کد خبر: 38676

فقدان نظریه حکمرانی؛ مسئله اول کشور

برنامه تلویزیون اینترنتی جدال، گفت‌وگو با پرویز امینی، استاد جامعه‌شناسی سیاسی و نویسنده کتاب "جامعه‌شناسی بیست‌ودوم خرداد" را منتشر کرده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برنامه تلویزیون اینترنتی جدال، گفت‌وگو با پرویز امینی، استاد جامعه‌شناسی سیاسی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و نویسنده کتاب "جامعه‌شناسی بیست‌ودوم خرداد" را به مدت ۶۳ دقیقه منتشر کرده که بخش‌های مهمی از آن را خواهید دید.

علی علیزاده درباره این گفت‌وگو نوشته:

شاید بتوان گفت در سطح نمادین در سه دهه گذشته اصلاح‌طلبان اغلب در مقام اپوزیسیون و در موضع نقد وضع موجود و حتی نقد رادیکال ساختار نظام بوده‌اند. در حالیکه اصولگرایان بیشتر از آنکه مشغول نقد وضعیت به منظور تجسم بخشیدن به معیارها و ارزش‌های جناحی خود بوده باشند، به نیرویی واکنشی تبدیل شده و در مقام پوزیسیون از کلیت نظام دفاع کرده‌اند. برای همین در چشم بسیاری از افراد جامعه، اصولگرایی به دفاع همه جانبه از وضع موجود، با تمام نقایص و ضعف‌هایش تبدیل شده است.

از این منظر پرویز امینی چهره‌ای یکسره متفاوت و هوایی تازه است. او در نقدهایش به شدت صریح، بی‌پرده، رادیکال و گاه حتی تلخ است. نقدهایی که تمام ضعف‌ها و فسادهای وضعیت را به «استحاله نظام توسط لیبرال‌ها و اصلاح‌طلبان» یا «دشمنی آمریکا» تقلیل نمی‌دهد.

امینی معتقد است کلیت نظام جمهوری اسلامی با بحران جدی ساختار حکمرانی روبروست. امینی اما یک قدم هم فراتر میرود و این بحران ساختار حکمرانی را متاثر از بحران فقدان هرگونه نظریه حکمرانی می‌داند. به رغم ظاهر اما گفت‌وگو با امینی احتمالا امیدبخش‌ترین گفت‌وگوی جدال تا اینجای کار باشد. چرا که نقد صریح امینی، افقهایی را برای بازسازی و نوسازی نظری می‌گشاید. هم در جناح اصولگرا و هم در کلیت نظام.

 

مرتبط ها