کد خبر: 40346

گزارش «فرهیختگان» از تحولات اخیر پرسپولیس و تغییراتی که شاید به‌زودی رخ دهد

پرسپولیس- دادکان، جدی‌تر از همیشه

ترکیب پیشنهادی هیات‌مدیره؛ دادکان و گزینه‌اش، ۲ انتخاب وزارت و یک گزینه مشترک

بدهی‌های باشگاه پرسپولیس زیاد است. شرط دادکان این است که بدهی‌ها باید پرداخت شود. ظاهرا راهکارهایی برای این کار مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پیش از این هربار صحبت از مدیرعاملی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در باشگاه پرسپولیس مطرح می‌شد، اولین نفری که موضوع را تکذیب می‌کرد خود محمد دادکان بود. وزارت ورزش هم پیش از این با وجود اینکه علاقه خود برای به‌کارگیری دادکان را در پرسپولیس عیان می‌کرد اما یک مازیار ناظمی وجود داشت که موضوع را تکذیب کند! اما ظاهرا این‌بار وزارت ورزش هم قصد ندارد سریع موضوع را رد کند. درحالی‌که مهدی رسول‌پناه، سرپرست باشگاه پرسپولیس این روزها بدجور گرفتار بحث‌های مالی شده و بعد از برکناری محمدحسن انصاری‌فرد برای تهیه پول طلبکاران به هردری می‌زند، به ناگاه جلسه‌ای عجیب در وزارت کار و امور اجتماعی برگزار می‌شود که به‌شدت اذهان طرفداران تیم سرخ پایتخت را به سمت خود می‌کشاند. داستان احتمال بازگشت دادکان به فوتبال از همین جلسه کلید خورد.

 تبریک هفته کارگر به کارمندان ارشد وزارت کار

خبر رسید علی پروین راهی وزارت کار شده تا با محمد دادکان، مشاور وزیرکار در امور تربیت‌بدنی و ورزش دیدار کند. اطرافیان گفتند پروین برای تبریک هفته کارگر به ملاقات دادکان رفته است. اما چه کسی باور می‌کند هفته کارگر را بخواهند به کارمندان ارشد یک وزارتخانه تبریک بگویند! آن هم چهره‌های بسیار مطرح فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس که معمولا سخت به چنین دیدارهایی تن می‌دهند. اما همین بهانه هم خوب بود تا موضوع بازگشت دادکان به فوتبال و حضورش در باشگاه پرسپولیس دوباره مطرح شود.

 نرمش دادکان!

دادکان آدم سختگیری است، علی‌الخصوص برای کار کردن با وزارت ورزش. با اینکه خودش از بدنه دولت است اما همیشه نشان داده با وزارت ورزش نمی‌تواند به‌راحتی کنار بیاید. الان هم اختلافاتی میان او و سلطانی‌فر وجود دارد اما این‌بار کمی شرایط فرق کرده است. دادکان از موضع قبلی‌اش کوتاه نیامده. هم باید در انتخاب اعضای هیات‌مدیره نقش داشته باشد، هم بدهی‌های باشگاه باید قبل از حضورش پرداخت شود. اما در این راه کمی از خودش نرمش نشان داده است. او خواستار حضور 2 عضو هیات‌مدیره از جانب خودش شده است. یعنی خودش باشد و یک نفر دیگر با انتخاب او. تا اینجا به نظر می‌رسد حضور خودش و سیدضیاءالدین شجاعی‌برهان دیگر مشاور وزیر کار در این هیات‌مدیره جدید باید نهایی شود. 2 عضو دیگر هم باید منتخب وزارت ورزش باشد. اما عضو پنجم باید موردوثوق هردو طرف باشد. این شرطی است که به نظر قابل‌اجرا می‌آید.

 گزینه‌های وزارت، هاشمی، رغبتی، شکوری و...

عضو منتخب وزارت ورزش کسی نیست جز مهدی رسول‌پناه که گفته می‌شود قبل از حضور در هیات‌مدیره پرسپولیس دندانپزشک شخصی سلطانی‌فر بوده است. اما نفر دوم چه کسی خواهد بود؟! صحبت از مهرداد هاشمی است که در هیات‌مدیره حضور دارد و این شایعه هم در موردش مطرح می‌شود که به واسطه معرفی وزیر اقتصاد در این جمع حضور دارد. البته نفر بعدی هم رغبتی است که او به‌خاطر فعال بودن در وزارت ورزش برای حضور در هیات‌مدیره یک باشگاه مشکلات قانونی دارد و هنوز معلوم نیست تا امروز چطور در هیات‌مدیره پرسپولیس فعال بوده است. با این حال اسم برخی دیگر هم مطرح می‌شود که یکی از آنها ابراهیم شکوری بازیکن اسبق پرسپولیس و دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال است.

پروین یا کلانی؟

اما فرد مورد وثوق هردو طرف چه کسی است؟! از علی پروین و حسین کلانی نام می‌برند. هرچند می‌گویند احتمال حضور علی پروین در این سمت بسیار زیاد است. اما و اگرهایی وجود دارد که برای هرگونه پیش‌بینی کردن خوددار باشیم. باید ببینیم در روزهای آینده دراین مورد چه توافقی صورت خواهد گرفت و تصمیمات چطور اتخاذ خواهد شد.

 دادکان: بدهی‌ها را بدهید، یک ریال نمی‌خواهیم!

بدهی‌های باشگاه پرسپولیس زیاد است. شرط دادکان این است که بدهی‌ها باید پرداخت شود. ظاهرا راهکارهایی برای این کار مورد بررسی قرار گرفته است، راهکارهایی مثل استفاده از اسپانسرهایی که پیش از این برای حل برخی پرونده‌های مالی فدراسیون فوتبال اقداماتی را انجام داده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد دادکان تاکید کرده برای هدایت پرسپولیس به یک ریال از دولت نیازی ندارد و قادر است به راحتی این باشگاه مردمی را هدایت کند.

 پیشکسوتان حامی دادکان

جلسه پیشکسوتان با رسول‌پناه یک جلسه عادی نبود. آنها می‌خواستند این‌بار از نفوذ خود برای برون‌رفت پرسپولیس از بحران مدیریتی استفاده کنند. در این جلسه علی پروین جلوی همه پیشکسوتان حاضر در جلسه به رسول‌پناه می‌گوید که این افرادی که در جلسه می‌بینید از شما هیچ‌چیز نمی‌خواهند. آنها شخصیت بالایی دارند و به کمک کسی نیاز ندارند. باشگاه پرسپولیس هم پول بخواهد این نفرات قادر هستند به باشگاه کمک کنند. پروین در همین جلسه نشان داد پیشکسوتان باشگاه حاضرند به رسول‌پناه کمک کنند. اما علی پروین به دیدار دادکان هم رفت. او پیغام پیشکسوتان باشگاه را به دادکان رساند که چقدر مایل به حضور او در رأس مدیریت باشگاه پرسپولیس هستند و همگی حضور او را در پرسپولیس موثر می‌دانند. دیدار پیشکسوتان و رسول‌پناه حاوی نکات مهم دیگری هم بود. حمایت آنها از دادکان و ارتباط‌شان با رسول‌پناه می‌تواند به اختلافات میان دادکان و سلطانی‌فر هم پایان دهد. هیچ جلسه‌ای را در این ماجرا نباید نادیده گرفت. سلطانی‌فر به دنبال راهکاری برای رفع مشکل پرسپولیس و استقلال است و تا اینجا نتیجه لازم از تلاش‌هایش را نگرفته است. اگر دادکان به او کاملا روی خوش نشان دهد، توانسته خودش را از زیر فشار سنگین مدیریت این باشگاه رها کند تا بعدا ببیند وضعیت استقلال به کجا خواهد رسید. در این ماجرا اما و اگر بسیار است اما می‌توان گفت دادکان و پرسپولیس این‌بار بیشتر به هم نزدیک شده‌اند. دادکان زمانی که رئیس فدراسیون فوتبال بود مدتی هم عضو هیات‌مدیره پرسپولیس هم بود اما حضورش خیلی محسوس نبود. هرچند ساختمانی که امروز در اختیار باشگاه قرار دارد در زمان ریاست او در فدراسیون فوتبال به سرخ‌ها واگذار شد.

 *نویسنده: اردلان بزرگ‌نیا، روزنامه‌نگار

مرتبط ها