کد خبر: 39666

برای دومین بار رئیس رژیم‌ صهیونیستی وظیفه تشکیل کابینه را به پارلمان محول کرد

دومینوی تکرار در سرزمین‌های اشغالی

احتمال تمدید نخست‌وزیری او در این دور نیز دور از انتظار است. اگر نتانیاهو نتواند کابینه را تشکیل دهد، رژیم صهیونیستی باید خود را برای ادامه دومینوی انتخاباتی آماده کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مارپیچ بی‌ثباتی سیاسی گریبان رژیم صهیونیستی را رها نمی‌کند. ریوو ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی پس از ناکامی بنی گانتس، رئیس ائتلاف انتخاباتی آبی‌سفید برای تشکیل دولت، کنست (پارلمان) را مامور تشکیل دولت این رژیم کرد. ریولین بامداد سه‌شنبه هفته گذشته پس از پایان ماموریت 28روزه بنی گانتس برای تشکیل دولت، اولتیماتومی 48ساعته برای تشکیل کابینه وحدت و پرهیز از برگزاری چهارمین انتخابات به او داد تا با بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود به تفاهم برسد، اما این مهلت نیز در آخرین ساعات روز چهارشنبه به پایان رسید و اتحاد و وحدتی حاصل نشد. به‌همین دلیل روز پنج‌شنبه رئیس رژیم صهیونیستی به بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌سفید اطلاع داد به‌دلیل ناکامی ‌در تشکیل دولت طی مهلت قانونی مشخص به‌رغم تمدید آن، ماموریت تشکیل دولت را به کنست واگذار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجدید، وی در توئیتی نوشت که تصمیم گرفته است تشکیل دولت آینده را به پارلمان واگذار کند. ریولین ابراز امیدواری کرد، دولت در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود و انتخابات پارلمانی چهارم برگزار نشود.

به نوشته روزنامه عبری‌‌زبان «یدیعوت آحارونوت» اگر پارلمان تا هفتم ماه‌مه موفق به انتخاب نامزدی با کسب موافقت ۶۱ عضو کنست نشود، روند به‌سمت برگزاری انتخابات چهارم در کمتر از یک سال پیش خواهد رفت. اکنون با دستور رئیس رژیم صهیونیستی، کنست 21روز برای تعیین کابینه فرصت دارد. این برای دومین‌بار در 12ماه گذشته است که تشکیل دولت به‌دلیل ناکامی افراد، مستقیما به پارلمان واگذار می‌شود. پس از دومین انتخابات کنست رژیم صهیونیستی که در شهریورماه برگزار شد، نتانیاهو و بنی گانتس در فرصت قانونی خود نتوانستند کابینه تشکیل دهند و وظیفه تعیین نخست‌وزیر و دولت به پارلمان محول شد.

  کرونا و تشکیل دولت اضطراری

تنها چند هفته پس از برگزاری سومین انتخابات پی‌درپی در 12 اسفند 98، ویروس کرونا تل‌آویو را نیز درگیر خود کرد. در این فضا دو ائتلاف قدرتمند رژیم صهیونیستی یعنی آبی‌سفید به رهبری بنی گانتس و لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با کنار گذاشتن برخی اختلافات سعی کردند برای مقابله با تبعات شیوع این ویروس به‌سرعت یک دولت اضطراری تشکیل دهند. سران دو حزب اصلی پارلمان روز دوم فروردین برای اتحاد به توافق رسیدند و به‌دنبال آن بنی گانتس روز هفتم فروردین همزمان با ماموریتش برای تشکیل دولت و نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی به‌عنوان رئیس پارلمان نیز انتخاب شد. مذاکرات سران اصلی آبی‌سفید و لیکود در طول فرصت تشکیل کابینه بارها تکرار شد، اما اختلافات میان این دو و اجزای کوچک‌تر آنها به شکست انجامید. گفته می‌شود بیشتر اختلافات بر سر وزارتخانه‌های دادگستری و دفاع بوده است.

پس از ائتلاف غیرمنتظره بنی گانتس با نتانیاهو، ائتلاف آبی‌سفید تقریبا به دو تکه تقسیم شد. از بین 33کرسی این ائتلاف در پارلمان 18کرسی از ادامه کار با گانتس خودداری کردند و او مجبور شد به همراه 15نماینده همراه با خود در قالب حزب سابقش به فعالیت بپردازد. وزن سیاسی گانتس به‌همین دلیل، به‌شدت کاهش یافته و به‌تبع آن دیگر نمی‌تواند با دست پر با شخصی مانند نتانیاهو که از سال2009 قدرت را پیوسته در رژیم صهیونیستی در دست داشته، به مذاکره بپردازد. به‌همین دلیل بود که پس از شکاف در ائتلاف آبی‌سفید نتانیاهو ‌به‌رغم ادامه مذاکره با گانتس، شروط و خواسته‌های او را قبول نکرد تا وضعیت به مقطع کنونی برسد. نتانیاهو قصد دارد در فرصت باقیمانده بنی گانتس را از رویای نخست‌وزیری دور کند تا بتواند با تشکیل ائتلاف جدیدی به نخست‌وزیری‌اش ادامه دهد.

نتانیاهو به‌دلیل پرونده‌های متعدد فساد مالی با مشکلات زیادی روبه‌رو است و قصد دارد با تمدید نخست‌وزیری خود از مصونیت سیاسی مسئولیتش بهره‌مند شود. در غیر این صورت نتانیاهو باید بخش زیادی از باقیمانده عمر خود را که از سن 70سالگی عبور کرده، پشت میله‌های زندان بگذراند. نتانیاهو با زیرکی تمام در دور سوم انتخابات توانست با فریب سیاسی میان اردوگاه بزرگ مخالفانش شکاف بیندازد، اما با این‌حال احتمال تمدید نخست‌وزیری او در این دور نیز دور از انتظار است. اگر نتانیاهو نتواند کابینه را تشکیل دهد، رژیم صهیونیستی باید خود را برای ادامه دومینوی انتخاباتی آماده کند.

مرتبط ها