کد خبر: 37443

گزارش «فرهیختگان» از همایش بهترین هدیه در مجموعه سرچشمه تهران

قول‌و‌قرار المپیادی‌ها برای نقش آفرینی در‌گام دوم انقلاب

المپیادی‌ها که حدود 135 مدال به رهبر انقلاب هدیه کرده بودند، خوشحال و مسرور از عرض‌ارادت خود، از قول و قرارهایشان با نظام و انقلاب می‌گفتند و عزم و اراده‌ای که قرار است در راه‌حل مشکلات کشور به کار بندند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سالن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامـــــــی (سرچشمه) پنجشنبه میزبان المپیادی‌های جوان ایرانی بود، نخبگانی که چند ماه قبل مدال‌های خود را تقدیم رهبر معظم انقلاب کردند و قرار بود در همایش «بهترین هدیه» همان مدال‌ها به همراه یادگاری‌های رهبر انقلاب به آنها بازگردد.  سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و خانواده‌های شهدای هسته‌ای شهید طهرانی مقدم و شهید همدانی نیز میهمانان ویژه این مراسم بودند. مدال‌آوران المپیادی اما سر از پا نمی‌شناختند، هدایای رهبری هرچند به ظاهر ساده بودند اما برای نخبگان جوان حاضر در این همایش ارزش بالایی داشت، برخی بدون درنگ در همان زمان تحویل هدیه و روی سن، چفیه اهدایی رهبری را بر دوش خود انداختند و با آن عکس یادگاری گرفتند. المپیادی‌ها که حدود 135 مدال به رهبر انقلاب هدیه کرده بودند، خوشحال و مسرور از عرض‌ارادت خود، از قول و قرارهایشان با نظام و انقلاب می‌گفتند و عزم و اراده‌ای که قرار است در راه‌حل مشکلات کشور به کار بندند.

   جریانی از نخبگان پای کار انقلاب هستند

یکی از این افراد آرمین بهجتی دانشجوی دانشگاه شریف دارنده نقره جهانی المپیاد ریاضی سال 2015 و طلای کشوری المپیاد کامپیوتر سال 94 بود که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره چرایی اهدای مدال‌هایش به رهبر معظم انقلاب گفت: «چیزی که ما حس می‌کردیم لازم و خوب است و باید با دغدغه‌ای خودجوش به استمرار صورت بگیرد و اینکه نشان دهیم در سطح کشور و فراتر از آن، جریانی از نخبگان هستند که پای کار انقلاب هستند، یک مسیری را در فضای نخبگی شروع کردند و قرار است این مسیر با روحیه جهادی را ادامه دهند و در گام دوم انقلاب نقش‌آفرینی جدی داشته باشند.»

او درباره رفتار متفاوت برخی هم‌کلاسی‌ها و هم‌دانشگاهی‌هایش در دانشگاه شریف گفت: «بالاخره سلایق، رفتارها و نگاه‌های متفاوتی هست، بعضی جاها اشتباهاتی صورت می‌گیرد و بعضی مواقع هم دوستان تحت‌تاثیر پروپاگانداهای رسانه‌ای کشورهای مختلف قرار می‌گیرند و نگاه‌شان تغییر می‌کند. همان‌گونه که زمان جنگ هم یکسری از آدم‌ها که تعدادشان کم نبود، حضوری در جبهه‌ها نداشتند، الان هم شاید همین حالت وجود داشته باشد. هرچند به نظر می‌رسد فضا و شرایط بهتر شده و این نسل جوان مومن و انقلابی جدی‌تر، جهادی‌تر و با ثبات‌قدم بیشتری در این مسیر قدم می‌گذارند و ان‌شاءالله اگر بتواند به وظیفه خودش و خدمت‌رسانی‌اش به مردم، کشور و اسلام عمل کند و خوب پیش رود در داخل کشور نگاه و امید و حرکت عمومی بهتری شاهد خواهیم بود.»

   برای ساختن ایران قوی شبانه‌روز تلاش می‌کنیم

علی طلوعی، دانشجوی دانشگاه تهران و دارنده مدال طلای المپیاد ادبی درباره علت اهدای مدالش گفت: «مدال‌ها جنبه نمادین کار ماست، من و این جمعی که مدال‌هایمان را به رهبر انقلاب هدیه کردیم، همه هستی خود را حاضریم برای راهی که بدان معتقدیم و ولی خودمان تقدیم کنیم. حاضریم جان‌مان را برای نظام بدهیم. در واقع با این حرکت خواستیم به ولی خود بگوییم که ما نیرو و سرباز شماییم و آماده‌ایم تا سر حد جان پای هرآنچه شما اراده کرده‌اید را تا سر حد جان پای آن بایستیم و برای تحقق آن تلاش کنیم. این حرکت در واقع نشانی بود از عرض‌ارادتی به محضر ولی‌معظم.»

این دانشجوی دانشگاه تهران درباره احتمال مهاجرت المپیادی‌های اهدا‌کننده مدال به رهبری خاطرنشان کرد: «این دانشجویان اگر همفکری و برنامه‌ای برای مهاجرت داشته باشند از آن دسته‌ای هستند که برای تحصیل می‌روند و به کشور خودشان باز خواهند گشت. این افراد دل‌شان در همین آب و خاک گیر کرده است، مبارزه بزرگ را درک کردند و برای ساختن ایران قوی، روز و شب‌شان را به هم دوختند و شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا کشور پیشرفت کند. ممکن است برای آموختن مدتی بروند اما می‌روند تا با آموختن علوم می‌گردند تا ایران را قوی‌تر کنند.»

طلوعی در پایان گفت: «به هر حال بعضا فشارهایی از داخل و خارج به مدال‌آورانی که مدال خود را هدیه به رهبری می‌دهند، وجود دارد ولیکن فکر می‌کنم پایبندی به ولی، نظام و کشورمان از همه‌چیز بالاتر باشد. فشارها برای بچه‌ها اهمیتی ندارد. این بچه‌ها برای هزینه‌های سنگین‌تر از این آماده‌ هستند.»

   حرکت‌مان اعلام قدرت و رزمایش نخبگانی بود

علیرضا کریمی، دانشجوی دانشگاه شریف و دارنده مدال نقره المپیاد شیمی که روز گذشته اجرای همایش را هم برعهده داشت، یکی‌دیگر از دانشجویانی بود که درباره این حرکت صحبت کرد. او درباره هدف از اهدای مدال به رهبری گفت: «جمع غالب بچه‌های حاضر از دانشجویان دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و تهران تشکیل می‌شوند. هدف‌مان در اصل نشان دادن این اتفاق بود که جوانان نخبه‌ای هستند که به آرمان‌های انقلاب اعتقاد دارند، عزم راسخی برای حرکت در این مسیر دارند و به نوعی یک اعلام قدرت و رزمایش نخبگانی بود که تا نشان دهیم نه‌تنها در زمینه‌های نظامی بلکه در زمینه مسائل نخبگانی هم مسیرمان را خوب شناختیم و آن را ادامه خواهیم داد.»
کریمی درباره نگاه متفاوت برخی دانشجویان دانشگاه شریف و رفتارهای ساختارشکنانه ماه اخیر توضیح داد: «اتفاقات دی‌ماه برای همه ما دردآور بود و طبیعتا شکی به همه ما وارد شد. بعضی از دوستان هم ناشی از همین شک، واکنش‌هایی نشان دادند. البته بعدها برخی از همین دانشجویان به این فکر می‌کردند که خیلی راحت‌تر و بهتر می‌توانستند واکنش نشان دهند. در برابر کسانی که ممکن است اعتقاد چندانی به آرمان‌های نظام نداشته باشند، وجود این مراسم و رفتار بچه‌های نخبه نشانگر این بود که عده‌ای که تعدادشان اصلا کم نیست هستند، صدای انقلاب را می‌شنوند و به حرکت آن ادامه می‌دهند.»  این دانشجوی دانشگاه شریف درباره احتمال مهاجرت اهداکنندگان مدال هم خاطرنشان کرد: «بین کسانی که اهدا می‌کنند، احتمال اینکه افرادی مهاجرت کنند و بازنگردد بسیار کم است. بچه‌های المپیادی به نوعی با این حرکت اپلای‌های خودشان را منتفی کردند. بعضی از دوستان پس از این حرکت چه از داخل و چه خارج مورد فشار قرار گرفتند. هجمه‌ها هست اما این حرکت نشان می‌دهد بچه‌های نخبه با وجود چنین برخوردهایی پذیرفتند که بمانند و شاید تعدادی‌ از آنها هم بروند ولی قشر اعظم آنها خواهند ماند و کار می‌کنند.»

   خودمان را دلبسته به ایران می‌دانیم

عباس، دانشجوی دانشگاه تهران و دارنده مدال طلای المپیاد کشوری است که درباره حرکت خود می‌گوید: «این حرکت نمادین مدال‌آوران المپیادها یک معنی دارد و آن هم اینکه ما بیشترین و بالاترین افتخاری که به دست آورده‌ایم را به رهبر یک کشور هدیه می‌دهیم. مفهوم آن به صورت خلاصه این است که ما خودمان را از این مجموعه و دلبسته به این مملکت می‌دانیم. قطعا کسی که خودش را از این مرز و بوم بداند، خودش را برای آن خرج می‌کند. به شخصه مهاجرت مدنظرم نیست، شاید برای تحصیل به کشور خارجی سفر کنم و برگردم و می‌خواهم بمانم و برای این کشور کار کنم.»

امیرحسین، دانشجوی دانشگاه تهران دارنده مدال نقره المپیاد کشوری هم درباره علت هدیه کردن مدالش به رهبری می‌گوید: «آقا را دوست داشتم و برحسب همین علاقه و احساسم مدالم را به ایشان تقدیم کردم. برای آینده برنامه قطعی ندارم هنوز اما خیلی دوست دارم که بتوانم در ایران باشم و به کشورم خدمت کنم. البته شرایط به نحوی نیست تا افرادی که از ته دل هم می‌خواهند کاری کنند، بتوانند و متاسفانه خیلی بها داده نمی‌شود. منتها دوست داریم و ان‌شاءالله این اتفاق می‌افتد.»

  احسان کریمی‌آرا یکی‌دیگر از این دانشجویان است که مدال برنز المپیاد ریاضی را در کارنامه علمی خود دارد. او هم علت هدیه دادن مدالش را علاقه به رهبری عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «رهبری را دوست داشتم و به خاطر علاقه به رهبر انقلاب مدالم را به ایشان هدیه کردم. قطعا همه دانشجویان به یک شکل فکر نمی‌کنند اما من دوست دارم اگر به مرتبه مناسبی از علم رسیدم بتوانم به بقیه مردم خدمت کنم. همین الان هم ما یک گروهی تشکیل دادیم در خارج از دانشگاه و به دنبال دانش‌آموزان مستعد حاضر در مناطق محروم هستیم تا بتوانیم آنهایی را که علاقه‌مند به تحصیل هستند، حمایت کنیم.»

باید از ظرفیت نخبگان برای حل مسائل راهبردی استفاده کنیم

رسول محمد‌قلی، موسس کانون دانش‌پژوهان نخبه و مدیر مرکز علم و فناوری شتاب، گفت: «کانون دانش‌پژوهان نخبه از سال ۷۳ در جنوب تهران در مناطق ۱۵ تا ۲۰ نمایندگی دارد، ماموریت این کانون شناسایی نوجوانان نخبه است تا با رشد آنها دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند. الان ۵۰۰ دانشجو و ۳۰۰ طلبه را درون خود دارد.»

وی افزود: «تمام دغدغه نخبگان ناظر بر رهنمودهای رهبری است که ما در فرآیند آموزشی خود آنها را به مراکز و دانشگاه‌‌های برتر معرفی می‌کنیم که بیشتر آنها فنی و مهندسی هستند؛ البته برخی هم در حوزه‌های علمیه مشغول هستند که در درس مقام معظم رهبری شرکت می‌کنند. تعدادی از جوانان ما توانستند المپیادهای کشوری را کسب کنند و این اتفاق از سال ۸۲ افتاده است.»

مدیر مرکز علم و فناوری شتاب تصریح کرد: «در سال‌های اخیر تعدادی از اعضای این مجموعه توانستند در عرصه المپیادهای مختلف کسب مدال کنند. البته المپیاد هدف مجموعه ما نبوده است و هدف اصلی ما کار تربیتی و آموزشی بوده با این دغدغه که نیروی تراز انقلاب اسلامی بشوند. در این مسیر بیش از 100 نفر از نخبگان این مجموعه توانستند مدال‌های المپیادهای کشوری و جهانی شامل طلا، نقره و برنز را کسب کنند.»

موسس کانون دانش‌پژوهان نخبه با بیان اینکه اولین دوره اهدای مدال در سال 82 انجام شد، افزود: «کسانی که این سال و آن ایام را به خاطر دارند، می‌دانند فضای جامعه به چه صورت بود و چه مباحثی درخصوص مهاجرت نخبگان و عدم دلبستگی نخبگان نسبت به فضای نظام و انقلاب مطرح می‌شد. با این نگاه می‌خواستند نخبگان جامعه را دلسرد کنند. در چنین فضایی ما به همراه سایر دوستان 14 مدال خود را نیز همراه با متنی که تنظیم کردیم به رهبر معظم انقلاب اهدا کردیم.»

وی ادامه داد: «پس از آن این فرآیند تبدیل به یک فرهنگ و سنت حسنه در مجموعه شد تا جایی که نه‌تنها بچه‌های این مجموعه مدال‌های خود را اهدا می‌کردند بلکه سایر دوستان نخبه انقلابی خود در دانشگاه‌ها را نیز در این مسیر همراهی کردند.»

مدیر مرکز علم و فناوری شتاب خاطرنشان کرد: «این حرکت پیام روشنی دارد و به عقیده من نباید در این حد متوقف بمانیم و باید با هم‌افزایی از ظرفیت خود برای حل مسائل راهبردی نظام استفاده کنیم.»

محمد‌قلی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اضافه کرد: «یکی از ارکان قدرت پیشرفت علم و فناوری است و اگر امروز در امنیت و آسایش هستیم به خاطر مجاهدت علمی و پژوهشی شهدا و به‌خصوص شهدای هسته‌ای است. اگر امروز آمریکا نمی‌تواند به حمله ما پاسخی دهد به جهت قوت و قدرتی است که شهیدان عزیز ایجاد کردند.»

درخواست فدوی برای حل مشکل خام‌فروشی

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در ادامه این همایش گفت: «جمع‌های نخبگان از ارزشمندترین گردهمایی‌هاست، امروز در ۴۱ سالگی ایران شاهد پیشرفت ایران اسلامی هستیم و در برابر شیطان بزرگ ایستادگی کردیم. کشور ما هر روز نسبت به روز قبل متفاوت است و دیگر با ماه‌ها، سال‌ها و دهه‌های قبل قابل‌مقایسه نیستیم.»

 او افزود: «در دعوای امروز در یک طرف شیطان است و در طرف دیگر جبهه انقلاب اسلامی وجود دارد که امام خمینی(ره) فرمودند پیروزی با جبهه حق علیه باطل است که امروز شاهد آن هستیم.»

او ادامه داد: «اگر همه جوانان و مسئولان به‌طور مثال با صد واحد قدرت به تکالیف خود بپردازند خداوند هم با قدرت ۹۰۰ واحد به پیشرفت و رشد اسلام کمک می‌کند. درحال حاضر در توانمندی‌های نظامی مانند هواپیما و موشک قابل‌مقایسه نیستیم، شاید نمره ظاهری و نمادین دشمنان بیشتر باشد اما موفقیت و پیروزی با کشور ایران است.»

سردار فدوی خاطرنشان کرد: «زمانی که شما نخبگان به توانایی بیشتری دست یافتید، می‌توانید ایران را به پرچمداری علمی دنیا برسانید، در واقع باید در شکستن مرزهای علم نقش ایفا کنید. جوانان ایرانی از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار هستند، از زمان دولت بازرگان درباره خام‌فروشی نفت صحبت کردند اما اکنون سال ۹۸ است و ما هنوز درباره نفروختن نفت حرف می‌زنیم اما کاسه چه کنم به دست گرفته‌ایم، تنها به خاطر اینکه آمریکا گفته از ایران نفت خریداری نشود، متاسفانه در این موضوع با قدرت و هدفمند وارد نشدیم.»

سردار فدوی گفت: «ما همه‌چیز داریم، از نخبه گرفته تا علمای دینی که باید دست به کار شویم و مباحثی مانند خام‌فروشی نفت را حل کنیم. چراکه اگر با اخلاص، صدق و نیت خدایی پای هرکاری رفتیم با موفقیت صددرصدی مواجه شدیم. این موضوع که از سراسر جهان و داخل کشور مردم از پیکر شهید سردار سلیمانی استقبال کردند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

او در پایان گفت: «من مطمئن هستم در آینده‌ای نزدیک با حضور شما نخبگان در قسمت‌های مختلف کشور دیگر شاهد گرفتاری‌های امروز نخواهیم بود که این موضوع وعده خداست و اکنون ۴۱ سال این وعده را تجربه کرده‌ایم.»

نباید تعهدی را که به ملت داریم از یاد ببریم

سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این همایش گفت: «ما در مبارزه‌ای میان ساختارهایی که ۱۰۰ سال گذشته در اقتصاد نفتی ایجاد شده و تغییر شکلی که باید به اقتصادمان بدهیم، قرار داریم. اگر پایه‌های اقتصاد ما نیروی انسانی شود کیفیت آموزش افزایش پیدا می‌کند.»

ستاری با بیان اینکه ساختارهای اقتصاد نفتی بسیار پیچیده است، افزود: «در اقتصاد نفتی قوانین متناقض زیاد است و تغییر این ساختار به سمت اقتصاد بر پایه دانش به مبارزه‌ همه‌ ما نیاز دارد. اتفاقات خوبی در کشور افتاده و رکوردهای بی‌نظیری در حوزه نانو، بیوتکنولوژی، هوافضا و سلول‌های بنیادی داریم.»

او خطاب به دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی حاضر در این همایش گفت: «مملکت خود را فراموش نکنیم. ناامید نشویم. یادمان نرود که بر دوش چه کسانی ایستادیم که دنیا ما را دید. این مملکت به ما دِین ندارد، ما هستیم که به این کشور دین داریم. این کشور 6 هزار تا هفت‌هزار سال تاریخ دارد و فراز و نشیب‌های زیادی را گذرانده. این مملکت هیچ احتیاجی به ما ندارد، ما هستیم که به این مملکت محتاجیم. ریشه‌های این کشور محکم است. نباید تعهدی را که به ملت داریم از یاد ببریم.»

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: «سیستم آموزش عالی ما با تمام انتقاداتی که به آن می‌شود و برخی از آنها هم درست است دارد نیروهای کیفی‌ را تربیت می‌کند که در دنیا می‌درخشند. آمریکا هم چنین سیستم آموزشی‌ای‌ ندارد. در دانشگاه‌های مطرح آمریکا صددرصد دانشجویان دکتری خارجی هستند، سیستم آموزشی آمریکا نمی‌تواند افراد را به این سطح از دانش و علم برساند ولی در ایران این اتفاق می‌افتد.»

او خاطرنشان کرد: «پایه‌های اقتصاد ما باید جوانانی باشند که سرمایه‌شان در جیب‌شان نیست بلکه در مغزشان است. آن موقع است که ارزش یک کارآفرین مشخص می‌شود و ما می‌توانیم در این مبارزه پیروز شویم.»

ستاری با بیان اینکه ما اکنون با توجه به تحریم‌ها به نفت وابستگی چندانی نداریم، گفت: «جای خوشحالی است که الان بعد از ۱۰۰ سال اقتصادی را تجربه می‌کنیم که بر پایه زحمت استوار است. قطعا آینده کشور بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان است. در برخی شاخص‌های انسانی رتبه‌های دو و سه دنیا را داریم. اهمیت خود را بدانیم. هیچ کشور اروپایی پیدا نمی‌کنید که ۳۳، ۳۴ میلیون جوان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال و چهار، پنج میلیون دانشجو داشته باشد. این قدرت ماست که باید وارد زندگی روزمره ما شود.»

* نویسنده: ابوالفضل مظاهری، روزنامه نگار

مرتبط ها