کد خبر: 40432

استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا:

معلمان در تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق نقشی حساس و کلیدی دارد

معلم به‌عنوان مدرس و مربی می‌تواند نقشی حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی‌انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت کند، به این ترتیب زمینه مناسب جهت رشد جامعه در تمام ابعاد آن فراهم می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، متن مصاحبه علیرضا نظام‌زاده، استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با «فرهیختگان» به این شرح است: 

تردیدی وجود ندارد که نظام آموزشی از مدرسه تا دانشگاه نقش فوق‌العاده‌ای در پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف مادی و معنوی برعهده ‌دارد، به‌همین دلیل اگر نظام آموزشی هر کشوری به‌شکل مطلوب طراحی و به‌درستی عمل کند، پیشرفت و ترقی آن کشور تضمین خواهد شد، بنابراین نقش استادان و معلمان را نمی‌توان در این میان نادیده گرفت. معلمی نیازمند یک عشق است که این عشق باید در ذات استاد و معلم باشد.

من به‌عنوان یک معلم وقتی در کلاس درس حاضر می‌شوم، دانشجویان را مانند فرزند خود می‌بینم و از دل و جان تدریس می‌کنم، چراکه هر سختی‌ای که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. معلم باید به دانش‌آموختگان خود انسانیت را آموخته و با آنها با عزت و کرامت برخورد کرده و آنها را بزرگ و کریم بشمارد. هر چقدر رفتار انسانی ما در نحوه تدریس بیشتر نمایان شود، دانشجویان نیز درس انسانیت را بیشتر می‌آموزند. معتقدم نحوه تدریس در رشد انسانی و اخلاقی دانش‌آموختگان تاثیرگذار است. درواقع رسالت معلمی از این جهت اهمیت دارد که علاوه‌بر آموزش باید تربیت را نیز مدنظر قرار دهد، چراکه هیچ کار آموزشی نیست که با تربیت همراه نباشد.

نمی‌توان منکر دغدغه‌های مالی معلمان و اساتید شد، اما نمی‌توان این شغل را با مسائل مالی مقایسه کرد. قشر معلم با تمام توان بدون درنظرگرفتن دغدغه‌های مالی و جسمی در کلاس حاضر می‌شود و هنگام ورود به کلاس به‌قدری دغدغه و مشغله‌های آموزشی و تربیتی دارد که مطالبات و مشکلات خود را از یاد می‌برد، اما در هرصورت مسائل معیشتی گریبانگیر این قشر بر امر تعلیم‌وتربیت چندان هم بی‌تاثیر نیست. در بیشتر کشورهای جهان همه‌چیز از آموزش‌عالی شروع می‌شود. کشورهایی که از سال‌ها قبل به دانشگاه‌ها و استادان خود توجه کرده‌اند، قطعا در تکنولوژی و نوآوری‌هایی که امروز شاهد آن هستیم، پیشرفت بیشتری داشته‌اند، بنابراین با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش در بین نهادهای مختلف جامعه می‌توان اذعان کرد، مهم‌ترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامین نیروی‌انسانی بخش آموزش است و معلم به‌عنوان مدرس و مربی می‌تواند نقشی حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی‌انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت کند، به این ترتیب زمینه مناسب جهت رشد جامعه در تمام ابعاد آن فراهم می‌شود.

مرتبط ها