کد خبر: 41642

«فرهیختگان» از چگونگی برگزاری امتحانات در دانشگاه‌های دنیا با وجود کووید-19 می‌گوید

نسخه واحدی در دنیا وجود ندارد

کرونا وضعیت امتحانات را هم تحت‌تاثیر قرار داده و دانشگاه‌ها تصمیمات ویژه‌‌ای پیرامون چگونگی برگزاری آزمون‌های این ترم اتخاذ کرده‌‌اند تا علاوه بر ادامه روند کاری، دانشجویان هم بتوانند این سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با وجود گذشت چندماه از شیوع ویروس کرونا در جهان، هنوز هم همه قسمت‌ها ازجمله آموزش عالی با آن درگیر هستند. دانشگاه‌‌ها یکی از تاثیرپذیرترین بخش‌ها در این دوران بوده‌اند که خسارت‌های زیادی را متحمل شدند. تعطیلی کلاس‌های درس و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین و از راه‌دور ازجمله تغییرات به‌وجودآمده است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها به پایان سال تحصیلی‌شان نزدیک می‌‌شوند، کرونا وضعیت امتحانات را هم تحت‌تاثیر قرار داده و دانشگاه‌ها تصمیمات ویژه‌‌ای پیرامون چگونگی برگزاری آزمون‌های این ترم اتخاذ کرده‌‌اند تا علاوه‌بر ادامه روند کاری، دانشجویان هم بتوانند این سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند.
 
    آزمون آنلاین در آکسفورد و کمبریج

انگلیس ازجمله کشورهای پرخطر از نظر شیوع کرونا در دنیا به شمار می‌رود و دانشگاه‌های این کشور هم مانند دیگر دانشگاه‌‌ها، تصمیماتی درباره امتحانات نهایی گرفته‌اند. آکسفورد و کمبریج به‌عنوان مهم‌ترین و سرشناس‌ترین دانشگاه‌ها در انگلیس و دنیا هستند و از چندماه قبل اعتراض‌هایی به برگزاری آزمون‌های آنلاین در این دو دانشگاه از سوی دانشجویان مطرح شد. در ایمیلی که مدتی پیش از سوی دانشگاه آکسفورد به دانشجویان ارسال شد، یکی از مسئولان بخش آموزش اعلام کرده بود که در ترم آینده هیچ آزمونی طبق ترم‌های پیش برگزار نمی‌شود بلکه تصمیمات جدیدی در این رابطه گرفته خواهد شد. او به جایگزین‌های مختلفی مانند برگزاری آزمون با کتاب باز اشاره کرده که از راه دور و به‌صورت آنلاین قرار است، برگزار شود. این اطلاعیه واکنش‌هایی را دربرداشت و درنهایت باعث شد بیش از 1200 دانشجوی آکسفوردی که حدود 30درصد آنها را دانشجویان سال آخری تشکیل می‌دادند و قرار بود تابستان امسال از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند، طی نامه‌ای از دانشگاه خواستند به آنها اجازه دهد سال آخر را بار دیگر در ماه سپتامبر پشت‌سر بگذارند. این گروه از دانشجویان پیشنهاد کردند که دانشجویان سال آخری طبق نمرات قبلی، پایان‌نامه‌ها و سایر کارهای کلاسی مدرک خود را دریافت کنند. برخی مدارج تحصیلی دانشگاه آکسفورد برمبنای آزمون‌های پایان سال به دانشجویان سال آخری داده می‌شود. از سوی دیگر، دانشگاه باید گزینه‌های دیگری را پیش‌روی دانشجویان علوم سیاسی، فلسفه و اقتصاد قرار دهد تا با وجود چالش‌های موجود در دوران کرونا مدرک خود را بگیرند. به‌عنوان مثال، دانشجویان بین‌المللی به‌دلیل برگردانده شدن به کشور خود، با سختی‌هایی در شرکت در کلاس‌ها مواجه هستند و گاهی، برخی از آنها برای آموزش‌های آنلاین هم با محدودیت‌های اینترنتی و امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

از سوی دیگر، به گزارش گاردین، صدها دانشجوی دانشگاه کمبریج نامه‌ای را امضا کرده‌اند مبنی‌بر اینکه دوباره بتوانند در سال آخر تحصیلی خود شرکت کنند و آزمون‌های آنها هم به تاخیر بیفتد. طبق این نامه، دانشگاه کمبریج تصمیم گرفته به دانشجویان سال آخری اجازه دهد که در ماه سپتامبر دوباره ترم آخر را که به‌دلیل شیوع کرونا مختل شده بود، بردارند. بیش از هزار دانشجو این نامه را امضا کردند و خواستار تجدیدنظر دانشگاه پیرامون برگزاری آزمون‌های ترم تابستان شدند. مسئولان آموزش دانشگاه تصمیم گرفتند هیچ آزمونی در دانشگاه کمبریج برگزار نشود و امتحانات تا پایان این وضعیت به تعویق می‌افتد و تمام کلاس‌ها همچنان به‌طور آنلاین برگزار می‌شود.

اما درنهایت تصمیم بر آن شد که آزمون‌های حضوری ترم تابستانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا با امتحانات آنلاین جایگزین شود و هزاران دانشجوی انگلیسی با شرکت در آزمون‌های غیرحضوری و آنلاین دانشگاه‌ها ترم حاضر را به اتمام برسانند و وارد ترم جدید شوند. این تصمیم ابتدا در دانشگاه کمبریج گرفته شد و پس از آن، دانشگاه‌های آکسفورد، ادینبورگ و کالج لندن هم از آن پیروی کردند و با توجه به هشدار نسبت به تشدید شیوع کرونا و تهدید عملکرد آکادمیک دانشگاه‌ها قرار شد دانشجویان امتحانات را بدون حضور در دانشگاه و تنها به‌صورت آنلاین برگزار کنند. بنابراین دانشجویانی که به‌دلیل بیماری و ابتلا به کرونا و دشواری آزمون‌های آنلاین نتوانند در این پروسه شرکت کنند، می‌توانند در زمان دیگری که هنوز از سوی دانشگاه مشخص نشده، در آزمون آنلاین شرکت کنند، اما درهرصورت پیش از برگزاری ترم جدید تحصیلی، امتحانات ترم قبل باید گرفته شود.

    آزمون آنلاین و کتاب‌باز  دانشگاه هاروارد

دانشگاه آمریکایی هاروارد نیز مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های دنیا با شیوع کرونا، کلاس‌‌های درس را تعطیل کرد و با توجه به متفرق شدن دانشجویان بومی و بین‌المللی، همه آموزش‌ها به‌سمت آموزش آنلاین سوق پیدا کرد. به گزارش thecrimson، برخی استادان این دانشگاه شیوه برگزاری آزمون‌های خود را تغییر دادند و آن را از امتحان با کتاب بسته، به امتحان با کتاب باز تغییر دادند و به این ترتیب دانشجویان می‌توانند در طول فرآیند آزمون از کتاب‌های درسی و جزوه‌های خود برای پاسخ دادن به سوالات کمک بگیرند. استادان در برگزاری آزمون‌های آنلاین بر این باورند در شرایطی که دانشجویان از راه دور امتحان می‌دهند و هیچ نظارت و کنترلی روی روند امتحان دادن آنها وجود ندارد، برگزاری آزمون با کتاب بسته بی‌عدالتی بین دانشجویان محسوب می‌شود، اما با تغییر آن به آزمون با کتاب باز، همه دانشجویان از فرصت برابری برای شرکت در آن آزمون برخوردار می‌شوند. اما مساله‌ای که در این میان مطرح می‌شود، اعتمادی است که استادان باید درخلال برگزاری آزمون آنلاین به دانشجویان خود داشته باشند. این اعتماد، جو یادگیری را تقویت می‌کند. تاکید بر رشد فردی به‌طور قطع از ایجاد رقابت بین‌فردی اهمیت بالاتری دارد.

    امتحانات از راه دور دانشگاه واشنگتن

دانشگاه واشنگتن هم که چندماهی است کلاس‌های درس را تعطیل کرده و آموزش را تنها منحصر به سیستم از راه‌دور و آنلاین کرده است، مدتی پیش آزمون‌های خود را هم آغاز کرد و علاوه‌بر کلاس‌های آنلاین، امتحانات دانشجویی را هم به‌صورت آنلاین برگزار کرد تا دانشجویان در شرایط کرونایی در دانشگاه حضور پیدا نکنند. به گزارش cnbc، دانشگاه واشنگتن اولین دانشگاه دولتی آمریکاست که تصمیم به برگزاری آنلاین آزمون‌های دانشگاهی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا گرفت. این دانشگاه کلاس‌های حضوری خود را از آخر ماه مارس بار دیگر از سر گرفت، اما با توجه به تداوم حضور ویروس کرونا در جهان، دانشگاه واشنگتن اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و محتاطانه‌ای را در دستورکار خود قرار داد.

    امتحانات غیرحضوری دانشگاه بردفورد

دانشگاه دولتی بردفورد انگلیس هم همگام با دیگر دانشگاه‌های این کشور، کلاس‌های حضوری را مدت‌هاست تعطیل کرده و کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه هم که در ماه می ‌برگزار شد، همگی به‌صورت آنلاین و غیرحضوری بود و این روش جایگزین آزمون‌های حضوری شد تا از این طریق استادان میزان یادگیری دانشجویان را ارزیابی کنند.

    لغو آزمون‌ها در دانشگاه بیرمنگام

دانشگاه بیرمنگام انگلیس هــم مانند دیگــــر دانشگاه‌های این کشور تغییراتی را در شیوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم خود داده است، به‌طوری‌که دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی برای فارغ‌التحصیل شدن نیاز به گذراندن هیچ آزمونی ندارند. علاوه‌براین، دانشگاه آزمون‌های ترم تابستانه را نیز برای تمام دانشجویان ترم‌های دیگر در مقطع کارشناسی لغو کرده است و ارزیابی‌ها و مجوز ورود آنها به سال بالاتر، تنها از طریق کارهای کلاسی انجام می‌شود که استاد مشخص می‌کند.

    امتحانات آنلاین در دانشگاه ادینبورگ

با وجود اینکه بیشتر دانشگاه‌های انگلیس کلاس‌های درس را تعطیل کرده‌اند و همه آنها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند، آزمون‌های پایان‌ترم هم معمولا در بیشتر دانشگاه‌ها به‌صورت آنلاین اجرا می‌شود. دانشگاه ادینبورگ هم جزء دانشگاه‌هایی است که امتحانات این ترم را به‌دلیل شیوع کرونا به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند. البته این آزمون آنلاین تنها برای دانشجویان ترم آخر اجرا می‌شود و آزمون پایان ترم برای دانشجویان سال اول و دوم لغو شده است و ارزیابی آنها تنها از طریق فعالیت‌های کلاسی در طول ترم صورت می‌گیرد.

    آزمون دانشگاه دهلی فقط برای سال آخری‌ها

به گزارش financialexpress، شیوع ویروس کرونا دانشگاه‌های هندوستان را هم تحت‌تاثیر قرار داده و کلاس‌های درس به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند. دانشگاه دهلی زمان برگزاری آزمون‌های پایان ترم را به‌دلیل قرنطینه هندوستان از 25 مارس به تعویق انداخت. امتحانات این دانشگاه فقط برای دانشجویان سال آخر برگزار شده و این آزمون نیز در قالب آزمون آنلاین و کتاب باز اجرا می‌شود. ارزیابی دانشجویان سال اول و دوم هم براساس عملکرد آنها در آزمون‌های طول ترم صورت می‌گیرد. امتحانات پایان سال برای دانشجویان سال آخر در ماه جولای برگزار می‌شود، اما هنوز تصمیمات نهایی درباره آن گرفته نشده است. با اعلام نظر اولیه مقامات دانشگاه نسبت به چگونگی برگزاری این آزمون، برخی استادان نسبت به کتاب بازبودن آن اعتراض کرده‌اند.
 
    آنلاین شدن آزمون‌ها در دانشگاه‌های ایتالیا

 دانشگاه‌های ایتالیا از همان روزهای نخست شیوع کرونا، کلاس‌های درس، آزمون‌ها و فعالیت‌‌های تحقیقاتی خود را لغو کردند و ادامه آنها را منوط به اجرای آنلاین دانستند. این کشور که جزء کشورهای پرخطر در زمان شیوع کرونا به‌شمار می‌رود، تلاش کرده با محدود کردن حضور دانشجویان در دانشگاه، مانع از گسترش بیشتر این بیماری شود. به گزارش sciencebusiness، دانشگاه بلوگنا، علاوه‌بر آنلاین کردن تمام کلاس‌های درس، آزمون‌های پایان ‌ترم دانشجویان را نیز به‌صورت آنلاین برگزار کرده است. دانشجویان این دانشگاه حتی دفاع پایان‌نامه خود را هم به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

    آزمون‌های شفاهی آنلاین در دانشگاه‌های آلمان

 آلمان جزء کشورهایی بود که در روزهای نخست شیوع کرونا وضعیت وخیمی داشت، اما با رعایت اصول اجرایی از سوی دولت خیلی‌زود توانست به شرایط نسبتا عادی برگردد. در ابتدا کلاس‌های دانشگاه‌های آلمان هم به‌صورت آنلاین برگزار شد و امتحانات پایان ترم که قرار بود در ماه مارس و آوریل برگزار شود، لغو شد. در دانشگاه سارلند تمام امتحانات تا پایان آوریل لغو شد و قرار بر آن شد که تمام آزمون‌های شفاهی به‌صورت ویدئوکنفرانس و کاملا آنلاین برگزار شود تا نیاز به حضور دانشجویان در دانشگاه نداشته باشد. آزمون مقاطع دکتری هم به همین شکل در این دانشگاه برگزار می‌شود.

    امتحانات حضوری دانشگاه هنگ‌کنگ با تدابیر امنیتی

هنگ‌کنگ به علت نزدیکی به کانون شیوع کرونا در چین و نیز شیوع این بیماری در این منطقه و با توجه به صدور مجوز دولت و لغو ممنوعیت تجمع بیش از چهار نفر، امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ را تعطیل نکرد و حدود 200 دانشجوی پزشکی با وجود بحران کرونا در اوایل ماه آوریل مجبور شدند در امتحانات پایان ترم به‌‌طور حضوری شرکت کنند. به‌رغم موافقت برخی دانشجویان این دانشگاه با نظر دولت، آنها اما معتقد بودند که باید اقدامات پیشگیرانه‌ای موقع برگزاری آزمون اجرا شود تا از انتقال ویروس بین دانشجویان جلوگیری کند. دانشگاه هنگ‌کنگ طبق برنامه‌ریزی خود، دانشجویان را به دو گروه 80 و 120 نفره تقسیم کرد که باید جداگانه در آزمون کتبی این دانشگاه حضور پیدا می‌کردند و تدابیر امنیتی شامل استفاده همه دانشجویان از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی دو متر بین هر دانشجو هم در زمان برگزاری آزمون اجرا شد. دانشجویان سال آخر این دانشگاه هم چندروز بعد در آزمون‌های کتبی حضور یافتند. اما نگرانی دانشجویان بیشتر به‌خاطر آزمون‌های عملی مقاطع پزشکی بود که دانشجویان باید بیماران را معاینه می‌کردند، خوشبختانه با همکاری دانشگاه، یا آزمون عملی و معاینه بیماران از آزمون دانشجویان پزشکی حذف می‌شد یا اینکه دانشجویان باید عملیات خود را روی مانکن انجام می‌دادند.

 * مترجم: ندا اظهری

 
 
 

مرتبط ها