کد خبر: 37194

«تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز هشتم سراغ فیلم «درخت گردو» رفته است

رد واقعیت

جدال موافقان و مخالفان «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان درباره اینکه فیلم چقدر به واقعیت ها وفادار بوده بالا گرفته است.«فرهیختگان» نگاه های دو طرف را منتشر می کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در «تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز هشتم فیلم «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است با یادداشت هایی از  میلاد جلیل‌زاده و سجاد بلوکات روزنامه‌نگار و محمد علی‌بیگی دبیر گروه اندیشه  و گفت وگویی هایی با ابراهیم امینی، فیلمنامه‌‌نویس «درخت گردو» و مصطفی رزاق‌‌کریمی، کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» و گزارشی از جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان با عنوان «در انتظار شگفتی».

 

  میلاد جلیل‌زاده، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان «راز پنهان‌کاری درخت گردو» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: فیلم «درخت گردو» در رودررو قرار دادن کردها با سایر مردم ایران تا آنجا پیش می‌رود که از دامن زدن به اختلافات قومی میان مردم آذری‌زبان و مردم کرد ابایی ندارد. این تنها به یک هدف انجام شده و آن هم استفاده از لابی قوی عده‌ای از کردهای جدایی‌طلب در اروپا، برای شرکت در جشنواره‌های سینمایی است.

**************************************************

سجاد بلوکات، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان «روایت‌های تاریخی؛ انحصاری نیست» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: بگذاریم امثال مهدویان بدون ترس حرف‌شان را بزنند. عیبی ندارد حتی اگر در کنارکلیت قصه شریف درخت گردو یک پلان نچسب کولبرها را هم بگذارند یا بخشی از علت را نگویند.

**************************************************

محمد علی‌بیگی دبیر گروه اندیشه طی یادداشتی با عنوان «سینمای مصرف رنج» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: سعی در تحریک کردن مخاطب برای چیست، وقتی نه موضعی علیه جنگ، سلاح‌های کشتار جمعی یا تجاوز یا حتی تبعیض نژادی بنا نیست در «داستان» جایی داشته باشد؟ چنین تداعی رنجی، به‌دنبال روایتی عامه‌پسند از رنج است؛ به‌دنبال «مصرف رنج».

**************************************************

در بخشی از  گفت‌‌وگوی «فرهیختگان» با ابراهیم امینی، فیلمنامه‌‌نویس «درخت گردو» با تیتر «دشمن درخت گردو قابلیت تعمیم دارد» آمده است: بیشتر از اینکه بخواهیم از این حرف بزنیم که این بمب توسط صدام افتاده است، می‌‌گوییم این بمبی است که توسط دشمن افتاده و این مساله فیلم را به هر جنگ دیگری قابل تعمیم می‌‌کند. اینکه فکر کنیم صدام این کار را انجام داده با خودمان می‌‌گوییم الان صدامی نیست و خیال‌‌مان راحت می‌‌شود؛ اما زمانی این قضیه فاجعه‌بارتر می‌‌شود که فکر کنیم این اتفاق می‌تواند توسط هرکسی و در هر جنگ دیگری بیفتد.
**************************************************

در بخشی از  گفت‌‌وگوی «فرهیختگان» با رزاق کریمی  کارگردان مستند خاطراتی برای تمام فصول با تیتر «نمی‌‌گذارند دنیا از مجروحان شیمیایی ما مطلع شود» آمده است: متاسفانه مردم جهان درباره جنایت بمباران شیمیایی «سردشت» چیزی نمی‌‌دانند. نباید خودمان را فریب دهیم. رسانه ها می گویند مردم چه چیزی را بدانند و چه چیزی را ندانند. این موضوعی است که بحث خیلی عمیقی می‌‌طلبد که چرا مردم عام این موضوع را نمی‌‌دانند و چگونه تا اندازه‌‌ای در‌‌این‌‌باره مطلع شدند. البته هنوز هم قرار نیست مردم دنیا از این ماجرا مطلع شوند.

**************************************************

در بخش پایانی مطالب مربوط به فیلم «درخت گردو»، «فرهیختگان» از جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان گزارش می‌‌دهد با تیتر «در انتظار شگفتی»: باید دید با این حجم تعریف از فیلم میان مردم و منتقدان، اقبال درخت گردو در جشنواره این دوره و البته سهم آن در جوایز به چه ترتیب خواهد بود.
**************************************************
 

همچنین در این ویژه نامه به مهمترین نکات نشست خبری «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره شده است و یادداشتی درباره فیلم «کشتارگاه» و گفت‌وگو با عباس امینی کارگردان «کشتارگاه» .

ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست خبری «خروج»:

توجه به اتفاقات روز در فیلم وجود دارد (لینک)

**************************************************

نگاهی به فیلم «کشتارگاه»

به نام نقد فساد اقتصادی، به کام ضدنقد  (لینک)

**************************************************

گفت‌وگوی عباس امینی با «فرهیختگان»

نورافکن روی یک سوژه اقتصادی  (لینک)

**************************************************

 

 

مرتبط ها