کد خبر: 37285

«تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز دهم سراغ فیلم «لباس شخصی» رفته است

کار خوب یک لباس شخصی

«امیرعباس ربیعی» ‌در اولین اثر سینمایی‌اش با فیلم «لباس شخصی» به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آمد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در «تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز دهم فیلم «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است با یادداشت هایی از میلاد جلیل‌زاده، مجتبی اردشیری  و فاطمه‌سادات بکائی، روزنامه‌نگار و گفت وگو با امیرعباس ربیعی، کارگردان «لباس‌شخصی» و محسن نصراللهی، طراح صحنه و در آخر نیز گزارشی درخصوص چگونگی نمایش حزب توده در سینمای ایران.

میلاد جلیل‌زاده، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان  «کار خوب یک لباس شخصی»  به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: غیر از پاسخ به شبهات تاریخی یا بخشیدن دیدگاه‌های سیاسی به مخاطب و البته غیر از کلاس درس تاریخ، حالا لباس‌شخصی فیلمی است که با توجه به آن می‌توان بلوغ قصه‌گویی سینمای ایران در ژانر جاسوسی و معمایی را تبریک گفت.

**************************************************

مجتبی اردشیری، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان  «خودزنی با تفکر ضدقهرمانی»  به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: آنچه امروز در نقد لباس‌شخصی، شنیده و خوانده می‌شود، بیش از آنکه ایرادات ایدوئولوژیک باشد، دایرمدار قصه فیلم است که به واسطه سهل‌انگاری در نوع شخصیت‌پردازی قهرمان کار شکل گرفته است، وگرنه دستگیری کیانوری یا جاسوس رده بالای نظام، آن میزان جذابیتی برای مخاطب ندارد تا زمینه‌های تصویرگری چگونگی رسیدن به این مهره‌ها.

**************************************************

فاطمه‌سادات بکائی، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان «معمایی پرالتهاب» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: فیلم امیرعباس ربیعی در نوع پرداخت، قصه، کارگردانی و حتی بازی‌ها یک اثر مستقل است و ظرافت‌های ژانر معمایی‌اش نویدبخش ورود یک جریان نوظهور و پر قدرت در سینمای ایران است. جریانی که می‌تواند بر خلاف عادت‌های قدیمی کارگردان‌های ایرانی حتی از روایت یک ماجرای واقعی که مخاطب از نتیجه آن آگاه است یک تعلیق پرکشش بسازد.

**************************************************

امیرعباس ربیعی، کارگردان «لباس‌شخصی» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از سختی های کار گفت و عنوان کرد: پنج هزار برگ سند خواندم تا بتوانم فیلمنامه بنویسم.

**************************************************

در پایان نیز در گزارشی با عنوان «رفقای نامرئی در سینما» به چگونگی نمایش حزب توده در سینمای ایران پرداخته شده است. 

**************************************************

برای شهاب سینمای ایران و اظهارنظرهایش

 جشنواره حقیقت (لینک)

 

مرتبط ها