کد خبر: 34505

در واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی چه می‌گذرد؟

حمایت از ایده‌های دانشجویی در سراهای نوآوری

در شماره امروز«سردر» قصد داریم واحد ساری را به مخاطبان معرفی کنیم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در میان صفحات روزنامه بخشی با عنوان «سردر» وجود دارد که وظیفه و کارکرد مهم آن معرفی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است و هفته گذشته به معرفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی اختصاص پیدا کرد.در شماره امروز قصد داریم واحد ساری را به مخاطبان معرفی کنیم. این دانشگاه در بهمن سال ۱۳۷۱ مصادف با ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و روز میلاد حضرت بقیه‌الله‌الاعظم(ارواحنا فدا) بر اساس نیاز و ضرورت جامعه خصوصا نسل جوان، فعالیت خود را با راه‌اندازی رشته‌های کامپیوتر، مکانیک، مدیریت آموزشی، پرستاری و مامایی با جذب هزار دانشجو آغاز کرد که در حال حاضر حدود 6هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا دارد که در ۱۲۲ رشته دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

این واحد دانشگاه آزاد اسلامی در ساری دارای 206 عضو هیات‌علمی و ۲۵۵ کارمند رسمی و سه دانشکده مصوب است و از زمان راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تاکنون ۳۵۳۳۰ دانشجو از این دانشگاه در رشته کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند که از این تعداد ۱۵۱۱۳ نفر مرد و ۲۰۲۱۷ نفر زن بوده‌اند.  این دانشگاه طی دهه اخیر توانسته بیش از ۵۴ هزار متر مربع فضای اداری، آموزشی، ورزشی و آزمایشگاهی را در مجتمع ساری احداث و مورد بهره‌برداری قرار دهد که ازجمله می‌توان به ۶۵۴۵ مترمربع در هفت طبقه به‌منظور کاربری ساختمان اداری، ساختمان علوم پزشکی با مساحت ۷۲۵۳ متر مربع و در 6طبقه با ۳۷ کلاس و یک سالن اجتماعات، ساختمان علوم انسانی با مساحت ۷۲۵۲ مترمربع در ۶طبقه و یک سالن اجتماعات و ساختمان ورزشی مجهز به مساحت ۶۱۲۳ مترمربع سه طبقه دارای سالن ورزشی، سالن شنا مجهز به سونا، جکوزی، استخر و اتاق ماساژ اشاره کرد. برای اینکه این دانشگاه را بهتر معرفی کنیم سراغ برخی افراد این دانشگاه رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

حسین کرمانیان، سرپرست دانشگاه/

سودمندی سرای نوآوری برای دانشجویان و مردم

هفته گذشته نخستین همایش فناوری و نوآوری با محوریت تبیین سیاست‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با روح‌الله دهقان فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه در واحد ساری برگزارشد، از این رو ما نیز برای آنکه بتوانیم این سرای نوآوری مدنظر دانشگاه را به‌خوبی راه‌اندازی کنیم، باید منطقه را ابتدا به‌خوبی مورد پایش قرار دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد سراهای نوآوری را در قالب استانی اجرا کند و به هر منطقه‌ای بگوید پتانسیل منطقه در چه چیزهایی هست و ما در چه زمینه‌هایی می‌توانیم در آن منطقه به‌خوبی رشد کرده و نیازهای مردم و جامعه را رفع کنیم. مثلا استان مازندران در شمال کشور قطب مرکبات، نارنج و نارنگی است، از این‌رو می‌خواهد این را در قالب سراها و کارگروه‌ها بگنجاند و از قالب فردی به گروهی منتقل کند. ما نیز به‌عنوان نماینده سازمان مرکزی در این استان بتوانیم با کمک این گروه‌ها پیش برویم.این اقدام باید از مسیری مناسب و راهبردی صورت بگیرد، بنابراین لازم است این افراد ابتدا به شتاب‌دهنده و از آنجا به سمت مراکز رشد انتقال پیدا کنند، سپس آنها را به پارک‌های علم و فناوری وارد کنیم و پس از این مرحله اگر در زمینه‌های موردنظر خود موفق بودند، می‌توانند فعالیت کنند.

ما باید نشان دهیم اگر هر جایی پتانسیلی هست، این پتانسیل به کمک دانشگاه توسط جوانان به فعالیت چشمگیری در بازار برسد. البته باید پشتیبانی دانشگاه نیز در این مرحله اتفاق بیفتد و دانشجویان را تنها نگذارد؛ یعنی با وام‌ها و تسهیلات مناسبی که در اختیار آنان قرار می‌دهد، به‌خوبی دغدغه مالی این گروه‌ها را مرتفع کند.این وام‌ها از محل صندوق نوآوری و شکوفایی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تامین خواهد شد تا کسانی که وارد سرای نوآوری شده‌اند، بتوانند ایده‌های مناسب را ارائه دهند. این موضوع یک نوع سرمایه‌گذاری خواهد بود که هم برای دانشگاه و هم برای خود فرد نمود پیدا می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود هم به‌طور مثال از فرآورده‌های مرکبات منطقه مازندران برای سودآوری استفاده کنند، هم دانشجویان و افراد مستعد که در این زمینه ایده‌های مناسبی دارند، از آن ایده برای پیشبرد کشاورزی منطقه استفاده کنند.

ما در استان مازندران متاسفانه یک واحد مناسب تولید کنسانتره یا فرآوری مرکبات نداریم که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه می‌خواهد ورود جدی داشته باشد.  برنج هم که محصول دیگر این استان است، توسط کشاورزان تنها به‌صورت فروش محصول نهایی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، در حالی‌که محصولی مانند برنج حدود 20 فرآورده دارد که نشا، آرد و سبوس تنها بخشی از این فرآورده‌ها به‌شمار می‌آیند. اگر همه این مراحلی که برای حضور دانشجویان در سراهای نوآوری ارائه شد به خوبی تنظیم شود، سطح بیکاری استان و از همه مهم‌تر سطح بیکاری کشور کاهش پیدا خواهد کرد و دانشجویان دیگر به فکر پست‌های کارمندی و اداری نخواهند بود، بلکه با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه، افراد بر آن اساس آموزش‌های مهارتی مناسب را خواهند دید و ایده‌های خود را در این مراکز آزمون و تجربه می‌کنند. 

در حال حاضر دانشگاه‌های صرفا آموزشی دیگر نمی‌توانند مردم را اقناع کنند، بلکه باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کرد. ما نیز به این سمت در حال حرکت هستیم تا از آن دانشگاه‌هایی که تنها موضوعات آموزشی را پیش می‌برند، فاصله بگیریم.  دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور به سمت دانشگاه نسل جدید حرکت کرده و به‌دنبال تغییرات خاصی است. از این رو نه‌تنها افرادی که در این دانشگاه فعالیت دارند، سود می‌برند، بلکه تمام کشور از این حرکت سود کسب خواهد کرد. چشم‌اندازی که ما برای سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در نظر داریم، بحث‌های مختلفی در خود دارد؛ یعنی ابتدا باید شناخت از کل منطقه به وجود بیاید، سپس به فکر ایجاد موضوعات مرتبط با آن باشیم؛ مثلا استان مازندران صرفا در حوزه برنج و مرکبات غنی نیست، بلکه معادن زغال‌سنگ، کشاورزی‌های مختلف، شیلات و دریا هم از ویژگی‌های آن به حساب می‌آید. ما انتظار داریم چهار یا پنج سال دیگر نتایج این سراهای نوآوری برای مناطق مختلف به وضوح قابل‌رویت باشد و خروجی‌های آن برای همه مردم احساس شود.

محسن ربانی ، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی/

رشد 22درصدی جذب دانشجو در مهرماه

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با توجه به ظرفیتی که دارد توانسته امسال 22 درصد رشد جذب در تعداد دانشجو داشته باشد، از این‌رو در کل استان حدود 40هزار نفر دانشجوی این دانشگاه هستند که در واحد ساری نیز افزایش 50درصدی جذب دانشجو را شاهد بوده‌ایم که بیشتر نیز در مقطع کارشناسی بوده‌اند، البته امسال در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتر به دلیل آنکه وزارت علوم سهمیه‌های این واحد دانشگاهی را کم کرد، رشد نداشته‌ایم.  این دانشگاه در حال حاضر دارای سه دانشکده علوم انسانی، علوم پایه و فنی و علوم پزشکی است که همگی در محل پردیس مرکزی دانشگاه مستقر هستند، در نظر داشتیم دانشکده علوم پایه را به صورت جداگانه راه‌اندازی کنیم، چراکه تعداد دانشیارهای علوم پایه به حد استاندارد رسیده است اما هنوز در این مورد تصمیم‌گیری نکرده‌ایم.

این واحد دانشگاهی  76 رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد دارد که تعداد 1338 نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند، همچنین دارای 30 رشته دکتری است و  985 دانشجو و 458 دانشجوی پزشکی نیز از دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد به حساب می‌آیند اما درمجموع حدود 6هزار دانشجو این دانشگاه را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کرده‌اند.  یکی از نکات مثبت این واحد دانشگاهی انجام نقل و انتقال اساتید از واحدهای موردنظر برای هماهنگی بین تعداد رشته‌ها، ظرفیت دانشجو و میزان تقاضای آن رشته‌ها بود، به این صورت که در ابتدای مهر در رشته‌هایی که دانشجو نداشتیم اما اساتیدی برای آنها همچنان در واحد حضور داشتند را به دیگر واحدها که نیاز بود، انتقال داده‌ایم و همین مساله باعث رشد استان شد.  از طرف دیگر از لحاظ وضعیت آموزشی تنها از اساتیدی  بهره می‌بریم که متخصص باشند یعنی همیشه یکی از ملاک‌های انتخاب اساتید برای جذب هیات‌علمی داشتن شرایط تخصص مورد‌نیاز آنها برای دانشگاه است. 

در مقطع دکتری نیز برای راحتی دانشجویان کلاس‌ها را در روزهای آخر هفته دایر می‌کنیم تا دانشجویان به راحتی بتوانند در کلاس‌ها حاضر شوند، چون اغلب این افراد ممکن است از کارمندان و افراد شاغل باشند در نتیجه در طول روزهای هفته یعنی از شنبه تا چهارشنبه به سختی می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند اما با این اقدام به راحتی در کلاس‌ها حاضر می‌شوند و این کار درصد مشارکت دانشجویان در روزهای پایان هفته را افزایش داده است. ما تقریبا مجهزترین آزمایشگاه و کارگاه‌های استان را در اختیار داریم و با حدود 206 عضو هیات‌علمی و 160 نفر حق‌التدریس به خوبی دانشجویان را اقناع کرده‌ایم البته بیشترین تعداد حق‌التدریسی‌های ما مربوط به رشته‌های پزشکی هستند، چراکه جذب عضو هیات‌علمی برای تخصصی‌های این رشته کمی مشکل است و ما فعلا از اساتید حق‌التدریسی در این زمینه کمک می‌گیریم.

اسفندیار فیروزکوهی رئیس اداره آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها/

کتابخانه دیجیتال مزیتی برای دانشجویان

این دانشگاه  با 46هزار و 860 متر فضای آزمایشگاهی به خوبی در حوزه پژوهش ورود داشته است که در مجموع 80 آزمایشگاه و کارگاه را در بر می‌گیرد از این تعداد 66واحد آزمایشگاه و الباقی کارگاه هستند که گروه‌های علوم تجربی، علوم پایه و دیگر دانشجویان از آن استفاده می‌کنند. البته بیشتر این فضاها برای دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی اعم از مامایی، پرستاری، زیست‌شناسی و بهداشت است چون تجهیزات مربوط به این رشته‌ها قبلا تعبیه شده و دانشجویان از آنها بهره می‌برند.

ما در این دانشگاه یک ساختمان مجزا آزمایشگاه و یک ساختمان مجزا برای کارگاه دایر کرده‌ایم که نیازهای دانشجویان را به خوبی رفع می‌کند و اساتید می‌توانند به راحتی مسائل آموزشی را پیش ببرند. از سوی دیگر کتابخانه‌ای مستقل با حدود 86 هزار جلد کتاب در این دانشگاه منبع مهم علمی به حساب می‌آید که به صورت دیجیتال نیز قسمتی از این کتابخانه دراختیار دانشجویان قرار گرفته است و دانشجویان به راحتی و از هر مکانی می‌توانند به کتابخانه دسترسی پیدا کنند؛ این یکی از مزیت‌ها برای دانشجویان دانشگاه به حساب می‌آید که به راحتی می‌توانند دانلود مقالات و کتاب‌های مورد نظر خود را انجام دهند. البته تا سال گذشته یک نسخه از پایان‌نامه‌های دانشجویان نیز به صورت مکتوب در این کتابخانه قرار می‌گرفت اما پس از اعلام حذف پایان‌نامه کاغذی این نسخه‌ها به صورت دیجیتال در کتابخانه و به صورت لوح فشرده قرار می‌گیرد.ما در سال‌های مختلف درآمدهای مختلفی از آزمایشگاه و کارگاه‌ها داشته‌ایم که سال 95 حدود 14 میلیون تومان و سال 97 حدود سه میلیون تومان درآمد حاصل شده که روند کاهشی به آن به خاطر کاهش تعداد دانشجو در کل کشور بوده است اما از سال گذشته که دوباره روند افزایش دانشجو داشته‌ایم در نیمسال ابتدایی سال 98 حدود سه برابر کل درآمد سال 97 را به دست آورده‌ایم.

در سطح استان و شهر ساری نیز از طریق اداره‌کل خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته که برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها در حال حاضر برای انعقاد قرار داد اعلام آمادگی داشته‌اند ازجمله شرکت کشتی‌سازی صدرا که برای برخی آزمایش‌های خود در حوزه کشتی‌سازی مانند تست ضربه، کشش و خمش از آزمایشگاه و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بهره می‌برند. آزمایشگاه آنالیز روغن نیز در این دانشگاه برای استان به خوبی فعالیت می‌کند به این صورت که در زمینه ماشین‌های سنگین قابلیت استفاده دارد. ما بحث‌های تحقیقاتی نانو را نیز به خوبی پیش برده‌ایم و از سوی دانشجویان هم استقبال شده است. البته تمامی سراهای نانو برای دانشجویان رایگان بوده و دانشجویان در قبال استفاده از آنان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و برای مراکز دیگر نیز حدود 50 درصد هزینه آن تخفیف قرار می‌گیرد و به همین دلیل استقبال خوبی از آن شده است. ما در بازدید‌های دانش‌آموزان از دانشگاه آزاد اسلامی بسیار موفق بوده‌ایم چراکه دانش‌آموزان هنگام مراجعه و بازدید از دانشگاه به خوبی ارتباط می‌گیرند و برای ادامه تحصیل از این دانشگاه به‌عنوان یکی از گزینه‌ها استفاده می‌کنند.

مرتبط ها