کد خبر: 33776

«فرهیختگان» از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزادواحد تبریز گزارش می‌دهد

دندانپزشکی در کلاس جهانی

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز این روزها به‌عنوان یکی از مجهزترین دانشگاه‌های کشور در حال آموزش و ارائه خدمات است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، رشته دندانپزشکی را می‌توان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی کشور نام برد، رشته‌ای که به دلیل جایگاه اجتماعی‌ای که دارد بسیاری از داوطلبان گروه علوم تجربی آن را انتخاب اول خود قرار می‌دهند؛ اما فارغ از وضعیت نیروی انسانی این رشته، فراهم ساختن تجهیزات اولیه موردنیاز این دانشجویان هزینه زیادی روی دست دانشگاه‌ها خواهد گذاشت. همین مساله باعث شده بسیاری از دانشگاه‌ها با کمبود تجهیزات روبه‌رو شوند که این امر تاثیر زیادی روی روند آموزشی آنها خواهد گذاشت. از این‌رو سراغ یکی از دانشکده‌های دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم، دانشکده‌ای که به گفته رئیس آن، تا همین چند سال پیش با بحران‌های زیادی همراه بوده، اما الان به‌عنوان یکی از مجهزترین دانشکده‌های دندانپزشکی بین دانشگاه‌های سراسر کشور شناخته می‌شود.

این دانشکده به لحاظ فضا جزء 10 دانشکده برتر دندانپزشکی کشور و دارای دو بلوک ساختمانی چهار طبقه است که ساختمان شماره یک با بیش از ۴۷۰۰ مترمربع زیربنا برای برگزاری کلاس‌های نظری، بخش پری‌کلینیک و امور اداری در نظر گرفته شده است. ساختمان شماره دو نیز با بیش از ۳۶۰۰ مترمربع زیربنا شامل بخش‌های دوازده‌گانه دندانپزشکی و دارای بیش از ۱۲۰ یونیت است که حداقل۲۰۰ یونیت نیز می‌تواند به این بخش اضافه شود و درنتیجه امکان آموزش مناسب دانشجویان و ارائه خدمات مطلوب دندانپزشکی به بیماران را فراهم کرده است. از نکات قابل‌توجه این دانشکده ارائه خدمات با هزینه بسیار ناچیز به بیماران و حتی کودکان است که به مزیت این دانشکده افزوده است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با سیدامین موسوی، رئیس دانشکده دندانپزشکی واحد تبریز و مدیر مرکز دندانپزشکی بیمارستان امام سجاد(ع) می‌خوانید.

 برای شروع توضیحی درمورد دانشکده دندانپزشکی واحد تبریز بدهید و از جایگاه این دانشگاه در استان بگویید؟

دانشکده دندانپزشکی سال 94 از وزارت بهداشت مجوز گرفت و با 24 دانشجو کار خود را آغاز کرد. زیرساخت‌های دانشکده قبلا ایجاد نشده بود، البته دانشجویان در رشته دندانپزشکی طی دو سال اول فقط علوم پایه را می‌گذرانند و به دروس تخصصی در دو سال اول نیازی ندارند.   این مساله تا سال 96 بدون هیچ عیب و نقصی پیش رفت. مشکل از سال 96 شروع شد که دانشجویان باید آموزش‌های تخصصی را فرامی‌گرفتند. آنها وقتی به دانشکده مراجعه می‌کنند متاسفانه با عدم زیرساخت‌های آموزشی تخصصی مواجه می‌شوند. در آن زمان دانشجویان باید وارد دوره پلی‌کلینیک و پس از آن دوره کلینیک می‌شدند. این دانشکده در آن زمان تقریبا با پنج عضو هیات‌علمی اداره می‌شد.

 وزارت بهداشت روی این مساله نظارت دقیقی داشت و عملکرد دانشکده‌ها را بررسی می‌کرد. در همین سال گذشته وضعیت به بحران رسید. دانشکده در آستانه انحلال قرار گرفت و این مساله در اواخر سال 96 و ماه اول 97 به خاطر نبود هیات‌علمی، تجهیزات آموزشی، چارت سازمانی و امکانات سخت‌افزاری نمود پیدا کرد و باعث شد تغییرات مدیریتی رخ دهد، در سیستم مدیریتی قبلی اراده‌ای نبود و به هر دلیلی آن را به‌صرفه نمی‌دانستند، بعد از تغییرات در اواسط سال 96، سیستم جدید مدیریت یک اعتقاد و همیتی نسبت به احیای معاونت علوم پزشکی دانشگاه داشت و تغییراتی صورت گرفت.در همین راستا برنامه اصلی احیای دانشکده دندانپزشکی واحد بود که طی مذاکراتی با دانشگاه علوم پزشکی تبریز و نظر مساعد ریاست علوم پزشکی بنده از این دانشگاه مامور شدم این دانشکده را احیا کنم و از اردیبهشت 97 رسما کارم را شروع کردم.اوایل احساس می‌کردم این دانشکده دچار مشکلاتی شده و ما می‌توانیم با کمی صبر و برنامه‌ریزی آن را حل کنیم اما وقتی وارد شدیم متوجه شدیم اصلا دانشکده وجود ندارد که بخواهیم مشکلات آن را رفع کنیم.

 در آن دوره که دانشکده را تحویل گرفتید، چقدر دانشجو داشت؟

تا آن زمان سه دوره دانشجو جذب شده بود. سال 94، سال 95 و سال 96 که البته ورودی‌های جدید در حال تحصیل علوم پایه بودند اما دو ورودی قبلی مشکلات فراوانی داشتند. دانشکده در وضعیت بحران بود و وزارتخانه آخرین فرصت را داده بود و ما با یک برنامه کوتاه‌مدت 6 ماه قرار شد ابتدا دانشکده را از بحران خارج کنیم، سپس به بقیه مشکلات بپردازیم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز کمک مناسبی برای حل این معضل کرد. دانشجویان در آن زمان انتخاب‌واحد کرده بودند اما چون شرایط کلاس عملی وجود نداشت، کلاس نمی‌رفتند. تابستان پرکاری داشتیم و باید برای سال تحصیلی جدید همه امکانات تجهیز می‌شد. ما به لطف خدا و با وجود خیرین توانستیم گره از کار دانشکده باز کنیم. ما در این شرایط روی شیب پیشرفت باورنکردنی قرار گرفته‌ایم و در حال حاضر هیچ مشکلی برای آموزش دانشجو نداریم. 25 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت داریم و 20 نفر از علوم پزشکی تبریز به صورت حق‌التحریر کمک می‌کنند و حدود 217 دانشجو درحال تحصیل هستند که تمام شرایط مطلوب برای آموزش آنها وجود دارد.آمار مراجعه‌کننده و نسبت سرانه بیمار به دانشجو بسیار مطلوب و بالاست، ما حتی بیشتر از مجوز‌های وزارت بهداشت نیز دانشجویان را آموزش می‌دهیم. همزمان بیمارستان تحت‌بیهوشی خدمات دندانپزشکی و کلینیک دندانپزشکی نیز دایر کرد‌ه‌ایم.با این شیب پیشرفت انتظار داریم در چند سال آینده رشته‌های تخصصی دایر کنیم.

 در بحث رشته‌های پزشکی، تجهیزات آموزشی حرف اول را می‌زند. با توجه به سابقه‌ای که گفتید، وضعیت تجهیزات این دانشکده در چه شرایطی است؟

دانشکده در حال حاضر 120یونیت دارد که در 11 بخش فعالیت می‌کنند. این استاندارد وزارت بهداشت است. البته ما بالاتر از استاندارد نیز عمل کرده‌ایم، چراکه در استاندارد وزارت بهداشت باید در هر بخش 5 یا 6 یونیت وجود داشته باشد، اما ما بیشتر قرار داده‌ایم. نسبت دانشجویی که وارد بخش می‌شود، باید به همان تعداد نیز یونیت وجود داشته باشد؛ یعنی برای هر دانشجو یک یونیت الزام است، ولی ما نسبت به یونیت دو به یک هستیم. ما در این دانشکده به‌روزترین دستگاه‌ها را برای دانشکده خریداری کرده‌ایم. در بخش‌های مختلف، رادیولوژی، ترمیم و بقیه تجهیزات دندانپزشکی در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌بریم. البته دنبال این هستیم که برای پیشرفت دانشکده باید تجهیزات دیگری نیز اضافه کنیم.

 کلاس‌ها به چه شکلی برگزار می‌شود؟

دانشجویان در چند بخش دسته‌بندی می‌شود. بخشی از آنها در کلاس‌های تئوری و بخشی دیگر در بخش‌های مختلف دانشکده به بحث‌های ترمیمی، اندو و دیگر مسائل در حال آموزش دیدن هستند. دانشکده در سه قسمت فعالیت اصلی دارد؛ کلینیک آموزشی درمانی، کلینیک تخصصی و کلینیک بی‌هوشی که در بیمارستان امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مستقر است. کلینیک آموزشی- درمانی کاملا در اختیار دانشجویان و اساتید است که با بیماران مراجعه‌کننده آموزش‌های لازم را می‌بینند.

 بیمارانی که مراجعه می‌کنند در بحث هزینه‌ها چگونه با آنها رفتار خواهد شد؟

ما از بیماران هزینه دریافت می‌کنیم، اما با نازل‌ترین قیمت، چراکه این کار باعث می‌شود هم به طبقه محروم خدمات‌دهی کنیم و هم مراجعات را افزایش دهیم. این خدمات تقریبا رایگان است و چون توسط دانشجو و با نظارت اساتید انجام می‌گیرد، بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. ما به کلینیک آموزشی درمانی نگاه درآمدی نداریم و آنجا را صرفا آموزشی قرار داده‌ایم، ولی کلینیک عمومی و تخصصی براساس نرخ‌های مصوب فعالیت می‌کند. البته در کلینیک آموزشی درمانی به دلیل همان قیمت‌های نزدیک به رایگان استقبال بی‌نظیری داریم، مثلا برای کشیدن دندان پنج هزار تومان دریافت می‌کنیم که در اصل رایگان به حساب می‌آید. از مهرماه 97 که این کلینیک اولین مریض را به خود دیده، تا امروز نزدیک 4500 پرونده ایجاد شده است.

 وضعیت دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشجویان از لحاظ نوع کیفیت آموزشی که دریافت می‌کنند متفاوت است؟

ببینید، ما براساس سیاست دانشگاه آزاد اسلامی باید در سال 1400 انتخاب اول دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه باشیم. پس این تنها با کیفیت عالی آموزشی قابل‌رقابت است. الان دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی واحد تهران یکی از همین جاهایی است که طبق سیاست پیش رفته و در حال حاضر رتبه‌های برتر کنکور انتخاب اول‌شان دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی واحد تهران است، چراکه این دانشکده دومین دانشکده برتر ایران در حوزه دندانپزشکی است. برای همین این دانشکده که با دانشگاه‌های خاص رقابت می‌کند، برای ما لوگو است و ما قرار است مانند آنها عمل کنیم. امسال نیز رتبه‌های خوبی برای پذیرش دانشجو داشتیم، چراکه وضعیت آموزشی آن بسیار مطلوب شده است. الان شهریه خودگردان دانشگاه‌های دولتی نیز از دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر است.

 شما که سابقه حضور در دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز را داشتید، چرا وارد دانشگاه آزاد اسلامی شدید؟

ببینید، ما در منطقه آذربایجان با محوریت شهر تبریز نیاز به دانشکده دندانپزشکی داشتیم. این نیاز در دانشگاه دولتی قابل‌حل نبود. من برای اینکه بتوانم این نیاز را رفع کنم، به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم. تبریز یک کریدور مهم شمال‌غرب کشور است که با توجه به نیاز مردم به این رشته واقعا دانشگاه آزاد اسلامی در این منطقه یک کار عالی و بسیار خوب انجام داد که آن هم تشکیل این دانشکده بود. در حال حاضر 12هزار دانشجوی ایرانی داریم که برای تحصیل در رشته‌های پزشکی از کشور خارج می‌شوند. ما باید برای این افراد چاره‌ای می‌اندیشیدیم، چون این اقدام هم تبعات اجتماعی و فرهنگی دارد هم تبعات سیاسی. به نظرم این دانشکده می‌تواند ظرفیت مناسبی برای منطقه شمال‌غرب کشور به حساب بیاید. ما به‌عنوان نسل دوم انقلاب و افراد دهه شصتی که در این شرایط به آنها اعتماد شده است، می‌خواهیم نشان دهیم که در دوره مدیریتی ما نیز کشور به‌خوبی اداره خواهد شد و ما دارای ایده‌های بسیار مناسبی هستیم.

 شما موافق افزایش ظرفیت دندانپزشکی هستید؟

موافق متناسب بودن رشته‌های پزشکی با ظرفیت کشور و جامعه هستم. ما در مقطعی دانشکده‌های پزشکی را بی‌رویه افزایش دادیم. الان دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز، تهران، شیراز، اصفهان و بروجرد دانشکده دندانپزشکی دارد که درواقع می‌توان گفت براساس منطقه‌بندی این دانشکده‌ها راه‌اندازی شده‌اند، ما باید براساس نیاز‌های جامعه و متناسب با ظرفیت‌های دانشکده‌ها افزایش ظرفیت داشته باشیم.

* نویسنده:  یزدان محمدی، روزنامه نگار

مرتبط ها