کد خبر: 36233

نگاهی به ۲۲ اثر سینمایی راه‌یافته به سودای سیمرغ جشنواره ۳۸ فیلم فجر

رونمایی از فینالیست‌های فجر

اسامی فیلم‌‌های پذیرفته شده برای شرکت در سی‌‌و‌‌هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اسامی فیلم‌‌های پذیرفته شده برای شرکت در سی‌‌و‌‌هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. پیش از این در دو نوبت مجزا، فهرست پذیرفته‌‌شدگان در بخش‌‌های نگاه نو (فیلم‌‌های اول داستانی) و حقیقت (آثار مستند منتخب جشنواره حقیقت) نیز اعلام شده بود و با انتشار فهرست 22 اثر حاضر در رقابت سودای سیمرغ، چهار نام مشترک بین بخش‌‌های نگاه نو و سودای سیمرغ به چشم می‌‌خورد.درهرکدام از بخش‌‌های حقیقت و نگاه نو، 10 فیلم حضور دارند که با توجه به مشترک بودن چهار فیلم بین بخش فیلم‌‌های اول و بخش اصلی رقابت، تنها 6 اثر داستانی هستند که به‌‌طور اختصاصی در نگاه نو حضور دارند. به‌‌عبارتی امسال 28 فیلم بلند داستانی و 10 مستند در جشنواره فیلم فجر حضور دارند.مجموع فیلم‌‌هایی که در این دوره توسط هیات انتخاب دیده شد به ترتیب ۸۹ فیلم بلند و ۱۸ فیلم کوتاه بوده است.

رضا درستکار، منتقد سینما و یکی از اعضای هیات انتخاب سی‌‌و‌‌هشتمین فستیوال فیلم فجر در ‌‌این ‌‌باره می‌‌گوید: «وضعیت فیلم‌‌های امسال هم مانند سال‌‌های گذشته بود و یک تعداد فیلم کامل داشتیم و تعدادی هم هنوز اتالوناژ و تصحیح رنگ نشده بودند و برخی هم صداگذاری نهایی روی آنها انجام نشده بود. تعدادی از فیلم‌‌ها هم به نسبت بقیه فیلم‌‌ها نسخه‌‌های ناقص‌‌تری ارائه کرده بودند و تنها ۶۰،۷۰ دقیقه از فیلم موجود است. به‌‌طور مثال یکی از این فیلم‌‌ها اگرچه به‌لحاظ فنی اثر جدید و تازه‌‌ای بود، اما وقتی این فیلم ناقص ارسال شده، داور که نمی‌‌داند قرار است در این فیلم چه اتفاقی بیفتد و براساس آن تصمیم بگیرد و وقتی فیلم را روی پرده سبز به جشنواره ارسال می‌‌کنند، فیلم عملا بک‌‌گراند ندارد و به جایش پرده سبز دیده می‌‌شود. در این حالت چه چیزی را باید ببینیم و براساس آن قضاوت کنیم؟» این صحبت‌‌های درستکار می‌‌تواند دلیل پذیرفته نشدن بخشی از 61 فیلمی باشد که توسط هیات انتخاب امسال پذیرفته نشدند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌‌دهد بخش عمده ماجرا متاثر از دلایل و شرایط دیگری است. درستکار درباره حضور تنها یک فیلم کمدی در این دوره از فجر چیزهایی گفته که نشان می‌‌دهد نقص فنی و کامل نشدن پروسه تولید فیلم‌‌ها صرفا دلیل حذف بخش کوچکی از آثار بوده است. او می‌‌گوید: «وضعیت سینمای کمدی بسیار بد است و فیلم‌‌های خوبی در این ژانر ساخته نمی‌‌شود و خیرالموجودین آنها «خوب، بد، جلف۲» بود که حداقل سر و شکل و انتظامی دارد، اما فیلم‌‌های دیگر گیشه‌‌ای هستند.»

فیلمسازانی مثل حمید نعمت‌الله، کمال تبریزی، شهریار بحرانی و رضا درمیشیان هم به‌‌رغم اینکه فیلم‌هایشان برای داوری تحویل هیات انتخاب فجر داده شده بود، جزء غایبان این دوره هستند. دبیرخانه فجر تا به‌حال تنها درباره فیلم «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌‌الله اظهارنظر کرده و راجع‌‌به باقی آثار چیزی اعلام نشده است. درمورد قاتل و وحشی اعلام شد که دلیل انتخاب نشدن این فیلم به مسائل مرتبط با مشکلات حقوقی بر سر مالکیت فیلم برمی‌‌گردد. رضا درستکار هم می‌‌گوید سوای این مسائل حقوقی، قاتل و وحشی مورد تایید کسانی که من با آنها صحبت کرده‌ام نیز بوده است. اما او راجع‌‌به باقی فیلم‌ها از جمله آثار تولید شده توسط کارگردان‌‌هایی مثل کمال تبریزی، شهریار بحرانی و رضا درمیشیان مساله را به کیفیت فنی و زیبایی‌‌شناختی کار مرتبط می‌‌داند و اظهار می‌کند: «به ضرس قاطع می‌‌گویم مشکل فقط در کیفیت آثار است.» رضا درستکار در ادامه اضافه می‌کند: «یکی از نکات جالب توجه این دوره این بود که امسال نسبت به سال‌‌های گذشته، فیلمسازان اصرار بیشتری داشتند تا حتما در جشنواره حاضر باشند درصورتی‌که عقل سلیم حکم می‌‌کند با وجود رقبای زیاد این اصرار وجود نداشته باشد، اما اغلب اصرار داشتند که فیلم را حتما می‌‌رسانیم.»

دو کارگردانی که بزرگ‌‌ترین رکوردداران جشنواره فجر در کسب جوایز آن هستند، امسال در بخش سودای سیمرغ فجر حضور دارند؛ ابراهیم حاتمی‌‌کیا و مجید مجیدی. فیلم قبلی مجیدی که در هندوستان ساخته شده بود، در جشنواره جهانی فیلم فجر که به‌‌طور مجزا در فصل بهار برگزار می‌‌شود، حضور داشت و اثر موفقی از آب درنیامد، اما فیلم قبلی حاتمی‌‌کیا در فجر برنده سیمرغ بلورین شد. حدس زدن اینکه آخرین فیلم مجیدی چگونه و با چه کیفیتی خواهد بود، دشوار است اما فیلم حاتمی‌‌کیا به‌لحاظ فنی وضعیت مشخص‌‌تری دارد، هرچند مضمون سیاسی آن هنوز محل کنجکاوی است. نام‌‌های هیجان‌‌انگیز دیگری هم در این میان حضور دارند. به‌‌طور مثال مسعود کیمیایی هم با فیلم «خون شد» در جشنواره امسال حاضر است. در‌حالی‌که آثار پیشکسوتان موج نوی سینمای ایران در چند سال اخیر با آثار روزهای اوج‌‌شان تفاوت کیفی محسوسی داشت. امسال اخبار ساخت سری دوم فیلم «سنتوری» توسط داریوش مهرجویی و خون شد توسط مسعود کیمیایی در این فضا ارزیابی می‌‌شد. فیلم مهرجویی، فرم حضور در جشنواره را پر نکرد اما کیمیایی آمده است تا در یکی از آخرین آزمون‌‌های بازگرداندن اعتماد به جریان موج‌‌نو شرکت کند.

کارگردان‌‌های نسبتا جوان‌‌تری هم در فهرست شرکت‌‌کنندگان امسال فجر هستند که بهروز شعیبی، محمد‌حسین مهدویان، مجید برزگر، نوید محمودی، سامان سالور و سهیل بیرقی از جمله آنها هستند. سهیل بیرقی با فیلم قبلی‌‌اش یعنی «عرق سرد» اگر‌چه به موضوعی حاشیه‌‌برانگیز دامن زد، اما کیفیت پایینی را به‌لحاظ سطح کارگردانی ارائه داده بود. بهروز شعیبی یک فیلمساز خوب یا متوسط است که از یک سطح به‌‌خصوص کیفی، پایین‌‌تر نمی‌‌آید. محمدحسین مهدویان چند سال است که هیچ‌‌کدام از دوره‌‌های جشنواره فجر را از دست نداده و اگر بتواند به همین ترتیب پیش برود، رکورددار پرکارترین فیلمساز ایرانی خواهد شد. نوید محمودی به همراه برادرش جمشید، فیلمی که پدیده جشنواره سی‌و‌دوم فجر بود را ساختند. این دو برادر افغانستانی معمولا با‌ هم کار می‌‌کنند و گاهی یکی کارگردان و دیگری تهیه‌‌کننده است و گاهی این ترکیب جابه‌جا می‌‌شود. آنها چند سالی است نتوانستند به سطح توقعی که با «چند متر مکعب عشق» ایجاد کرده بودند، برگردند. و اما سامان سالور که هم‌‌نسل اصغر فرهادی است و در ابتدای راه، شانه‌به‌شانه او در جشنواره‌‌های خارجی حرکت می‌‌کرد. او طی این سال‌‌ها هیچ‌‌گاه نتوانست موفقیت کم‌‌نظیر فیلم دومش یعنی «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» را تکرار کند.

بهنام بهزادی هم با فیلم اولش یعنی «تنها دوبار زندگی می‌‌کنیم»، خیلی از توجهات را به خودش جلب کرده بود، اما دو فیلم بعدی او یعنی «قاعده تصادف» و «وارونگی» به‌هیچ‌‌وجه در آن حد نبودند. مرتضی فرشباف از شاگردان کیارستمی و متولد ۱۳۶۴ است. محمد کارت که او هم دهه شصتی است پیش از این مستند‌ساز بود. برزو نیک‌‌نژاد، فیلمسازی است که کارهای تلویزیونی موفقی دارد. مجید برزگر فیلم‌‌های کوچک و کم‌‌خرج می‌‌سازد و نیکی کریمی، هنرپیشه‌‌ای که پیش از این هم چند‌بار کارگردانی کرده بود، از دیگر حاضران در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌وهفتم هستند. بهتاش صناعی‌‌ها از مستندسازان دیگری است که امسال در سودای سیمرغ فجر سی‌و‌هشتم حضور دارد و کیوان علیمحمدی این‌بار بدون همکار همیشگی‌‌اش یعنی امید بنکدار، یک فیلم ساخته است. بهمن و بهرام ارک، دوقلوهای فیلمساز در زمینه ‌‌فیلم‌ کوتاه‌ هستند که پیش از این در بخش کوتاه فجر حضور داشتند و حالا اولین اثر بلندشان نمایش داده می‌‌شود. با این حال در بخش نگاه نو هم فیلم‌‌های بسیار کنجکاوی‌‌برانگیزی حضور دارند که در بخش سودای سیمرغ حاضر نیستند. شاید مهم‌‌ترین فیلم در بین آنها «لباس‌‌شخصی» به کارگردانی امیر‌عباس رفیعی باشد.

برای آبادان

مهرداد خوشبخت درباره ساخت این فیلم می‌‌گوید: «من در این سال‌‌ها فیلم‌‌های زیادی ساختم ولی همیشه دلم می‌‌خواست دینم را به مردم آبادان و مهم‌‌تر از آن به مردم شهرم ادا کنم و حالا فیلم «آبادان یازده ۶۰» به‌‌نوعی بخش کوچکی از دین من و درواقع سینمای ایران به مردم آبادان و خوزستانی‌‌های عزیز است. امیدوارم فیلمسازان دیگر هم وسط میدان بیایند و به موضوعات حماسه‌‌های مردمی بپردازند. من سوژه‌‌های واقعی بسیاری دارم که مخلصانه آنها را در اختیارشان قرار خواهم داد و در این راه کمک‌‌شان خواهم کرد.» فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰، درباره ۴۰ روز اول جنگ و فعالیت و نقش رادیو نفت ملی آبادان، در آن برهه زمانی است که در این فیلم به سقوط خرمشهر نیز اشاره می‌‌شود. درواقع این فیلم برداشتی آزاد از اتفاقات و حوادث حقیقی است که در بحبوحه جنگ بر سر مردم آبادان و خرمشهر آمده است. این فیلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و در آن بازیگرانی همچون علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، ویدا جوان و نادر سلیمانی ایفای نقش می‌‌کنند. آبادان یازده 60، محصول سازمان اوج و جزء فیلم‌‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است.

درخت گردو

مهدویان بعد از «ماجرای نیمروز: رد خون» اگرچه قول داده بود دیگر سراغ موضوع‌‌های سیاسی و تاریخ معاصر کشور نرود، اما انگار تاریخ معاصر دست از سر او برنمی‌‌دارد. مهدویان که پیش از این هم بارها در مصاحبه‌‌هایش از علاقه به تاریخ معاصر و البته آشنایی‌‌اش با این حوزه گفته است، برای فیلم تازه‌‌اش هم باز به سراغ سوژه‌‌ای از تاریخ سیاسی معاصر کشورمان رفته است. سوژه‌‌ای تلخ و بی‌‌رحمانه از دل جنگ. محمدحسین مهدویان با سابقه ساخت «ماجرای نیمروز»، «ایستاده در غبار»، «لاتاری» این بار از تیم همیشگی خود فاصله گرفته و به سراغ تهیه‌‌کننده و بازیگران دیگری رفته است. سیدمصطفی احمدی، تهیه‌‌کننده پروژه‌‌های اخیر مهران مدیری این‌‌بار در قامت تهیه‌‌کننده فیلم مهدویان حاضر شده است و مهران مدیری و پیمان معادی هم به‌‌عنوان بازیگران این فیلم انتخاب شده‌‌اند. گفته می‌‌شود مهدویان برای ساخت فیلم چهارمش داستان بمباران شیمیایی سردشت را در نظر دارد و قرار است آن را در یکی از روستاهای مرزی غرب کشور بسازد و به جشنواره سی‌‌وهشتم فیلم فجر برساند. مهران مدیری که روز گذشته ویدئوی استقبال مردم از حضورش در بانه در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت در این فیلم یک نقش کاملا جدی را ایفا می‌‌کند.

خون شد یا قیصر؟

بیست‌‌و‌‌نهمین فیلم مسعود کیمیایی با عنوان «خون شد» اوایل مهرماه شروع و سراغ بازیگران جدیدی مثل «سعید آقاخانی» رفت که اتفاقا نقش اول کار جدید این کارگردان سینما را بازی می‌‌کند. فیلمبرداری خون شد در خیابان‌‌های تهران آغاز شد. علیرضا زرین‌‌دست، ششمین همکاری‌‌‌‌اش را با کیمیایی در کسوت مدیریت فیلمبرداری برعهده داشت. قائم‌‌شهر و مناطق مختلفی از تهران، دیگر لوکشین‌‌‌‌های تازه‌‌ترین فیلم کیمیایی بودند؛ جواد نوروز‌‌بیگی، تهیه‌‌کنندگی این فیلم و محمدصادق رنجکشان به‌‌عنوان مجری طرح و سرمایه‌‌گذار در این پروژه حضور دارد. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌‌نورد، سیامک صفری و... گروه بازیگران فیلم را تشکیل می‌‌دهند. خیلی‌‌ها گفتند، خون شد یک «قیصر» جدید خواهد بود، شایعه‏ای که از زمانی او شروع به ساخت فیلم کرد، بر سر زبان‌‌ها افتاد، اما واقعیت این بود که کیمیایی همیشه مخالف دوباره‏سازی قیصر بود. آخرین بار هم در شماره‏ ویژه‏ 50‏سالگی مجله‏ فیلم بود، وقتی جواد طوسی از او پرسید که آیا قیصر قابلیت استناد و الگوپذیری دوباره برای این دوران با ساخت قسمت دومش را دارد، کیمیایی جواب داد: «من هیچ فیلمی را از خودم و حتی دیگران در دوباره‏کاری دوست ندارم.» جواد نوروزبیگی، تهیه‌‌کننده و محمدصادق رنجکشان، جانشین تهیه‌‌کننده و سرمایه‌‌گذار این فیلم هستند.

«خورشید» با بازیگران جدید

مجید مجیدی در دهمین فیلم سینمایی خود به کودکان کار که مساله اجتماعی مهم این روزهاست، می‌‌پردازد. فیلمبرداری خورشید از دو هفته قبل در جنوب تهران آغاز شده و تاکنون علاوه‌‌بر بازیگران کودک، جواد عزتی نیز جلوی دوربین هومن بهمنش رفته است. فیلمنامه خورشید را مجید مجیدی و نیما جاویدی نوشته‌‌اند و سرمایه‌‌گذاری فیلم سینمایی «خورشید» را مجید مجیدی و امیر بنان برعهده دارند.

براساس این گزارش، مجید مجیدی به‌‌عنوان یکی از شناخته‌‌شده‌‌ترین فیلمسازان ایرانی در جهان، پیش از این با فیلم سینمایی «بچه‌‌های آسمان» در میان نامزدهای نهایی دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی‌‌زبان حضور داشت و با فیلم‌‌های «پدر»، «بچه‌‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران»، «بید مجنون» و «آواز گنجشک‌‌ها»، جوایز متعددی را از جشنواره‌‌های معتبر جهانی دریافت کرده است. نکته جالب در این فیلم این بود که مجید مجیدی، برای ایفای نقش یک پسر نوجوان در این فیلم به دنبال بازیگر میان مردم گشت و تیم تولید فیلم سینمایی خورشید از همه نوجوانان پسری که علاقه‌‌مند به هنر بازیگری هستند، خواست تا ویدئویی یک دقیقه‌‌ای برای معرفی خود به همراه دو قطعه‌‌عکس از نمای نزدیک و تمام‌‌قد از طریق واتساپ ارسال کنند. البته شرایطی هم برای اینها بود، متقاضیان باید از میان متولدین ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ باشند، اندامی لاغر و ورزیده، قد ۱۵۰ تا ۱۶۵ سانتیمتر، پوستی آفتاب سوخته داشته و ترجیحا دارای موی مجعد و بلند باشند. باید دید فیلم مجیدی چه بازیگر جدیدی را به سینمای ایران معرفی می‌‌کند.

دوباره «خوب بد جلف»

«خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم‌‌خانی اولین‌‌بار در سی‌‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و بعد از جشنواره، اکران عمومی خود را آغاز کرد و مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت و همین بهانه‌‌ای شد تا پیمان قاسم‌‌خانی فصل دوم این فیلم سینمایی را جلوی دوربین ببرد. «خوب بد جلف‌‌2» با عنوان ارتش‌‌سری با حضور زوج قدیمی این فیلم و بازیگرانی جدید جلوی دوربین رفت و فیلمبرداری‌‌اش به پایان رسید. سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، گوهر خیراندیش، ستاره پسیانی، ریحانه پارسا، امیرمهدی ژوله، مارال فرجاد، علی اوجی، شکیب شجره، الهام شعبانی و فرهاد آئیش در فیلم خوب بد جلف‌‌2 یا ارتش‌‌سری جلوی دوربین رفتند. این فیلم، خردادماه امسال جلوی دوربین رفت و بعد از گذشت بیش از یک‌‌ماه تصویربرداری‌‌اش به پایان رسید.

«خروج»ی برای کشاورزان

حاتمی‌‌کیا امسال با فیلم سینمایی «خروج» راهی سی‌‌و‌‌هشتمین جشنواره فیلم فجر شده است، این فیلم سینمایی بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام»، سومین همکاری سازمان هنری رسانه‌‌ای اوج با ابراهیم حاتمی‌‌کیا خواهد بود. خروج، بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی‌‌کیا در مقام کارگردان در سینمای ایران است. فرامرز قریبیان اولین بازیگر فیلم حاتمی‌‌کیا شد و بعد از آن، محمد فیلی برای فیلم انتخاب شد، او درباره نقشش گفت: «خروج، داستان هشت تا ۱۰ مرد است که از دزفول سفر خود را آغاز کرده و راهی تهران می‌‌شوند، این افراد دو ماه‌‌و‌‌نیم در مسیر هستند و در این راه با چالش‌‌های فراوانی روبه‌‌رو می‌‌شوند، از نظر من خروج، فیلم بسیار خوبی خواهد شد. من جزء یکی از همین مردان هستم، به‌‌نوعی از جمله نقش‌‌های اصلی این فیلم سینمایی محسوب می‌‌شوم، این چند مرد در کشاکش این سفر همراه هم بوده و از اتفاقات بسیاری گذر می‌‌کنند.» پاییز سال ۹۷، درست در روز‌‌هایی که به‌‌نظر می‌‌رسید مسائل سیاسی و برجام و ترامپ مهم‌‌ترین مساله‌‌‌‌ روز مردم و کشور است یکی از اعضای گروه حاتمی‌‌کیا، فایل صوتی را برای او می‌‌فرستد که شوکه‌‌اش می‌‌کند. در جایی از ایران، در یک شهر کوچک، اتفاقی افتاده بود که انگار براساس طرح حاتمی‌‌کیا طراحی شده بود. آن دوست در فایل صوتی شرحی از ماجرا را به حاتمی‌‌‌‌کیا گفت و او همان زمان تصمیم‌‌اش را گرفت. او باید خودش فیلمنامه این فیلم را می‌‌نوشت. گروه حاتمی‌‌‌‌کیا تحقیق روی ماجرا را از همان زمان شروع کرده و با بیش از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با آن واقعه مصاحبه کردند. زمستان ۹۷ بود که حاتمی‌‌کیا از همه‌‌‌‌چیز دور شد و بی‌‌سروصدا نوشتن فیلمنامه‌‌‌‌ تازه‌‌‌‌اش را شروع کرد و نتیجه آن شد  فیلم خروج که به جشنواره امسال رسیده است.

«تومان»

«تومان»، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مرتضی فرشباف و تهیه‌‌کنندگی سعید سعدی است که در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است، داستان این فیلم درباره فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌‌کند یک‌‌شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد. فرشباف پیش از این، فیلم سینمایی «بهمن» را کارگردانی کرده بود که در سی‌‌وسومین دوره از جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین جلوه‌‌های ویژه بصری نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. در تومان، میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد‌‌برهانی و حامد نجابت به ایفای نقش پرداخته‌‌اند.

«پوست» و سحر و جادو

«پوست»، فیلمی با کارگردانی بهمن و بهرام ارک با تهیه‌‌کنندگی محمدرضا مصباح و محصول سال ۱۳۹۷ است. فیلم پوست نخستین اثر بلند سینمایی برادران ارک است. سال ۱۳۹۶ نیز فیلم کوتاه «حیوان» با کارگردانی این دو برادر، جوایز متعدد جهانی و ملی ایران از جمله جایزه سینه فونداسیون فستیوال کن و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کرده‌‌ است. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه‌‌پرستی است و درباره خانواده‌‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آنها به دلیلی دچار مشکل می‌‌شود. فیلمبرداری این فیلم، در روستای باویل شهرستان اسکو انجام می‌‌گیرد. محمدرضا مصباح، تهیه‌‌کننده ‌‌این فیلم سینمایی می‌‌گوید: «فیلم پوست که یک داستان عاشقانه را با الهام از افسانه‌‌های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو تعریف می‌‌کند، تلاش کرده تا عجایب‌‌نگاری داشته باشد. این فیلم بدون استفاده از اسامی و چهره‌‌های شناخته شده، جذابیت‌‌های زیادی برای مخاطبان دارد و پیشنهادهای جدیدی برای مسیر آتی سینمای ایران ارائه می‌‌دهد. من معتقدم فیلم پوست، شروعی برای دوری از انحصار سینمای بدنه و ورود به فضای هنری است. پوست در شرایط بسیار سخت محیطی از جمله فیلمبرداری در دمای ۲۷- و به شکل مستقل تولید شد، اما از آنجا که برادران ارک سعی داشتند به فضاهای ژنریکی نزدیک شوند که در سینمای ایران متداول نیست، تولید این فیلم بسیار هزینه‌‌بر و طولانی شد.»

«ابر بارانش گرفته»

«سارا پرستار ۳۵ ساله و مجرب، به بیمارانش کمک می‌‌کند تا آرام شوند. حتی آنها که امیدی به زنده ماندنشان نیست...» این خلاصه داستان فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» است. فیلمی به کارگردانی و تهیه‌‌کنندگی مجید برزگر و نویسندگی آرمان خوانساریان و خود برزگر است. فیلم سینمایی ابر بارانش گرفته، چهارمین فیلم بلند مجید برزگر در مقام کارگردان است. نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی‌‌فر و ارشیا نیک‌‌بین بازیگران اصلی فیلم هستند.

«آن شب» با بازی شهاب حسینی

مدتی پیش اعلام شد که شهاب حسینی در فیلم سینمایی «شب» که در آمریکا تولید می‌‌شود، حضور خواهد داشت. حالا مشخص شده که فیلمبرداری این اثر سینمایی به کارگردانی کوروش آهاری به پایان رسیده است. این فیلم هم‌‌اکنون در مرحله تدوین است. پیش از این، فیلم با نام شب معرفی شده بود، اما حالا به‌‌نظر می‌‌رسد نام رسمی فیلم، «آن شب» است. محمد درمنش، الکس بروتو و جفری الارد تهیه این فیلم سینمایی را برعهده دارند. تری جرج که سابقه بردن جوایزی مانند گلدن‌‌گلوب و اسکار را دارد، مشاور تهیه‌‌کنندگان این فیلم است.در فیلم سینمایی آن شب بازیگرانی مانند شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی، لیلا گرگانیان، لی‌‌لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مورا حضور دارند. در خلاصه داستان این فیلم رازآلود و معمایی چنین آمده است: «فیلم آن شب، داستان یک زوج ایرانی ساکن آمریکاست که در هتلی محبوس شده‌‌اند در‌‌حالی‌‌که وادار می‌‌شوند تا با رازهایی که از هم پنهان کرده‌‌اند روبه‌‌رو شوند.» وظیفه نوشتن فیلمنامه برعهده میلاد جرموز و کوروش آهاری بوده است. این فیلم سینمایی محصول کمپانی‌‌های ماموت پیکچرز و سون اسکایز اینترتیمنت است. شهاب حسینی، بازیگر اصلی این فیلم سینمایی، سابقه بازی در فیلم‌‌های «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده»، «حوض نقاشی» و «درباره الی» را دارد. حسینی همچنین موسس کمپانی سون اسکایز اینترتیمنت است.

«آتابای»

«آتابای» که نام طایفه‌‌ای از ترکمن‌‌های ساکن ایران است، پنجمین ساخته سینمایی نیکی کریمی پس از فیلم‌‌های «یک‌‌شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» است که تابستان امسال در خوی جلوی دوربین رفت و قرار است نخستین‌‌بار در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شود. هادی حجازی‌‌‌‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌‌لقا می‌‌نوش ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌‌دهند. نکته دیگر درباره آتابای این است که جواد عزتی در این فیلم برای نخستین‌بار به زبان ترکی ایفای نقش می‌‌کند. فیلم سینمایی آتابای، به‌صورت همزمان توسط علیرضا علویان، صداگذاری و توسط فربد جلالی، اصلاح رنگ شده‌‌ است.

دوزیست

فیلمبرداری «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد که از اواسط فروردین آغاز شده بود، بعد از ۵۰ جلسه به پایان رسید. آخرین روز مهرماه امسال بود که سعید خانی، تهیه‌کننده این فیلم، از برنامه‌ریزی برای اکران آن در پاییز و زمستان خبر داد و به عبارتی مشخص کرد که قید حضور در جشنواره را زده است. او گفت «دوزیست» فیلم متفاوتی شده که پتانسیل‌های زیادی برای جذب مخاطب دارد و با توجه به رکود سینماها قصد داریم بعد از صدور پروانه نمایش، تمام تلاش خود را برای اکران این فیلم در پاییز و زمستان امسال به‌کار گیریم، بنابراین در صورت اکران عملا حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فجر منتفی می‌شود. با این حساب حالا دوزیست در جشنواره فجر حضور دارد. جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، لیلی فرهادپوری، الهام اخوان، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی بازیگران اصلی «دوزیست» هستند و البته از خلاصه داستانی که برای آن منتشر شده، نمی‌شود چیزی درباره‌اش فهمید: «حمید: دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، میره زیر دست و پا له میشه.» گفتنی است، در خارج از کشور فیلم‌ها برای پخش یا اکران، ملزم به ارائه یک خلاصه داستان مختصر و قابل‌فهم و معقول هستند و چنین رسم عجیبی فقط در ایران وجود دارد.
 
روز بلوا

عماد، استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است. او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد. «روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است. این فیلم توسط سازمان اوج تهیه شده و خلاصه داستان آن یادآور بعضی فیلم‌های دیگر است که در مورد مجری‌ها و گوینده‌های تلویزیونی ایران ساخته شده‌اند؛ از جمله «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی و «شاید وقتی دیگر» به کارگردانی بهرام بیضایی در سال 1366. بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علی‌محمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند بازیگران اصلی تازه‌ترین اثر بهروز شعیبی هستند.

روز صفر

فیلمنامه «روز صفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی به‌طور مشترک نوشته‌اند. بعد از همکاری در دو پروژه «تنگه ابوقریب» و «تختی» که توکلی کارگردان و ملکان تهیه‌کننده بود، این سومین همکاری ملکان و توکلی در ژانر تریلر است که حالا ملکان در جایگاه کارگردان قرار دارد. بخش‌هایی از اولین تجربه سعید ملکان در مقام کارگردان که به عملیات مهم دستگیری تروریست معدوم عبدالمالک ریگی می‌پردازد، در کشور آلمان فیلمبرداری شده است، اما بخش عمده سکانس‌های آن در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این فیلم به‌لحاظ تولیدی و جلوه‌های ویژه احتمالا یکی از آثار مهم جشنواره خواهد بود. دیگر نکته قابل‌توجه فیلم سعید ملکان، حضور تعداد زیادی هنرور پاکستانی است که باتوجه به موضوع فیلم قابل‌درک به نظر می‌رسد. با توجه به فشردگی کار فیلمبرداری، پروژه بعضا در دو گروه فعالیت می‌کند و بخش‌هایی از کار را بهرام توکلی کارگردانی کرده است. ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک ریگی و امیر جدیدی در نقش مامور امنیتی دو بازیگر اصلی این فیلم ایفای نقش خواهند کرد. رئیس وقت سازمان سینمایی در ابتدای سال از تولید فیلمی با موضوع دستگیری این تروریست خبر داد و مدتی بعد معلوم شد کارگردان این فیلم سعید ملکان خواهد بود.

سه کام حبس

از این فیلم سامان سالور تابه‌حال خلاصه داستانی منتشر نشده و صرفا گفته شده است که فضای آن با کارهای قبلی این فیلمساز تفاوت دارد. فیلمبرداری «سه کام حبس» به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور و تهیه‌کنندگی برادرش ساسان، از اواخر تیر در تهران آغاز شد و بعد از گذشت دو ماه، روز پنجم مهرماه به پایان رسید. محسن تنابنده که همکار سالور «در چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» بود، در این پروژه هم با او همکاری کرده است.
پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، مریم بوبانی، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان‌فر و علیرضا مهران دیگر بازیگران این فیلم هستند. سامان سالور آخرین بار سال ۹۲ فیلم تمشک را ساخت که در جشنواره فجر هم حضور داشت. «ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «ترانه‌تنهایی تهران»، «آمین خواهیم گفت» و «سیزده۵۹» دیگر ساخته‌های این کارگردان هستند. «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» موفقیت‌های جشنواره‌ای چشمگیری به دست آورد، اما «ترانه‌تنهایی تهران» به کن رفت و هیچ موفقیتی کسب نکرد. پس از آن «آمین خواهیم گفت» به جشنواره فجر آمد که با هو و جنجال مخاطبان روبه‌رو شد. «سیزده ۵۹» فیلم ناموفق دیگری از سالور بود که در ژانر دفاع‌مقدس کار شد و پس از آن «تمشک» بی‌سروصدا به فجر آمد و بدون تقدیر یا جایزه خاصی بیرون رفت.

سینما شهر قصه

خلاصه‌ای از داستان فیلم جدید کیوان علی‌محمدی منتشر نشده اما شاید بتوان «سینما شهر قصه» را از آن دست آثاری در ستایش سینما دانست. شاید هم بی‌ارتباط با سالن سینمایی نباشد که به همین نام در چهار راه عباس‌آباد بود آنچه در زمان دریافت مجوز این فیلم منتشر شد اینکه «سینما شهر قصه» فیلمی اجتماعی در ستایش از بزرگان سینمای ایران است و بعد از مدت‌ها جمشید مشایخی جلوی دوربین یک فیلم سینمایی حضور دارد. مرحوم جمشید مشایخی در مورد حضورش در این فیلم گفته بود: «کیوان‌علی‌محمدی از بنده دعوت کرده تا در فیلمی با مضمون ستایش از بزرگان سینمای ایران بازی کنم. به غیر از بنده، هدیه تهرانی هم در این اثر سینمایی ایفای نقش خواهد کرد. »

شنای پروانه

محمدکارت پیش از این با فیلم کوتاه و مستند بین اهالی سینما مشهور شده بود. آثارش هم با استقبال خوبی مواجه شدند. او امسال اولین فیلم خود را با عنوان «شنای پروانه» به تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری محمدصادق رنجکشان می‌سازد. فیلمنامه این اثر، مضمونی اجتماعی دارد که توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام امیری نوشته شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه توفان به پا می‌کند. » در این فیلم جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیرآقایی و پانته‌آ بهرام به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عامه پسند

«عامه پسند» همچون دو اثر قبلی بیرقی توسط خود او نوشته شده و فضای آن نسبت به فیلم‌های «من» و «عرق سرد» متفاوت است. گفته می‌شود که بیرقی در این اثر هم مثل دو فیلم قبلی سراغ، قصه‌ای مرتبط با زنان جامعه رفته است. در این فیلم فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری ایفای نقش کرده‌اند. «عرق سرد» فیلم قبلی بیرقی اگرچه سراغ سوژه ژورنالیستی رفته بود ولی نمی‌توان اثری دانست که بخش مهمی از جامعه زنان ایران درگیر آن بودند. باید منتظر ماند و دید که فیلم سوم بیرقی سراغ مسائل واقعی زنان جامعه ایران رفته است یا اینکه فقط یک قصه عامه پسند است.

قصیده گاو سفید

«قصیده گاو سفید» دومین فیلم سینمایی بهتاش صناعی‌ها بعد از «احتمال باران اسیدی» به‌حساب می‌آید که به تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی ساخته شده است. مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، لیلی فرهادپور، فرید قبادی، فرید ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله‌دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی‌پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش و آوین پوررئوفی به ایفای نقش در این فیلم پرداخته‌اند. فیلمنامه کار را بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کوروش‌نیا به‌طور مشترک نوشته‌اند. بهتاش صناعی‌ها متولد سال ۱۳۵۷ در شیراز است. در کارنامه هنری او نویسندگی و کارگردانی دو سریال انیمیشن و یک تله‌فیلم دیده می‌شود. «احتمال باران اسیدی» نخستین فیلم سینمایی بهتاش صناعی‌هاست که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر و همچنین نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه از همان جشنواره شد. صناعی‌ها بعد از آن فیلم مستند بلند «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» را در سال ۹۵ به‌طور مشترک با مریم مقدم کارگردانی کرد که جوایزی را در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی کسب کرد.

«من می‌ترسم»

«من می‌ترسم» چهارمین فیلم بهنام بهزادی پس از فیلم‌های «وارونگی»، «قاعده تصادف» و «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» است که مطابق رسم معمول بین فیلمسازان هنری ایران، به‌جای ارائه خلاصه داستان آن یک جمله مبهم گفته شده است: «بدیش اینه من وسط کلی شکم که می‌خوام برم یا نه... ولی بدترش اینه که صدبرابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم.» و بیشترین توضیحی که درباره‌اش داده شده این است که «حال و هوایی متفاوت با ساخته‌های پیشین کارگردانش دارد.» بهزادی غیر از کارگردانی من می‌ترسم، نویسنده و تهیه‌کننده آن‌هم هست. فیلمبرداری این فیلم دی‌ماه سال گذشته با بازی الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری به پایان رسید و فروردین امسال بود که حمیدرضا لوافی که پیش از این در فیلم «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» با بهزادی همکاری داشت، تدوین من می‌ترسم را به پایان رساند. بهنام بهزادی که متولد دوم مردادماه ۱۳۵۱ در بروجن است، در مقطع کارشناسی فیلمسازی در دانشکده صداوسیما تحصیل کرد و پس از آن بیش از ۲۰ فیلم کوتاه، مستند و تلویزیونی و سه فیلم سینمایی ساخت. آخرین فیلم بلند او «وارونگی» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت.

«مغز استخوان»

«الان مساله‌ شما چیه؟! می‌خواین بگین قانونی نیست؟! یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته؟! هممون درستیم؟! هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا؟!» این خلاصه داستانی است که سازندگان مغز استخوان از آن منتشر کرده‌اند. همچنان باید سر ساده‌ترین موضوع که تعهد فیلمسازان ایرانی به ارائه یک خلاصه داستان است، چانه‌زنی کرد. حمیدرضا قربانی، کارگردان این فیلم، سابقا تدوینگر سینما و دستیار کارگردان در آثار اصغر فرهادی بود. او پیش از این، غیر از فیلم‌های «سه ماهی» و «خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم»، فیلم مستند دیگری به نام «همسفران درباره ‌الی» ساخت که روایتی از پشت صحنه فیلم درباره الی بود.

«مردن در آب مطهر»

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «عاشقانه تازه برادران محمودی قصه چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند» و بعد اضافه شده: «رونا: حامد از دریا نترسی. از هرچی که بترسی بلای جونت میشه. حامد: نمی‌ترسم.» داستان فیلم «رفتن» که اثر قبلی نوید محمودی در مقام کارگردان بود نیز به همین مضمون نزدیک است و نام فیلم تا حدود زیادی انتهای قصه را لو می‌دهد. «مردن در آب مطهر» از بازیگران حرفه‌ای و پولساز سینمای ایران استفاده نکرده و درعوض چهره‌هایی از هنرمندان مهاجر افغانستانی در آن حضور دارند. بعد از علی شادمان به‌عنوان اولین بازیگر فیلم برادران محمودی، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا آرا، خیام وقار و پیمان مقدمی نیز به‌عنوان دیگر نقش‌آفرینان این فیلم معرفی شدند.

* نویسنده: عاطفه جعفری و میلاد جلیل‌زاده، روزنامه‌نگار
 
 

مرتبط ها