کد خبر: 38094

«فرهیختگان» از تلاش‌های جهادی دانشجویان در روزهای سخت مواجهه با کووید- ۱۹ گزارش می‌دهد

جهادی‌ها پای کار مبارزه با کرونا

اگر نگاهی گذرا به اخبار حضور و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مبارزه با کرونا داشته باشیم قطعا بخش اعظمی از آنها به دانشجویان بسیجی برمی‌گردد که با تشکیل قرارگاه‌های مبارزه با کرونا در قالب‌های مختلف به کمک مردم شتافته‌اند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دو هفته از زمان انتشار نخستین خبرها در مورد ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد، حدود 14روز سخت و دشوار که به‌واسطه شیوع ویروس و احتمال ابتلا به آن، رفته‌رفته سبک زندگی‌ ایرانی‌ها را تا حد زیادی تغییر داده است؛ از هفته‌گذشته فعالیت‌های مدارس و دانشگاه‌های استان‌های مختلف، یکی‌یکی متوقف شده و تعطیلی خوابگاه‌ها دانشجویان را روانه خانه‌های خود کرده است. حالا کلاس‌ها به صورت مجازی تشکیل می‌شود و خبری از آن شور و حرارت دانشجویی در محیط دانشگاه‌ نیست، اما دانشجویان دغدغه‌مند کشور نسبت به این روزهای سخت مبارزه با کرونا بی‌تفاوت نمانده‌اند و در حالی که امکان حضور در بیمارستان‌ها یا همان خط مقدم مبارزه با کووید- 19 را ندارند، به هرشکل که توانسته‌اند جهادی هوای سنگرهای پشت خط مقدم را دارند؛ عده‌ای به دانشگاه رفته‌اند تا با کمک استادان گامی در تولید مواد ضدعفونی‌کننده بردارند، برخی دیگر به خاطر افزایش استفاده از ماسک و کمبود آن برای تولیدش حتی در شیفت‌های شبانه دست به کار شده‌اند. برخی دیگر هم تلاش می‌کنند مایحتاج اقشار ضعیف و محرومی را فراهم کنند که دسترسی به مواد و تجهیزات مواجهه با کرونا را ندارند و آنها را به دست‌شان برسانند. در شماره امروز «فرهیختگان» مروری بر تلاش دانشجویان جهاد‌گری داریم که روزهای آغازین سال 98 و نوروزشان را در مناطق سیل‌زده سپری کردند و حالا در روزهای پایانی نیز برای کمک به مردم در مسیر مبارزه با کرونا احساس وظیفه کرده‌اند و به صحنه آمده‌اند تا در کنار پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمانی، سهمی هرچند کوچک در این روزهای سخت ایران داشته باشند.

 تشکیل قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا در 24 استان

تشکل‌ها طبیعتا به‌واسطه تشکیلات و ارتباطات‌شان در ورود و پیگیری مسائل موفق‌ترند و در بین تشکل‌ها هم بسیج دانشجویی به دلیل تجربه‌های گوناگون در عرصه‌های جهادی شاید زودتر و ساده‌تر از سایر تشکل‌ها آماده نقش‌آفرینی می‌شود. ماجرای ویروس کرونا هم مستثنی نیست و اگر نگاهی گذرا به اخبار حضور و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مبارزه با کرونا داشته باشیم قطعا بخش اعظمی از آنها به دانشجویان بسیجی برمی‌گردد که با تشکیل قرارگاه‌های مبارزه با کرونا در قالب‌های مختلف به کمک مردم شتافته‌اند.

قرارگاه مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی در هفت‌کمیته با عنوان‌های بررسی و مساله‌محوری (ریشه‌یابی، رصد موضوعات تخصصی و ارائه راهکارها)، تولید محتوا (تولید محتواهای آموزشی، روانشناسی و مشاوره‌ای در قالب پوستر، بروشور، کلیپ، موشن و اینفوگرافی با محوریت آموزش بهداشت و آگاهی‌بخشی و کاهش نگرانی‌ها)، رسانه (ارتباط با خبرگزاری‌‌ها، جراید، صداسیما و فصای مجازی)، مطالبه‌گری (مطالبه از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه)، ارتباطات (جلب حمایت دستگاه‌‌ها و نهادهای حمایتی) و اقدام مستقیم (تامین نیروی تخصصی برای مراکز درمانی، آموزش بهداشت و تامین اقلام بهداشتی) به انجام اقدامات اساسی می‌پردازد. در همین راستا، دو فراخوان کشوری برای اقدام به جذب نیرو در تخصص‌های پزشکی، پرستاری، دانشجوی پرستاری (ترم ۷ و ۸)، بهیاری، کمک‌بهیاری و تولید محتوا درباره کرونا اعلام کرده است. روز گذشته نیز مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی از «جزوه ایده بخش ویژه نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در مقابله با ویروس کرونا» رونمایی کرد. این جزوه به‌عنوان بسته‌ای کاربردی، اطلاعات لازم را در اختیار گروه‌های جهادی قرار می‌دهد.

صادق مفرد، معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی روزگذشته درباره آخرین فعالیت‌ها و برنامه‌های قرارگاه جهادی کرونا گفت: «از آنجا که موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور امروز به یک مساله ملی بدل شده، نیاز بود گروه‌های جهادی در این موضوع، مانند سیل، زلزله و مواردی از این دست، پای کار بیایند.»

وی افزود: «در همین راستا، قرارگاهی با عنوان قرارگاه مبارزه با کرونا در سازمان بسیج دانشجویی تشکیل شده است تا با برنامه‌ریزی و هماهنگی با وزارت بهداشت کمک کنیم که ان‌شاءالله زودتر شاهد ریشه‌کن شدن این بیماری از کشور باشیم.»

معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: «فعالیت‌ها در قرارگاه مبارزه با کرونا در دو بخش انجام می‌شود؛ یک بخش کارهای تخصصی است که در این رابطه گروه‌های جهادی ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی و فارغ‌التحصیلان جهادی از این دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «در این حوزه برنامه اعزام نیروهای متخصص به بیمارستان‌هایی را داریم که در کشور درگیر درمان بیماران مبتلا به کرونا هستند. همچنین هر جا که برای کمک به مردم نیاز باشد تیم‌های تخصصی‌مان آمادگی خدمات‌رسانی را دارند.»

معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: «بخش بعدی گروه‌های جهادی هستند که تخصص درمانی و پزشکی ندارند، ولی در مسائلی دیگر از قبیل تولید و توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده -به‌خصوص توزیع این اقلام در مناطق محروم- کمک می‌کنند.»

وی ادامه داد: «تولید محتوا و انجام مشاوره برای ایجاد آرامش در جامعه هم از اقدامات دیگری است که گروه‌های جهادی در این بخش در حال انجام آن هستند. ان‌شاءالله مردم هم پای کار بیایند. ما اعتقاد داریم که اگر تلاش مردم هم باشد خدا کمک خواهد کرد.»

مفرد گفت: «این قرارگاه هم‌اکنون در ۲۴ استان تشکیل شده و در مابقی استان‌ها نیز این قرارگاه در حال شکل‌گیری است.»

 جزئیات فعالیت جهادگران بسیج دانشجویی در مبارزه با کرونا

محدثه پرنیان، مسئول اجرایی قرارگاه مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی با اشاره به تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا در سازمان بسیج دانشجویی و همچنین واحدهای تخصصی گفت: «قرارگاه‌های استانی مبارزه با کرونا در تمامی استان‌ها با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده‌اند.»

وی افزود: «یکی از محورهای فعالیت قرارگاه مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی جذب نیروهای تخصصی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی است که در این راستا توانسته‌ایم 600 نیروی تخصصی در استان‌ها به کار بگیریم و از این ظرفیت در بخش مشاوره تلفنی و حضور در مراکز درمانی در بیش از 10 استان استفاده کنیم.»

پرنیان بیان کرد: «حوزه دیگر فعالیت قرارگاه مبارزه با کرونا جذب نیروهای عمومی جهادی است که در حوزه آموزش بهداشت، تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده فعالیت می‌کنند و در این حوزه نیز شاهد به کارگیری بیش از 800 نفر نیروی داوطلب در حیطه آموزش بهداشت و توزیع اقلام در بیش از 15 استان هستیم.»

وی خاطرنشان کرد: «همان‌طور که تمامی کارشناسان تاکید دارند آموزش و پیشگیری مهم‌ترین نقش را در مبارزه با گسترش ویورس کرونا دارد و به همین دلیل بیش از 20 استان در حوزه تولید محتوا در قالب‌های پوستر، بروشور، اینفوگرافی، موشن و کلیپ در حال فعالیت هستند. در این حوزه از ظرفیت استادان دانشگاه و متخصصان استفاده شده و محتواهای تولیدی قرارگاه‌های استانی مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد تا شاهد انتشار محتواهای غیرعلمی نباشیم.»

وی عنوان کرد: «15استان در تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده اقداماتی را آغاز کرده‌اند که در برخی استان‌ها تولید شروع شده است و در بعضی دیگر از استان‌ها منتظر دریافت مجوز از وزارت بهداشت یا تامین مواد اولیه هستیم.»

مسئول اجرایی قرارگاه مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی اشاره کرد: «با توجه به وظیفه دانشجویان مبنی‌بر مطالبه‌گری کمیته مربوطه نیز به موازات اقدامات جهادی در حال فعالیت و مطالبه‌گری از دستگاه‌ها و نهادهای متولی است که تاکنون 20 استان در این بخش ورود جدی داشته‌اند.»

پرنیان تصریح کرد: «فعالیت در اماکن عمومی از قبیل ضدعفونی کردن اماکن و پخش تراکت و بازدید از مراکز درمانی دیگر محور برنامه‌های قرارگاه مبارزه با کروناست که تاکنون توسط قرارگاه‌های استانی پیگیری شده است.»
وی اعلام کرد: «شاهد ساخت اپلیکیشن راهنما درباره کروناویروس توسط چند استان هستیم که در مراحل اخذ مجوزهای لازمند و پس از این مرحله به‌صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.»

 دانشجویان برای مبارزه با کرونا چه کرده‌اند؟

بر اساس اعلام قرارگاه مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی و با افزایش تعداد کارگاه‌های تولید لوازم بهداشتی، میزان تولید ماسک در بیش از ۱۰ استان تا سقف پنج‌هزار ماسک در روز افزایش یافت. همچنین ۵۰ ایستگاه سلامت برای آموزش بهداشت مردم و آگاهی آنها با بیش از ۵۰۰ نیروی آموزش‌دیده بهداشت راه‌اندازی شده است. این خبرها نشان می‌دهد فعالان دانشجویی دانشگاه‌های کشور هر چه در توان داشته‌اند به میدان آورده‌اند. برخی از آنها مانند دانشجویان هسته تخصصی دارویی قرارگاه شهید تهرانی‌مقدم واحد پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان بوشهر که موفق به تولید آزمایشگاهی اسپری ضدعفونی‌کننده دست شده‌اند، با استفاده از دانش تخصصی خود در روند مبارزه با کرونا تلاش می‌کنند. نمونه دیگر تلاش‌های علمی دانشجویان را می‌توان در لرستان یافت، جایی که کارگاه تولید مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح با ظرفیت تولید 20هزار لیتر انواع مواد ضدعفونی در روز، توسط بسیج دانشجویی لرستان راه‌اندازی شده و قرار است مواد ضدعفونی‌کننده تولیدی قرارگاه مبارزه با کرونا در ظروف یک لیتری در محله‌های حاشیه‌نشین خرم‌آباد و روستاهای اطراف توزیع شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجو، 30 نفر از دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با استفاده از امکانات دانشکده خود، روزانه حدود 50 لیتر محلول ضدعفونی‌کننده برای شست‌وشوی دست تولید می‌کنند که با تامین مواد اولیه، امکان تولید بیشتر را هم دارند. تولیدی این دانشجویان قرار است در سطح واحد‌های دانشگاه علوم پزشکی توزیع شود. دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان هم با در اختیار گرفتن آزمایشگاه دانشگاه خود روزانه ۲۰۰ لیتر محلول ضدعفونی تولید می‌کنند که در بین مردم محروم کرمانی توزیع می‌شود.

در اصفهان هم مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی این استان از توافق با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین مواد ضدعفونی‌کننده خبر داد و گفت با حمایت مادی سپاه و پشتوانه علمی اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، خط تولید این مواد راه‌اندازی و تولیدات آن بین مردم مناطق کم‌برخوردار توزیع می‌شود که احتمالا توان تامین این مواد را در این شرایط ندارند. در کنار توزیع نیز دانشجویان پزشکی با حضور در این مناطق آموزش‌های اولیه را در زمینه پیشگیری از کرونا به مردم ارائه خواهند داد.

ضدعفونی مراکز پررفت‌و‌آمد شهر یکی دیگر از اقدامات دانشجویان در روزهای اخیر بوده است، به‌عنوان مثال دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، سه‌شنبه اقدام به ضدعفونی پایانه مسافربری این شهرستان کردند. در کنار بسیجی‌های جهادگر دانشجویان عضو جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بروشور آشنایی و پیشگیری از کرونا را طراحی و توزیع کرده‌اند. همچنین دانشجویان عضو جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیش از 18هزار ماسک را در روزهای گذشته آماده کرده‌اند تا به دست مصرف‌کنندگان برسد. از سوی دیگر جامعه اسلامی علوم پزشکی زاهدان با راه‌اندازی غرفه‌ای تلاش کرده‌اند مسائل مربوط به پیشگیری از این ویروس را با مردم در میان بگذارند. اعضای جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زابل هم با توزیع بروشورهایی در روند آگاه‌سازی عموم مردم تلاش کرده‌اند.

مرتبط ها