کد خبر: 41359

وعده رئیس یوفا درباره آینده فوتبال در دنیا

تماشاگران خیلی زود به ورزشگاه‌ها برمی گردند

چفرین گفت: ما کاملا آماده‌ایم تا طبق دستورالعمل‌هایی که از سوی مقامات ارائه شده، رفتار کنیم و به‌شخصه مطمئن هستم که خیلی زود فوتبال با همان شیوه قدیمی و با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) یکی از نهادهای تصمیم‌گیری فوتبالی بود که مدتی پس از تعطیلی رقابت‌های این ورزش به‌دلیل شیوع کرونا اعلام کرد که مسابقات خود را تعطیل نخواهد کرد و لیگ قهرمانان اروپا که مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی در جهان است را در تابستان پیگیری می‌کند. با توجه به ضرب‌الاجلی که یوفا به فدراسیون‌های عضو خود داده، آنها تا دوشنبه آینده فرصت دارند تا تکلیف برگزاری یا لغو لیگ‌های خود را مشخص کنند. مسلما یوفا دوست ندارد درآمد هنگفت خود از لیگ قهرمانان را به‌راحتی از دست بدهد و به‌همین‌دلیل اصرار به برگزاری این مسابقات دارد. البته آنها مجبور شدند رقابت‌های یورو 2020 را حداقل تا سال آینده به‌تعویق بیندازند و از این بابت ضررهای زیادی متحمل شدند. الکساندر چفرین، رئیس یوفا در گفت‌وگو با نشریه گاردین انگلیس درباره شرایط فوتبال در دوران کرونا و همچنین احتمال برگزاری مسابقات فوتبال با حضور تماشاگران صحبت کرده است.

    تضمین برگزاری یورو در 2021

چفرین درباره شرایط کنونی و احساسش نسبت به آن می‌گوید: «هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام دهیم. من پس از 2 ماه بالاخره هفته گذشته به سوئیس (مقر یوفا) رفتم و از ساعت 9 صبح تا 11 شب در جلسات مختلف بودم. تقویم مسابقات کاملا به‌هم ریخته و میلیون‌ها دلار به ما ضرر وارد شده است. در چنین اوضاعی به‌سختی می‌توان شب را راحت خوابید. یوفا در مرحله هشدار قرار ندارد و شرایط خطرناک نیست، اما کارهای زیادی روی زمین مانده که باید به آنها برسیم. ما باید مراقب باشگاه‌ها، لیگ‌ها و اعضای خود باشیم.»

تعویق رقابت‌های یورو 2020 بی‌شک یکی از سخت‌ترین تصمیمات چفرین و اعضای یوفا در این مدت بوده است. با توجه به اینکه این مسابقات قرار بود پس از پایان لیگ‌های کشورهای اروپایی برگزار شود، درنهایت تصمیم گرفته شد تا به اواخر بهار 2021 موکول شود تا فرصت کافی برای خاتمه دادن به لیگ‌های داخلی و همچنین قاره‌ای فراهم باشد. رئیس یوفا درباره این تصمیم می‌گوید: «یکی از بدترین روزهای کاری من بود. شب قبل از آن تا 4 صبح بیدار بودم و بالاخره تصمیم به لغو مسابقات گرفتم. سپس چند ساعت خوابیدم و پس از آن این خبر اعلام شد. از برگزاری مسابقات در سال آینده اطمینان دارم و حاضرم یک میلیون دلار شرط ببندم که حتما در زمان مشخص شده، انجام خواهد شد. دلیلی برای تعویق دوباره آن نمی‌بینم. به‌نظرم قرار نیست این ویروس برای همیشه وجود داشته باشد و فکر می‌کنم خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌شود این بحران به پایان برسد. اوایل اوضاع بسیار جدی و خطرناک بود، اما در هفته‌های اخیر شرایط بهتر شده و اپیدمی کرونا درحال فروکش کردن است. حالا اطلاعات ما از این بیماری بسیار بیشتر شده است. کلا انسان خوشبینی هستم و چنین نگرش‌های آخرالزمانی که باید منتظر موج‌های دوم، سوم و حتی پنجم پاندمی این بیماری باشیم را قبول ندارم. همه ما افراد زیادی را می‌شناسیم که روزی از دنیا می‌روند. به‌نظر شما باید از حالا نگران این اتفاق باشیم؟ من که این‌طور فکر نمی‌کنم. ما کاملا آماده‌ایم تا طبق دستورالعمل‌هایی که از سوی مقامات ارائه شده، رفتار کنیم و به‌شخصه مطمئن هستم که خیلی زود فوتبال با همان شیوه قدیمی و با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.»

    جنگ‌های جهانی هم فوتبال را عوض نکرد

با توجه به اظهارنظرهای مختلف در هفته‌های اخیر به‌نظر می‌رسد نگاه چفرین به قضیه بسیار خوشبینانه است. درحالی‌که گفته می‌شود حداقل تا پایان سال جاری میلادی شرایط حضور هواداران در ورزشگاه‌ها فراهم نیست و حتی پس از آن نیز مشخص نیست چه زمانی می‌تواند از بی‌خطر بودن اجتماع تعداد زیادی از افراد در یک محیط محدود مطمئن بود. رئیس اسلوونیایی یوفا اما نظری متفاوت دارد: «من با این گفته که از این پس فوتبال برای همیشه تغییر خواهد کرد، اصلا موافق نیستم. این تنها یک تجربه جدید است و وقتی از شر این ویروس خونین خلاص شدیم، اوضاع مثل گذشته خواهد بود و به‌روال عادی برمی‌گردد. دو جنگ جهانی اول و دوم، نتوانست فوتبال را تغییر دهد و این ویروس هم این توانایی را ندارد. بسیاری می‌گویند از این پس دنیا تغییر خواهد کرد و مثل قبل نخواهد شد. شاید این حرف درست باشد، اما چرا به این فکر نمی‌کنید که شاید این تغییر مثبت باشد، به اینکه شاید باهوش‌تر شویم و بالاخره بفهمیم که چقدر شکننده هستیم و طبیعت ضعیفی داریم. اینها همه می‌توانند درس‌های خوبی برای ما باشد.»

در ادامه این مصاحبه، چفرین در پاسخ به این پرسش که نظرش درمورد 24 تیمی شدن رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها چیست، گفت: «من پیش از این گفتم که این اتفاق به‌معنای مرگ فوتبال است و البته منظورم این بود که نحوه ارائه آن اشتباه است. ابتدا گفته می‌شد اگر یک اسپانسر تمام تورنمنت را خریداری کند، این مسابقات به آنها فروخته خواهد شد. این همه چیزی بود که ما از این طرح می‌دانستیم و البته الان هم اطلاعات بیشتری نداریم. ظاهرا فعلا چنین موضوعی مطرح نیست، اما نمی‌دانیم سرنوشت این ایده چه خواهد شد. در شرایط کنونی بحث افزایش تیم‌های این مسابقات مطرح نیست و قرار است فعلا با همان شکل قبلی انجام شود.» چفرین با اشاره به صحبت‌های جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا که گفته بود شروع کرونا فرصت خوبی است تا تعداد مسابقات فوتبال در دنیا را کاهش دهیم، افزود: «منظور او از این صحبت‌ها را متوجه نشدم. شما از یک طرف چنین مطالبی را مطرح می‌کنید و از سوی دیگر ایده افزایش تیم‌های جام جهانی باشگاه‌ها را می‌دهید. این دو موضوع کاملا با هم در تضادند.»

    در محرومیت سیتی دخالتی نداشتم

بحث فیرپلی مالی که یوفا در سال‌های اخیر تاکید زیادی بر آن داشته، بخش دیگری از صحبت‌های چفرین است. او درباره این قانون و همچنین محرومیت‌هایی که برای باشگاه‌های بزرگ که آخرین مورد آن منچسترسیتی بوده، می‌افزاید: «باشگاه‌ها ملزم به رعایت قوانین مالی یوفا هستند و درصورت تخطی، جریمه خواهند شد. البته همیشه به‌دنبال بهبود قوانین و کارآمدتر کردن آنها هستیم. شاید به این زودی اتفاق نیفتد، اما باید براساس نیازهای جدید و تغییراتی که در طول زمان رخ می‌دهد، قوانین نیز به‌روز شود. مثلا درنظر داشتیم نوعی «مالیات لوکس» را برای باشگاه‌ها اعمال کنیم که این ایده هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. در شرایط فعلی کارهای مهم‌تری داریم و وقتی به‌روال عادی برگشتیم و این بحران را پشت‌سر گذاشتیم می‌توانیم به‌سراغ ایده‌های قبلی برویم. درباه مورد منچسترسیتی هم ما تصمیم خود را اعلام کردیم و حالا این دادگاه حکمیت ورزش(CAS)  است که باید در این باره رای نهایی را صادر کند. این تصمیم توسط نهادهای مستقل ما گرفته شده و من دخالتی در آن نداشتم که بخواهم اعمال نظری انجام دهم. من حتی جزئیات زیادی درباره آن نمی‌دانم و به‌همین‌دلیل نمی‌توانم درخصوص این پرونده اظهارنظر کنم.»

رئیس یوفا در پاسخ به سوال پایانی درباره افزایش دستمزدهای بازیکنان در سال‌های اخیر و اینکه آیا آنها نباید از حریص بودن دست برداشته و باشگاه‌ها هم در هزینه‌های خود منطقی‌تر رفتار کنند، گفت: «با این حرف که بازیکنان حریص هستند اصلا موافق نیستم. قیمت‌های بازیکنان را بازار مشخص می‌کند. اگر به من یا شما حقوق سالیانه 20 میلیون دلار پیشنهاد شود فکر نمی‌کنم بگوییم نه، نه، من نمی‌خواهم حریص باشم و 200 هزار دلار برایم کافی است. شاید در ادامه بازار، قیمت‌ها را کاهش دهد. فوتبال صنعت بزرگی است و آنها اگرچه دستمزدهای زیادی می‌گیرند اما مالیات بالایی هم پرداخت می‌کنند. برای همین فکر نمی‌کنم صحبت از حرص‌وطمع بازیکنان یا خرج کردن غیرمنطقی باشگاه‌ها حرف درستی باشد.»

 * نویسنده : سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

مرتبط ها