به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در ششمین ویژهنامه «تماشاخانه فرهیختگان» فیلم «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده ایم با یادداشت هایی از میکائیل دیانی، روزنامهنگار و شاهین شجریکهن، منتقد سینما و گزارشی مفصل از فیلمسازی کیمیایی و «خون شد».
* میکائیل دیانی، روزنامهنگار طی یادداشتی با عنوان «دورهات گذشته آقای کیمیایی» به نقد فیلم «خون شد» پرداخته و نوشته است: قطعا ما از دیدن «قیصر» که محصول 40 سال پیش است لذت بیشتری میبریم تا فیلم «خون شد.»؛ چراکه نهتنها آن ساخت را رشد نداده بلکه با همان ساختار دهه 50 روند پسرفتی را اعلام کرده است.
**************************************************
* شاهین شجریکهن، منتقد سینما نیز در یادداشتی با عنوان «تکهپارههای گذشته و اکنون» نوشته است:خون شد، تجدید خاطرهایست با جهان آشنای «قیصر» و «رضا موتوری»، و جابهجا در مسیر شکلگیری و تکامل داستان، به آن فیلمها ارجاع میدهد و تصویرهای قدیمی را بازمیسازد.
**************************************************
در ادامه «تماشاخانه فرهیختگان» طی گزارشی مفصل با عنوان «خون به دل طرفداران» نگاهی داشته ایم به فیلمسازی کیمیایی و «خون شد».
**************************************************
همچنین در این ویژه نامه گفت وگو شده با برزو نیکنژاد کارگردان فیلم «دوزیست»، نوید محمودی کارگردان فیلم «مردن در آب مطهر» و بهرام ارک کارگردان فیلم «پوست» و در پایان یادداشت مجتبی اردشیری، روزنامهنگار که به نقد فیلم «دوزیست» پرداخته است.
* در گفتوگو با برزو نیکنژاد کارگردان فیلم دوزیست مطرح شد
جبر اجتماعی و قصه دوزیست شدنآدمها (لینک)
**************************************************
* نوید محمودی کارگردان «مردن در آب مطهر» در گفتوگو با «فرهیختگان»:
فیلمهایم دور از زندگی واقعی نیست (لینک)
**************************************************
* کارگردان پوست در گفتوگو با «فرهیختگان»:
محافظهکاری در سینما باعث تجاریسازی است (لینک)
**************************************************
* یادداشتی از مجتبی اردشیری، روزنامهنگار
نگاهی به فیلم «دوزیست»
ضعف سیستماتیک یک نقد اجتماعی درست (لینک)