کد خبر: 41283

مروری بر فراز و فرودهای سیاسی علی لاریجانی به بهانه پایان ۱۲ سال ریاست مجلس؛ او مسیر جدایی از روحانی را شروع می‌کند؟

تابستان ۹۹؛ آغاز‌ لاریجانی سوم

در فصل اول، به فراز و فرود‌های سیاست‌ورزی علی لاریجانی طی 15 سال اخیر پرداخته شده و در فصل دوم مهم‌ترین مقاطع حیات دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس و نوع کنش‌ورزی علی لاریجانی در هریک از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به بهانه  پایان ۱۲ سال ریاست مجلس، روزنامه «فرهیختگان» در پرونده‌ای ویژه مروری داشته بر فراز و فرودهای سیاسی علی لاریجانی که در دو فصل تهیه شده است. در فصل اول، به فراز و فرود‌های سیاست‌ورزی علی لاریجانی طی 15 سال اخیر پرداختیم. در فصل دوم مهم‌ترین مقاطع حیات دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس و نوع کنش‌ورزی علی لاریجانی در هریک از آنها را از نظر می‌گذرانید. گزارش مربوطه را در ادامه بخوانید:

 

پرونده تابستان ۹۹ ،  آغاز لاریجانی سوم

فصل اول: لاریجـانی  و  شکست در نیمه مربیـان

چیزی به پایان کار مجلس دهم نمانده و نمایندگان رفته‌رفته باید خود را برای خداحافظی با کرسی‌‌های سبز بهارستان آماده کنند. وداعی که البته برای رئیس‌مجلس اهمیتی دوچندان دارد. لاریجانی 12 سال در جایگاهی نشسته بود که در تاریخ جمهوری اسلامی تنها چهار نفر آن را تجربه کرده بودند. رئیس دوره‌‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی حالا درحالی باید صدارت بهارستان را به نفر بعدی تحویل دهد که او و مجلس تحت‌مدیریتش فراز و فرود‌های زیادی را در طول این 12 سال پشت‌سر گذاشته‌اند. مرور بخش‌‌هایی از این فراز و فرود‌ها و نگاهی بر نوع کنش سیاسی لاریجانی در این مدت در واپسین روز‌های کاری او، خالی از لطف نیست. (اینجا)

بخش‌های مهم فصل اول:

* جدایی از دولت نهم و ورود به مجلس

* پوشیدن ردای ریاست با حمایت یاران احمدی‌نژاد

* پیش‌بینی‌‌هایی که غلط از آب درآمد

* مجلس نهم با دو نیمه متفاوت

* مجلس دهم و برخاستن از دنده چپ

* پیش به سوی 1400

* محدودیت‌‌های لاریجانی

* امیدوار به سیاست خارجی

 

پرونده تابستان ۹۹، آغاز لاریجانی سوم

فصل دوم: لاریجانیِ مجلس  یا مجلسِ لاریجانی؟!

ریاست 12ساله لاریجانی بر مجلس به‌طور طبیعی با فرازونشیب‌های زیادی همراه بود؛ فرازونشیب‌هایی که اگرچه رئیس‌مجلس با ابتکارهای مختلف عمدتا موفق به پیاده‌سازی طراحی‌های خود در آنها می‌شد و این اراده سیاسی او بود که به آنچه در مجلس می‌گذشت جهت می‌داد، اما حالا که عمر این دوره از حیات سیاسی لاریجانی به سر آمده و او در مرحله‌ای جدید از سیاست‌ورزی قرار گرفته، اوضاع آنچنان بر وفق مراد نیست. شرایطی که می‌تواند نشان از آن داشته باشد که اگرچه تاکتیک‌های لاریجانی تا حد زیادی برای او موفقیت‌آمیز بود اما در درست یا غلط بودن بسیاری از آنها و نقش‌شان در ارتقای جایگاه سیاسی لاریجانی در سپهر سیاست ایران تردیدهایی جدی وجود دارد. در فصل اول، به فراز و فرود‌های سیاست‌ورزی علی لاریجانی طی 15 سال اخیر پرداختیم. در ادامه مهم‌ترین مقاطع حیات دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس و نوع کنش‌ورزی علی لاریجانی در هریک از آنها را از نظر می‌گذرانید. (اینجا)

بخش‌های مهم فصل اول:

مجلس هشتم

* استیضاح کردان

* همایش 30 سال قانونگذاری

* انتخابات 88

* وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی

* تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها

* سوال از  رئیس‌جمهور

مجلس نهم

* یکشنبه سیاه

* تصویب برجام

* رای اعتماد  به وزرای کابینه یازدهم

مجلس دهم

* رد کلیات بودجه برای اولین‌بار در تاریخ

* گزارشی که حیثیت دولت را برد

* سوال از رئیس‌جمهور

* رای اعتماد به شریعتمداری

تصویب لوایح FATF

مرتبط ها