کد خبر: 41451

«فرهیختگان» از تازه‌ترین‌ اقدامات کمپانی‌های معروف دنیا در مقابله با کووید-19 گزارش می‌دهد

تغییر کار بری غول‌های صنعت برای مقابله با کرونا

ظهور سریع و ناگهانی ویروس جدید کرونا به‌عنوان یک بیماری عفونی مهلک، کمپانی‌ها و تولیدکنندگان دنیا را برآن داشت تا با نوآوری‌های خود گامی در جهت پیشگیری، کنترل و حتی درمان کووید-19 بردارند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ظهور سریع و ناگهانی ویروس جدید کرونا به‌عنوان یک بیماری عفونی مهلک، کمپانی‌ها و تولیدکنندگان دنیا را برآن داشت تا با نوآوری‌های خود گامی در جهت پیشگیری، کنترل و حتی درمان کووید-19 بردارند. با نوآوری‌های جدید به‌طور قطع بهتر می‌توان سلامت و بهداشت عمومی را کنترل و از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کرد. برای مثال، فیسبوک به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در دنیا، با شیوع کرونا دست‌به‌کار شد و نقشه‌هایی را طراحی و تولید کرد که تراکم جمعیتی، پراکندگی جمعیتی و الگوهای سفر را نشان می‌دهد و از این طریق، محققان راحت‌تر می‌توانند الگوی شیوع بیماری را پیش‌بینی کنند. همگام با آن، گوگل و توئیتر هم به شناسایی و حذف پیام‌ها و اطلاعات غلطی که درباره این ویروس در شبکه‌های مجازی خود منتشر می‌شد، اقدام کردند تا کاربران در فضای امن اطلاعاتی بتوانند حضور داشته باشند.

ایرباس، 15 هزار دستگاه تنفس مصنوعی تولید کرد

باتوجه به وضعیت وخیم انگلیس در هفته‌های گذشته و نیاز مبرم بیماران بستری در بیمارستان‌ها به تجهیزاتی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور، شرکت هواپیمایی ایرباس با همکاری شرکت انگلیسی AMRC Cymru  و با گردهم آوردن بیش از 550 کارمند ایرباس، دست‌کم 15 هزار دستگاه تنفس مصنوعی را برای مرکز خدمات درمانی انگلیس تولید کردند تا کمبود این بخش درمانی انگلیس را مرتفع کنند. این شرکت انگلیسی که بخشی از مرکز تحقیقات تولید پیشرفته دانشگاه شفیلد است، بخش تولید خود را در زمان شیوع کرونا، با همکاری شرکت ایرباس به تولید دستگاه تنفس مصنوعی اختصاص داده بود. طبق قراردادی که با موافقت مرکز خدمات درمانی انگلیس برقرار شد، این شرکت‌ها با همکاری هم هفته‌ای 1500 دستگاه تنفس مصنوعی مدل Penlon تولید می‌کردند. این مدل ساخته‌شده، یکی از مدل‌های ساده دستگاه تنفس مصنوعی است که در مقابله با ویروس کرونا مورداستفاده قرار می‌گیرد. 50 درصد از سهم ساخت این دستگاه‌ها متعلق به ایرباس بود.

نرم‌افزار کمپانی علی‌بابا برمبنای هوش مصنوعی

این کمپانی، یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است که در زمینه‌های مختلفی چون فروشگاه اینترنتی، خرده‌فروشی و غیره فعالیت می‌کند. این کمپانی فناورانه در دوران کرونایی، با راه‌اندازی برنامه‌های هوش مصنوعی توانست به تشخیص سریع‌تر بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با نیروی انسانی اقدام کند. به گزارش Timesnownews، این سیستم هوشمند سرعت و دقت بالایی در تشخیص مبتلایان دارد. این نرم‌افزار جدید و هوشمند که براساس هوش مصنوعی کار می‌کند، در کمتر از 20 ثانیه و با قدرت  96 درصدی قادر است وجود ویروس کووید-19 را در مبتلایان شناسایی کند و با استفاده از تصاویر و داده‌های گرفته‌شده از حدود پنج‌هزار نمونه تاییدشده کروناویروس این تشخیص را انجام می‌دهد. درحال‌حاضر بیمارستان‌های زیادی در دنیا از این فناوری برای تشخیص کرونا استفاده می‌کنند. باتوجه به انتقال سریع این ویروس و شیوع آن، شناسایی آن در کمترین زمان اهمیت بالایی در پیشگیری از انتقال بیشتر آن می‌یابد.

فورد با استفاده از تجهیزات خودروسازی ونتیلاتور می‌سازد

برخی از کمپانی‌های خودروسازی دنیا مانند جنرال موتورز و فورد به کمک دولت آمده و با تولید دستگاه تنفسی مصنوعی یا ونتیلاتور سعی کرده‌اند کمبود بخش بهداشت و درمان را برطرف کنند. کمپانی فورد همچنین از فن، باتری و قطعاتی که برای ساخت خودروهای خود استفاده می‌کند، این بار برای تولید دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمارستان‌ها بهره برده و درواقع بخشی از ظرفیت تولید خود را به این بخش اختصاص داده است. این کمپانی خودروساز همچنین هزاران شیلد یا محافظ صورت را نیز برای استفاده در بیمارستان‌ها تولید کرده است. دستگاه‌های تنفس مصنوعی ساخت کمپانی فورد و جنرال موتورز دستگاه‌های ساده‌ای هستند که برای کار کردن نیازی به برق ندارند. فورد متعهد شده است که تا پایان ماه می  12 هزار و تا پایان ماه جولای 50 هزار دستگاه تنفس مصنوعی تولید کند. سفارش ساخت بیش از 30 هزار دستگاه ونتیلاتور هم به جنرال موتورز و شرکت ونتک داده شده است.

مچ‌بند کمپانی فورد برای حفظ فاصله اجتماعی

تولیدات کرونایی تنها به کمپانی‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، محدود نمی‌شود، بلکه در این شرایط هر شرکتی سعی کرده در حد توان خود تولیداتی داشته باشد. به گزارش Telegraph، کمپانی خودروسازی فورد برخلاف تولیدات خودرویی که دارد، یک مچ‌بند تولید کرده است که فاصله ایمنی را حین کار به کارگران هشدار می‌دهد. باتوجه به بازگشایی برخی کارخانه‌های خودروسازی در دنیا، کمپانی فورد هم برای حفظ سلامت کارگران خود دست به ساخت مچ‌بندی زده است که وقتی کارگران حین کار بیش‌ازحد استاندارد به یکدیگر نزدیک می‌شوند، به آنها هشدار می‌دهد فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا حد امکان از انتقال ویروس خودداری کنند. این کمپانی مدتی پیش آزمایش این وسایل هوشمند را روی شماری از کارگران خود آغاز کرد. اگر فاصله کارگران از هم حین کار به کمتر از 8/1 متر برسد، مچ‌بند به‌طور هوشمند لرزشی را روی دست کارگران ایجاد کرده و نوری رنگی از آن ساطع می‌شود که به آنها هشدار می‌دهد از هم فاصله بگیرند. در این مچ‌بند هوشمند از فناوری امواج کوتاه بلوتوثی و فناوری کم‌قدرت برای تشخیص فاصله بین کارگران استفاده شده است.

کمپانی «انویدیا» ونتیلاتور   ارزان‌قیمت ساخت

انویدیا یکی از شرکت‌های معتبر آمریکایی در حوزه فناوری است. این شرکت هم مانند بسیاری دیگر از کمپانی‌های معروف دنیا در دوران شیوع کرونا دست‌به‌کار شد و باتوجه به نیاز مبرم بیمارستان‌ها و بیماران به دستگاه‌های تنفس مصنوعی موسوم به ونتیلاتور، نوعی دستگاه ونتیلاتور ارزان‌قیمت تولید کرده است که خیلی سریع می‌توان آن را مونتاژ و استفاده کرد. اما این دستگاه تفاوت‌های زیادی با دستگاه‌های تنفس مصنوعی موجود در بیمارستان‌ها دارد، به‌طوری‌که از طریق آن، پزشکان می‌توانند فشار، جریان و حجم هوای ورودی به آن را تنظیم کرده و راحت‌تر از کار با دستگاه‌های تنفسی مصنوعی معمول می‌توانند میزان اکسیژن پمپاژشده به بدن بیمار مبتلا به کرونا را کنترل کنند. در دستگاه‌های موجود در بازار، پزشک اجازه تنظیم اکسیژن ورودی به ریه بیمار را ندارد و این مساله گاهی حتی به بیمار آسیب‌های جدی وارد می‌کند. تهیه شیرهای تنظیم‌کننده این دستگاه معمولا در دسترس نیست و در شرایط کرونایی که لزوم این دستگاه‌ها بسیار حیاتی است، کمپانی انویدیا این شیرها را با کمک فناوری پرینت سه‌بعدی تولید کرده که به‌راحتی قابل‌تولید و عرضه است و قیمت کل دستگاه را پایین می‌آورد، به‌طوری‌که تنها 400 دلار برای آن قیمت‌گذاری شده است.

همکاری گوگل و اپل در ساخت اپلیکیشن کرونایی

با گسترش ویروس کرونا در دنیا، کمپانی‌های معروف گوکل و اپل هم وارد میدان شدند تا با استفاده از فناوری هوشمند، ویروس‌کرونا را ردیابی و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنند. مهندسان این دو شرکت بزرگ فناوری سیستم‌عامل‌های گوشی‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کردند که قابلیت نصب برنامه‌های ردیابی تماس نزدیک را داشته باشند. این برنامه قابل نصب روی گوشی‌های اندروید و آیفون است. به گزارش گاردین، این برنامه موبایلی با فناوری بلوتوث کار می‌کند که وقتی فردی مبتلا به کرونا در نزدیکی کاربر قرار می‌گیرد، به او هشدار می‌دهد که از این فرد فاصله بگیرد. این نرم‌افزار به محققان کمک می‌کند تا افراد مشکوک و مبتلا را با سرعت بالاتری شناسایی کنند و خطر ابتلای افراد مختلف را به این ویروس کاهش می‌دهد. این دو کمپانی برای حفظ امنیت کاربران خود، در این نرم‌افزار به‌جای سرویس مکان، از فناوری بلوتوث استفاده کرده‌اند. این نرم‌افزار رایگان و بسیار قابل اعتماد بوده و افراد با خیال‌راحت می‌توانند در محیط‌های اجتماعی از آن استفاده کنند. این نرم‌افزار همچنین قادر به ذخیره داده‌ها روی دستگاه کاربر است. نمونه‌های مشابه این سیستم در سنگاپور و چین هم مورد استفاده قرار گرفته بود.

ربات هوشمند مایکروسافت کمک‌حال درمان‌گران انگلیسی

پزشکان مرکز خدمات‌درمانی بیمارستان سوث‌همپتن انگلیس، در بررسی علائم مبتلایان به کرونا از فناوری مایکروسافت استفاده می‌کنند. آنها نتایج به‌دست آمده از آزمایش بیماران را به‌گوشی منتقل کرده و به‌لطف ربات مایکروسافت، می‌توانند آزمایش‌ها را در مدت‌زمان بسیار کمی تجزیه‌و‌تحلیل کرده و بیماران کرونایی را شناسایی کنند. کمپانی مایکروسافت، ربات‌های مخصوصی به‌نام Teams تولید کرده است که برای ارتباط و به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کادر درمان حتی در زمانی که خارج از بیمارستان حضور دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر بیمارستان‌ها برای جمع‌کردن کادر درمان در مکانی خاص معمولا از پیجر یا تماس تلفنی استفاده می‌شود که معمولا زمان زیادی می‌گیرد و حتی موقع کار بسیار دشوار است، اما با استفاده از این ربات‌ها، دیگر نیازی به‌حضور فیزیکی کادر درمان نیست و هم در وقت صرفه‌جویی می‌شود و هم با سرعت بیشتری می‌توانند اطلاعات موردنیاز درباره بیماران را دریافت کنند. این ربات‌های مجازی در شرایط بحران کرونا، کمک بزرگی به پزشکان و پرستاران کرده تا بتوانند از راه دور هم بیماران و اطلاعات آنها را تحت‌کنترل داشته باشند.

* نویسنده:   مترجم: ندا اظهری

مرتبط ها