کد خبر: 41015

گروهی از جمهوری‌خواهان مخالف انتخاب دوباره ترامپ در رسانه‌های آمریکایی علیه او تبلیغ می‌کنند

خنجر از پشت به ترامپ

در نظرسنجی مشابه هفته‌گذشته رویترز/ایپسوس، محبوبیت بایدن دودرصد بیشتر از محبوبیت ترامپ بود. اختلاف 6 درصدی آن هم در یک هفته، نشان می‌دهد اگر وضع به‌همین منوال ادامه پیدا کند، ترامپ باید از کاخ سفید خداحافظی کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، جمهوری‌خواهان در حال فاصله‌گذاری بیشتر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هستند. او در سه سال گذشته با تمام اقدامات خودسرانه‌‌اش، دستاورد چندانی نداشته و در بحران کرونا نیز بی‌کفایتی و ناکارآمدی خود و دولتش را به نمایش عمومی گذاشت. رفتارهای شخصی ترامپ و عملکردش باعث شده برخی جمهوری‌خواهان علیه او دست به تبلیغات بزنند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به‌جای ترامپ یک دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا شود. «ایندیپندنت» روز گذشته گزارش داد که جمعی از محافظه‌کاران به‌نام «جمهوری‌خواهان خواستار حاکمیت قانون» موسوم به (RRL) آگهی‌هایی در دو نوبت در شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» ضدترامپ پخش کردند. بنابراین گزارش، در یکی از این آگهی‌ها که در دو نوبت دوشنبه و سه‌شنبه (۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه) پخش شد، آمده بود: «دونالد ترامپ مانند یک پادشاه عمل می‌کند»، «تصور می‌کند سیستم قانون اساسی آمریکا درمورد او جاری و ساری نیست.» در آگهی جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ همچنین آماده بود: «او (ترامپ) می‌گوید کاملا حق دارد هر آنچه را می‌خواهد درمورد اجرای قانون انجام دهد.» ایندیپندنت در ادامه با یادآوری نشست روز سه‌شنبه دیوان‌عالی آمریکا برای رسیدگی به مساله فرار مالیاتی ترامپ نوشت: «رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی است تحقیقات (در این زمینه) در حیطه اختیارات کنگره نیست. به گزارش فرانس ۲۴، چهارشنبه دو کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌ها قرار دارند و همچنین دادستان‌های نیویورک خواستار انتشار اسناد مالی و اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ هستند، اما وی از انتشار این اسناد خودداری کرده است. دیوان عالی در ابتدای رسیدگی به این پرونده، استماع استدلال‌های وکلای دو طرف را آغاز کرد.»

  ترامپ و بحران ادامه‌دار کرونا

دونالد ترامپ تلاش می‌کند در مواجهه با کرونا، با انداختن تقصیرها گردن چین از بحران ناکارآمدی دولتش فرار کند، اما کشته‌های چندبرابری نسبت به سایر کشورها، جنازه‌های مانده در سردخانه کامیون‌ها و مردمی که بر اثر توجه به توصیه‌های ترامپ راهی بیمارستان‌ها شده‌اند، مانع از این اقدام شده است. این را نتایج نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و شرکت ایپسوس نشان می‌دهد. براساس این نظرسنجی، انتقادات از عملکرد دولت ترامپ درقبال شیوع ویروس کرونا در آمریکا موجب افزایش فاصله محبوبیت وی از جو بایدن، رقیب دموکراتش در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور شده است. براساس این نظرسنجی که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه انجام شد، ۴۱درصد از آمریکایی‌ها عملکرد دولت ترامپ در کاخ سفید را قابل‌قبول می‌دانند که نسبت به نظرسنجی ماه گذشته چهار درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر ۵۶درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد دولت ترامپ را ضعیف توصیف کرده‌اند که نسبت به نظرسنجی پیشین با افزایشی پنج درصدی همراه است. طبق نتایج این نظرسنجی ۴۶ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات آبان امسال از بایدن حمایت خواهند کرد و تنها ۳۸درصد به ترامپ رای خواهند داد.

این درحالی است که در نظرسنجی مشابه هفته‌گذشته رویترز/ایپسوس، محبوبیت بایدن دودرصد بیشتر از محبوبیت ترامپ بود. اختلاف 6 درصدی آن هم در یک هفته، نشان می‌دهد اگر وضع به‌همین منوال ادامه پیدا کند، ترامپ باید از کاخ سفید خداحافظی کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد آمریکا در هفته‌های آینده هم با بحران مواجه است و تعداد کشته‌هایش از کانال 100 هزار نفری هم عبور خواهد کرد. در این زمینه کریستوفر موری، مدیر مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که میزان تلفات ناشی از ویروس کرونا در آمریکا می‌تواند تا چهارم ماه آگوست (14مرداد) به ۱۴۷ هزار نفر برسد. این درحالی است که آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی فدرال آمریکا سه‌شنبه به کمیته بهداشت، آموزش، کار و بازنشستگی مجلس سنا گفت که شمار واقعی جانباختگان کرونا در این کشور بیشتر از آمارهای رسمی است.

به‌گزارش تارنمای هیل، وی افزود: «بیماران زیادی هستند که به بیمارستان مراجعه نکردند و در خانه جان خود را از دست دادند و تعداد آنها در آمار رسمی ذکر نشده است.» برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت در جلسه استماع مجازی کمیته بهداشت سنا از فائوچی پرسید که آیا تعداد واقعی جانباختگان ممکن است ۵۰ درصد بیشتر از آمار رسمی باشد.

فائوچی پاسخ داد: «من فکر می‌کنم که آمار واقعی احتمالا بالاتر است، اما دقیقا نمی‌دانم چند درصد بالاتر است، اما تقریبا به‌یقین می‌توان گفت که شمار واقعی جانباختگان بالاتر است.» آمریکا درکنار 83 هزار قربانی کرونا، با یک مشکل دیگر هم مواجه است و آن کسانی هستند که به حرف‌های ترامپ گوش می‌کنند. آمارهای مرکز کنترل موارد مسمومیت‌ها در آمریکا نشان می‌دهد پس از اظهارات جنجالی ترامپ درخصوص تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کرونا، مسمومیت ناشی از استفاده مواد شوینده و گندزدا در روزهای اخیر سیر صعودی داشته است. هفته‌نامه خبری آمریکایی تایم دراین‌باره نوشت: «در ژانویه، فوریه و مارس 2020 مسمومیت‌های تصادفی با مواد ضدعفونی کننده خانگی به ترتیب ۵، ۱۷ و ۹۳ درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در پی اظهارات ترامپ، این افزایش در مقایسه با آوریل سال ۲۰۱۹ (فروردین سال گذشته) ۱۲۱درصد بوده است.» 

 * نویسنده: مجتبی خراسانی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها