کد خبر: 35023

مدیر اجرایی بیمارستان امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد تبریز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از ویژگی‌های این بیمارستان گفت

بالاترین شاخص آموزش و درمان با ۵۰ درصد کمتر از تعرفه خصوصی

بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد اسلامی در غرب کشور، سال ۹۳ در تبریز با حضور عالی‌ترین مقامات و مسئولان کشوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد اسلامی  در غرب کشور، سال ۹۳ در تبریز با حضور عالی‌ترین مقامات و مسئولان کشوری به بهره‌برداری رسید.در همان روزهای ابتدایی، بنر افتتاحیه مقابل این بیمارستان بارها توسط شهروندان تبریزی مشاهده شد و آنها چشم‌انتظار ارائه خدمات درمانی این مرکز بودند، اما از فردای روز افتتاح، در این بیمارستان بسته و خالی از پرسنل شد و پس از سه سال بازگشایی دوباره‌ای در آن رخ داد، هرچند هنوز هم خبری از خدمات درمانی کامل نبود و صرفا برای خدمات سرپایی افتتاح شده بود، اما از بسته بودن در و فرسوده شدن دستگاه‌ها و تجهیزات جلوگیری به عمل می‌آمد. درنهایت در دومین بازگشایی، پس از یک سال در روزهای پایانی اسفندماه سال 97 برای 27 تخت تخصصی این بیمارستان اقدام به پذیرش بیمار شد، اما این بیمارستان با یک‌سوم ظرفیت‌های خدماتی‌اش کار می‌کرد و تا راه‌اندازی کامل و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان فاصله داشت.ساختمان مرکز درمانی امام سجاد(ع)، وابسته به معاونت علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان تبریز، بیش از یک دهه است که به اتمام رسیده و حتی در آن زمان تجهیزات درمانی شامل تخت بیمارستانی و ملزومات دیگر خریده و به این ساختمان منتقل شد. در آن مقطع مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کردند این مرکز قابل‌بهره‌برداری است، اما این صرفا یک خبر بود، چراکه بیمارستان در پایان اسفندماه ۹۷ توانسته بود پذیرش بیمار داشته باشد و مرکزی که نتواند بیمار پذیرش کند، یعنی هنوز نمی‌شود روی آن واژه «بیمارستان» گذاشت.

این بیمارستان حالا دیگر به بهره‌برداری کامل رسیده و در نیمسال دوم سال 98 به‌عنوان یکی از مراکز آموزشی، درمانی، پژوهشی در شمال‌غرب کشور به حساب می‌آید که بنابر اعلام مدیر اجرایی این بیمارستان، نتوانسته باری بزرگ را در حوزه درمان شهرستان تبریز از روی دولت بردارد.فرید نقوی، مدیر اجرایی بیمارستان امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در گفت‌وگویی که با «فرهیختگان» انجام داد، به ویژگی‌های این بیمارستان پرداخت.

نقوی با بیان اینکه دانشگاه یک مرکز آموزشی و پژوهشی است، بیان کرد: «رسالت این مرکز، آموزش و پژوهش است و اگر این دانشگاه در حوزه درمانی ورود پیدا می‌کند، به‌واسطه نیاز دانشگاه به امور بالینی است، بنابراین انتظارات از این دانشگاه هم باید در این محدوده و با توجه به وظایف دانشگاه باشد. ما سال گذشته توانستیم مجوز رسمی فعالیت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز را دریافت کنیم و درحال حاضر ۵۰ تخت در دو بخش به ارائه خدمات می‌پردازند و به‌عنوان یک بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی به شهروندان خدمات درمانی ارائه می‌دهد. استفاده از تمام ظرفیت این بیمارستان با توجه به هزینه‌های بالای تجهیزات پزشکی و کمبود نیروی درمانی متخصص و فوق‌تخصص زمان‌بر خواهد بود، ولی تلاش می‌شود به‌عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی از بهترین استادان در این مرکز بهره‌ ببریم.»

او در پاسخ به اینکه چه نیازی بود دانشگاه آزاد اسلامی بیمارستان تاسیس کند، گفت: «ما یک‌سری الزامات و نیازهایی برای برخی رشته‌ها در دانشگاه داریم، به این معنی که دانشگاهی که دارای رشته پزشکی و پیراپزشکی  است، داشتن بیمارستان یکی از الزامات آن محسوب می‌شود. افرادی که در رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی تحصیل می‌کنند، بعد از گذشت دو سال حتما باید در مراکز بیمارستانی ادامه تحصیل دهند و به‌صورت عملی دروس را یاد بگیرند. ما در این منطقه مجبور بودیم دانشجویان را به بیمارستان‌های ارتش، تامین اجتماعی یا خصوصی بفرستیم و در واقع ما مستاجر بیمارستان‌های دیگر بودیم. حتی وقتی دانشجویان خود را وارد این بیمارستان‌ها می‌کردیم، به‌دلیل نبود زمان برای تحصیل این دانشجویان در زمان‌های خاص، بیمارستان از زمان‌های مرده برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌کرد و آنها را آموزش می‌داد.»

او ادامه داد: «البته این مشکل بیمارستان نبود، چراکه هر بیمارستان علوم‌پزشکی در استان به تعداد مشخصی دانشجو پذیرش می‌کند و وقتی آمار این تعداد دانشجو بالا می‌رود، در نتیجه اولویت با دانشجویان خودشان خواهد بود. مثلا ما در یک گروه انترنی یک استاد پزشکی داشتیم که به‌تعدادی دانشجو درس می‌داد و دیگر برای دانشجویان آزاد زمانی باقی نمی‌ماند تا آن‌طور که دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نیاز دارد، به او آموزش داده شود.»

نقوی در ادامه به مراحل تجهیز بیمارستان امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: «بنابراین پس از تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی و سفر دکتر طهرانچی به استان آذربایجان شرقی این مهم برای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بازگو شد و پس از بررسی متوجه شدیم باید بیمارستان امام سجاد(ع) به بهره‌برداری برسد. در نتیجه حدود 30 میلیارد تومان برای تجهیز این بیمارستان بودجه تخصیص یافت و درحال حاضر این بیمارستان بهترین شرایط را از لحاظ درمانی و امکانات سپری می‌کند و به‌خوبی می‌تواند فعالیتش را ادامه دهد.»

نقوی با اشاره به اینکه نیاز تبریز به بیمارستان، یکی دیگر از اولویت‌ها برای راه‌اندازی این بیمارستان بود، افزود: «از سوی دیگر، ما در این شهر بار بیمارانی را که برای مراجعه به بیمارستان روز‌ها در نوبت می‌مانند، به دوش می‌کشیم و این بار را از دوش بیمارستان‌های دولتی که معمولا هم شلوغ هستند، برداشته‌ایم. البته این ویژگی بیمارستان امام سجاد(ع) را نیز باید در نظر گرفت که هزینه‌های آن بسیار پایین است، چراکه بیمارستان‌های دولتی با تعرفه k هزینه دریافت می‌کنند، اما بیمارستان‌های خصوصی چند برابر k دریافتی از مراجعه‌کنندگان دارند، برای همین افراد عادی نمی‌توانند به آنجا مراجعه کنند؛ از طرف دیگر، هزینه در بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی 50 درصد کمتر از بیمارستان خصوصی است و این برای مردم عادی و منطقه شمال‌غرب کشور می‌تواند بسیار کمک‌حال باشد. در بحث پاراکلینیک‌ها و سونوگرافی نیز این بیمارستان بهترین برند ماموگرافی در دنیا را برای این بیمارستان تجهیز و آن را نصب کرده و این یک مزیت برای بیمارستان است؛ یعنی دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز دقیق‌ترین ماموگرافی را از لحاظ کیفی بر روی بیمار انجام می‌دهد و از سویی این تجهیزات و امکانات با 50 درصد هزینه بیمارستان خصوصی به بیماران ارائه خواهد شد؛ پس هم برای افراد کم‌درآمد جامعه متناسب و مطلوب است و هم در سطح آموزشی، درمانی و پژوهشی برای شهر و دانشگاه، شاخص بالایی محسوب می‌شود.»

او در پاسخ به شایعاتی که برای هزینه‌های بالای دریافتی از بیماران در این مرکز درمانی عنوان شده است نیز گفت: «این مرکز درمانی به‌عنوان یک بیمارستان عمومی و غیردولتی فعالیت می‌کند و هزینه‌ای که برای خدمات درمانی دریافت می‌شود، بیشتر از بیمارستان‌های دولتی و البته کمتر از بیمارستان‌های خصوصی است. در حقیقت در این مرکز نصف هزینه بیمارستان‌های خصوصی از بیماران دریافت می‌شود.»

مدیر اجرایی بیمارستان امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به فعالیت این مرکز درمانی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی شمال ‌شرق شهر تبریز افزود: «ظرفیت ۱۲۴ تختخوابی این بیمارستان در بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی راه‌اندازی شده است و علاوه‌بر تبریز و استان آمادگی ارائه خدمات درمانی تخصصی به بیماران خارج استانی را هم دارد. البته ابتدا ما برای تامین هزینه‌های بیمارستان کمی مشکل داشتیم، وقتی ما به مشکل برمی‌خوریم باید فکر کنیم این بیمارستان وقتی بدون هیچ منبع مالی دولتی قرار است اداره شود، باید خودگردان باشد، به همین منظور ما یک استراتژی خاص را در این زمینه در نظر گرفتیم. این استراتژی دو بخش دارد؛ بخش اول دانشجویان هستند. ببینید، ما سالانه پنج میلیارد تومان هزینه آموزشی برای دانشجویان پزشکی که در بیمارستان‌های دیگر تحصیل می‌کنند، پرداخت می‌کنیم. از سوی دیگر حدود 4.5 میلیارد تومان نیز برای دانشجویان پیراپزشکی می‌پردازیم که درنهایت کیفیت آموزشی مطلوبی نیز به این دانشجویان ارائه نمی‌شود. وقتی این مبلغ به بیمارستان دانشگاه تزریق شود، شرایط تغییر خواهد کرد، بنابراین الان این بیمارستان می‌تواند با آن مبلغی که برای این دانشجویان هزینه می‌شد، بودجه‌های خود را تا حدی تامین کند.»

او ادامه داد: «بخش دوم بحث‌های درمانی و توریست‌درمانی است؛ بحث درمانی نیز می‌تواند بخشی از بودجه بیمارستان را تامین کند. شرایط استان آذربایجان شرقی خاص است و به‌عنوان یک کریدور برای کشور عمل می‌کند. تبریز می‌تواند توریست‌درمانی نیز داشته باشد. ما روزانه حدود 30 مراجعه‌کننده از اتباع خارجی داریم که در همین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی جراحی و درمان می‌شوند. این افراد از کشورهای همسایه ترک‌زبان و کردزبان هستند، چراکه بیمارستان بخش‌های کاملی دارد و اگر بیماری به این بیمارستان مراجعه کرد، بدون نیاز به بیمارستان‌های دیگر تمام امکانات را دریافت خواهد کرد. از طرف دیگر ما در اهداف بلندمدت نیز به‌دنبال جذب دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها هستیم؛ مثلا در تابستان از شهر کرکوک عراق دانشجویان پرستاری، دندانپزشکی و مامایی داشتیم که در قالب یک ورکشاپ کوتاه‌مدت آموزش دیدند.»

مدیر اجرایی بیمارستان امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: «ما آزمایشگاه‌های درمانی و آموزشی مجهزی نیز دایر کرده‌ایم. البته برخی پیشنهاد برون‌سپاری داشتند، اما ما در هیات امنا تصمیم گرفتیم برون‌سپاری نکنیم، چون توجیه مالی ندارد، اما آزمایشگاه‌های غیردرمانی می‌توانند برون‌سپاری شوند؛ مانند آزمایشگاه‌های دامپزشکی که می‌توانند درآمدزایی داشته باشند و برون‌سپاری شوند.»

این مسئول افزود: «شهروندان به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی این مرکز نیاز دارند و با توجه به اینکه نصف هزینه بیمارستان‌های خصوصی در این مرکز از بیمار دریافت می‌شود، به‌عنوان یک مرکز عمومی می‌تواند منشأ تحول خوبی در حوزه درمان باشد و از بار مراجعات به مراکز درمانی بزرگ دولتی در تبریز بکاهد.»

نقوی با اشاره به فعالیت بخش‌های مختلف این مرکز درمانی بیان کرد: «با توجه به کمبود تخت‌های تخصصی در بخش‌های CCU، NICU و ICU در تبریز راه‌اندازی این سه بخش در این مرکز در اولویت قرار گرفت و ۹ تخت در بخش ICU، ۶ تخت در بخش CCU و ۶ تخت در بخش NICU با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد که در حوزه خدمات فوق‌تخصصی دندانپزشکی نیز این مرکز درمانی ورود کرده و بخش‌های مختلف دانشکده دندانپزشکی که مجموعا به حدودا 30 یونیت دندانپزشکی مجهز شده، آمادگی پذیرش خدمات درمانی فوق‌تخصصی در این حوزه را دارند. در حال حاضر در حوزه دندانپزشکی سیاستگذاری خوبی در پیش گرفته شده که پیشرفت خوبی نیز داشته و برای اینکه ما تبدیل به دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تبریز شویم، همین سیاست دانشکده دندانپزشکی را دنبال خواهیم کرد، چراکه در حوزه فیزیکی، امکانات، دانشجویان و اعضای هیات‌علمی وضعیت مطلوبی دارد. ما تمام رشته‌های پزشکی موجود را در بیمارستان داریم؛ همه رشته‌های پیراپزشکی غیر از رادیولوژی و رشته‌های بین‌رشته‌ای مانند بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیط را نیز داریم و تا مدتی دیگر داروسازی را نیز که در مراحل اولیه دریافت مجوز آن هستیم، راه‌اندازی خواهیم کرد. این بیمارستان بخش جراحی مردان، زنان و زایمان، کودکان،ICU ، NICU و سیستم‌های تجهیزاتی اتاق عمل و ست‌های جراحی و سنگ‌شکن‌های درونی بسیار مجهزی دارد.»

مدیر اجرایی بیمارستان امام سجاد(ع) در پایان گفت: «این بیمارستان ۲۰ هزار مترمربع زیربنا دارد و در حال حاضر خدمات درمانگاهی در این مرکز با حضور پزشکان متخصص و فوق‌تخصص انجام می‌شود. در این بیمارستان در ۱۳ رشته ارائه خدمات صورت می‌گیرد و شهروندان می‌توانند قبل از ظهر از این خدمات درمانگاهی استفاده کنند. ارائه این خدمات نیز با تعرفه‌های مراکز عمومی خواهد بود و تلاش می‌شود تعداد این رشته‌های درمانگاهی با همکاری اطبای فوق‌تخصص بیشتر شود.»

* نویسنده: یزدان محمدی، روزنامه نگار

مرتبط ها