کد خبر: 40216

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

مشارکت ۱۲۰۰ نفر از اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد در فعالیت‌های جهادی مبارزه با کرونا

صالحی‌آرا با بیان اینکه تا دو هفته پیش، بیش از چهار هزار و ۸۰۰ نفر از دانشجویان در این مدت تحت عنوان گروه‌های جهادی با ما همکاری داشتند، اضافه کرد: «حدود هزار و ۱۰۰ نفر از کارکنان نیز در بحث کرونا درگیر شده و ۱۵۲ نفر از اعضای هیات علمی نیز در این زمینه مشارکت داشتند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، احمد صالحی‌آرا، رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اقدامات جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: «همزمان با شیوع ویروس کرونا با تشکیل ستاد مرکزی قرارگاه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعملی را تهیه و برای استان‌ها ارسال کردیم که بلافاصله همه استان‌ها ستاد قرارگاه جهادی خود را تشکیل دادند.»

او ادامه داد: «قرار بر این شد تا استان‌ها نیز در راستای موضوع کرونا، پیشگیری و اقدامات بهداشتی لازم را انجام و دنبال کنند. دستوراتی هم از سوی ریاست دانشگاه، دکتر طهرانچی در این خصوص داده شد؛ ازجمله اینکه همکاری خوبی با ستادهای بحران در سطح استان صورت بگیرد.»

صالحی‌آرا با بیان اینکه همکاری خوبی توسط روسای واحدهای دانشگاهی شکل گرفت، به ذکر برخی از اقدامات انجام شده پرداخت و توضیح داد: «مشارکت و همکاری با دانشکده علوم پزشکی هر استان یکی از اقدامات انجام شده بود؛ در این راستا حتی بسیاری از دانشجویان انترن دانشگاه آزاد اسلامی و علوم پزشکی که در سال دوم تا چهارم هستند برای حضور در مراکز بهداشتی و درمانی داوطلب و انتخاب شدند. این دانشجویان به دانشگاه علوم پزشکی استان اعزام شدند و از این طریق در مراکز درمانی استان‌ها، ازجمله بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها حاضر شدند.»

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در خصوص همکاری با سازمان هلال احمر نیز اظهار کرد: «این همکاری در جهت توزیع اقلام بهداشتی و پزشکی ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بود. همچنین کارگاه‌هایی نیز در سطح استان تشکیل شد که به ساخت و تولید تجهیزات پزشکی پرداختند. چند استان نسبت به تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده اقدام کردند و مقدار قابل‌توجهی از این اقلام در سطح استان توزیع و از برخی استان‌های معین به سایر استان ها ارسال شد.»

او در ادامه با بیان اینکه جلسات تخصصی متعددی نیز در سطح استان تشکیل شد، تصریح کرد: «این جلسات تحت عنوان کمیته مبارزه با ویروس کرونا و تحت نظر قرارگاه جهادی تشکیل شد. در این جلسات هماهنگی‌های خوبی با ارگان‌های درگیر کرونا نیز انجام شد. همچنین برخی از نیروهای جهادی خود را به مراکز درمانی نیز اعزام کردیم؛ بسیج دانشجویی و بسیج کارکنان نیز در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشتند.»

رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «به‌طور مثال در استان های اصفهان، تبریز و خوزستان بسیاری از نیروهای جهادی به مراکز درمانی اعزام شدند و بچه‌ها ایثارهای زیادی در این خصوص داشتند.»

او با تاکید بر اینکه مجوز مواد ضدعفونی‌کننده و تجهیزات را از مراکز مربوطه اخذ کردیم، ادامه داد: «تعامل بسیار خوبی نیز با گروه‌های مشاوره و صداوسیما برقرار شد و حتی بسیاری از اساتید در برنامه‌های زنده استانی شرکت  و به عنوان مشاور، استرس‌های ناشی از کرونا را تشریح کردند.»

او با بیان اینکه تا دو هفته پیش، بیش از چهار هزار و ۸۰۰ نفر از دانشجویان در این مدت تحت عنوان گروه‌های جهادی با ما همکاری داشتند، اضافه کرد: «حدود هزار و ۱۰۰ نفر از کارکنان نیز در بحث کرونا درگیر شده و ۱۵۲ نفر از اعضای هیات علمی نیز در این زمینه مشارکت داشتند. حجم فعالیت‌های جهادی در خصوص تعداد تولیدات محصولات بهداشتی و درمانی نیز بسیار گسترده بود تا جایی که بیش از ۵۴۵ هزار عدد ماسک تولید و توزیع شد.»

صالحی‌آرا با بیان اینکه بیش از ۲۹۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده نیز تولید و توزیع شد، بیان کرد: «اقدامات زیادی نیز درخصوص تولید گان انجام شد و حدود ۱۷۵ هزار عدد گان و لباس پزشکی تولید و توزیع شد. درخصوص بحث غربالگری نیز اقدامات زیادی توسط گروه‌های جهادی انجام شد تا جایی که بیش از ۱۲۲ هزار نفر در مدت یک ماه توسط گروه‌های جهادی دانشگاه  مورد غربالگری قرار گرفتند.»

او با تاکید بر اینکه نیروهای جهادی نسبت به گندزدایی اماکن، خودروها، خیابان‌ها و... نیز فعالیت‌های زیادی کردند، گفت: «در سطح استان و با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا در استان و هلال احمر، بیش از ۲۱۰ مرتبه نسبت به ضدعفونی و گند‌زدایی اقدام و در هر مرتبه نیز منطقه بسیار وسیعی ضد عفونی شد.»

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: «به‌طور مثال برخی از دوستان در قرارگاه جهادی استان‌ها، تونل ضدعفونی خودروها را ایجاد کردند. افراد با اتومبیل خود وارد این تونل شده و از طریق مه پاشی که در این تونل تعبیه شده بود،  ضدعفونی می‌شدند.»

او در ادامه درخصوص فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی قرارگاه جهادی دانشگاه نیز توضیح داد: «کارگروه‌های آموزشی و پشتیبانی در بسیاری از واحدها برای رفع مشکلات و پاسخگویی به سوالات دانشجویان تشکیل شد‌. همچنین آموزش نیروهای بسیجی نیز به‌منظور آموزش خدمات‌رسانی به مردم در دستور کار قرار گرفت. درواقع قبل از اینکه نیروهای جهادی نسبت به گندزدایی و خدمت‌رسانی به مردم اقدام کنند؛ آموزش‌های لازم به آنها داده شد.»

صالحی‌آرا در خصوص تولید محتواهای آموزشی و بهداشتی نیز گفت: «این محتواها در قالب فتوکلیپ تهیه و در فضای مجازی منتشر شد. همچنین مطالعه و ساخت مدل آزمایشگاهی دستگاه اتوماتیک ضدعفونی‌کننده نیز انجام شد و اکنون در حال ساخت و اجرای آن هستیم.»

رئیس امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «انجام تمام این فعالیت‌ها توسط کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین صورت گرفت؛ بچه‌ها بدون اینکه هزینه‌ای را به دانشگاه تحمیل کنند اقدامات لازم را انجام دادند.»

مرتبط ها