کد خبر: 36650

فرزانه فصیحی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: فکر به گذشته، راهم را کج می‌کند

برای مسابقات صربستان وام ازدواج‌مان را هم هزینه کردیم

واقعیت این است که من و همسرم خودمان تصمیم گرفتیم در این راه قدم بگذاریم و از نظر مالی همه هزینه‌ها را تقبل کردیم. هر چه پول داشتیم حتی وام ازدواج خودم و همسرم را در این راه خرج کردیم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، فرزانه فصیحی این روزها به همراه همسر خود در بلگرادِ صربستان به سر می‌برد و همواره خبرهای خوبی درباره این دونده دوی 60 متر داخل سالن به گوش می‌رسد. «دختر باد» ایران با ثبت رکوردی جدید و شکستن رکورد قبلی که آن نیز در اختیار خودش بود توانست مستقیما مجوز حضور در بازی‌های جهانی را به دست آورد و عنوان اولین بانوی دونده ایرانی لقب بگیرد که به چنین مهمی دست پیدا کرده است. او که با هزینه شخصی و بدون حمایت ویژه‌ای از سوی وزارت ورزش و فدراسیون دوومیدانی در صربستان حضور دارد گفت‌وگویی را با «فرهیختگان» انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

در کمتر از یک ماه موفق شدی 2 رکورد را به نام خود ثبت کنی و حالا نیز با ثبت رکورد 7.29 به‌عنوان اولین بانوی دونده ایرانی به مسابقات جهانی راه پیدا کرده‌ای.

خیلی خوشحالم که توانستم دوباره رکورد ملی جدیدی را بشکنم و برای نخستین بار به چنین مسابقاتی راه پیدا کنم. سه ماه است که تمرینات سختی را سپری می‌کنم و خدا را شکر نظم تمرینات، امکانات و مربی خوبی که دارم من را در شرایط فعلی قرار داده است.

مانند رکورد قبلی این رکورد نیز خیلی زود توسط فدراسیون جهانی به ثبت رسید. آیا کسی از فدراسیون یا وزارت ورزش پیام تبریکی برایت فرستاد؟

خانم بهزادی از فدراسیون شخصا برای من پیام تبریک فرستاد و کمیته ملی المپیک نیز پیام تبریکی را روی سایت قرار داد، اما از اشخاص دیگری پیامی دریافت نکردم و فقط خانواده و دوستانم برایم پیام فرستادند.

ظاهرا از سوی فدراسیون یا وزارت ورزش حمایت خاصی نشده‌ای و به تنهایی هزینه‌ها را تقبل می‌کنی؟

واقعیت این است که من و همسرم خودمان تصمیم گرفتیم در این راه قدم بگذاریم و از نظر مالی همه هزینه‌ها را تقبل کردیم. هر چه پول داشتیم حتی وام ازدواج خودم و همسرم را در این راه خرج کردیم. از سوی هیچ ارگانی حمایت مالی از من به عمل نیامد، البته حمایت‌های معنوی از سوی کمیته ملی المپیک انجام شد که دلگرم‌کننده بود.

از فدراسیون چطور؟ با تغییر و تحولاتی که رخ داده چه آینده‌ای را برای فدراسیون متصور هستی؟ با توجه به اینکه ایرج عرب شخصی است که در فوتبال توفیقی به دست نیاورد!

واقعیت این است که من خودم را از آن فضا دور کرده‌ام تا بتوانم در آرامش به اهدافم دست پیدا کنم. آنها روند کاری خود را پیش می‌برند و من نیز چند بار از این جا با آقای عرب صحبت کرده‌ام. هنوز نمی‌دانم چه اتفاقی برای فدراسیون رقم می‌خورد اما انتظارات بیشتری از آنها دارم.

 عنوان شد که «لژیونر» نیستی و به‌عنوان میهمان و با نام ایران در مسابقات صربستان شرکت کردی! گفته بودی به موقع در این باره صحبت خواهی کرد؟

هنوز هم می‌گویم قطعا در زمان مناسبی در این باره صحبت خواهم کرد و با مدرک، شفاف‌سازی می‌کنم.

با توجه به اینکه دوی 60 متر المپیکی نیست، برای شرکت در ماده 100متر و کسب سهمیه المپیک برنامه‌ای نداری؟

قطعا برنامه‌هایی خواهیم داشت چراکه نتیجه من در دوی 60 متر نشان داده می‌توانم در 100 متر هم موفق باشم. فعلا به دنبال این هسستم تا شرایط خوبم را حفظ کنم و پا به مسابقات مهم پیش رو بگذارم. به همین دلیل صحبت خاصی در این باره نشده و قدم‌به‌قدم پیش خواهم رفت.

از حضور در صربستان بگو، برای یک ورزشکار زن حرفه‌ای شرایط دشوار نیست؟

خیر، اینجا همه خیلی گرم و دوستانه رفتار می‌کنند و آنقدر زیاد به ما احترام می‌گذارند که خودمان هم انتظار چنین رفتاری را نداشتیم. کمک‌هایی به ما کرده‌اند که به هموطنان خود می‌کنند و پا‌به‌پای ما پیش می‌آیند.

آیا دونده‌های زن از ملیت‌های دیگر درباره پوششی که داری از تو سوال نمی‌پرسند؟

خیر، مساله حجاب یک مساله حل شده است. به نظر من دقیقا یکی از خوبی‌هایی که اینجا دارد همین است که کسی نمی‌پرسد چرا این‌طور هستی یا از شرایطی که داری احساس راحتی می‌کنی یا خیر. این یکی از بهترین چیزهایی است که باعث شده راحت‌تر به کارم برسم.

زمانی که نامت از مسافران مسابقات جاکارتا خط خورد و معترض شدی، فدراسیون‌نشینان با جملات تحقیرآمیزی درباره تو صحبت کردند، پاسخی برای آنها داری؟

این حرف‌ها در گذشته زده شده و من نیز آنها را در گذشته جا گذاشته‌ام. نگاهم فقط به آینده است و فکر کردن به آن روزها فقط راه من را کج می‌کند. این دقیقا اتفاقی است که هرگز نمی‌توانم اجازه بدهم اتفاق بیفتد.

و در آخر صحبتی داری؟

صحبت خاصی نیست، فقط خواهشی دارم؛ هر ورزشکاری هر هدفی دارد دنبال کند و بداند هیچ مانعی برای رسیدن به هدفش وجود ندارد. به‌ویژه دختران ورزشکار ایران بدانند هیچ چیز نسبت به سایر ورزشکارها کم ندارند و فقط باید فعل خواستن را صرف کنند. دخترهای ایرانی بسیار قدرتمند هستند. در پایان هم امیدوارم مسابقات پیش رو را با بهترین نتیجه به پایان برسانم.

مرتبط ها