کد خبر: 36334

قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد برای سیل سیستان تشکیل شد

ورود جهادی دانشگاه به سیستان و بلوچستان

حالا دوباره دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تجربه‌ای که در بحث سیل خوزستان و لرستان و زلزله در کرمانشاه دارد، وارد میدان شده و با تمام توان درحال کمک و خدمات‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان است.

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تعطیلات نوروزی امسال و نخستین هفته کاری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ را می‌توان بی‌نظیرترین شروع سال کاری در تاریخ ۳۶ ساله این دانشگاه دانست. از آنجا که اعتقاد مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خدمت به مردم به‌عنوان ولی‌نعمتان و صاحبان اصلی این دانشگاه است، دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به اتفاقاتی که برای مردم می‌افتد، بی‌تفاوت نیست. از این‌رو، با توجه به وقوع حوادث و بحران‌های طبیعی در کشور، از نخستین روزهای سال نو، این دانشگاه برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده به حالت آماده‌باش درآمد و در پی دستور رهبر انقلاب مبنی‌بر کمک‌های مردمی و ورود دستگاه‌های عمومی به امداد مردم، وارد میدان شد. 

دکتر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پیامی به رئیس دانشگاه بر امدادرسانی، بسیج امکانات و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده تاکید کرد. در این راستا پنجم فروردین ستاد مقاله با بحران سیل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد و بلافاصله نمایندگان دانشگاه به شهرهای سیل‌زده اعزام شدند؛ حجم انبوهی از کمک‌های دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی هم به مناطق سیل‌زده ارسال شد.

همان‌طور که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت، دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی اجتماعی، از مردم و برای مردم است که به‌عنوان یک شبکه اجتماعی گسترده در سراسر کشور با دارا بودن بیش از پنج میلیون فارغ‌التحصیل، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو، ۳۰ هزار عضو هیات‌علمی و بیش از ۳۰ هزار کارمند به‌عنوان یک خانواده بزرگ انقلابی با رویکرد علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی باید به چالش‌ها، معضلات و سوالات موجود در جامعه پاسخ بدهد.  پس از تشکیل این قرارگاه و انتصاب بیژن رنجبر به‌عنوان رئیس و انتخاب معاونان این قرارگاه، دستور اعزام سریع ماشین‌آلات سنگین و راهسازی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به استان لرستان ابلاغ شد.

پس از تشکیل قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی، نیروهای جهادی فعالیت‌های خود را با هماهنگی این قرارگاه آغاز کردند تا اینکه طی دو سه روز گذشته در جنوب سیستان‌وبلوچستان ۱۳ شهرستان درگیر سیلاب شدند که امدادرسانی در این شهرها به دلیل حجم بالای سیل و نامساعد بودن شرایط جوی به کندی پیش می‌رود. وقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان بر اثر بارندگی‌های بسیار، به بسته شدن برخی مسیرهای ارتباطی در جنوب این استان انجامیده است، منازل شماری از مردم منطقه دچار آبگرفتی شده، به‌طوری که ۶۷۹ تن از هموطنان سیل‌زده توسط نیروهای هلال‌احمر در چادر، اسکان اضطراری داده شدند. براساس خبرهای مختلف رسانه‌ای و غیررسانه‌ای، ارتفاع آب در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌ وبلوچستان تا 1.5 متر هم رسیده و تردد فقط با قایق امکان‌پذیر است، راه‌های زمینی مسدود شده‌اند و بالگردها به دلیل شرایط جوی به‌سختی اجازه پرواز پیدا می‌کنند، مشکلات بسیاری برای مردم به‌وجود آمده و مدارس ۱۲ شهر تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است؛ همچنین بر اثر بارش بی‌سابقه باران در سیستان‌وبلوچستان، آب سه سد سرریز شده است.

حجم بارش باران در شهرستان دلگان حدود ۱۱۷ میلی‌متر بوده، این درحالی است که حجم متوسط سالانه بارندگی در استان سیستان‌وبلوچستان ۱۱۳ میلی‌متر است و گزارش‌ها حکایت از این دارد که مردم این شهرستان بیشتر از سایر شهرستان‌ها نیازمند کمک‌رسانی هستند. تمام راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان مسدود شده و خطوط تلفن از کار افتاده‌اند و این شرایط را دشوارتر کرده است. آنتن تلفن‌های همراه در برخی مناطق از بین رفته و تنها می‌توان با تلفن‌های ماهواره‌ای تماس گرفت و تمام اینها دلایلی محکم برای شرایط بد این روزهای سیستان‌وبلوچستان است.حالا دوباره دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تجربه‌ای که در بحث سیل خوزستان و لرستان و زلزله در کرمانشاه دارد، وارد میدان شده و با تمام توان درحال کمک و خدمات‌رسانی به مردم این نقطه از کشور است.

طی گفت‌وگوهایی با برخی روسای واحدهای دانشگاهی در این استان مشخص شد برخی واحدها حدود سه روز است که امتحانات آنان لغو شده و دانشگاه‌ها تعطیلند. از سویی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی، در شهر چابهار که وضعیت نامساعدتری نسبت به بقیه شهرستان‌ها دارد، درحال اسکان مردم، پخت و توزیع غذای گرم است. با این حال در سازمان مرکزی نیز برخی اقلام مانند آب‌آشامیدنی، پتو، کنسرو و تعدادی خودروی شاسی‌بلند را به این ناحیه ارسال کرده تا هرچه سریع‌تر وضعیت مردم به حالت عادی بازگردد.

منتظر  کمک‌های ارسالی واحد‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور هستیم

سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان برای کمک‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده گفت: «روز جمعه و پیش از شدت گرفتن بارش‌ها و وقوع سیل بنا بر هشدار سازمان هواشناسی، به کلیه واحدها اعلام آماده‌باش کرده بودیم و حتی جلسه با ستاد بحران استان و شهرستان را هم برگزار کردیم.»

او ادامه داد: «در راستای آماده‌باش سیل، کلیه محل‌های اقامتی و همچنین سالن‌های ورزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار ستاد بحران قرار گرفتند تا در صورت لزوم مردم سیل‌زده در آنها اسکان داده شوند. از سوی دیگر پیش از اینکه سیل استان را فرابگیرد، امتحانات پایان ترم لغو شد تا مشکلی برای دانشجویان ایجاد نشود.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان با تاکید بر اینکه در کل استان 30 هزار دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: «از این تعداد حدود  80 درصدشان نیز از دانشجویان بومی هستند که طبیعتا خودشان جزء سیل‌زدگان محسوب می‌شوند.»

میر بیان داشت: «در شهرهایی مانند نیکشهر که جاده‌های مواصلاتی‌اش همچنان برقرار است، اردوی جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده و از طرف دیگر نیز مشغول جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای اعزام به مناطق سیل‌زده هستیم. البته در شهر چابهار از روز گذشته پخت روزانه حدود ۵۰۰ پرس غذای گرم نیز انجام شده و قطعا این روند تا زمان عدم نیاز به این کار ادامه خواهد داشت.» 

او گفت: «به تهران و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اقلام مورد نیازمان را اعلام کردیم و حتما مسئولان در راستای تامین این کالاها اقداماتی را انجام خواهند داد. در حال حاضر مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان نیاز فوری به پتو، کنسرو، وسایل گرمایشی، آب معدنی و... دارند و باید این اقلام پیش از برودت هوا به دست سیل‌زدگان برسد؛ چراکه قطعا با فروکش کردن آب و تخلیه آب از منازل مردم، دور جدید نیازهای مردمی شکل خواهد گرفت.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد: «متاسفانه راه‌های ارتباطی بسیاری از روستاها قطع شده و قطعا برقراری ارتباط میان روستاها با شهرها نیازمند حضور نیروهایی مانند هلال‌احمر و نیروهای نظامی و راهسازی است و نمی‌توان با نیروی پیاده متشکل از دانشجویان و گروه‌های جهادی کاری در این زمینه انجام داد.» 

میر با تاکید دوباره بر لغو امتحانات پیش از وقوع سیل در استان در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «در برخی شهرهای استان حتی سه روز است هیچ امتحانی در واحدها برگزار نشده است و متاسفانه در شرایط فعلی و قطع شدن راه‌های ارتباطی، امکان حضور یا خروج بخشی از دانشجویان از شهر یا روستای محل اقامت‌شان وجود ندارد.»

او درباره اعزام کاروان کمک‌های مورد نیاز مردم سیل‌زده افزود: «به احتمال زیاد از روز چهارشنبه کاروان‌ها به جنوب استان که بیشترین خسارت را از سیل دیده‌اند، اعزام خواهند شد و حتی حضور جدی‌تر گروه‌های جهادی و دانشجویی را نیز شاهد خواهیم بود.»

  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: «در حال حاضر آب در اکثر بخش‌های مناطق سیل‌زده فروکش کرده است، اما این بدان معنی نیست که دیگر نیاز به کمک‌رسانی وجود ندارد؛ چراکه برای جبران خسارت‌های مالی نیازمند حضور نیروها در این مناطق هستیم. خوشبختانه تلفات انسانی در سیل استان به‌دلیل آمادگی همه دستگاه‌ها بسیار کم بوده است، اما متاسفانه تلفات مالی زیادی داشته‌ایم.»

میر تصریح کرد: «نمی‌توان به‌طور قطع گفت که دیگر هیچ خطری برای مناطق مختلف استان سیستان‌وبلوچستان وجود ندارد، چراکه همچنان برخی روستاهای شهر زابل در خطر هستند و باید منتظر بمانیم. از سوی دیگر آب از سمت افغانستان در حال سرزیر شدن به دریاچه هامون است و هرچند نفس بارندگی‌ها خوشحال‌کننده است، اما قطعا خساراتی را نیز در پی داشته است.»

  او با تاکید بر اینکه روستاهای جنوبی استان بیشترین خسارت را دیده‌اند، اظهار داشت: «محصولات کشاورزی این مناطق به‌طور کامل از بین رفته و تلفات دامی نیز زیاد بوده است، اما به‌دلیل آمادگی وقوع سیل، تلفات در اکثر بخش‌ها با توجه به‌شدت سیل به حداقل رسیده است، با این حال از استان‌های دیگر نیز درخواست می‌کنیم هرچه زودتر کمک‌هایشان را برای استان بفرستند تا بتوانیم به سرعت کاروان‌ها را به سمت بخش‌های سیل‌زده استان اعزام کنیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: «هرچند در نیکشهر بسیج دانشجویی حضوری فعال دارد و در چابهار نیز پخت غذای گرم آغاز شده، اما در برخی مناطق به‌دلیل بسته شدن راه‌های ارتباطی، عملا امکان حضور نیروهای داوطلب دانشجویی وجود ندارد و امکان کمک‌رسانی در این مناطق از عهده دانشگاه آزاد اسلامی خارج است، چراکه حتما برای رفتن به چنین مناطقی نیازمند هلی‌کوپتر و حضور نیروهای نظامی هستیم تا بتوانیم بعد از باز شدن راه‌ها، نیروهای جهادی را به آنجا اعزام کنیم.» 

میر گفت: «در حال حاضر بیشتر کمک‌ها به حوزه پخت و توزیع غذای گرم میان مردم سیل‌زده معطوف شده و در نیکشهر نیز بعد از فروکش کردن آب، نیروها در حال تخلیه آب از منازل مردم با استفاده از پمپ‌های آب هستند. طبیعی است که تمام اقدامات نیروهای جهادی را در شهرها و مناطقی انجام می‌دهیم که عملا امکان اعزام نیرو به آنجا وجود دارد. البته نباید این مساله را نیز فارموش کرد که بیشترین آسیب‌ها مربوط به شهرهای نیکشهر و چابهار بوده است.»

او تصریح کرد: «خوشبختانه به ساختمان‌ها و تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی در استان آسیبی نرسیده است و تمام واحدهای ما محل‌های قابل‌اسکان را آماده کرده‌اند. البته با توجه به شرایط فرهنگی منطقه مردم ترجیح می‌دهند به جای حضور در محل‌های تعیین‌شده، در منازل وابستگان خود حضور داشته باشند، با این حال ما آمادگی لازم را برای اسکان مردم داریم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: «قطعا تا دو روز آینده اکثر راه‌ها و مسیرهای ارتباطی بازگشایی خواهد شد و بعد از آن می‌توان درباره میزان قطعی خسارت صحبت کرد. طبیعی است که بعد از برقراری مسیرها، امکان اعزام نیروها و کمک‌های موردنیاز مردم نیز فراهم خواهد شد و کمک‌های بیشتری به جنوب استان گسیل داده می‌شود.» 

دسترسی به برخی مناطق سیل‌زده سخت است

مسعود رئیسی، رئیس واحد نیکشهر گفت: «خوشبختانه در خود شهرستان نیکشهر مشکل خاصی نداشته‌ایم، اما در برخی بخش‌های این شهرستان مانند منطقه بن، سیل خسارت‌های زیادی را به بار آورده و متاسفانه هیچ اطلاعی از سرنوشت برخی روستاهای منطقه بن در دسترس نیست و راه‌های ارتباطی نیز به‌طور کامل قطع شده است.»

  او با بیان اینکه در حوزه دام تلفات زیادی داشته‌ایم، اظهار داشت: «تا امروز در بخش‌های مختلف شهرستان امدادرسانی داشته‌ایم و حتی گروه‌های جهادی اقدام به تخلیه آب از منازل مردم کرده‌اند. از سوی دیگر کمک‌های نقدی و غیرنقدی را نیز جمع‌آوری کرده‌ایم، اما با توجه به عدم دسترسی به راه‌های ارتباطی روستاها، عملا امکان ارسال این کمک‌ها به بسیاری از روستاها وجود ندارد.» 

رئیس واحد نیکشهر با تاکید بر اینکه مسئولان مربوطه گفته‌اند تا امروز راه‌های ارتباطی منطقه بن بازگشایی خواهد شد، تصریح کرد: «در کنار کمک‌های نقدی، بیشتر کمک‌های غیرنقدی مربوط به تامین خشکبار بوده است؛ چراکه درصورت بازگشایی راه‌ها عملا  نمی‌توانیم غذای گرم به منطقه بن برسانیم و به همین دلیل مجبوریم با تامین خشکبار، نیازهای غذایی مردم این منطقه را پاسخ دهیم. مشکل اصلی اینجاست که به دلیل شدت سیل عملا بسیاری از راه‌های ارتباطی به روستاها قطع شده و حتی سه روز است هیچ اطلاعی از برخی روستاها در دست نیست.»

هیچ اطلاعی از سرنوشت برخی روستاها در دست نیست

سعید مقدم بقا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار گفت: «متاسفانه بعد از 48 ساعت بارندگی شدید، تمامی روستاهای منطقه دشتیاری به زیر آب رفته و بخش عمده‌ای منازل مسکونی در این منطقه به‌طور کامل تخریب شده است. همچنین در کنار تلفات بالای دامی در بخش‌های روستایی، بسیاری از باغات این منطقه نیز از بین رفته است.»

او با بیان اینکه جاده بسیاری از روستاها به‌طور کامل قطع شده است، افزود: «متاسفانه در بخش‌های روستایی شاهد شکسته شدن پل‌های ارتباطی بوده‌ایم و با این اتفاق عملا دسترسی به این مناطق غیرممکن شده است، در کنار آن شاهد طغیان رودخانه‌ها نیز هستیم.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار تصریح کرد: «در واحد چابهار ستادی را برای تامین نیازهای اولیه مردم تشکیل داده‌ایم. با کمک مردم بومی درحال توزیع روزانه 500 پرس غذای گرم و همچنین آب‌معدنی به روستاهایی هستیم که در مناطق صعب‌العبور قرار گرفته‌اند.»  

مقدم بقا اظهار داشت: «درحال حاضر جمعیت هلال‌احمر، ستاد بحران و فرمانداری پای کار هستند و حتی فراخوان‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌ها صادر شده که به موجب آن ماشین‌های شاسی‌بلند و قایق‌های موتوری زیادی برای کمک‌رسانی آمده‌اند، از سوی دیگر بالگردهایی در منطقه حضور دارند، اما تعدادشان به حدی نیست که بتوانند کل مناطق سیل‌زده را تحت‌پوشش قرار دهند.»

  او با بیان اینکه متاسفانه هنوز مناطقی در استان وجود دارند که هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست، گفت: «خوشبختانه بیش از 80 نفر از جمعیت دانشجویی و اساتید ما در قالب نیروی عملیاتی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند و هلال‌احمر دانشگاه هم به میدان آمده تا بتوانیم بخشی از نیازهای مردم سیل‌زده را برطرف کنیم، اما برای رفع کامل مشکلات نیازمند حضور جدی‌تر نیروهای مربوطه هستیم.»

جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در دستور کار

عبدالحمید پارسافر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان گفت: «خوشبختانه سیل در این شهرستان خسارتی نداشته است و هیچ مشکلی از این بابت نداریم، اما در جنوب استان یعنی شهرستان‌های چابهار و نیکشهر خسارت‌های جدی به بار آمده است و جلسه‌ای نیز برای نحوه کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در واحد ما برگزار و طبق آن قرار به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی شده است.»

او ادامه داد: «با توجه به فاصله زیاد و 800 کیلومتری مناطق سیل‌زده به سراوان و همچنین ایام امتحانات، عملا امکان اعزام نیرو برای کمک‌رسانی وجود ندارد، اما قطعا آمادگی لازم برای اسکان ضروری مردم سیل‌زده وجود دارد و هرگاه اعلام نیاز شود، حتما به سرعت در این حوزه وارد خواهیم شد.»  او خاطرنشان کرد: «البته اگر سیل به مناطق شهرستان سراوان آسیب می‌رساند، حتما در حوزه اعزام نیروهای جهادی و کمکی نیز ورود پیدا می‌کردیم، اما در حال حاضر نیازی به این کار برای مناطق سیل‌زده وجود ندارد.»

قرارگاه جهادی دانشگاه در استان سیستان‌وبلوچستان تشکیل شد

احمد صالحی‌آرا، رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «از همان ابتدای اعلام شرایط بحرانی در استان سیستان‌وبلوچستان ارتباط مستقیمی را با سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان برقرار کردیم و دستور تشکیل قرارگاه جهادی صادر شد. البته باید به این مساله توجه ویژه شود که در تمامی واحدهای دانشگاهی در مراکز استان‌ها قرارگاه جهادی به صورت بالقوه وجود دارد، اما تنها در شرایط بحرانی، واحد دانشگاهی که در مرکز استان بحران‌زده وجود دارد، فعالیت قرارگاه جهادی را به‌صورت بالفعل درمی‌آورد.»

او ادامه داد: «در استان سیستان‌وبلوچستان نیز با توجه به اعلام شرایط بحرانی از سوی استانداری و فرمانداری شهرها پس از وقوع سیل، بلافاصله قرارگاه اصلی در مرکز استان به ریاست میر تشکیل شد و قرارگاه‌های فرعی نیز در شهرستان‌های مرتبط ازجمله چابهار به ریاست واحد چابهار تشکیل شده و اقدامات اولیه را انجام دادند.»

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «طبق جلساتی که در تهران پیش از وقوع سیل داشتیم، به کلیه واحدهای این استان اعلام آماده‌باش داده شد و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین مراکز دانشگاهی در این استان محسوب می‌شود و در تمامی شهرستان‌ها واحد یا مرکز آموزشی دارد، توانستیم به‌سرعت تمامی واحدها را برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده آماده کنیم.»

صالحی‌آرا با تاکید بر اینکه در کنار هماهنگی با تمامی واحدهای استان، بحث هماهنگی با ستاد بحران شهرستان‌ها را نیز داشتیم، اظهار داشت: «قطعا زمانی که قرارگاه‌های فرعی در مناطق مختلف استان ایجاد می‌شود، نمی‌توانند اقدامات‌شان را بدون هماهنگی با ستاد بحران و فرمانداری‌ها انجام دهند، چراکه با این کار حتما موازی‌کاری صورت می‌گیرد و عملا قرارگاه‌ها نمی‌توانند کارآیی لازم را داشته باشند، به همین دلیل از همان ساعات اولیه ایجاد قرارگاه‌های جهادی فرعی هماهنگی با ستادهای بحران و فرمانداری‌ها را نیز داشتیم.»

  او اظهار داشت: «در حوزه ایجاد آمادگی‌های لازم در واحدها و پردیس‌هایمان نیز شاهد لغو امتحانات بودیم و درحالی که امروز در ایام امتحانات دانشجویی قرار داریم، اما در شهرستان‌هایی که دچار بحران شده بودند، امتحانات لغو شده است. از طرف دیگر نیز گروه‌های جهادی را برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده آماده کردیم و دانشجویان ما در سطح واحدهایی که امکان ایجاد گروه‌های جهادی در آن وجود دارد، اعلام آمادگی کرده‌اند.»

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه بسیج دانشجویی این دانشگاه در سطح استان سیستان‌وبلوچستان برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده و حتی فراخوانی را نیز برای این مهم منتشر کرده است، تصریح کرد: «آمادگی برای اسکان مردم سیل‌زده از دیگر اقداماتی است که آن را انجام داده‌ایم و با توجه به اینکه آبگرفتگی در برخی نقاط از استان بسیار سنگین بوده و برخی راه‌های ارتباطی قطع شده، تمامی واحدهای ما در حوزه اسکان موقت مردم اعلام آمادگی کرده‌اند و درصورت لزوم حتما در این حوزه ورود خواهند کرد.»

صالحی‌آرا به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی اشاره کرد و ادامه داد: «قطعا این کار را از خود مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی شروع خواهیم کرد و همیشه در چنین بحران‌هایی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بازوی قدرتمند برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی عمل کرده و این بار نیز همانند گذشته خواهد بود. البته استان نیز نیازهای خود را به سازمان مرکزی اعلام کرده که براساس آن اقلامی چون پتو، وسایل گرمایشی، وسایل بهداشتی، آب معدنی و... جزء نیازهای اساسی مردم این منطقه اعلام شده است و قطعا اقدامات لازم برای تامین آنها انجام خواهد شد.»

او افزود: «سازمان مرکزی برای تامین این اقلام یا وجه نقد موردنیاز برای خرید آنها را به استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص می‌دهد یا این اقلام از تهران خریداری و به استان اعزام خواهد شد. البته به استان‌های همجوار نیز اعلام کردیم که هرچه زودتر کمک‌هایشان را به‌ویژه در حوزه خودروهای موردنیاز و پوشاک به استان سیستان‌وبلوچستان اعزام کنند. در این بین اگر مردم می‌خواهند کمکی را به مردم سیل‌زده استان داشته باشند، می‌توانند اقلام اهدایی خود را به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان تهران بفرستند و ما نیز بعد از بسته‌بندی آنها را به مناطق سیل‌زده ارسال خواهیم کرد.»

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پخت روزانه حدود 500 پرس غذا از روز گذشته در چابهار توسط گروه‌های جهادی شروع شده است، افزود: «هرچند استان‌های همجوار اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند گروه‌های جهادی متشکل از دانشجویان و اساتید را برای کمک‌رسانی به استان اعزام کنند، اما هنوز در این زمینه استان سیستان‌وبلوچستان اعلام نیاز نکرده و قطعا در صورت اعلام نیاز به‌سرعت این اتفاق خواهد افتاد.»

* نویسنده: زهرا رمضانی - یزدان محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها