کد خبر: 40545

سخنگوی فدراسیون پزشکی- ورزشی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

درباره مسابقات نظر ستاد مبارزه با کرونا مهم است، نه درخواست باشگاه‌ها

از المپیکی‌های مشکوک تست PCR می‌گیریم

درخواست‌های مختلفی از باشگاه‌ها داشته‌ایم، اما این موضوع بستگی‌به وضعیت بیماری در کل کشور و نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد. باید ببینیم در جلسه امروز چه تصمیمی گرفته خواهد شد، اما اولویت سلامتی ورزشکاران است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد رقابت‌های ورزشی به‌حالت تعلیق دربیاید و درگیری میلیون‌ها نفر به این ویروس موجب شد بازی‌های المپیک توکیو هم به تعویق بیفتد که در نتیجه آن اردوها و تمرینات ورزشکاران کشورمان هم تعطیل شد. باتوجه به اینکه مشخص نیست چه زمانی مشکل ویروس کرونا حل می‌شود، مسئولان ورزش کشور پیشنهادات خود را برای ازسرگیری تمرینات ارائه کرده‌اند، اما همه‌چیز بستگی به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا دارد. رضا سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی-ورزشی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» صحبت‌هایی را در این خصوص مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید.

مسئولان کمیته ملی المپیک پیشنهادات خود را برای شروع تمرینات المپیکی‌ها ارائه کرده‌اند، نظر ستاد مقابله با کرونا در این‌باره چیست؟

ستاد کرونا در فدراسیون پزشکی این پیشنهاد را دریافت کرده است، اینکه چه الگوها و روش‌هایی برای تمرین وجود دارد پیشنهاد شده، اما ما گوش‌به‌فرمان ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و مهم است که وزارت ورزش چه برنامه‌ای دارد. قرار است روز دوشنبه جلسه‌ای برگزار کرده و شفاف وضعیت را به ورزشکاران اعلام کنیم. اتخاذ هرگونه تصمیمی تابع ستاد ملی است که فکر می‌کنم ظرف یکی‌دو روز آینده اعلام شود.

الگوها و پیشنهاد ستاد مقابله با کرونا در ورزش برای شروع تمرینات چیست؟

بازگشایی باشگاه‌ها براساس پروتکل خاصی است که ما ابلاغ می‌کنیم. براساس نوع ورزش تقسیم‌بندی‌هایی انجام داده‌ایم؛ به این‌ترتیب که ورزش را به انواع برخوردی، نیمه‌برخوردی و غیربرخوردی تقسیم کرده‌ایم. مثلا رشته تک‌نفره قایقرانی در ردیف رشته‌های کشتی و رزمی نیست. مدل بعدی تقسیم‌بندی مربوط به استانی است که براساس وضعیت‌شان موردبررسی قرار می‌گیرد.

 برای بازگشایی باشگاه‌ها دستورالعمل‌ها مشخص شده است؟

بله، باید تمامی موارد بهداشتی رعایت شود؛ مانند تب‌سنجی، گندزدایی و رعایت فاصله اجتماعی. نظارت هم روی باشگاه‌ها انجام خواهد شد. ما به هر باشگاهی که قرار باشد باز شود، همه این دستورالعمل‌ها را ابلاغ می‌کنیم.

 برخی کشورها مانند اتریش، قبل و بعد از تمرین از ورزشکاران تست کرونا می‌گیرند، این اتفاق ممکن است برای ورزشکاران ایرانی هم صورت بگیرد؟

دو موضوع در اینجا مطرح می‌شود؛ نخست بستگی به تعداد کیت‌ها و توان یک کشور دارد. دوم اینکه این تست‌ها 40درصد منفی کاذب دارد. ما برای ورزشکاران حرفه‌ای تست PCR را انجام می‌دهیم، اما اگر این تست انجام و منفی شود، به‌معنای این نیست که ورزشکار کرونا ندارد. اگرچه این نوع تست بهترین است، اما منفی کاذب هم دارد.

این تست‌ها را روی المپیکی‌ها انجام می‌دهید؟

در درجه اول برای ورزشکاران المپیکی است، اما ورزشکارانی که علائمی ندارند، لازم نیست این تست را انجام دهند. ما 3 نوع علامت داریم؛ مشکوک، محتمل و قطعی. برای علائم مشکوک و محتمل تست PCR  انجام می‌شود.

درباره شروع نمونه‌گیری دوپینگ چه برنامه‌ای دارید؟

رشته‌های ورزشی تمرینات خود را شروع کنند، ما هم نمونه‌گیری‌ها را آغاز می‌کنیم. ما ورزشکاران حرفه‌ای شناخته‌شده را که حدود 72 نفر هستند شناسایی کرده‌ایم تا در سامانه آدامز (سامانه یکپارچه‌سازی اطلاعات ورزشکاران) ثبت‌نام کنند. این افراد آموزش دیده‌اند که چطور باید وارد سامانه شوند تا محل تمرین و حضور خود را مشخص کنند. در این صورت ماموران مبارزه با دوپینگ سرزده می‌توانند از این ورزشکاران خارج از مسابقه تست بگیرند.

درباره شروع لیگ فوتبال هنوز تصمیم‌گیری نشده است؟ برخی از باشگاه‌ها خواستار لغو لیگ شده‌اند!

درخواست‌های مختلفی از باشگاه‌ها داشته‌ایم، اما این موضوع بستگی‌به وضعیت بیماری در کل کشور و نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد. باید ببینیم در جلسه امروز چه تصمیمی گرفته خواهد شد، اما اولویت سلامتی ورزشکاران است.

 * نویسنده: بهاره محمدی، روزنامه نگار

مرتبط ها