کد خبر: 41445

کرمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: امیدوارم وزارت ورزش ورود کند

خطر قهرمانان فیک برای خانواده‌ها جدی است

قهرمانان واقعی به تبلیغات قهرمانان پوشالی یا بهتر است بگوییم قهرمانان دروغین در فضای مجازی اعتراض دارند؛ افرادی که هیچ‌وقت لباس تیم ملی را بر تن نکرده‌اند اما در فضای مجازی مدت‌هاست خود را قهرمان جهان معرفی می‌کنند و با این ترفند دست به باشگاه‌داری و جذب شاگرد خصوصی می‌زنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مدتی است صدای اعتراض قهرمانان واقعی در رشته‌های رزمی به گوش می‌رسد، آنها به تبلیغات قهرمانان پوشالی یا بهتر است بگوییم قهرمانان دروغین در فضای مجازی اعتراض دارند؛ افرادی که هیچ‌وقت لباس تیم ملی را بر تن نکرده‌اند اما در فضای مجازی مدت‌هاست خود را قهرمان جهان معرفی می‌کنند و با این ترفند دست به باشگاه‌داری و جذب شاگرد خصوصی می‌زنند.  یوسف کرمی، قهرمان پرافتخار و اسبق تیم ملی تکواندوی کشورمان که کلکسیونی از مدال‌های المپیک، قهرمانی جهانی، بازی‌های آسیایی، قهرمان آسیا و... را در کارنامه خود دارد‌ با درخواست قهرمانان رشته‌های مختلف طی چند روز گذشته چالشی به راه انداخت تا قهرمانان واقعی جهان در رشته‌های رزمی بیشتر به علاقه‌مندان ورزش کشورمان معرفی شوند.  با «تانک آسیا» که این روزها در کرواسی به‌عنوان سرمربی تیم یاسرب فعالیت می‌کند، به بهانه همین موضوع هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با یوسف کرمی را درادامه می‌خوانید.

اوضاع در کرواسی خوب است؟

باتوجه به پیشنهادی که اواخر سال گذشته از سوی یک باشگاه اروپایی داشتم، تصمیم گرفتم پس از توافق با مدیران این باشگاه هدایت یک تیم نامدار اروپایی را که در مسابقات مختلف تکواندو همیشه حضور داشته برعهده بگیرم. درحال حاضر در باشگاه یاسرب در شهر زاگرب فعالیت می‌کنم که جزء ‌بهترین باشگاه‌های این کشور است و به جرات می‌توانم بگویم یکی از بهترین باشگاه‌های اروپایی محسوب می‌شود که سالیان سال موفق به کسب مدال‌های مختلف در تورنمنت‌های بین‌المللی شده است.

باتوجه به اینکه کرونا تمام فعالیت‌های ورزشی را در دنیا تعطیل کرده، فعالیت‌های تیم شما هم در این مدت تعطیل شده بود؟

بله ما هم تمرینات گروهی را تعطیل کردیم و هرکسی به‌صورت انفرادی در منزل تمرین می‌کرد اما از هفته گذشته چهارشنبه باشگاه‌ها از قرنطینه خارج شده‌اند و فعالیت‌ها دوباره آغاز شده است. ما هم با دستوری که دریافت کرده‌ایم، طبق پروتکل بهداشتی عمل می‌کنیم و تمرینات را شروع کردیم. طی چند روز گذشته تنها چهار یا پنج‌مورد مبتلا به کرونا داشتیم و خداراشکر کرونا اینجا خیلی‌خوب کنترل شده و امیدوارم این اتفاق درکشور ما هم رخ بده تا مردم عزیز هم به آرامش و آسایش گذشته برگردند.

به‌عنوان قهرمانی که تجربه حضور در دو دوره المپیک را دارید در فضا و شرایط فعلی چه راهکار تمرینی را به ورزشکاران داخلی که حتی سهمیه المپیک را کسب کرده‌اند، دارید؟

تمرینات ذهنی‌شان خیلی باید زیاد باشد. این نوع تمرینات خیلی تاثیر‌گذار می‌تواند باشد. همه آنها در منزل حال‌وهوای تمرین و مسابقات را در ذهن خود تجسم و تمرین کنند. به‌نظرم اگر این قهرمانان در منزل ورزش کنند از لحاظ بدنی مشکلی پیش نخواهد آمد و با یک تمرین پرفشار می‌توانند بدن‌شان را به مرز آمادگی برسانند. اگر این مشکل تنها برای کشور ما بود ناراحت‌کننده بود اما باید بدانیم که همه دنیا با این مشکل روبه‌رو هستند. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود تا قهرمانان کشورمان طبق روال گذشته زیرنظر کادر فنی تمرینات‌شان پیش بروند.

 برسیم به چالشی که درباره قهرمانان دروغین راه انداختید. قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟

یک‌سری از ورزشکاران تلاش و تمرین می‌کنند اما هیچ‌وقت قهرمان جهان نبودند و در فضای مجازی خود را قهرمان جهان معرفی می‌کنند، این موضوع مشکلی ندارد که آنها خودشان را قهرمان جهان معرفی می‌کنند، چراکه همه قهرمانان واقعی دنیا می‌دانند که اصلا چنین چیزی نیست؛ اما ناراحت‌کننده‌تر این است که آنها برنامه تمرینی به دیگران می‌دهند! خیلی از خانواده‌ها به‌خاطر اینکه این نفرات را به‌عنوان یک قهرمان جهان می‌شناسند، فرزندان خود را به باشگاه‌های آنها می‌فرستند و چون این نفرات علم تمرین ندارند، احتمال آسیب‌دیدگی فرزندان آنها بسیار زیاد است. به‌خاطر اینکه از لحاظ علمی و از لحاظ تجربی و خیلی مسائل دیگر این نفرات اصلا آگاهی ندارند. همین‌طور که شخصی خود را پزشک معرفی کند و ما به او مراجعه کنیم و دارویی که برای ما تجویز می‌کند خطرناک خواهد بود، همین ورزشکاران پوشالی هم می‌توانند مثل همین پزشک خطرناک باشند.

چه راهکاری برای مقابله با این معضل دارید؟

باید مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به این موضوع ورود کنند. افرادی را می‌شناسم که در یک تورنمنت سطح پایین و درجه سه و چهار که سبک آن نیز رسمی نیست، حضور پیدا کرده و حالا خود را قهرمان جهان معرفی کرده‌اند. قهرمانان جهان در رشته‌های رسمی جایگاه ویژه‌ای دارند و تعداد آنها اندک‌شمار است و همه آنها را به خوبی می‌شناسند. در رشته تکواندو افرادی را می‌شناسم که در یک تورنمنت بسیار سطح پایین به‌صورت شخصی حضور پیدا و مدال کسب کرده‌ و حالا خودشان را در فضای مجازی قهرمان جهان معرفی کرده‌اند. این رفتار اصلا قابل‌قبول نیست؛ حداقل باید برای خودمان و زحماتی که می‌کشیم ارزش قائل شویم. بدانیم که با معرفی کردن خودمان به‌عنوان قهرمان جهان ارزشمند نمی‌شویم. طی این مدت خیلی از ورزشکاران عزیز و قهرمانان واقعی از من خواستند تا چالشی به راه بیندازم که قهرمانان واقعی مشخص شوند. امیدوارم مسئولان ورزش و مسئولان فدراسیون‌های رزمی به این موضوع ورود کنند و هر فدراسیونی قهرمانان واقعی خود را معرفی کند تا جلوی این اتفاقات زشت گرفته شود.

ظاهرا خیلی از مدال‌آوران هم از چالش شما استقبال خوبی کردند.

بله، البته ما فقط به‌دنبال سروصدا کردن نبودیم، هدف ما این است که دست به دست بدهیم تا همه مردم و خانواده‌ها آگاه شوند. فکر می‌کنم اگر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ورود کنند به این ماجرا خیلی راحت این مشکل حل می‌شود. محافظت از این قهرمانان برعهده مسئولان ورزش کشورمان است. باید نگاه خیلی جدی به این موضوع داشته باشند.

نظرتان درمورد قانون جدید فدراسیون جهانی تکواندو در رابطه با بیشترشدن امتیازهای مسابقات جهانی و گرندپری‌ها چیست؟

طبیعی است خیلی از کشورها سهمیه گرفته‌ و حتی اروپایی‌ها هنوز سهمیه المپیک را کسب نکرده‌اند. اگر بخواهند از حالا این قانون را لحاظ کنند مشکل‌ساز می‌شود اما به احتمال فراوان بعد از المپیک توکیو این بحث را اجرایی خواهند کرد. البته فکر نمی‌کنم آنچنان تغییراتی به وجود آمده باشد. کسی که قهرمان جهان‌ بوده و ۱۲۰ امتیاز می‌گرفته حالا ۱۴۰ امتیاز به او تعلق می‌گیرد. بیشترشدن امتیازهای قهرمانی جهان و گرندپری به‌نفع ماست که می‌توانیم امتیازهای بیشتری را از این دو رویداد مهم کسب کنیم.

 * نویسنده: حسن صفوی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها