کد خبر: 37768

در آستانه سومین انتخابات کنست رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو بار دیگر با اقدام نظامی در پی پیروزی است

خون‌بازی انتخاباتی

انتخابات کنست رژیم صهیونیست که در بازه‌ای کمتر از یک‌سال برای سومین‌بار در سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود، آخرین فرصت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است تا از محاکمه قضایی نجات پیدا کند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، قرار است هفته آینده (12 اسفند) انتخابات کنست رژیم صهیونیستی برگزار شود تا پس از دو مرحله انحلال، تکلیف پارلمان و دولت آتی صهیونیستی مشخص شود. این انتخابات که در بازه‌ای کمتر از یک‌سال برای سومین‌بار در سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود، آخرین فرصت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است تا از محاکمه قضایی نجات پیدا کند. نتانیاهو که در آستانه انتخابات قبلی (17 سپتامبر- 26 شهریور)، تلاش کرد با دو عملیات نظامی علیه سوریه و لبنان، آرای شهرک‌نشینان صهیونیست را کسب کند، اکنون در فاصله یک هفته‌ای به سومین دور انتخابات کنست این رژیم، بار دیگر دست به ماجراجویی زده است تا با اقدامات جنگ‌طلبانه، شهرک‌نشینان صهیونیست را با خود همراه کند. او اگر همچون دو انتخابات قبلی، نتواند ائتلاف اکثریت پارلمان شود و در تشکیل دولت ناکام بماند، باید آماده انتقال از نخست‌وزیری به زندان باشد.

در دو انتخابات قبلی، نتانیاهو تمام تلاش خود را کرد تا همچنان در قدرت باقی بماند، اما موفقیتی در این زمینه کسب نکرد. در انتخابات 9 آوریل (20 فروردین) حمایت ترامپ از نتانیاهو و حتی انتشار خبر جعلی تحویل جسد زاکاری بومل سرباز مفقود شده صهیونیست از سوی پوتین به نتانیاهو، نتوانست او را پیروز انتخابات کند و پس از ناتوانی در تشکیل دولت، پارلمان رای به انحلال خود داد تا برای دومین‌بار انتخابات در این رژیم برگزار شود. در آستانه انتخابات دوم (17سپتامبر- 26شهریور) نتانیاهو که هم‌زمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز هست، دست به ریسک بزرگی زد و دو عملیات نظامی علیه سوریه و لبنان را آغاز کرد تا این پیام را به شهرک‌نشینان صهیونیست بدهد که تنها اوست که می‌تواند امنیت را برای صهیونیست‌ها تامین کند.

به دستور نتانیاهو، جنگنده‌های صهیونیستی در شامگاه دوم شهریور، چندین موشک به فرودگاه نظامی «المزه» در جنوب دمشق شلیک کردند و دو پهپاد هم برای عملیات علیه حزب‌الله وارد حریم هوایی لبنان شدند. چند ساعت پس از شکست عملیات صهیونیست‌ها سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به این تجاوز صهیونیست‌ها واکنش نشان داد و گفت که «نتانیاهو به‌دنبال انتخابات است. احزاب اسرائیلی عادت‌شان این بود که انتخابات [در فلسطین اشغالی] را با خون مردم منطقه برگزار کنند، ولی این دفعه انتخابات با خون شما برگزار خواهد شد.» او گفته بود که «نتانیاهو از انتخابات پارلمانی شهریورماه، می‌ترسد و سرنوشت او یا نخست‌وزیری است یا زندان.» نتانیاهو دومین انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی را هم نتوانست با عملیات نظامی به نفع خود رقم بزند و از این طریق دولت تشکیل دهد، با این حال در آستانه سومین دوره انتخابات و در شرایطی که هدیه ترامپ یعنی معامله قرن نتوانسته اوضاع را به نفع او تغییر دهد، یک‌بار دیگر دست به حربه عملیات نظامی برای پیروزی‌ در انتخابات آتی زده است.

در دور جدید ماجراجویی‌های بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه ارتش این رژیم، در منطقه غزه یک جوان فلسطینی را به شهادت رساندند و مانع انتقال پیکر او شدند. صهیونیست‌ها در اقدامی تحریک‌کننده، پیکر این شهید فلسطینی را توسط تیغه‌های یک بولدوزر که تحت پشتیبانی یک تانک مرکاوا قرار داشت، به سمت سرزمین‌های اشغالی برد. این جنایت صهیونیست‌ها باعث شد ساعاتی بعد، جنبش جهاد اسلامی 20 راکت را به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک کند و باعث زخمی شدن دوشهرک‌نشین صهیونیست شود. نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی که منتظر چنین پاسخی بود، مناطقی از غزه را که گفته می‌شود پایگاه‌های جنبش جهاد اسلامی بوده، هدف قرار داد. نتانیاهو که برای پیروزی در انتخابات به عملیاتی گسترده‌تر از آنچه روز یکشنبه اتفاق افتاد، نیاز داشت، ساعاتی بعد و در تاریکی شب با استفاده از جنگنده‌های خود 18 موشک به سمت مناطقی در دمشق شلیک کردند.

پدافند هوایی سوریه در مقابل این تجاوز موفق به دفع تعداد زیادی از موشک‌های متجاوز شد، با وجود این تعداد بالای موشک‌های شلیک‌شده باعث شد یک نقطه از مراکز مورد استفاده جنبش جهاد اسلامی در جنوب دمشق با موشک هدف قرار بگیرد که طی آن دو عضو این جنبش به شهادت رسیدند. نتانیاهو که این بار هم نتوانست به اهداف قابل‌توجهی دست پیدا کند، تلاش کرد با ادعاهای رسانه‌ای عملیات صهیونیست‌ها را بزرگ‌تر از اندازه واقعی جلوه دهد. او در همایش انتخاباتی خود در شهر رامات گان واقع در منطقه تل‌آویو، گفت: «دیشب تلاش کردیم رهبر اصلی جهاد اسلامی در سوریه را از بین ببریم اما او جان سالم به در برد.» او در این همایش همچنین تاکید کرد برای آغاز جنگ عجله نمی‌کنند اما شاید نتوان از تقابل نظامی تمام‌عیار در نوار غزه اجتناب کنند. وی مدعی شده است دولت تحت کنترل او توانایی نابود کردن کامل رهبران جهاد اسلامی را دارد و این جنبش را به یک «غافلگیری دشوار» تهدید کرده است. م

نظور نتانیاهو از به کار بردن این عبارت بازگشت این رژیم به سیاست فعالانه ترور رهبران گروه‌های فلسطینی و همچنین حمله گسترده به غزه است.با وجود تهدید‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر دفاع او نفتالی بنت که گفته قواعد در غزه تغییر خواهد کرد سرایاالقدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی، برای دومین‌بار شهرک‌های صهیونیست‌نشین را مورد حملات موشکی قرار داد. رسانه‌های صهیونیستی مدعی شده‌اند طی این حملات 14 موشک به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شده است. گزارش‌های تایید‌نشده حاکی از شلیک چندین موشک به هفت منطقه صهیونیست‌نشین نزدیک غزه، از جمله «سدیروت» است. منابع آگاه گفته‌اند این حملات به حدی شدید بوده‌اند که هم‌زمان چند سامانه پدافند موشکی «گنبد آهنین» در منطقه فعال شده است.

به گزارش فارس، در واکنش به دور جدید عملیات راکتی از سوی نوار غزه، نتانیاهو، این منطقه را تهدید به جنگ کرد و گفت که «ما در حال آماده شدن برای جنگ هستیم.» وی که صبح دیروز غزه را تهدید کرده و گفته بود به دنبال جنگ نیست، هشدار داد: «یا حماس راکت‌پراکنی را متوقف می‌کند یا ما وارد عمل می‌شویم.» به دنبال عملیات موشکی فلسطینی‌ها، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، حضور در رویدادهای حزب لیکود را که قرار بود روز دوشنبه در شهرهای «طبریه» و «صفد» در شمال سرزمین‌های اشغالی برگزار شود، لغو کرد. لغو سخنرانی انتخاباتی نتانیاهو به‌خوبی بیانگر ناکامی‌های او در طراحی‌های ماجراجویانه‌اش است. نتانیاهو البته تلاش می‌کند این عملیات‌ها را اقدامات پیش‌دستانه برای تامین امنیت صهیونیست‌ها جا بزند، اما به نظر می‌رسد او در این زمینه موفق نبوده است و رقبای انتخاباتی‌اش نیز به این مساله اشاره کرده‌اند. یکی از این افراد، بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی- سفید و رقیب انتخاباتی بنیامین نتانیاهو است.

او در سخنانی در واکنش به پاسخ گروه‌های مقاومت به حملات اسرائیل و اظهارات نتانیاهو درباره این حملات، تاکید کرد که نخست‌وزیر این رژیم نتوانسته است امنیت را برای ساکنان جنوب اراضی فلسطین اشغالی به ارمغان بیاورد و باید او خانه‌نشین شود.با وجود ماجراجویی‌های نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت اما تحلیلگران با توجه به نتایج دو انتخابات پیشین معتقدند با برگزاری انتخابات 12 اسفند نیز تغییر قابل‌توجهی در نسبت آرای احزاب ایجاد نخواهد شد و رژیم صهیونیستی در بن‌بست موجود باقی خواهد ماند.

در کنار این مشکل که معضلی ملی برای رژیم صهیونیستی است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز خود با معضلی شخصی اما بزرگ روبه‌رو است. نتانیاهو به چندین پرونده سنگین فساد متهم است که در آنها، همسر او سارا نتانیاهو هم نقش داشته است. نتانیاهو در این پرونده‌ها متهم است در ازای طرفداری برخی رسانه‌های مطرح رژیم صهیونیستی او، وی به آنها قراردادهای پرسودی را از طرف دولت بخشیده است. نتانیاهو 71ساله در صورت محکومیت باید باقی عمر خود را پشت میله‌های زندان بگذارند. این مشکل باعث شده است نتانیاهو به هر شکل به دنبال تمدید دوره نخست‌وزیری خود باشد تا بتواند از مصونیت قضایی این پست برای نجات خود استفاده کند.

     چرایی سیاست جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی

هر چند عملیات‌های خرد نتانیاهو در غزه و سوریه با اهداف انتخاباتی به اجرا گذاشته شده اما اغلب کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند بی‌ثباتی اصل اساسی در حیات رژیم صهیونیستی است. آنها معتقدند بررسی رفتارهای و شرایط این رژیم نشان‌دهنده آن است که تل‌آویو ایجاد بی‌ثباتی را یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد امنیت خود می‌داند. شکل‌گیری هر جامعه مستقل اسلامی یا عربی در اطراف این رژیم از سوی تل‌آویو خطر تلقی می‌شود و بر همین صهیونیست‌ها همیشه درصدد ایجاد بی‌ثباتی در محیط پیرامونی خود برای مدیریت صحنه خارجی و البته داخلی خود هستند.

رژیم صهیونیستی تنها در صورتی یک محیط پیرامونی خود را از تنش‌آفرینی معاف می‌کند که آن محیط با پیوستن به سیستم مالی آمریکا و عادت به قواعد آن در برابر تحریم‌های آتی آسیب‌پذیر شده باشد و در سوی دیگر از نظر نظامی تحت‌نظارت شدید آمریکا قرار بگیرد یعنی درست همان وضعیتی که مصر و اردن در آن قرار دارند. جز این مناطق وابسته به غرب که تحت نظارت تل‌آویو قرار دارند دیگر مناطق مانند غزه، لبنان، سوریه و حتی عراق به‌شدت مورد هدف سیاست‌های بی‌ثبات ساز رژیم صهیونیستی قرار دارند. این رژیم برای جلوگیری از شکل‌گیری آرامش در این مناطق که زیرساخت توسعه است هربار با اجرای سیاست‌های مختلف، جاسوسی، تفرقه‌اندازی، کمک‌های مالی پنهان به طرف‌های وابسته به غرب و حتی حمله نظامی برای ایجاد بی‌ثباتی استفاده می‌کند.

مرتبط ها