کد خبر: 32794

«فرهیختگان» مفهوم دو عبارت دانشگاه و کالج را مورد بررسی قرار داده است

مدارس مهارت آموزی یا پژوهش‌سرا؛ مساله این است

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شاید به جرأت بتوان یکی از بزرگ‌‌ترین آرزوهای جوانان  در زندگی را ورود به دانشگاه دانست. حتی تصویرسازی ورود به دانشگاه، استقلال فردی و شخصیت تازه‌‌ای را در ذهن تداعی می‌‌کند که شیرینی‌‌اش را می‌‌توان حس کرد. همچنین زمینه را برای علم‌‌آموزی و رسیدن به نقطه‌‌ای که هر کسی در ذهن خود دارد، هموار می‌‌کند. در ایران روندی برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق می‌‌افتد. یک فرد پس از گذراندن دوره سه‌‌ ساله دبیرستان و یک ساله پیش‌‌دانشگاهی، در کنکور شرکت کرده و درصورت قبولی، رشته‌‌ای را انتخاب می‌‌کند و وارد دانشگاه می‌‌شود. به عبارتی، متقاضیان ورود به دانشگاه در بدو ورود در رشته انتخاب شده، مشغول تحصیل می‌‌شوند، اما دقیقا اینجاست که وضعیت ما با بسیاری از دانشگاه‌‌های دنیا متفاوت است.

کالج‌‌هایی پیش از ورود به دانشگاه

معمولا در دنیا واژه کالج (college) به عنوان  پیش‌‌زمینه‌‌ای برای ورود به دانشگاه به‌کار می‌‌رود. کالج درواقع، یک مدرسه چهارساله است که دانشجویان بعد از پایان تحصیل در این دوره موفق به دریافت مدرک کارشناسی می‌‌شوند. در کالج‌‌ها خبری از اعطای مدرک ارشد یا دکتری نیست و دانشجویان هم‌ سن‌و‌سال کمتری دارند. غالبا در کالج‌‌های اجتماعی دوره‌‌ها دو ساله هستند. البته این ویژگی‌‌ها در همه کالج‌‌ها مشترک نیست و در بعضی از آنها ممکن است موارد دیگری هم وجود داشته باشد.

تحصیلات عالی در دانشگاه‌‌

واژه دانشگاه بین سال‌‌های 1250 تا 1300 میلادی ظهور کرد و قدیمی‌‌تر از واژه کالج است که از عمر آن تنها 50 تا 150 سال می‌‌گذرد. مدارس و دانش‌‌آموزان در آمریکای شمالی از کالج‌‌ها به‌‌عنوان فضاهای مناسبی برای آموزش عالی استقبال کرده‌‌اند. اما دانشجویانی که در دانشگاه‌‌ها تحصیل می‌کنند قادر به کسب سه مدرک کارشناسی، ارشد و دکتری می‌‌شوند. دانشگاه‌ها از چند مدرسه موسوم به کالج تشکیل می‌‌شوند که تحت عنوان یک مجموعه متحد فعالیت می‌‌کنند. این کالج‌‌ها رشته‌‌های مختلفی را چون مدرسه هنر و علوم و مدرسه تجارت دربرمی‌‌گیرند. به‌‌عنوان مثال، دانشگاه میشیگان دارای کالج مهندسی است. در حقیقت، دانشگاه‌ها در مقایسه با کالج‌ها دروس و برنامه‌های جامع‌تری را برای تعداد بیشتری از دانشجویان ارائه می‌دهند.

تفاوت در کجاست؟

به گزارش mentalfloss، بعضی از این ویژگی‌‌ها بین دانشگاه‌‌ها مشترکند، اما این‌‌گونه نیست که همه آنها مشخصات مشترکی داشته باشند. بعضی کالج‌‌ها بزرگ‌‌تر از دانشگاه‌‌ها هستند و برخی از آنها حتی مدرک ارشد هم به دانشجویان خود می‌‌دهند. موسسه‌‌ای را که معیارهای یک دانشگاه را داشته باشد، می‌‌توان به‌‌عنوان کالج خطاب کرد. به‌‌عنوان مثال، کالج‌‌های دارموث و بوستون ویژگی‌‌های دانشگاه را دارا هستند، اما از آنها به‌‌عنوان کالج یاد می‌‌شود. مدارس هم ممکن است به‌‌عنوان کالج شروع به فعالیت کنند و مراحل رشد خود را تا دانشگاه شدن طی کنند ولی باز هم به همان نام مدرسه شناخته شوند. همه اینها را که کنار بگذاریم، از نگاه بسیاری از افراد، نام دانشگاه پرستیژ و به‌اصطلاح کلاس بالایی دارد و ورود به آن هم دشوارتر است، اما متغیرهای زیادی وجود دارند که می‌‌توان آنها را تعیین کرد. بعضی کالج‌‌ها حتی در مقایسه با دانشگاه‌‌ها متقاضیان بیشتری هم دارند و بعضی دانشگاه‌‌ها از برخی کالج‌‌های خاص کوچک‌‌تر بوده و ممکن است دولتی یا خصوصی باشند.  وضعیت در کشوری مانند انگلیس پیچیدگی‌‌های خاص خودش را دارد. در این کشور، دانشجویان به‌جای ورود به کالج، وارد دانشگاه می‌‌شوند. نسخه انگلیسی کالج معمولا شامل یک برنامه دو ساله است که در آن دانشجویان روی یادگیری یک مهارت خاص تمرکز کرده یا از این زمان جهت آمادگی برای امتحانات استفاده می‌‌کنند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند. این ویژگی بیشتر شامل مدارس تابستانی می‌‌شود. در‌حالی‌که این ویژگی‌‌ها خیلی قابل تغییر نیستند ولی تفاوت کافی میان این دو وجود دارد. برخی ایالت‌‌های آمریکا مانند نیوجرسی، دارای قوانینی پیرامون نحوه تعیین عنوان هستند. یک دانشگاه باید دست‌‌کم دارای سه رشته دکتری باشد تا بتواند مدارج پیشرفته را طی کند.

طبقه‌‌بندی دانشگاهی چگونه است؟

پیش از آنکه کالج بتواند وضعیت دانشگاه را پیدا کند، باید حدود پنج سال ملزوماتی را پشت سر بگذارد.  سازماندهی: دانشگاه باید برنامه‌‌ای برای تحصیلات تکمیلی داشته باشد و برنامه‌‌های مرتبط با آن را باید از برنامه کارشناسی و کل سازماندهی آن جدا کرد. همچنین دانشگاه‌‌ باید هیات‌‌علمی‌‌ای داشته باشد که وظیفه اصلی آنها اجرای برنامه‌‌های کارشناسی‌‌ارشد و حرفه‌‌ای است.  برنامه: دانشگاه همچنین باید برنامه‌‌ای برای تحصیلات تکمیلی داشته باشد که منجر به دریافت مدرک لیسانس در طیف گسترده‌‌ای از موضوعات دانشگاهی و نیز برنامه‌‌ای برای تحصیلات تکمیلی جهت دریافت مدرک ارشد در حداقل سه رشته‌‌ حرفه‌‌ای یا آکادمیک مختلف شود.  منابع: دانشگاه‌‌ها باید از نظر مالی به حدی قوی باشند که بتوانند هزینه‌‌های مالی برنامه‌‌های دکتری و مدارج حرفه‌‌ای را تامین کرده و علاوه‌‌بر این، بتوانند هزینه‌های تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز را هم فراهم کنند.

مدرک دکتری در کالج

با همه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که برای کالج‌ها و دانشگاه‌ها بیان شد، خط باریکی میان این دو وجود دارد. به‌رغم اینکه در ویژگی‌ کالج‌ها بیان شده تنها مدرک لیسانس را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند، اما استثناهایی هم در این بین وجود دارد که مدرک دکتری هم اعطا می‌کنند. به‌عنوان مثال، کالج «سنت‌ژوزف» در نیویورک مانند کالج «ویلیام و مری» دروسی چون آموزش، نوشتن خلاق و تجارت را ارائه می‌کنند. این موسسات با وجود اینکه ویژگی‌های یک دانشگاه را دارند چون از سال‌ها قبل به‌عنوان کالج فعالیت کرده‌اند، لقب خود را حفظ کرده و با همین عنوان ادامه می‌دهند. کالج Union در ایالت اوهایو هم یکی از کالج‌هایی است که از سال‌ها پیش تحت‌عنوان کالج فعالیت می‌کرد و زمانی که طرح تبدیل نام آن از کالج به دانشگاه مطرح شد، مورد اعتراض فارغ‌التحصیلان قرار گرفت.

کالج و دانشگاه در دنیا

نام کالج یا دانشگاه در دنیا بسته به کشوری که در آن قرار دارند، ممکن است متفاوت به کار رود. در آمریکا، این دو واژه ممکن است به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند؛ اما این درحالی است که معمولا واژه کالج و دانشگاه در موارد متعددی به جای هم به کار می‌روند. در انگلستان، کالج‌ها، مدارسی هستند که در دل دانشگاه‌ها جا خوش کرده‌اند و مدرکی به دانشجویان خود ارائه نمی‌دهند. اما در این میان، کالج‌ها متفاوت‌تر از یک موسسه‌ یادگیری هستند و از نظر تسهیلات یا اسکان دانشجویان به دانشگاه مرتبط می‌شوند. گاهی، واژه کالج به موسسه آموزش ثانویه‌ای اطلاق می‌شود که دانشجویان در آن می‌توانند صلاحیت‌های برتر را کسب کنند.  به گزارش collegerank، در کانادا، واژه کالج به مرکز آموزشی هنری، فنی، علمی و فنی و حرفه‌ای گفته می‌شود. همچنین در کانادا به کالج به‌عنوان یک مرکز کاملا وابسته به دانشگاه نگاه نمی‌شود و بیشتر آن را به‌عنوان یک مرکز مستقل در نظر می‌گیرند. علاوه‌بر این، در استرالیا، واژه کالج به مرکز آموزشی ثانویه‌ای اطلاق می‌شود که در حالت معمول به مدارس فنی و حرفه‌ای خاص یا مدارسی در داخل دانشگاه گفته نمی‌شود. در سطح سوم آموزشی اغلب عبارت faculty به جای college به کار می‌رود.

دانشگاه هاروارد در مقابل کالج هاروارد

اگر بخواهیم دقیقا مساله کالج و دانشگاه را مشخص کنیم، دانشگاه هاروارد و کالج هاروارد بهترین نمونه به شمار می‌روند. کالج هاروارد، شامل دوره‌ای است که دانشجویان آن طی چهار سال تحصیل، موفق به دریافت مدرک لیسانس می‌شوند. این کالج حدود 6500 دانشجو دارد. دانشگاه هاروارد از کالج هاروارد و 10 مدرسه دیگر تشکیل شده که دوره‌های ارشد و دکتری را برگزار می‌کنند. هرکدام از این مدارس به‌طور مستقل فعالیت می‌کنند اما با وجود این، هنوز هم جزئی از دانشگاه هاروارد به شمار می‌روند.

*  مترجم: ندا اظهری

مرتبط ها