کد خبر: 37413

آلمانی‌ها به موفقیت مربی ایرانی هرتا امیدوارند

اعتماد به نوری برای خروج از بحران

نوری در میانه‌های این فصل به‌عنوان دستیار یورگن کلینزمن به کادر فنی هرتابرلین اضافه شد تا تیم را از بحران خارج کند اما ستاره سابق ژرمن‌ها پس از تنها 9 مسابقه از سمت خود کناره‌گیری کرد تا نوری به‌عنوان سرمربی موقت تا پایان فصل هدایت تیم را برعهده داشته باشد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، الکساندر نوری در چند سال اخیر برای فوتبالدوستان ایرانی به نامی آشنا تبدیل شده است. از زمانی که این مربی ایرانی‌الاصل هدایت وردربرمن را برعهده گرفت و کار در بالاترین سطح فوتبال آلمان آغاز کرد نام او بر سر زبان‌ها افتاد و حتی تا جایی پیش رفت که به‌عنوان یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران نیز مطرح شد. او در برمن دو فصل متفاوت را تجربه کرد. در ابتدا تیم را از سقوط نجات داد و چند ماه بعد به دلیل کسب نتایج ضعیف در فصل جدید از سمتش برکنار شد. او در میانه‌های این فصل به‌عنوان دستیار یورگن کلینزمن به کادر فنی هرتابرلین اضافه شد تا تیم را از بحران خارج کند اما ستاره سابق ژرمن‌ها پس از تنها 9 مسابقه از سمت خود کناره‌گیری کرد تا نوری به‌عنوان سرمربی موقت تا پایان فصل هدایت تیم را برعهده داشته باشد.

   مغر متفکر هرتا

نوری در اواسط فصل 2017-2016 ابتدا به‌عنوان مربی موقت هدایت برمن را برعهده گرفت و نتایج خوبش باعث شد قراردادش دائمی شود. تیم با هدایت او از سقوط فرار کرد و در بوندس‌لیگا باقی ماند. در پایان فصل قراردادش به پایان رسید، اما برمن که از عملکردش راضی بود وی را در سمتش ابقا کرد اما آغاز فصل جدید برای او خوب پیش نرفت و تنها چند هفته بعد اخراج شد. او حالا با کناره‌گیری کلینزمن این فرصت را پیدا کرده تا توانایی‌هایش را در هرتابرلین نشان دهد. شاگردان نوری امروز در زمین پادربورن قعر جدولی به میدان می‌روند و با توجه به اینکه 6 امتیاز از منطقه سقوط فاصله دارند فعلا خطری آنها را تهدید نمی‌کند. پس از جدایی کلینزمن، نام‌هایی چون برونو لابادیا، روجر اشمیت و مارک فن‌بومل برای هدایت هرتا مطرح شد، اما مدیران باشگاه ترجیح دادند کار را به کسی بسپارند که سابقه جنگیدن برای نگه‌داشتن تیمش در بوندس‌لیگا را دارد و در این ماموریت موفق بوده است. نوری 40ساله محاسن دیگری نیز برای باشگاه دارد.

او با فضای تیم و باشگاه به خوبی آشناست و در همین مدت 10 هفته که دستیار بوده شناخت خوبی از بازیکنان پیدا کرده است. بی‌شک نوری در این مدت نقش مهمی در برنامه‌های تاکتیکی تیم داشته است و می‌توان او را مغز متفکر کادر فنی هرتا دانست و در این شرایط او بهترین گزینه هرتا در شرایط فعلی بوده است. تعویض سرمربی در تیم‌هایی که خطر سقوط را حس می‌کنند کاری مرسوم در فوتبال دنیاست و البته در بیشتر مواقع این شوک تاثیر چندانی در تیم ندارد. همان‌گونه که در فصل 2012-2011 همین هرتا در چنین شرایطی قرار گرفت و درنهایت نیز به بوندس‌لیگای2 رفت. تیم آلمانی در آن فصل کارش را با مارکوس بابل آغاز کرد و سپس میشائیل اشکیبه جانشینش شد، اما او هم نتوانست روند نزولی تیم را متوقف کند و مدیران باشگاه دست به دامن اتوره‌هاگل با تجربه شدند. اتوره‌هاگل هم نتوانست تیم را در بوندس‌لیگا نگه دارد و در دیدار پلی‌آف سقوط مغلوب فورتونا دوسلدورف شدند.

   اشتباهات کلینزمن

هواداران هرتا معتقدند کلینزمن با سکونشین کردن وداد ایبیسویچ، کاپیتان باتجربه تیم اشتباه بزرگی مرتکب شد. این مهاجم بوسنیایی که آمار گلزنی خوبی در سال‌های گذشته داشته می‌توانست در چند دیدار اخیر به کمک تیمش بیاید و هرتا را از ناکامی نجات دهد اما ستاره سابق فوتبال آلمان اعتقادی به ایبیسویچ نداشت. حالا نوری می‌تواند از این اشتباه کلینزمن درس گرفته و فرصت بیشتری به کاپیتان بوسنیایی بدهد تا تیم را از شرایط بد فعلی خارج کند. کارشناسان آلمانی معتقدند اگر نوری می‌خواهد فرصت بیشتری برای نشستن روی نیمکت این تیم داشته باشد باید از تمام داشته‌های تیم استفاده کند و این اتفاق هم به سود تیم و هم به سود نوری است.

دیگر بازیکن مشهوری که کلینزمن حتی به او اجازه تمرین با تیم اصلی را نمی‌داد، سالومون کالوی 34 ساله بود که سابقه بازی در چلسی را در کارنامه دارد و تجربه او هم می‌توانست برای ستاره‌های جوان تیم مفید باشد اما کلینزمن ترجیح داد این مهاجم ساحل‌عاجی را هم ار فهرست نفراتش کنار بگذارد. در چنین شرایطی نوری کار سختی برای بازگرداندن آرامش به تیمش دارد و با توجه به فرصت کمی که تا پایان فصل در اختیار دارد باید بهترین تصمیمات را بگیرد. نوری پس از این مسابقه، سه دیدار نه‌چندان دشوار دیگر برابر کلن، دوسلدورف و وردربرمن پیش رو دارد و با کسب امتیاز از این دیدارها می‌تواند به راحتی تیمش را تا میانه‌های جدول بالا کشیده و فصل را با خیالی آسوده‌تر ادامه دهد.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها