کد خبر: 36951

«فرهیختگان» نمونه‌هایی از پژوهش در ترم قبل را بررسی می‌کند

دانشگاه در مسیر پژوهش‌محوری

«فرهیختگان» 12 پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی را که طی 6 ماهه دوم سال توانسته‌اند با طرح‌های خود حائزرتبه برتر یا ساخت محصولات فناورانه شود، معرفی می‌کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پژوهش یکی از ارکان اصلی توسعه علمی و اقتصادی هر کشوری به حساب می‌آید، موضوعی که مدیران صنعتی و برخی مسئولان دانشگاهی به آن مانند یک کالای هزینه‌ای و نه سرمایه‌ای نگاه می‌کنند، البته در این بین پژوهشی که براساس نیازها و مسائل کشور تعریف نشده باشد، قطعا موردتوجه قرار نخواهد گرفت و خروجی متناسب با نیازها را نخواهد داشت و به همین دلیل است که اخیرا در برخی دانشگاه‌ها نگاهی خاص به مقوله پژوهش شده است. دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مراکز آموزش عالی است که به گفته مسئولان آن پروژه‌های تحقیقاتی‌اش با هدف رفع مشکلات کشور تعریف می‌شود و همین مساله باعث دیده شدن محققان و پژوهشگران این دانشگاه شده است. این دانشگاه با 60هزار عضو هیات‌علمی، 11هزار آزمایشگاه و کارگاه، 137 مرکز تحقیقاتی، 125 مرکز رشد و 1135 شرکت سهم بزرگی از پژوهش کشور را در اختیار دارد و براساس آمارهای تازه این دانشگاه توانسته در 10 رشته رتبه اول کشور را کسب کند که جهش بزرگی برای یک دانشگاه است. در این میان حضور محققان و پژوهشگران نخبه در هر جهش علمی نقش اصلی را دارد که حمایت از آنها می‌تواند در ادامه روند پیشرفت‌ها تاثیرگذار باشد.  «فرهیختگان» در ادامه 12 پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی را که طی 6 ماهه دوم سال توانسته‌اند با طرح‌های خود حائزرتبه برتر یا ساخت محصولات فناورانه شود، معرفی می‌کند.

کسب عنوان نویسنده پایان‌نامه برتر در سال 98

 پایان‌نامه مهدی کهریزی دانش‌آموخته رشته دکتری سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با عنوان «مدل‌سازی و بررسی رفتار دیوارهای میان‌قاب بنایی با جزئیات مختلف اتصال به قاب‌های فولادی» به‌عنوان پایان‌نامه برتر ملی سازه و فولاد سال 98 کشور انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

مهرزاد تحملی، استاد‌راهنمای این پایان‌نامه گفت: «امروزه در دتایل مورد استفاده مهندسان ساختمان، از بتن‌کشی دیوارها یا آرماتورهای انتظار برای اتصال دیوار به ستون فولادی استفاده می‌کنند که متاسفانه مشکلات زیادی در پی دارد که به‌خصوص در زلزله سرپل‌ذهاب و مسکن‌مهر این منطقه با جدا شدن دیواره از قاب شاهد آن بودیم؛ نوآوری این پایان‌نامه ارائه یک دتایل جدید برای اتصال میان قاب به سازه فلزی توسط میراگر یا ADAS است.»

او ادامه داد: «تمامی کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی این پایان‌نامه در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد. این آزمایشگاه از شمال تا غرب کشور آزمایشگاهی بی‌نظیر است و فقط یک نمونه از آن در تهران وجود دارد.»

پابه‌پای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

مقاله آرین میرزایی، دانش‌آموز دبیرستان سما دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با نام hanging elevator در ژورنال پژوهشی Young Scientist Reserch منتشر شده است. آرین میرزایی، دانش‌آموز دبیرستان سما یک دارنده مدال طلای مسابقات جهانی نوآوری‌ها و اختراعات دانش‌آموزی 20019 مالزی در بخش مهندسی فیزیک است. مدال طلای بخش کنفرانس، جایزه ویژه از طرف مالزی برای بهترین پروژه و ارائه علمی، گواهینامه شرکت در مسابقه، گواهینامه مدال طلای کنفرانس و گواهینامه جایزه ویژه از افتخارات این دانش‌آموز در این دوره از مسابقات است. طرح علمی این دانش‌آموز پس از انتخاب در مسابقات جهانی مهندسی فیزیک، در ژورنال سال پژوهشی دانشگاه‌های (Youn Scientist Reserch)  با نام hanging elevator چاپ شده است. 

رساله برتر عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر

رساله دکتری عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در یازدهمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده‌های شیراز به‌عنوان پایان‌نامه برتر شناخته شد. در یازدهمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده‌های شیراز که با حضور محققان این رشته از دانشگاه‌های سراسر کشور در شیراز برگزار شد، رساله دکتری سعید قبادی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با عنوان «تحلیلی بر تحلیل پوششی داده‌های معکوس»، برترین رساله دکتری در پنج سال اخیر شد و مورد‌تقدیر قرار گرفت.

تحلیل پوششی داده‌ها DEA مخفف (Data Envelopment Analysis)   یک روش غیرپارامتری بر پایه برنامه‌ریزی ریاضی است که هدف بنیادین آن، بررسی و ارزیابی عملکرد یک مجموعه از واحدهای تصمیم‌گیرنده متجانس با ورودی و خروجی‌های چندگانه است.

 یک درصد پراستنادترین پژوهشگران برتر جهان در سال ۲۰۱۹

چندی پیش بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از معرفی عضو هیات‌علمی این واحد دانشگاهی به‌عنوان یک درصد پراستنادترین پژوهشگران برتر جهان در سال ۲۰۱۹ و رتبه اول پژوهشگران پراستناد برتر بین دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور خبر داد.

  میررضا نقش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: «۱۲پژوهشگر ایرانی بین پراستنادترین پژوهشگران برتر دنیا در سال ۲۰۱۹ قرار گرفتند که آرش کریمی عضو هیات‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد توسط پایگاه بین‌المللی ISI به‌عنوان یکی از این محققان معرفی شد.» او خاطرنشان کرد: «عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد تنها نماینده محققان پراستناد در دانشگاه آزاد اسلامی کشور است.»  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد افزود: «پایگاه استنادی WOS هرساله فهرست پراستنادترین پژوهشگران دنیا را در فرآورده‌ای به نام پژوهشگران پراستناد (Highly  Cited Researchers)  منتشر می‌کند که در این فهرست پژوهشگران تاثیرگذار در سطح دنیا که با دریافت میزان استناد بالا، نقش پررنگی در انتقال علم و دانش در عرصــــه بین‌المللــــی ایفا می‌کنند، مشخص و معرفی می‌شوند.»

او ادامه داد: «این فهرست تنها مقالات پراستناد در مجلات حوزه علوم و علوم اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد و این مقالات از پایگاه شاخص‌های اساسی علم  (ESI)  Essential Science Indicators  استخراج می‌شوند.»

چاپ مقاله در مجله  ISA Transactions

مقاله عادل خسروی عضو هیات‌علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در مجله ISA Transactions با ضریب تاثیر 4. 343 و چارکQ1 چاپ شده است.خسروی در این‌باره گفت: «این پژوهش به معرفی، شبیه‌سازی و ساخت یک ساختار جدید برای کنترل‌‌کننده‌های جریان در مبدل‌های قدرت می‌پردازد. در کنترل‌کننده‌های جریان فعلی، سرعت پاسخ‌دهی در بارهای زیاد بسیار کند است و در کنترل‌کننده پیشنهادی در این پژوهش سرعت پاسخ‌دهی تا حد زیادی بهبود یافته است.»

وی افزود: «اورشوت خروجی بزرگ کنترل‌کننده‌های قدیمی در بارهای کوچک تا حد زیادی کاهش یافته است. در طراحی و ساخت این کنترل‌کننده به کمک استفاده از فیدبک در مقاومت خروجی، ضرایب کنترل‌کننده بهبود می‌یابند. ایده پیاده‌سازی‌شده در این مقاله برای سه مدل مبدل بوست، باک‌بوست و بوست درجه دوم قابل استفاده است.» عضو هیات‌علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در پایان تاکید کرد: «به‌منظور ارزیابی درست مدل کنترل‌کننده پیشنهادی، نتایج به صورت عملی و شبیه‌سازی بررسی شده‌اند.»

معرفی دانشجوی برتر حوزه پژوهش استان خراسان شمالی

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد از برتری دو دانشجوی این واحد دانشگاهی در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان شمالی خبر داد. محمد نصیری، معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: «با ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده برای معرفی پژوهشگران برتر حوزه دانشجویی در میان دانشجویان دانشگاه‌های استان خراسان شمالی در هفته پژوهش، دو دانشجوی این واحد دانشگاهی به‌عنوان پژوهشگران برتر استان معرفی شدند.» نصیری خاطرنشان کرد: «آرش زینل‌زاده دانشجوی دوره دکتری تخصصی برق- قدرت و محمد صیدیوسفی دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته فیزیولوژی عصبی ـ عضلانی ورزشی این واحد دانشگاهی به‌عنوان پژوهشگران برتر استان خراسان شمالی در حوزه دانشجویی معرفی و تجلیل شدند.»

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با اشاره به سوابق پژوهشی دانشجویان برتر پژوهشی افزود: «از سوابق پژوهشی آرش زینل‌زاده می‌توان به شرکت در 17 کنفرانس بین‌المللی و ملی، ارائه دومقاله JCR و سه‌مقاله علمی پژوهشی با نمایه معتبر خارجی اشاره کرد.»

نصیری افزود: «ارائه دو مقاله JCR، حضور در سه کنفرانس بین‌المللی و ملی، ارائه سه‌ مقاله علمی -پژوهشی با نمایه معتبر خارجی، اجرای طرح پژوهشی با عنوان «بررسی آدنوزین و دویدن استقامتی بر غلظت بافتی و بیان ژن عامل تغذیه‌کننده مغز VEGF در برابر تخریب بافت مغز ناشی از ایسکمی ریپرفیوژن مغزی در رت‌های نر ویستار»، ترجمه کتاب «فیزیولوژی کودکان» و... ازجمله سوابق پژوهشی صیدیوسفی دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته فیزیولوژی عصبی ـ عضلانی ورزشی واحد بجنورد است.»

 عضو هیات‌علمی در جمع پژوهشگران برتر استانی

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در بیستمین جشنواره پژوهش و فناوران استان اصفهان به‌عنوان پژوهشگر برتر استانی در شاخه علوم انسانی معرفی شد. امیر گندمکار، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، گفت: «در بیستمین جشنواره پژوهش و فناوران استان اصفهان که به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، از 20 پژوهشگر و فناور برتر استان در بخش‌های فناوری، علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی، هنر و معماری، فنی و مهندسی و دستگاه‌های اجرایی و چهار دانش‌آموز برگزیده تجلیل شد.»

او در ادامه افزود: «39 داور از دانشگاه‌ها و مراکز مختلف جهت بررسی 92 پرونده رسیده به دبیرخانه شرکت کردند و پس از انجام بررسی‌ها درنهایت 20 نفر از پژوهشگران و چهار دانش‌آموز براساس معیارهای مصوب همچون اکتشاف، ثبت اختراع، شاخص h-index و... برگزیده شدند.»

گندمکار گفت: «پژوهشگران و فناوران برتر از دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، کاشان، هنر اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، مرکز تحقیقات کشاورزی، استانداری اصفهان، سازمان فنی و حرفه‌ای و اداره کل ورزش و جوانان انتخاب شدند.» در این جشنواره امیر گندمکار، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به‌عنوان پژوهشگر برتر استانی در شاخه علوم انسانی معرفی و از او تجلیل شد.

کسب عنوان مقاله برتر در کنفرانس تحلیل پوششی داده‌ها

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از کسب عنوان مقاله برتر دانشجوی دکتری این واحد دانشگاهی در یازدهمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) خبر داد.

حمید منتظرالقائم، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، گفت: «یازدهمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده‌ها توسط انجمن ایرانی تحلیل پوششی داده‌ها در شیراز برگزار شد و مقاله وحید روح‌العلم دانشجوی دکتری تخصصی رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، تحت‌راهنمایی عباس شیخ ابومسعودی با موضوع « Designing a Template to Project Delays Control by Focusing on Critical Paths »  عنوان مقاله برتر این کنفرانس را به خود اختصاص داد.»

وی افزود: «نوآوری وحید روح‌العلم و عباس شیخ‌ابومسعودی در این تحقیق مستقیما موضوعات مدیریت ریسک (Risk  Management)  و مدیریت تغییرات (Change Management)  در انواع پروژه‌ها را هدف قرار داده و در مرحله عملیاتی به‌عنوان ابزاری کلیدی در مدیریت پروژه، موفق به کاهش تاخیرات و در نتیجه کاهش هزینه‌های مازاد در پروژه‌ها شده است.»

منتظرالقائم ادامه داد: «این تکنیک یکی از سه نوآوری محققان در دستیابی به تکنیک یکپارچه و جامعی است که در پایان‌نامه مقطع دکتری وحید روح‌العلم در رشته مهندسی صنایع با عنوان طراحی الگویی در مدیریت ادعا جهت کنترل ریسک تاخیرات و آنالیز نتیجه‌محور آن و تعیین سهم قصور ذی‌نفعان مبتنی‌بر واریانس و درجه اهمیت، مورد مطالعه شرکت فولاد مبارکه، تحت‌راهنمایی عباس شیخ‌ابومسعودی ارائه شده است.»

مرتبط ها