کد خبر: 39923

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نمی‌توانیم روی گرما برای نابودی مستقیم کرونا حساب کنیم

دباغ گفت: ویروس کرونا زیر دمای 70-65 درجه از بین نمی‌رود و اگر قرار باشد چنین گرمایی ایجاد شود، قبل از اینکه ویروس از بین برود، انسان می‌میرد. پس ما نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم روی گرما حساب باز کنیم که ویروس را نابود کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، علی دباغ، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در خصوص روند بررسی وضعیت شیوع کرونا در کشور و تغییراتی که در علائم ابتلا به این ویروس ایجاد شده است، گفت: «از روزهای نخست شیوع کرونا مشکلات تنفسی یکی از مسائل و علائمی بود که برای ابتلا به این ویروس مطرح شد، منتها چون ویروس نوپدید و نوظهور است، این مساله خیلی ثابت نماند و خیلی از جنبه‌های ناشناخته این ویروس رفته‌رفته معلوم شد. از روز اول گفتند 10درصد از بیماران علائم گوارشی داشتند. چین کشوری است با ژنتیک خاص خودش و شاید این ویروس در خیلی از کشورهای دیگر علائم متفاوتی داشته باشد. درعین‌حال که با این موضوع می‌توان این‌گونه نیز برداشت کرد که آب‌وهوا هم مقداری تغییر کرده و شاید (به‌عنوان فرضیه) تا حدی علائمش تابع آب‌وهوا باشد، اما اینکه آب‌وهوای گرم در حیات این ویرس اثرگذار باشد یا نه، باید بگویم گرمای هوا به‌احتمال خیلی زیاد تاثیری روی ازبین رفتن خود ویروس به‌صورت مستقیم ندارد. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که هروقت تجمعاتی مانند حج پیش می‌آید، خیلی از زائران می‌گویند سرماخوردگی را مثلا از زائران کشورهای دیگر گرفتیم، چرا؟ چون در این ایام تجمعات زیاد است. هرجا تجمعات زیاد باشد، احتمال عفونت‌های تنفسی هم زیاد است.

وی گفت: فصل تابستان و فصل گرما شاید از این جهت کمک‌کننده باشد که کمی علائم تغییر کنند و بر شدت و ضعف ویروس تاثیرگذار باشد. پس می‌توان گفت فصل تابستان از این جهت که مثلا تهویه اماکن بهتر و بیشتر است، کمک‌کننده‌تر خواهد بود و فصل زمستان که به‌خاطر سردی هوا چندان در فضاهای بسته تهویه صورت نمی‌گیرد، اوضاع سخت‌تر است، بنابراین تنها نکته‌ای که احتمالا می‌تواند در این ماجرا دخیل باشد، همین مساله است.

دباغ در پایان اظهار داشت: تاجایی‌که من اطلاع دارم، این ویروس زیر دمای 70-65 درجه از بین نمی‌رود و اگر قرار باشد چنین گرمایی ایجاد شود، قبل از اینکه ویروس از بین برود، انسان می‌میرد. پس ما نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم روی گرما حساب باز کنیم که ویروس را نابود کند.

مرتبط ها