کد خبر: 35444

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

سخنان رئیس دستگاه قضا در راستای حفظ کرامت انسانی بود

امینی گفت: اگر در دادرسی کیفری یک اصل بنیادین به نام اصل برائت داریم فقط برای این نیست که ما شک کردیم که این عمل جرم است یا جرم نیست، یا اینکه اصل را بر مجرمانه نبودن عمل بگذاریم، بلکه این اصل در راستای حفظ کرامت انسان‌هاست.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ارتباط با عدم بازداشت افراد قبل از جمع‌آوری ادله و ناظر به سخنان رئیس قوه قضائیه به «فرهیختگان» گفت: «توضیحاتی که خدمت شما عرض می‌کنم به ‌عنوان یک متخصص جزا نیست بلکه به‌عنوان رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و به واسطه درک مشکلاتی است که من در جامعه آنها را می‌بینم. اگر در دادرسی کیفری یک اصل بنیادین به نام اصل برائت داریم فقط برای این نیست که ما شک کردیم که این عمل جرم است یا جرم نیست، یا اینکه اصل را بر مجرمانه نبودن عمل بگذاریم، بلکه این اصل در راستای حفظ کرامت انسان‌هاست.

وی ادامه داد: ما انسان‌ها را با فرض بی‌گناه بودن و صحت امورشان باید در نظر بگیریم. اگر این اصل را قبول داشته باشیم، باید حتی در تحقیقات مقدماتی هم مترتب شود. یعنی اگر ما در مرحله تحقیقات هم یک اخطاری می‌دهیم یا شخصی را به دادسرا احضار می‌کنیم این اولین لطمه‌ای است که به حیثیت و کرامت شخص وارد می‌کنیم. ما اگر بپذیریم حتی این احضار نقض اصل است و آن مقامی که در دادسرا در حال تعقیب و تحقیق است ابتدا خودش را موظف بداند که بررسی کند و ارزیابی را انجام دهد و اگر توجه وجود دارد و دلایلی قابل‌انتساب است، سپس به احضار متهم بپردازد این در راستای همان حفظ کرامت انسان و اصل برائت خواهد بود. نه اینکه قبل از تامین ادله فرد را به دادسرا احضار و حتی او را بازداشت کنیم.»

امینی در ادامه ضمن تمرکز بر سخنان رئیسی خاطرنشان کرد: «این نظرات رئیس محترم قوه قضائیه را هم نمی‌توانیم در قالب قانون تلقی کنیم. در مسائل قضا و خود نفس قضاوت حتی امکان تصویب آیین‌نامه هم وجود ندارد ولی این صحبت‌های مقام قضایی می‌تواند یک سخن راهبردی و تاثیرگذار در فضای کلی امر قضا در کشور تلقی شود. یعنی درواقع عالی‌ترین مقام قضایی در مقام مشورت اظهار می‌کند که کرامت انسانی را رعایت کنید. ما این نوع تفکر و این روش را راهبردی به نفع مردم و حفظ کرامت آنها می‌دانیم. امروز هم بعضا گلایه‌هایی وجود دارد که در همین راستاست و بدون اینکه دلایلی وجود داشته باشد بنده بارها به دادسرا احضار شده‌ام. این نقض اصول است و ما این سخنان را مثبت ارزیابی می‌کنیم و مطمئن هستیم اینها می‌تواند تاثیرگذار در مجلس و جاهای مختلف باشد و منجر به تصویب قوانینی شود که باعث تسهیل امور در همین راستا می‌شود.»

مرتبط ها