کد خبر: 34568

محمد قوچانی:

صدور بیانیه های انفرادی و غیرتشکیلاتی به تشتت آرا و اختلاف در جبهه اصلاحات می افزاید

سردبیر روزنامه سازندگی نوشت: امروز برای بازگشت به اصلاح‌طلبی باید از اصلاح‌طلبان عبور کرد نه اصلاح‌طلبی.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی نوشت:

صدور بیانیه ها و شیوع تحلیل های انفرادی و غیر تشکیلاتی و حتی ضد گفتمانی از جانب برخی رجال منفرد که سابقه حتی موثر اصلاح طلبی دارند به تشتت آرا و اختلاف در جبهه اصلاحات می افزاید.

اگر در دولت بتوان گناه کارنامه اصلاح طلبان را به گردن اعتدال گرایان انداخت و اگر در مجلس می توان ضعف اصلاح طلبان را به حساب ناهمراهی اصولگرایان معتدل گذاشت اما حداقل در شهرداری و شورای شهر تهران نمی توان از بار مسئولیت شانه خالی کرد.

اصلاح طلبی یک تاکتیک نیست که در غیاب گزینه های راست روانه (فرصت طلبی) و چپ روانه (انحلال طلبی) اتخاذ کنیم. اصلاح طلبی بر مرزبندی با محافظه کاری و رادیکالیسم بنا شده است. تعامل با حاکمیت و ضرورت انجام اصلاحات از طریق مشارکت یک اصل اصلاح طلبانه است.

 تضعیف نهاد دولت و کلیت حاکمیت به عنوان حافظ تمامیت ارضی ایران با اهداف اصلاحات تضاد و تناقض دارد. اصلاح طلبی یک فریب سیاسی یا بازتاب ناتوانی سیاسی نیست که چون امکان براندازی نداریم به اصلاح طلبی روی می آوریم.

ما حق نداریم با تحمیل هزینه های سنگین پشت مردم را خالی کنیم و به محض یک موفقیت ظاهری ادعای رهبری اجتماعی بکنیم و در صورت شکست، مردم را به علت تندروی و احساس گرایی سرزنش کنیم. این یک فرصت طلبی است.

همسویی با سناریوی استعفای دولت و تاکید بر شکاف «دولت_حاکمیت» یک راهبرد غلط است.

در شرایطی که امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران در معرض رقیبان منطقه ای ایران است باید حقوق شهروندی و حکمرانی کارآمد به تقویت این وحدت ملی یاری برساند نه آنکه این اصل مهم را نشانه بگیرد و جبهه اصلاحات به این معنا باید بیش از همه نگران ایران باشد.

امروز اتفاقا زمان بازگشت به اصلاحات با عبور از اصلاح طلبانی است که اصلاح طلبی را به ضد خود بدل و فرصت طلبی راست و چپ پیشه کرده اند. امروز برای بازگشت به اصلاح طلبی باید از اصلاح طلبان عبور کرد نه اصلاح طلبی.

 

مرتبط ها