کد خبر: 33653

به بهانه خداحافظی داوید ویا از فوتبال

وداع با نسل طلایی لاروخا

آخرین بازمانده‌های نسل طلایی فوتبال اسپانیا که با دو قهرمانی یورو و یک جام‌جهانی برای این کشور به ارمغان آوردند در حال خداحافظی هستند و با خداحافظی ویا، ستاره‌ای دیگر از این تیم خاموش خواهد شد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، داوید ویا، ستاره سابق بارسلونا و والنسیا پس از 19 سال حضور در فوتبال حرفه‌ای تصمیم گرفت در پایان فصل جاری لیگ ژاپن از دنیای فوتبال خداحافظی کند. ویا که اکنون 37 سال دارد روز 21 دسامبر به همراه ویسل کوبه در نیمه‌نهایی جام امپراتوری ژاپن به مصاف شیمیزو اس‌پالس می‌رود و در صورت برتری در این مسابقه در مسابقه فینال که اول ژانویه برگزار می‌شود حضور خواهد داشت. او امیدوار است بتواند با فتح این جام خداحافظی به‌یادماندنی از فوتبال داشته باشد. تیم او در فاصله سه هفته مانده تا پایان رقابت‌های این فصل در رتبه دهم جدول قرار دارد و به نظر نمی‌رسد خطری سقوط این تیم را تهدید کند.

پس از 19 سال

ویا بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی اسپانیاست که به همراه لاروخا قهرمانی در جام‌جهانی 2010 و همچنین یورو 2008 را تجربه کرده و در 98 بازی ملی خود 59 بار دروازه حریفان را گشوده است. ویا در دوران حضورش در بارسا دو قهرمانی در لیگ و همچنین فتح لیگ قهرمانان در سال 2011 را که  با برتری برابر منچستریونایتد حاصل شد در کارنامه دارد.ستاره سابق بارسا که سابقه بازی در تیم‌های اسپورتینگ خیخون، ساراگوسا، والنسیا و اتلتیکو مادرید را در کشورش دارد، در پستی توئیتری خداحافظی‌اش را اعلام کرد: «پس از 19 سال فوتبال حرفه‌ای تصمیم گرفتم در پایان این فصل بازنشسته شوم. از تمام تیم‌ها، مربیان و هم‌تیمی‌هایم که در این مدت به من کمک کردند تا از این دوران لذت ببرم، تشکر می‌کنم. همچنین از خانواده‌ام که در لحظات خوشی و همچنین دشواری در کنارم بودند و از من حمایت کردند نیز متشکرم. هدفم این است که با قهرمانی در جام امپراتوری به همراه ویسل کوبه در روز اول ژانویه با جام از فوتبال جدا شوم.»

دوران طلایی حضور ویا در فوتبال اسپانیا با درخشش در والنسیا آغاز شد. او با پیراهن این تیم 108 بار دروازه رقبا را گشود و همچنین کوپا دل‌ری را نیز فتح کرد. همین درخشش کافی بود تا بارسا برای خرید او وارد مذاکره شود و درنهایت نیز به نوکمپ رفت تا به کسب جام‌های مختلف توسط کاتالان‌ها کمک کند. پس از سه فصل خوب در جمع آبی‌اناری‌ها، ویا به اتلتیکو مادرید رفت و به همراه روخی‌بلانکو نیز قهرمان لالیگا شد. او سپس راهی لیگ آمریکا شد و چهار فصل خوب را در این تیم سپری کرد که 80 گل در 124 بازی حاصل حضور او در MLS بود که آمار بسیار خوبی برای مهاجمی پا به سن گذاشته محسوب می‌شود.  ستاره اسپانیایی حتی در چند بازی به‌عنوان بازیکن قرضی در ملبورن سیتی استرالیا بازی کرد و در ابتدای فصل گذشته به ویسل کوبه ژاپن رفت تا تور دور دنیایش کامل شود. این تیم ژاپنی اگرچه نفراتی چون آندرس اینیستا و لوکاس پودولسکی را در ترکیب خود داشت اما نتوانست به موفقیتی در لیگ برسد. ویا در نشستی خبری درباره تصمیمش برای بازنشستگی گفت: «قبل از اینکه فوتبال مرا ترک کند تصمیم گرفتم خودم از فوتبال جدا شوم. در این سال‌ها چندین بار به این موضوع فکر کردم و در این سن و سال طبیعی است که به دنبال بازنشستگی باشم. برای این تصمیم با خانواده و اطرافیانم مشورت کردم و درنهایت پس از مدت زیادی تامل در این باره، تصمیم نهایی‌ام را گرفتم.»

بهترین شماره 7

آخرین بازمانده‌های نسل طلایی فوتبال اسپانیا که با دو قهرمانی یورو و یک جام‌جهانی برای این کشور به ارمغان آوردند در حال خداحافظی هستند و با خداحافظی ویا، ستاره‌ای دیگر از این تیم خاموش خواهد شد. روزنامه آاس اسپانیا روز گذشته در یک نظرسنجی از کاربران خود خواسته بود بهترین شماره 7 فوتبال اسپانیا را انتخاب کنند که رائول و ویا تقریبا مساوی و نزدیک به 50 درصد آرا را کسب کردند. پیش از ویا ستاره‌های دیگری از این نسل طلایی با فوتبال وداع کرده بودند. نفراتی چون فرناندو تورس، ژابی آلونسو، ژاوی، کارلس پویول و آلوارو آربلوا که البته ویا و پویول به دلیل مصدومیت در ترکیب تیمی که یورو 2012 را فتح کرد غایب بودند، اما قطعا آنها جزء این نسل درخشان محسوب می‌شوند. بعضی از این بازیکنان وارد دنیای مربیگری شده‌اند و برخی دیگر نیز در سمت‌های دیگری در کنار فوتبال حضور دارند. ویا نیز تصمیم دارد پس از بازنشستگی در باشگاه آمریکایی کوئینزبورو سرمایه‌گذاری کند و این تیم را از سال 2021 راهی رقابت‌های دسته دوم لیگ این کشور کند.  از آن تیم به‌یادماندنی نفراتی چون اینیستا که هم‌تیمی ویا در ویسل کوبه است هنوز بازنشستگی‌اش را اعلام نکرده و ممکن است فصل بعد نیز در فوتبال حضور داشته باشد. ایکر کاسیاس هم که چند ماه قبل در پورتو دچار مشکلات قلبی شد همچنان به بازی ادامه می‌دهد و سرخیو راموس، سسک فابرگاس، په‌په رینا و رائول آلبیول نیز دیگر نفراتی هستند که همچنان مشغول بازی هستند و البته از میان آنها تنها راموس هنوز هم در تیم ملی حضور دارد و به نظر نمی‌رسد به این زودی تصمیم به کناره‌گیری داشته باشد.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها