کد خبر: 36152

برگزاری نمایشگاه سخن عشق در فرهنگسرای ابن سینا

آیین گشایش نمایشگاه سخن عشق در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به همت معاونت فرهنگی فرهنگسرای ابن سینا و انجمن خوشنویسان غرب تهران آیین گشایش اولین نمایشگاه گروهی هنرجویان استاد مجتبی سبزه در محل گالری فرهنگسرا در تاریخ ششم دی ماه 1398 با حضور جمع کثیری از هنرمندان ، اساتید و خوشنویسان کشور و همچنین تعدادی از اعضای شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد .

زینت بخش این نمایشگاه رو نمایی از تابلوی جدید و ارزشمند حضرت استاد غلام حسین امیرخانی بود که با جمله زیبای " از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر" چشم های مشتاقان به هنر خوشنویسی را مجذوب خود کرده بود .
علاوه بر آثار هنرجویان انجمن خوشنویسان غرب تهران ، ده اثر از اساتید مطرح کشور نیز جلوه ای خاص به نمایشگاه داده بود . آثاری از استادان رسول مرادی ، مجید طالبی ، مجتبی سبزه ، علی ایزدخواه ، علی انصاری ، محمد حسین رضایی ، بی بی زهره رئیس الساداتی ، فردین حسینی ، سید نجف مسعودی و مبین یزدانی .

از ویژگی های خاص این نمایشگاه حضور آثار هنرجویان از سطوح مقدماتی تا فوق ممتاز در فرم های چلیپا ، قطعه ، ترکیب ، سطر و نقاشیخط درکنار هم بود .

درآیین افتتاح نمایشگاه ، پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ، آقای مهندس داوود زاده معاون فرهنگی فرهنگسرای ابن سینا ، ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و تشکر از جناب استاد مجتبی سبزه رئیس انجمن خوشنویسان غرب تهران ، اظهار داشت : به خودمان میبالیم که چنین هنرمندانی با زحمات اساتید بزرگواری در این فرهنگسرا پرورش یافتند و آثار بسیار خوبی را خلق کردند، و درخواست داریم بیش از این شاهد برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان در این فرهنگسرا باشیم ".

در ادامه مراسم آوا فیاضی هنرمند خردسال ، به اجرای نقالی پرداخت که بسیار مورد توجه و تشویق حاضرین قرار گرفت . در ادامه استاد مجتبی سبزه ، رئیس انجمن خوشنویسان غرب تهران ضمن عرض خوش آمد به حاضرین و تشکر از معاونت فرهنگی و مدیریت آموزش و مسئولین گالری فرهنگسرا و نیز حضور اساتید بویژه اعضای شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران ، گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه و وضعیت آثار و اهداف برپایی ارائه کرده و اظهار داشت : این نمایشگاه نتیجه چند سالی است که به آموزش هنرجویان مشغولیم و با توجه به شرایط موجود مقرر شد هر هنرجو به اندازه ای که آموخته یک اثر در نمایشگاه بمعرض دید قرار دهد . شوق و شور و انگیزه هنرجویان برای تدارک کار و حضور در نمایشگاه قابل تقدیر بود " .

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد برپایی نمایشگاههای بیشتر در کشور و در کنار آثار اساتید طراز اول باشیم .

در ادامه مراسم جناب استاد صندوق آبادی رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران در اهمیت فعالیت و رسالت انجمن خوشنویسان ایران اعلام داشت :" این انجمن بعنوان خانواده بزرگ خوشنویسی ، همیشه جلودار حرکت های ارزشمند فرهنگی در جای جای ایران عزیز بوده و هست . گوشه ای از این خانواده بزرگ امروز در اینجا جمع شدند که شاهد کار بسیار ارزشمند یکی از فرزندان برومند انجمن خوشنویسان ایران باشند که با تلاش وهمت خودشون و با عشق و ایمانی که به این راه دارند یک کار بسیار ارزشمندی را در مقابل دیدگان شما عرضه کردند " .

همچنین در ادامه از تلاشها و نحوه عملکرد جناب استاد سبزه در مدیریت شعبه غرب انجمن قدردانی کرد . وی در بخشی از سخنانش در مورد حضور آثار اساتید در این نمایشگاه گفت : " با عنایت به سالهای تجربه ای که این اساتید سپری کردند میتوان گفت در اینجا دویست و پنجاه سال تجربه و زحمت رو به نگاه شما عرضه کردند " .

در ادامه مراسم جناب دکتر عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگی یونسکو و مدیر انجمن دوستداران حافظ دفتر تهران به ایراد سخن پرداخت . ایشان سخنان خود را با تاکید بر فرهنگ و هنر آغاز کرد و شرایط جامعه را که با شتاب و پیچیدگی موجب دور شدن انسان از تامل و درنگ در طبیعت و ژرف اندیشی شده است را نکوهش کرد . در ادامه به مراتب خوشنویسی اشاره کرد و بر اهمیت کسب دو مرحله صفا و شان در خوشنویسی پرداخت . وی افزود رسیدن به مراحل صفا و شان نتیجه چیره شدن انسان بر نفس و پرهیز از اعمال و افکار نا پاک و پرداختن به فضائل و صفات حمیده است . نحوه درآمیختن شعر و کلام و شیوایی بیان دکتر مستکین حضار را به وجد آورد و حس بسیارخوبی در جمع ایجاد کرد و در نتیجه تشویق همگان را در پی داشت .

در ادامه مراسم جناب استاد علی انصاری از اساتیدخوشنویسی و نوازنده سه تار ، غزلی را از حافظ برای حاضرین اجرا کرد .

از دیگربخش های مراسم اهدای جایزه و تجلیل از آقای سید محسن عارف کشفی هنرجوی دوره فوق ممتاز و مدیر اجرایی نمایشگاه بود که در آزمون سراسری تابستان 98 انجمن خوشنویسان موفق به کسب رتبه اول نستعلیق ممتاز درکشور شده است.

ایشان موفقیت خود را مرهون همدلی و همراهی خانواده ، دوستان و هم دوره ها در انجمن خوشنویسان غرب و بخصوص آموزش ها ، راهنمایی ها و هدایت های بی نظیر و کیفی جناب استاد سبزه دانست و بدین وسیله از آنها تشکر کرد .

همچنین با اهدای هدیه ای از اجرای نقالی بسیار زیبای آوا فیاضی توسط اساتید تقدیر بعمل آمد .

در مراحل پایانی مراسم ، مرکب جدیدی از مجموعه امیران توسط آقای سلطان پور که نام آن توسط استاد فردین حسینی با قلم کتیبه نوشته شد به جامعه هنری خوشنویسان با نام " یاقوت " معرفی شد . در خلال این رویداد استاد فیروزی قطعه آوازی را برای حاضرین اجرا کرد .

در پایان مراسم از تمامی اساتید و هنرجویانی که در برپایی نمایشگاه با ارائه اثر مشارکت داشتند با اهدای تقدیرنامه و شاخه گل قدردانی شد .

پس از گرفتن عکس یادگاری ، نمایشگاه سخن عشق رسما" توسط استاد رسول مرادی و دکتر مستکین افتتاح و مورد بازدید عموم قرار گرفت .

نمایشگاه سخن عشق از تاریخ ششم دی ماه لغایت 12 دی ماه در معرض دید عموم و علاقمندان قرار داشت.

 

مرتبط ها