود بهره بگیرند، از این رو انتقادات این حزب به عملکرد ترامپ طی روزهای اخیر بیش از پیش بود. به گزارش رویترز از واشنگتن، سیاستمداران دموکرات شعار‌های معترضان را تکرار و اعلام کرده‌اند قصد دارند اصلاحاتی را به اجرا درآورند. یواس‌ای تودی نیز ار زانو زدن هشت‌دقیقه‌ای سناتورهای دموکرات در گرامیداشت سیاه‌پوستان در واشنگتن خبر داد. جو بایدن نیز در انتقاد به عکس یادگاری ترامپ با انجیل در کنار یک کلیسا تاکید کرد: «اگر او انجیل را باز کرده بود چیزی یاد می‌گرفت.

 ای کاش به‌جای تکان دادن انجیل، یک‌بار آن را خوانده بود.» به نوشته نشریه «بیزنس اینسایدر» بایدن یک روز پس از برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی در ایالت «دلاوِر»، در محل برگزاری این تجمع حاضر شد. کمپین انتخاباتی بایدن عکسی از او را در حالی که در کنار یک پدر و پسر سیاه‌پوست زانو زده بود، منتشر کردند. بایدن نیز با انتشار این عکس در حساب توئیتری خود نوشت: «درحال‌حاضر ما ملتی درحال درد کشیدن هستیم، اما نباید اجازه دهیم این درد ما را نابود کند. به‌عنوان رئیس‌جمهور پیش بردن این گفت‌وگوها کمک کرده و مهم‌تر از آن، [به این گفت‌وگوها] گوش خواهم کرد، همان کاری که امروز در بازدید از محل اعتراضات دیشب انجام دادم.» رویترز نیز از دیدار جو بایدن با بیش از 12 تن از رهبران جمعیت سیاه‌پوستان ایالت دلاور در کلیسایی در شهر ویلمینگتون خبر داد. او در این دیدار اعلام کرد: «ترامپ و مشاوران ارشد اقتصادی‌اش به‌جای آنکه کشور را برای مقابله با این بیماری جهان‌گیر (کرونا) آماده کنند به مردم گفته‌اند سهام بخرند! اکنون پس از آنکه بیش از ۱۱۰هزار آمریکایی کشته شدند، می‌بینیم که بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی همچنان بیکارند. عواقب، واضح و روشن است. ما همچنان با بیکاری ویرانگر روبه‌رو هستیم. ما همچنان با بحران بهداشتی در ابعاد تاریخی روبه‌رو هستیم... . درصورت راهیابی به کاخ سفید، ظرف مدت ۱۰۰روز هیات نظارت بر عملکرد پلیس را تشکیل می‌دهم. به‌زودی از یک طرح اقتصادی برای رسیدگی به وضعیت بد معیشتی جمعیت‌های سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها پس از شیوع کرونا رونمایی خواهم کرد. طرح اقتصادی من شامل بخش‌هایی در حوزه مسکن، آموزش و دسترسی به سرمایه در جمعیت سیاه‌پوستان است، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که بهبود وضعیت اقتصادی، نژادپرستی نهادی را برطرف می‌کند.»  رهبران جمعیت سیاه‌پوستان نیز در این دیدار از بایدن خواستند یک فرد سیاه‌پوست را برای سمت دستیار معاون رئیس‌جمهور انتخاب کند و افزودند که اعتراضات اخیر بازتابی از رنج و ناامیدی سیاه‌پوستان آمریکا نسبت به فقدان توجه و تخصیص منابع کافی به جمعیت آمریکاییان آفریقایی‌تبار است. 

جو بایدن پیش از این دیدارها نیز طی یک بیانیه تاکید کرده بود: «مردم آمریکا حق دارند علیه خشونت دست به اعتراض بزنند، اما حق تخریب و سوزاندن اموال عمومی را ندارند.» این نامزد انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا طی یک پیام ویدئویی نیز قتل اریک گارنر، شهروند ۴۳ساله سیاه‌پوست ساکن نیویورک در ۱۷ جولای ۲۰۱۴ (تیرماه ۱۳۹۳) را یادآور شد؛ کسی که ماموران پلیس به‌رغم فریادهایش درباره اینکه نمی‌تواند نفس بکشد، همچنان گلویش را تا سر حد مرگ فشردند و جانش را گرفتند و بر لزوم پایان یافتن خشونت‌ها و تبعیض‌های نژادی نظام‌مند در آمریکا تاکید کرد. این اظهارات حمایت‌جویانه بایدن درحالی است که وی تنها چند هفته پیش از اعتراضات در مصاحبه‌ای با یک شبکه رادیویی گفته بود سیاه‌پوستانی را که از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کنند نمی‌توان سیاه‌پوست دانست. اظهاراتی که با واکنش تند جامعه سیاه‌پوستان آمریکا مواجه شده بود. تا آنجا که بایدن مجبور به عذرخواهی شد.

باراک اوباما: اعتراضات تجلی سرخوردگی مردم آمریکاست؛ رای دادن اتلاف وقت نیست

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا طی بیانیه‌ای نوشت: «اینکه آرزو کنیم بعد از یک همه‌گیری جهانی و بحران اقتصادی زندگی به‌حالت عادی برگردد، امری عادی است. اما باید به‌خاطر بیاوریم که برای میلیون‌ها آمریکایی، برخورد متفاوت براساس نژاد یک امر عادی غم‌انگیز، دردناک و دیوانه‌کننده است که هنگام مراجعه به نظام سلامت، نظام قضایی، قدم زدن در خیابان یا فقط تماشای پرندگان با آن مواجه می‌شوند. این نباید در آمریکای سال ۲۰۲۰ امری عادی باشد. این برعهده همه ماست که فارغ از نژاد و موقعیت، هنجار جدیدی ایجاد کنیم که در آن میراث تعصبات و رفتارهای نابرابر نهادها و قلب‌های ما را آلوده نکنند.» با این حال اوباما در جدیدترین واکنش خود در پیامی با هدف کاهش ناآرامی‌ها و اعتراضات اقدامات خشونت‌آمیز برخی معترضان را نیز رد و تاکید کرد: «ما قادر نیستیم 400 سال نژادپرستی را به‌طور ناگهانی محو کنیم.» البته اوباما اشاره مستقیمی به سیاست‌ها و عملکرد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نکرده و این درحالی است که بسیاری از دموکرات‌ها ترامپ را به‌خاطر رویکرد وی در اجرای قانون به‌شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. وی در پیامی ویدئویی که شبکه ان‌بی‌سی نیز از بازنشر‌دهندگان آن بود، گفت: «برای ایجاد تغییر واقعی، از یک‌سو باید مشکل را برجسته کنیم و از سوی دیگر باید کاری کنیم که صاحبان قدرت نتوانند احساس راحتی کنند. اما باید آن را به راه‌حل‌هایی عملی و قوانینی قابل اجرا تبدیل کنیم. معترضان برای اولین‌بار در تاریخ اعتراضات اینچنینی، تغییر در ساختار پلیس این کشور در سطح ملی و سازمانی را خواستار هستند. به اندازه‌ای درباره تاریخ اطلاعات دارم که بگویم اعتراضات ضدنژادپرستی روزهای اخیر با اعتراضات دهه ۱۹۶۰ متفاوت و غیرقابل‌مقایسه است.»

اوباما در یادداشتی که در «مدیوم» -که یک پلتفرم نشر الکترونیک آنلاین در آمریکا است-  باعنوان «چطور می‌توان این لحظه را به یک نقطه عطف واقعی تبدیل کرد؟» نوشت: «سیل اعتراضات در سراسر کشور تجلی سرخوردگی واقعی و مشروع به‌خاطر چند دهه ناکامی در انجام اصلاحات واقعی در رویه‌های پلیس و همچنین اصلاحات گسترده‌تر در سیستم عدالت کیفری در ایالات متحده است... . من شنیدم برخی می‌گویند مشکل تجدید تعصبات نژادی در سیستم عدالت کیفری‌مان ثابت می‌کند که فقط تظاهرات و اقدام مستقیم می‌تواند باعث ایجاد تغییر شود و رای دادن و مشارکت در رویه‌های سیاست انتخابات، اتلاف وقت است. من به‌شدت مخالف این حرف هستم... . متوجهم که چندماه اخیر خیلی سخت و دلسردکننده بوده و اینکه ترس، افسوس، تردید و سختی دوره همه‌گیری (کرونا) با یادآوری‌های فاجعه‌بار درباره تعصبات و بی‌عدالتی‌ها توام شده و اینها بخش اعظمی از زندگی آمریکا را ترسیم کرده است، اما مشاهده مضاعف شدن کنشگری جوانان در هفته‌های اخیر از تک‌تک نژادها و ایالت‌ها مرا امیدوار کرده است. ما اگر در مسیر رو به جلو بتوانیم خشم قابل‌توجیه‌‌مان را به‌صورتی مسالمت‌آمیز، پایدار و موثر کانالیزه کنیم، در آن صورت این لحظه به یک نقطه عطف واقعی در تاریخ طولانی حرکت‌مان به‌سمت زندگی کردن در بالاترین ایده‌آل‌ها تبدیل می‌شود. بیایید این کار را بکنیم.»

جورج بوش: زمان آن رسیده که شکست را باور کنیم

جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در بیانیه‌ای بدون اشاره به نام دونالد ترامپ از برخورد خشونت‌آمیز او با معترضان ضد نژادپرستی انتقاد کرد و نوشت: «ارزش‌های آمریکا با بیرون راندن معترضان از میدان لافایت در مقابل کاخ سفید در تعارض است. تنها راه برای دیدن صادقانه خود، گوش فرا دادن به صدای بسیاری از افرادی است که احساس رنج و اندوه می‌کنند. کسانی که برای سرکوب این صدا‌ها تلاش می‌کنند. سوالات نگران‌کننده‌ای پس از این حادثه مطرح می‌شود که باید به آنها پاسخ داده شود. زمان آن رسیده که آمریکا شکست اندوه‌بار ما در زمینه نژادپرستی را باور کند. این شکستی تکان‌دهنده است، وقتی آمریکایی-آفریقایی‌تبار‌های جوان مورد سرکوب و تهدید قرار می‌گیرند. این حوادث غم‌انگیز در بستری از حوادث تراژدیک مشابه رخ می‌دهد و این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید به نژادپرستی سیستماتیک در جامعه خود پایان دهیم.»

نانسی پلوسی:مردم آمریکا علیه ظلم و وحشی‌گری اعتراض می‌کنند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و از منتقدان سرسخت ترامپ آن‌گونه که شبکه تلویزیونی‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی گزارش داده به جمع تظاهرات‌کنندگان معترض به قتل جورج فلوید پیوسته و در جمع آنان گفته است که صدای او شنیده می‌شود که می‌گوید از همه شما متشکرم. وی همچنین پیش از آن در بیانیه‌ای که همراه با چاک شومر، رهبر اقلیت مجلس سنا منتشر کرده بود، تاکید داشت: «مردم آمریکا علیه ظلم و وحشی گری
اعتراض می‌کنند. درشرایطی که کشور به وحدت نیاز دارد، ترامپ تفرقه‌افکنی می‌کند. در این شرایط دشوار، کشور به رهبری واقعی نیاز دارد. ترامپ به دامن زدن به فتنه، تعصب کور و خشونت ادامه می‌دهد. او بزدل، ضعیف و خطرناک است.» نانسی پلوسی، همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «اظهارات ترامپ به‌عنوان تله‌‌ای عمل می‌کند که توجه افراد را از مسائل پایه‌ای که موجب به وجود آمدن اعتراضات شد، پرت می‌کند. »

مارک اسپر: قتل فلوید اتفاقی بسیار تکراری در آمریکاست

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قتل مرد سیاه‌پوست آمریکایی را جنایتی وحشتناک خواند و گفت: «این رویداد، اتفاقی تاسف‌آور است که شاهد تکرار آن به دفعات بوده‌ایم. بنده بسیار تلاش می‌کنم تا وزارت دفاع وارد فضای سیاسی نشود. این کار در دوران کنونی که به زمان انتخابات (ریاست‌جمهوری) نزدیک می‌شویم، بسیار دشوار است. غیرسیاسی ماندن (پنتاگون) به‌معنای آن است که درمواقعی باید موضع‌گیری کنیم و درمواقعی نباید. اتفاقی که برای جورج فلوید رخ داده است، به‌دفعات بسیار در این کشور رخ می‌دهد. در اکثر مواقع ما از منظر جایگاه وزارت (دفاع)، درخصوص این موارد موضع نمی‌گیریم. اما باتوجه به اتفاقاتی که در چند روز اخیر رخ داده است ما به صراحت بسیار اعلام کردیم که این مساله به موضوعی ملی تبدیل شده است که بسیار قابل شعله‌ور شدن است... ترجیح می‌دهم ارتش به پایگاه‌های خود بازگردد. اسپر گفته بود با توسل به قانون موسوم به «قانون خیرش ۱۸۰۷» برای فرونشاندن اعتراضات مخالف است. با بالاگرفتن انتقادات اسپر، زمزمه‌های برکناری وی در کاخ سفید نیز بالا گرفت.» در همین راستا کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: «اسپر اکنون درسمت خود باقی است، اما اگر ترامپ اعتماد خود را به وی از دست بدهد، در آینده مطلع خواهید شد.»

جیمز ماتیس: ممکن است آمریکا از هم گسیخته شود

جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا که سال 97 به‌دلیل اختلاف‌نظر با ترامپ درخصوص مسائل سوریه از سمت خود کناره‌گیری کرده بود، طی بیانیه‌ای اقدامات انجام‌شده از سوی ترامپ برای پایان دادن به اعتراضات اخیر آمریکا به‌ویژه استفاده از نیروهای ارتش را مورد انتقاد قرار داد و شخص ترامپ را تهدیدی علیه قانون اساسی ایالات متحده برشمرد و ضمن حمایت از شعارهای عدالت‌خواهان معترضان نوشت: «وقتی ۵۰سال پیش به ارتش پیوستم، سوگند خوردم که از قانون اساسی دفاع و از آن حمایت کنم. اما هرگز به خواب هم نمی‌دیدم روزی بیاید که نیروهایی که همان سوگند را یاد می‌کنند برای نقض حقوق قانون اساسی هم‌میهنان خود دستور بگیرند... اتحاد در آمریکا با تضمین این مساله شروع می‌شود که همه ما در برابر قانون برابریم. آمریکایی‌ها باید مطمئن باشند که ما از سیاست‌مان بهتریم. دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهور در دوران زندگی من است که سعی ندارد مردم آمریکا را متحد کند - حتی تظاهر هم نمی‌کند که چنین قصدی دارد. در عوض سعی می‌کند بین ما شکاف بیندازد. آنچه شاهدیم محصول سه سال تلاش عامدانه در این زمینه است. ما شاهد پیامدهای سه‌سال غیبت یک رهبری جا افتاده و رهبری یک فرد عاری از بلوغ هستیم. ما می‌توانیم بدون او متحد شویم و برای این کار از نقاط قوتی که بخشی از ذات جامعه مدنی ماست، نیرو بگیریم.» ماتیس همچنین ترامپ را به هیتلر و نازی‌های جنایتکار جنگ جهانی دوم تشبیه کرد و به نظامیان یادآور شد شعار نازی‌ها برای نابودی ما عبارت بود از تفرقه بینداز و حکومت کن.  پیش از این (در شهریور 98) ‌جیمز ماتیس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را فردی غیرعادی خوانده و با اشاره به ماهیت تهاجمی سیاست‌های آمریکا هشدار داده بود که ممکن است این کشور از هم گسسته شود. اگرچه تاکید کرده بود چنددستگی‌ها در آمریکا به یک فرد یا یک دولت مربوط نمی‌شود و تفرقه را بزرگ‌ترین تهدید داخلی آمریکا خوانده بود.

   حمایت‌ها از انتقاد تند جیمز ماتیس

این اظهارات جیمز ماتیس با واکنش تند ترامپ مواجه بود. در مقابل ژنرال وسلی کلارک در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، ضمن حمایت از انتقادات تند جیمز ماتیس از ترامپ گفت: «این انتقادات پیامی برای حامیان ترامپ است تا بدانند که او حمایت یکی از بلندپایه‌ترین نظامیان و وزیر دفاع سابق آمریکا را از دست داده است!» چاک شومر سناتور برجسته دموکرات ایالت نیویورک و رهبر اقلیت در سنای آمریکا نیز در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی در واکنش به انتقاد اخیر جیمز ماتیس​ وزیر دفاع پیشین آمریکا از سیاست‌های ترامپ گفت: «ترامپ با خوی دیکتاتوری خود هیچ حد و مرزی ندارد، به نظر من این انتقادها بسیار خوب بودند. اقدام وی (ماتیس) در محکوم کردن ترامپ کاملا به‌موقع و در زمانی بود که اکثریت آمریکایی‌ها بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی انتظار کسی را دارند که آنها را متحد کند، ولی می‌بینیم رئیس‌جمهوری داریم که به‌دنبال انداختن تفرقه بین ماست و عاشق این است در زمانی که نیاز به اتحاد داریم تفرقه بیندازد و این چیزی نیست که آمریکایی‌ها خواهان آن باشند.» جمهوری‌خواهانی چون سناتور میت رامنی و سناتور لیزا مورکوفسکی نیز به حمایت از بیانیه ژنرال ماتیس پرداختند. رامنی گفته: «بیانیه ژنرال ماتیس غافلگیرکننده و قدرتمند بود.» مورکوفسکی نیز تاکید کرده: «من واقعا متشکرم. به نظرم سخنان ژنرال ماتیس درست، ضروری و غیرمنتظره بود.»

سناتور مورفی:  ما ملتی شکست خورده‌ایم

سناتور مورفی، نماینده‌ دموکرات ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا در ویدئویی که در حساب شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، تلاش دارد ریشه‌های تبعیض نژادی را برای مردم آمریکا یادآوری کند و به آنان هشدار ‌دهد در انتخابی که پیش‌رو است بسیار دقیق عمل کنند و گفت: «ما ملتی شکست‌خورده‌ایم که نتوانسته ایم به چیزی فراتر از رنگ‌پوست بیندیشیم و جامعه‌ای بسازیم که بتواند به‌سوی برابری گام بردارد. داشتم به آنهایی فکر می‌کردم که سن‌وسالی از ایشان گذشته و رویداد‌های سال ۱۹۶۷ را به‌خاطر دارند. افرادی که شاید بسیاری از رخداد‌هایی که امشب اتفاق افتاد برایشان آشناست؛ هیاهویی که با استیلای وحشیانه‌ سفیدپوستان آمریکایی بر سیاه‌پوستان به وجود آمده و به‌تدریج از شهری به شهر دیگر به خشونت دامن زده است. مطالب بسیاری درباره‌ تابستان سال ۱۹۶۷ خوانده‌ام. درواقع رئیس‌جمهور جانسون (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) کمیته‌ای را مامور کرد تا علت‌ها و عوامل ناآرامی را بررسی کند. صادقانه بگویم او همه‌ سیاستمداران خودی را در این کمیته قرار داد و امیدوار بود گزارشی که کمیته منتشر می‌کند گزارشی ضعیف و ملایم باشد. اما آن‌گونه که رئیس‌جمهور می‌خواست نشد؛ درواقع کمیته‌ یادشده، حقایق را گفت و جانسون تلاش کرد گزارش را به‌کلی پنهان سازد. اما یافته‌های گزارش در سال ۶۷ یا ۶۸ در روزنامه‌های سراسر کشور چاپ شد. هم‌اکنون بیان و زبان آن گزارش کمی کهنه شده است، اما فکر می‌کنم مهم باشد نگاهی دوباره به آن بیندازیم. آنچه سفیدپوستان آمریکایی هرگز درکش نکرد‌اند، اما هیچ‌سیاه‌پوستی نمی‌تواند فراموشش کند این است که جامعه‌ سفیدپوستان عمیقا با محله‌های سیاه‌پوست‌نشین عجین شده است. نهاد‌های سفیدپوست بودند که چنین محله‌هایی را ایجاد و آنها را حفظ کردند؛ و حالا این جامعه‌ سفیدپوست است که آنان را نادیده می‌گیرد. جامعه‌ ما دارد به‌سوی تقسیم شدن به دو جامعه‌ سیاه و سفید پیش می‌رود؛ دو جامعه‌ مجزا و نابرابر... امروز احتمال زندانی شدن جوان فقیر آفریقایی آمریکایی بسیار بیشتر از فارغ‌التحصیل شدن او از دانشگاه است.

حبس و زندانی کردن افراد جای خود را به کشتن و اعدام بدون برگزاری محاکمه داده و به ابزار تازه‌ای در دست ظالمان و ستمگران تبدیل شده است. خشونت با سلاح گرم در میان رنگین‌پوستان، آسیب‌های روحی و روانی آنچنان شدیدی در کودکان و نوجوانان برجا می‌گذارد که اگر صادقانه بخواهیم بگوییم آنان را تا پایان عمر از کار می‌اندازد؛ ضرب و شتم‌هایی را که در این تصاویر ویدئویی مشاهده می‌کنیم -اینها تنها مواردی است که ثبت و ضبط می‌شود- بخشی بسیار کوچک و جزئی از ماجرای اصلی است! جدایی نژادی و نابرابری کنونی بین ما اصلا کمتر از آن چیزی نیست که در سال ۱۹۶۷ شاهدش بودیم. اکنون زمان آن رسیده است که این ناکامی و شکست را بپذیریم و این را درک کنیم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حتی جزئی‌ترین اصلاحات نیز کارساز است. هیچ وقت بهانه‌ای وجود نداشته که اعتراضی سیاسی را به خشونت بکشاند؛ چنین رفتاری باید متوقف شود. اما بهتر است این را درک کنیم برای میلیون‌ها سیاه‌پوست آمریکایی که دهه‌ها و قرن‌های متمادی است کتک می‌خورند، شکار می‌شوند و هدف آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اعتراض مسالمت‌آمیز کاری از پیش نبرده است و حالا هم البته انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری، گویاترین نشانه‌ ناکامی و شکست ماست.»

جان لوئیس: اعتراضات از اعتراضات دهه 60 میلادی بزرگ‌تر است و اقدامات نظامی آن را متوقف نمی‌کند

جان لوئیس، یکی از رهبران حقوق شهروندی در آمریکا و نماینده حوزه انتخابیه پنجم ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا، در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس نیوز گفت: «اعتراضات جهانی به قتل جورج فلوید از تظاهرات عظیم دهه 60 میلادی نیز بزرگ‌تر است. من و سایر تظاهرات‌کنندگان حقوق مدنی در دهه 60 (میلادی) ضرب و شتم وحشیانه به دست نیروهای پلیس نظامی را مشاهده کرده‌ و با آن روبه‌رو شده‌ایم. اقدام نیرو‌های پلیس نظامی در آن زمان، آنها را متوقف نکرد و این اقدام کسانی را که هم‌اکنون در سراسر کشور به قتل جورج فلوید اعتراض می‌کنند نیز متوقف نمی‌کند. به‌نظرم این یک اشتباه جدی از طرف رئیس‌جمهور ترامپ است که برای متوقف کردن اعتراضات غیر‌خشونت‌آمیز، صلح‌آمیز و منظم از نظامیان استفاده کند. به باور من هنوز اعتراضات صلح‌آمیز به‌عنوان موثر‌ترین ابزار برای ایجاد تغییر اجتماعی است و این اعتراضات را وارد شدن به «مصیبت خوب» می‌توان خواند. این تظاهرات بسیار فراگیر و گسترده‌تر است. مردم اکنون می‌فهمند که آن مبارزات درباره چه بوده است. این یک گام دیگر در یک جاده بسیار طولانی به‌سوی آزادی و عدالت برای بشریت است.»

رودی جولیانی: ماجرای مشمئزکننده مینیاپولیس یعنی ضعف مدیریت و آموزش در پلیس آمریکا

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، مطابق آنچه شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز نقل کرده، گفته است: «ماجرا آنقدر شرم‌آور است که هیچ فردی -چه سفید‌پوست، چه سیاه‌پوست یا دو‌رگه‌- مشمئز‌کننده بودن ماجرای پیش آمده برای آقای فلوید را رد نمی‌کند‌‌! من طرفدار پلیس هستم. من در خانواده‌ای بزرگ شدم که پنج مامور پلیس در آن حضور داشتند. من در طول زندگی‌ام به مدت ۳۰ سال با پلیس کار کرده ام. من به‌عنوان یک دادستان و مقام ارشد وزارت دادگستری با پلیس کار کرده ام. من در مواقع بسیار سخت از آنها دفاع کرده ام. من به‌عنوان دادستان هم 70 مامور پلیس را تحت‌تعقیب قرار داده‌ام و آنها را زندانی کرده ام. من تفاوت وضعیت را می‌دانم. من درباره این پرونده پیش‌داوری نمی‌کنم، اما نمی‌توانم به اقدام این مامور پلیس (علیه جورج فلوید) واکنش نشان ندهم!» جولیانی تاکید کرد:« واقعا جای تاسف دارد.  این وضع یک وضع بد واقعی است که باید اصلاح شود. آنچه در این پرونده اتفاق افتاد، تقصیر پلیس بود. مساله فقط به اقدام یک افسر پلیس مربوط نمی‌شود، بلکه نشان می‌دهد آموزش در اداره پلیس تا چه حد ضعیف است! نشان می‌دهد که اداره پلیس چقدر مدیریت ضعیفی دارد! این مامور پلیس هرگز آموزش ندیده بود، سایر مامورانی که کنارش ایستاده بودند هم هیچ‌گونه آموزشی ندیدند. نکته دیگر این است که اداره پلیس به‌خوبی سازماندهی نشده است، چون هیچ افسر ارشدی در آنجا حضور نداشت. به ایالت مینه‌سوتا نگاه کنید.  ببخشید که سیاسی صحبت می‌کنم، اما شهر‌ها به‌دست افرادی اداره می‌شوند که نمی‌دانند چگونه از شهر پاسبانی کنند! عصبانیت به‌علت آنچه برای آقای جورج فلوید رخ داد کاملا مشروع است. این ماجرا (قتل جورج فلوید) کاملا روشن است.»

ریچارد بلومنتال: در بحران اقتصادی، بهداشتی هستیم و‌لی زمان از بین بردن ویروس نژادپرستی رسیده است

سناتور ریچارد بلومنتال، عضو کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا تاکید کرد: «آمریکا بر اثر تب نزاع و اختلاف، دچار تشنج شده است. این تب به‌علت برخی صحبت‌های افرادی که در راس دولت قرار دارند، شدت گرفته است. اکنون نقش ما این است که با یکدیگر متحد شویم، رو به جلو حرکت کنیم و از این لحظه -که در بحبوحه بحران اقتصادی، بحران بهداشتی و بحران عدالت قرار دارد- استفاده سازنده‌ای کنیم.
به همین علت است که رهبری و مدیریت در لحظه کنونی، بسیار اهمیت دارد. ضرورت دارد که ما ویروس نژادپرستی را -که برای مدت‌زمان طولانی این کشور را آلوده کرده است- از بین ببریم. این ویروس به‌طرق متعدد ظهور و بروز کرده است که چشمگیر‌ترین آن در ویدئوی منزجرکننده‌ای است که مربوط به اقدام وحشیانه مامور پلیس مینیاپولیس است. مقامات پلیس می‌گویند اکنون بازگرداندن نظم به خیابان‌های آمریکا ضرورت دارد، اما لازم است که حرکتی رو به جلو داشته باشیم و تغییر در این کشور را اجرا کنیم. زمان این تغییر فرا رسیده است.»

کامالا هریس: نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا با مردم بدتر از حیوان برخورد می‌کند

کامالا هریس، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ‌ام‌اس‌آن‌بی‌سی تاکید کرد: «اظهارات ترامپ شبیه اظهارات یک دیکتاتور بی‌خبر از قوانین کشورش و تاریخ و سابقه موضوع نژاد در آمریکاست که در آن با سیاه‌پوستان رفتاری بدتر از حیوانات انجام می‌شود و این دست اظهارات به‌دور از هر‌گونه همدلی با درد مردم به خشم و رنج این مردم می‌افزاید. همان‌طور‌که پیش تر نیز گفته‌ام، دونالد ترامپ بدترین ترکیب ممکن از جورج والاس و ریچارد نیکسون است، وی توانمندی لازم را برای هدایت و رهبری کشورمان ندارد، به‌خصوص در چنین وضعیت بحرانی‌ای که مردم رنج می‌کشند و آمریکا جریحه‌دار شده است و اکنون زخم‌هایش به رخ کشیده می‌شوند. کاری هم که ترامپ می‌کند، دمیدن بر آتش رنج و درد است. از نظر من ترامپ هیچ احساس همدلی با درد‌های مردم ندارد و درخصوص موضوع نژاد، از تاریخ این کشور بی‌اطلاع است. اینکه با مردم سیاه‌پوست در این کشور رفتاری بدتر از حیوان شده بود که رفتار با جورج فلوید، نمونه‌ای از آن بود و هرگز به این مشکل به‌صورت جدی رسیدگی نشد. تاریخ نژادپرستی سیستماتیک که در آمریکا وجود دارد و در کنار همه این مسائل، ترامپ فکر می‌کند با درخواست برای اجرای نظم و قانون، تبدیل به یک قهرمان می‌شود، ولی کاری که وی انجام می‌دهد این است که دارد آمریکا را نابود می‌کند.» هریس همچنین در توئیتر نوشت: «جوامع سیاه‌پوستان قرن‌هاست که عدالتی برابر مطابق با قانون دریافت نکرده‌اند. خون سیاه‌پوستان پیاده‌رو‌های آمریکا را لکه‌دار کرده است. (این) درد واقعی است. این درد عمیق است. باید گوش فرا داده و تصدیق کنیم و برای تغییر جوامع خود اقدام کنیم.»

مایک مولن: خشونت پلیس و بی‌عدالتی در آمریکا نهادینه شده است

مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک نوشت: «زمانی که دیدم نیروهای امنیتی -‌از‌ جمله گارد ملی‌‌- با زور و خشونت راهی را از میان مردم در میدان لافایت باز کردند تا بازدید رئیس‌جمهور از کلیسای سن‌جانز را میسر کنند، حالم به‌هم خورد... اگرچه هیچ‌کس نباید خشونت، خرابکاری و غارتگری را که در خیابان‌های شهر ما بیداد می‌کند تایید کند؛ به‌علاوه، هیچ‌کس هم نباید نگرانی‌های بزرگ‌تر و عمیق‌تر در مورد نژادپرستی نهادینه شده را که باعث بروز این خشم شده است، نادیده بگیرد. من به‌عنوان یک مرد سفید‌پوست، نمی‌توانم ادعا کنم ترس و خشمی را که امروز آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار احساس می‌کنند، درک می‌کنم. اما به‌عنوان کسی که مدتی به این کشور خدمت می‌کرده، به اندازه کافی می‌فهمم -‌و به اندازه کافی دیده‌ام‌- که بتوانم درک کنم این احساسات واقعی هستند و به شکل دردآوری نهادینه شده‌اند. ما به‌عنوان شهروندان آمریکا باید با مساله خشونت پلیسی و بی‌عدالتی‌های دائم علیه اجتماع آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار برخورد کنیم... آمریکا، سابقه‌ای طولانی و اگر بخواهیم منصفانه بگوییم سابقه مشکل‌داری در زمینه استفاده از نیروهای مسلح برای اجرای قوانین داخلی دارد. مساله‌ای که امروزه پیش‌روی ماست این نیست که آیا ما چنین اقتداری داریم یا خیر، بلکه مساله این است که آیا از این اقتدار عاقلانه استفاده می‌شود یا خیر.»

جیمز کلایبرن:  خشونت در آمریکا موجودیت کشور را به خطر انداخته است

جیمز کلایبرن، نماینده دموکرات ایالت کارولینای جنوبی در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی.‌ان.‌ان گفت: «ترامپ هیچ پیوند و رابطه‌ای با درستی و حقیقت ندارد و این رئیس‌جمهور بدترین رئیس‌جمهوری است که پس از ریاست‌جمهوری وودرو ویلسون داشته‌ایم. من در مقایسه ترامپ با ویلسون از موضع حزبی پیروی نمی‌کنم چراکه ویلسون جمهوری‌خواه نبوده و در منطقه‌ای سکونت داشته که اکنون حوزه انتخابیه خودم قرار دارد، فکر می‌کنم وودرو ویلسون هزینه هنگفتی بر این کشور تحمیل کرد و اکنون این رئیس‌جمهور (ترامپ) دارد از رفتارها و عملکرد او تقلید می‌کند. به‌خاطر می‌آورید وودرو ویلسون رمان «بر باد رفته» را در کاخ‌سفید پیاده می‌کرد، به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسید می‌خواهد این پیام را به سراسر کشور برساند که چه رویایی برای کشور در سر دارد. این رئیس‌جمهور (ترامپ) هم دارد از وودرو ویلسون تقلید می‌کند و همان کارهایی را که او در کاخ‌سفید انجام می‌داد، تکرار می‌کند. رفتاری که ترامپ از خود بروز داد -مسیری را برایش خلوت کردند تا پیاده‌روی کند‌- به‌گونه‌ای است که امپراتورها رفتار می‌کنند. چنین رفتاری سوءاستفاده از قدرت به‌شمار می‌آید و با آدمکشی و خونریزی هیچ تفاوتی ندارد و عین خشونت است. تعریف خشونت آن‌گونه که ما شاهد بوده‌ایم، استفاده ناعادلانه و غیرمنصفانه از زور است. اما خشونت را می‌توان استفاده ناعادلانه از قدرت هم تعریف کرد. او (ترامپ) دارد به‌گونه‌ای به خشونت در این کشور دامن می‌زند که به روشنی موجودیت ما را در جایگاه یک کشور تهدید می‌کند.»

سناتور گیلیبراند:مردم آمریکا از وضعیت موجود خسته شده‌اند

سناتور کریستن گیلیبراند در گفت‌وگو با ‌ای‌پی‌تی‌آن گفت: «در‌حال حاضر، مردم آمریکا اعتراض دارند و ما شاهد اعتراضاتی در سرتاسر آمریکا در مورد افرادی هستیم که از وضعیت موجود خسته شده‌اند، به‌ویژه آنها که از دست افسران پلیسی که مردان سیاه‌پوست را می‌کشند و قانون را زیر پا می‌گذارند و کسانی که از زور بیش از حد استفاده می‌کنند و آنها را می‌کشند، خسته شده‌اند؛ بنابراین فکر می‌کنم این لحظه‌ای است که یک اقدام راهبرانه را می‌طلبد. من همچنین با مادر اریک گارنر (Eric Garner) و مادر گوئن کار (Gwen Carr)  چندین‌بار صحبت کرده‌ام و این خانواده‌هایی که متحمل ظلمی شده‌اند، نیاز به پاسخگویی دارند. آنها به مردم نیاز دارند که صدای خود را بلند کنند تا اطمینان حاصل کنند که شکایت‌های آنها شنیده می‌شود و به این ترتیب می‌توان اقدام کرد. آنها می‌خواهند عمل کنند، آنها بهانه تراشی نمی‌خواهند و این تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم. ما می‌توانیم استفاده از دوربین‌های بدنی را نیز اجباری کنیم، ما همچنین می‌توانیم گزارش‌دهی را هم اجباری کنیم. این موارد وجود دارد و ما می‌توانیم آموزش را متحول کنیم؛ بنابراین چیز‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم به آنها برسیم و به آنها نیاز داریم. اما در وهله نخست باید این اقدام را که پلیس زانوی خود را روی گردن متهم قرار دهد و او نتواند نفس بکشد و جان خود را از دست بدهد، متوقف کنیم و آن را یک جرم فدرال بدانیم.»

لری ویلکرسون:وضعیت کنونی آمریکا ما را یاد هیتلر و موسولینی می‌اندازد

سرهنگ لری ویلکرسون، رئیس دفتر کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری‌ام‌اس‌آن‌بی‌سی گفت: «اگر ما به پکن و ماجرای میدان «تیان آن‌من» نگاه کنیم، یا به رم در دوره موسولینی یا نورنبرگ در دوره هیتلر بنگریم، با آنچه در آمریکا می‌گذرد هیچ تفاوتی نمی‌بینیم به‌جز اینکه تاکنون کسی کشته نشده است. این مساله مرا بسیار نگران می‌کند چراکه این حقوق اساسی است که دموکراسی ما را تاکنون سرپا نگه‌ داشته است و اکنون آن را در مقابل چشمان‌مان در‌حال ناپدید شدن می‌بینیم.»

بیل دبلاسو: ساختار مسموم نژادپرستی در آمریکا وجود دارد، نمی‌توانیم ادامه دهیم

بیل دبلاسو، شهردار نیویورک در نطقی تلویزیونی گفت: «ما نمی‌توانیم این‌گونه پیش رویم، بی‌پرده بگویم، بحران ویروس کرونا درد و رنج عمیقی را موجب شد که هنوز توجهی به آن نشده است؛ از دست رفتن افراد به‌شدت احساس شد؛ (البته) جوامع رنگین‌پوست آمریکایی بیش از همه، افراد از دست‌رفته داشتند. ساختار مسموم نژادپرستی (در جامعه آمریکا) وجود دارد که هر روز زندگی رنگین‌پوستان در آمریکا را با خطر مواجه می‌سازد. نژادپرستی به‌عنوان یک درد و رنج و فشار در زندگی روزمره جامعه رنگین‌پوست آمریکا به‌ویژه سیاه‌پوستان سایه افکنده است. نمی‌توانیم این‌گونه ادامه دهیم.»

اندرو کومو:بی‌عدالتی در آمریکا مسبوق به سابقه است

اندرو کومو، فرماندار دموکرات ایالت نیویورک در نشست خبری تاکیدکرد: «پرسش‌های زیادی درباره نابرابری‌ها در برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در کشور وجود دارد. باید به نابرابری موجود در شبکه درمانی رسیدگی کنیم. اگر به سراسر آمریکا نگاه کنید متوجه می‌شوید که تعداد فوتی‌های رنگین‌پوستان در آمریکا به‌علت ابتلا به کووید-19 در مقایسه با سفیدپوستان، بسیار بیشتر بوده است. این آمار واقعی است. بی‌عدالتی‌هایی در سراسر کشور وجود دارد. به‌علت اتفاقی که اخیرا رخ داده (قتل جورج فلوید‌) این مساله بار دیگر عیان شده است، اما این مساله از قبل نیز وجود داشت.»

ایمی چوآ:ترامپ میراث اوباما برای آمریکا و جهان است، در‌حال رسیدن به جهان پس از آمریکا هستیم

ایمی چوآ، استاد حقوق و وکیل اهل ایالات متحده آمریکا به شبکه تلویزیونی‌ای‌بی‌سی نیوز گفت: «قبیله‌گرایی سیاسی تا همین حالا موجب برپایی انقلاب در آمریکا شده است. آمریکا در وضعیت خطرناک جدیدی است. چراکه تقریبا هیچ‌کسی از یک آمریکایی بدون سیاست و هویت، حمایت نمی‌کند؛ از هویت آمریکایی که فراتر از هویت‌های همه زیرگروه‌های کشور است و موجب وحدت همه آنها می‌شود. اعتراضات فعلی و تظاهرات اخیر علیه تعطیلی کشور در پی شیوع ویروس کرونا، بخشی از توفانی کامل را تشکیل می‌دهند، یعنی کشوری که به‌خاطر (از دست دادن) روح خود در نبرد است. آمریکا دو دهه است که در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد. از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، آمریکا تحت‌فشار جنگ‌های بی‌پایان، از افغانستان گرفته تا عراق و در سراسر خاورمیانه بزرگ بوده، هزینه مالی و جانی داده و وجهه‌اش به‌شدت خدشه‌دار شده است. بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸‌، شکاف‌های عمیق بین ثروتمندان و فقیران را در جامعه آمریکا بر‌ملا کرد... جنگ و فروپاشی اقتصادی، آمریکا را تضعیف کرده است، آن‌هم در زمانی که این کشور با چالش‌هایی از خارج روبه‌رو است. روی کار آمدن ابرقدرتی به‌نام چین، برتری آمریکا را به چالش می‌کشد: این کشور در مسیر سبقت گرفتن از آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است؛ مشغول تقویت قدرت نظامی و گسترش نفوذ خود از طریق ابتکار یک جاده، یک کمربند است؛ برنامه زیرساخت و سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری که می‌تواند شکل دوباره‌ای به‌نظم جهانی بدهد. به‌ویژه در خاورمیانه که نفوذ آمریکا رنگ باخته است، روسیه بار دیگر به‌عنوان قدرتی جهانی، ظهور کرده است.

دموکراسی در سراسر جهان پسرفت کرده است و سران دیکتاتور قدرت را به‌دست گرفته‌اند. در زمانی که دموکراسی به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد، گارد ملی آمریکا برای کنترل مردم در خیابان‌های کشور مستقر شده است. بیش از یک‌دهه پیش، فرید زکریا، خبرنگار و مفسر سیاسی درباره «جهان پس از آمریکا» هشدار داد. شاید ما الان به آن مقطع رسیده باشیم. نه اینکه آمریکا دیگر قدرتمند نیست، بلکه این کشور دیگر تعیین‌کننده نیست... اگر بخواهیم یک رئیس‌جمهور را براساس رئیس‌جمهوری که پس از وی روی کار آمده قضاوت کنیم، باید گفت میراث اوباما برای آمریکا و جهان، دونالد ترامپ است. ترامپ از اظهارات تفرقه‌افکنانه برای جلب حمایت پایگاه سیاسی تندرویی استفاده می‌کند که می‌خواهد کشورش را بازپس گیرد. ترامپ در خلأ روی کار نیامد. او از چیزی بهره‌برداری کرد که نخبگان سیاسی تجددطلب به ایجاد آن کمک کردند... وضعیت امروز آمریکا این‌گونه است: کشوری درگیر تفرقه، تحریک و خشونت با طبقه سیاسی که یا به مردم توهین می‌کند یا از اضطراب و نگرانی آنها سوءاستفاده می‌کند.»

پنی هس: مشکل آمریکا استعمارگرایی است

پنی هس، رئیس کمیته حمایت از سیاه‌پوستان آفریقایی-‌آمریکایی درباره خشم مردم آمریکا از قتل جورج فلوید به‌دست پلیس این کشور گفت: «مردم آمریکا خسته و خشمگین هستند. سیاه‌پوستان سال‌هاست که علیه نظام حاکم در این کشور مبارزه می‌کنند. مشکل درون آمریکا صرفا نژادپرستی نیست، بلکه مشکل این کشور استعمارگرایی است که باعث خشم همه مردم آمریکا شده است.»

اومالی یشیتلا:نظام سرمایه‌داری بومیان را به‌ حاشیه رانده است

اومالی یشیتلا، بنیانگذار و رهبر حزب سوسیالیست سیاه‌پوستان آمریکا و رهبر جنبش آزادی سیاه‌پوستان (اوهورو) با بیان اینکه نقش سیاه‌پوستان در آمریکا کمرنگ و ضعیف است، افزود: «آمریکا از چندین ایالت تشکیل شده و افرادی که بر این ایالت‌ها حاکم هستند بومی این سرزمین نیستند چراکه بومیان حقیقی این سرزمین‌ها در اردوگاه‌های کار اجباری با نام منطقه اختصاصی سرخ‌پوستان، زندگی می‌کنند و از زمان شکل‌گیری نظام سرمایه‌داری این بومیان به حاشیه رانده شدند.»

نوآم چامسکی: اعتراضات به ضرر ترامپ نیست، تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست

نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز آمریکایی تاکید کرده است: «شک دارم که این تظاهرات برای مدت‌زمان زیادی طول بکشد. ترامپ از آشوب و اغتشاش ناراحت نیست، بلکه رضایت هم دارد. اکنون نژادپرستان راست‌گرا و افراطی وارد صحنه اعتراضات می‌شوند و ترامپ می‌تواند رویکردی دیکتاتوری در پی این حوادث از خود نشان دهد. فضای کنونی در آمریکا شرایط را برای تحرک بیشتر نژادپرستان راست‌گرا فراهم می‌کند. فعال‌تر شدن راست‌گرایان افراطی در آمریکا نهایتا به‌نفع ترامپ است. هرجایی که به اموال عمومی آسیب برسد، سیاست‌ها و نظرات در جامعه رنگ‌وبوی دست‌راستی به‌خود می‌گیرد؛ بنابراین از نظر ترامپ، اعتراضات اخیر خیلی هم به‌ضرر او نیست چراکه فضایی را برای مطرح شدن بیشتر طرفداران ترامپ ایجاد می‌کند! مطالبه اصلی معترضان پایان دادن به خشونت پلیس علیه ملت آمریکاست و هنوز بیش از این خواسته‌ای از سوی آنها مطرح نشده است. برخورد ظالمانه با سیاه‌پوستان پس از دوره ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، پررنگ‌تر هم شده است. تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در نوع برخورد و نگاه به سیاه‌پوستان وجود ندارد.» چامسکی در گفت‌وگویی دیگر تاکید کرده است: «نژادپرستی در جامعه آمریکا نهادینه شده و حتی این موضوع از زمان پایان جنگ داخلی در کشورمان بیشتر ملموس است. اگرچه مطابق اصلاحات قانون اساسی در آمریکا قرار بود برده‌های سیاه‌پوست آزاد شوند، اما این توافق تنها به‌مدت یک‌دهه انجام شد. پس از آن شاهد اعمال محدودیت‌های دوباره علیه سیاه‌پوستان بودیم. دولت زمانی که سیاه‌پوستان را به بهانه‌های غیرواقعی و واهی به زندان می‌اندازد، آنها نه‌تنها به نیروی کار تبدیل می‌شوند (به‌عنوان زندانیانی که اجبارا باید کار کنند)، بلکه دیگر کارفرمایان ترسی از قیام و اعتراض آنها ندارند. به‌عبارت بهتر، زندانیان سیاه‌پوست تحت تملک دولت آمریکا هستند.»

کریس ادیلسون: ترامپ باعث تجزیه آمریکا خواهد شد

کریس ادیلسون، استاد قانون اساسی در دانشگاه آمریکا، آن‌گونه که در الجزیره نقل شده، تاکید کرده است: «ما شاهد شرایط بی‌سابقه‌ای در آمریکا هستیم. وزیر سابق و فرماندهان سابق ارتش، از رئیس‌جمهور انتقاد می‌کنند. همه آنها باور دارند اقدامات رئیس‌جمهور، برای دموکراسی ما خطرناک است و من هم این دیدگاه را تایید می‌کنم. متاسفانه به اقدامات فرا‌قانونی ترامپ، رسیدگی نمی‌شود. ترامپ باعث تفرقه‌افکنی و تجزیه آمریکا می‌شود. تنها چیزی که برای ترامپ اهمیت دارد خودش و باقی‌ماندن در کاخ‌سفید است. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که برای باقی‌ماندن در ریاست‌جمهوری باید ارتش را به‌کار گیرد، این کار را انجام خواهد داد. من به‌شدت نگران آن هستم اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، چه اتفاقی روی می‌دهد؟ او ممکن است از نیروهای ارتش برای باقی‌ماندن در قدرت استفاده کند. ترامپ هر کاری بتواند چه قانونی باشد و چه غیرقانونی، برای باقی‌ماندن در ریاست‌جمهوری انجام خواهد داد.»

جرد بال: واقعیت را نشان دهید

جرد بال، استاد دانشگاه ایالتی مورگان آمریکا تاکید کرده است: «حدود ۵۰ سال پیش مالکوم ایکس می‌گفت آمریکا با استفاده از قدرت رسانه و تبلیغات، کشور خود و سایر کشورها را آن‌طور که دوست دارد، به جهانیان نشان می‌دهد.
 آمریکا اقدامات زیادی علیه مردم و حکومت‌ها در کشورهای مختلف جهان انجام داده و به‌عنوان مثال در ایران تغییر نظام، ترور دانشمندان هسته‌ای و ترور سردار ایرانی را اجرایی کرده است؛ اما آنها به‌رغم این اقدامات خصمانه، مجموعه‌ای از رسانه‌ها را در اختیار دارند که افکار عمومی را طبق میل خود شکل می‌دهند و در قتل جورج فلوید هم این اتفاق رخ داده است.

چنین واقعیت‌هایی، ضرورت اقدامات متقابل رسانه‌ای را به‌وضوح نشان می‌دهد. کشوری مثل ایران باید روایت‌های صحیحی درباره واقعیت‌های موجود به تشنگان دریافت حقیقت ارائه دهد.»

جوزف ریچاردسون: همچنان نشانه‌های برده‌داری در آمریکا وجود دارد

جوزف ریچاردسون، استاد دانشگاه مریلند آمریکا و استاد مطالعات سیاه‌پوستان در این کشور، در وبینار مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها گفت: «وضعیتی که هم‌اکنون در آمریکا وجود دارد یک خشونت ساختاری نهادینه شده است که علیه کسانی اعمال می‌شود که محروم و آسیب‌پذیر هستند. با وجود اینکه در قرن نوزدهم، اصلاحیه سیزدهم در قانون اساسی آمریکا برای پایان برده‌داری شکل گرفت، اما در جامعه آمریکا همچنان نشانه‌هایی از برده‌داری وجود دارد. سالانه سیاه‌پوستان بسیاری در آمریکا کشته می‌شوند. مطالعاتی که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد حدود 290 هزار نفر از سیاه‌پوستانی که جان خود را از دست داده‌اند، به‌خاطر فقر و نابرابری اجتماعی بوده است. در آمار تلفات ناشی از ویروس‌کرونا نیز سیاه‌پوستان آمریکایی آمار بالایی داشتند. آمریکا یک جنایتکار است و باید (برای این تبعیض‌های نژادی) پاسخگو باشد و همه کشور‌ها نیز باید در مقابل امپریالیسم آمریکا بایستند.»

نتفا فریمن: نظام سرمایه‌داری عامل فساد پلیس است

نتفا فریمن، عضو سازمان اتحاد سیاه‌پوستان برای صلح و مسئول برگزاری مراسم و تظاهرات ضد‌نژادپرستی در آمریکا گفت: «مسئول خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان فقط یک پلیس فاسد نیست، بلکه در آمریکا شاهد نژادپرستی سازماندهی شده هستیم چراکه قتل جورج فلوید به‌دست پلیس ادامه‌دار است و تکرار می‌شود. از زمان آغاز زمان برده‌داری این قتل‌ها در آمریکا رخ داده است و این پلیس ضد‌شورش نمونه همان گشت‌های ویژه برد‌گان است که بردگان فراری را بازداشت می‌کردند. نظام سرمایه زمانی که در آمریکا غالب شد به حمایت از بخش خصوصی پرداخت و این حمایت‌ها یکی از دلایل فساد پلیس است و سرمایه‌داران با استفاده از قدرت پلیس در تلاش برای سرکوب اعتراضات هستند.»

برنیس لوترکینگ: مردم آمریکا دیگر خسته شده‌اند

برنیس لوترکینگ، دختر مارتین لوتر‌کینگ رهبر پیشین جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا و مدیر اجرایی مرکز کینگ در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌آن‌بی‌سی، یادآور شد: «ما اکنون با افرادی مواجهیم که در‌حال اعتراض به چیزی هستند که پدرم طی دهه ۵۰ و ۶۰ به آنها می‌پرداخت. موضوع این است که دو آمریکا وجود دارد. یک آمریکا برای مردم سیاه‌پوست و یک آمریکا که برای افراد سفید‌پوست است. من هم می‌گویم یک آمریکا برای برتری‌طلبان سفید‌پوست وجود دارد و یک آمریکای دیگر برای بقیه افراد وجود دارد. این مساله‌ای مشکل‌زاست و بنابراین، افرادی که در‌حال برگزاری تظاهرات مشروع هستند، می‌کوشند این را بگویند که ما دیگر خسته شده‌ایم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که اقدام کنیم. این یک نظام نژادپرستی سیستماتیک مرتبط با برتری‌طلبان سفید‌پوست است که در‌حال ایجاد یک آمریکای دیگر در درون آمریکاست. فکر می‌کنم ما باید از این موضوع آغاز کنیم که نیاز‌های ما شامل چه مواردی می‌شود. ما باید زمینه را برای اجرای اصلاحاتی در نظام پلیس ایجاد کنیم. اکنون نظام پلیس براساس متمرکز شدن روی افراد سیاه‌پوست است. ما باید برخی از قوانین را احیا کنیم تا زمانی که یک افسر پلیس چنین کاری انجام داد، فورا دستگیر شود.»

جرالد هورن: بروز تغییر در آمریکا به فشار جهانی نیاز دارد

جرالد هورن، استاد تاریخ در دانشگاه هیوستون تگزاس در وبینار مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها تاکید کرد: «گرچه برده‌داری متوقف شد، نیروی کار ارزان متوقف نشده و سیاه‌پوستان زیادی در این دسته قرار می‌گیرند. علاوه‌براین، فرهنگی از دل برده‌داری بیرون آمده که معنای آنکه جز مادون بودن و سوءرفتار با آفریقایی‌ها نیست، هنوز ناپدید نشده است. بروز تغییر به فشار جهانی نیاز دارد و بنابراین من از همه‌ دوستان ایرانی درخواست می‌کنم که پشت ما بایستند، به‌ویژه در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد. ترامپ بر آتش این اعتراضات بنزین می‌ریزد. او اکنون مانند یک جانور وحشی است که گوشه‌ای گیر افتاده و جانوران در این حالت در خطرناک‌ترین حالت خود هستند. البته تاثیر روی انتخابات مشخص نیست. هنوز خیلی زود است که راجع‌به این موضوع اظهارنظر کرد.»

کورنل وست: تظاهرات اخیر یک انقلاب غیرخشونت‌آمیز علیه نژادپرستی است

پروفسور کورنل وست، استاد فلسفه دانشگاه هاروارد در سخنانی گفت: «تظاهرات ناشی از این قتل، نقطه عطف مهمی در تاریخ آمریکا به‌حساب می‌آید؛ این‌بار نه سیاهان، بلکه سفیدها و همه نژادها و مذاهب گردهم آمدند تا به‌صورت خودجوش و متحد علیه نژادپرستی نهادینه‌شده در تاریخ آمریکا اعتراض کنند.

 تظاهرات علیه قتل فلوید هم از نظر حجم و وسعت و هم از منظر نژادها و مذاهب شرکت‌کننده در آن در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بود. تظاهرات اخیر از یک‌سو یک انقلاب غیرخشونت‌آمیز علیه نژادپرستی در سیستم و از سوی دیگر علیه فاشیسم آمریکایی که از سوی ترامپ تبلیغ شده محسوب می‌شود. روی کار آمدن باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهور سیاه در تاریخ آمریکا نیز نتوانست مساله نژادپرستی را در این کشور حل کند و اینکه جنبش «جان سیاهان هم ارزش دارد» در دوران اوباما به‌وجود آمد نیز خود یک موضوع قابل بررسی است.»

مرتبط ها