کد خبر: 32741

علی بیگدلی، استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

استقلال کاتالونیا اروپا را تکه‌تکه می‌کند

استقلال داخلی به معنای خودمختاری ویژه‌ای است که به این منطقه داده می‌شود. مساله اینجاست که اگر این خودمختاری ویژه به کاتالونیا داده شود احتمال دارد این موضوع به مناطق دیگر نیز کشیده شود و آنها هم خواهان امتیازات ویژه شوند. اتحادیه اروپا به هیچ‌وجه آمادگی این را ندارد که اسپانیا به کاتالان‌ها استقلال داخلی بدهد، زیرا اگر این اتفاق در اسپانیا بیفتد، تمام اروپا تکه‌تکه خواهد شد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  علی بیگدلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل اروپا معتقد است کاتالان‌ها به دنبال استقلال از اسپانیا نیستند و بیشتر خواهان استقلال داخلی هستند. او می‌گوید علاوه‌بر اسپانیا، اتحادیه اروپا نیز با این استقلال‌خواهی مخالف است چراکه ادامه این ناسیونالیسم، به تکه‌تکه شدن اروپا منجر خواهد شد.

متن این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

هفته گذشته دور جدید اعتراضات کاتالان‌ها در اسپانیا این بار در اعتراض به صدور احکام زندان برای رهبران و بانیان رفراندوم استقلال سال 2017 در این منطقه آغاز شده است. چرا کاتالان‌ها به دنبال استقلال‌خواهی هستند؟

بنده به منطقه کاتالونیا سفر کرده‌ام و از نزدیک امکانات آن را دیده‌ام. کاتالونیا از لحاظ تجاری یک منطقه بسیار فعال است و شاید چیزی در حدود 30 تا 35درصد از درآمد ملی اسپانیا از این منطقه تامین می‌شود. هم از لحاظ تولید و هم از نظر توریستی منطقه بسیار فعالی است، به همین دلیل اهالی کاتالونیا مدعی هستند این درآمدها به دلیل فعالیت‌های آنان به دست می‌آید، اما صرف تمامی کشور می‌شود، در حالی که دولت به فکر منطقه کاتالونیا نیست و به آن رسیدگی نمی‌کند. کاتالونیا منطقه‌ای بسیار پیشرفته و مدرن است ولی این حجم از درآمدی که دارد بیشتر در دست دولت اسپانیا قرار می‌گیرد و به مناطق دیگر اختصاص پیدا می‌کند. نگرانی عمده مردم کاتالونیا نیز همین مساله است. مساله دیگر این است که سهم کاتالونیایی‌ها از قدرت نیز به لحاظ انتظاراتی و قدرت اقتصادی که دارند، بسیار محدود است.

اعتراضات کاتالونیا آیا متاثر از موج جدید ملی‌گرایی در غرب نیز است؟

کاتالان‌ها نمی‌خواهند از اسپانیا منفک شوند و یک کشور جدید تشکیل دهند بلکه خواستار خودمختاری داخلی هستند. اعتراضات به این معنا نیست که آنها به دنبال استقلال و تشکیل کشوری جدید هستند، احساسات ناسیونالیستی آنجا زیاد وجود ندارد و استقلال کاتالونیا از اسپانیا مطرح نیست.

همه‌پرسی استقلال که در سال 2017 برگزار شد؟

استقلال داخلی به معنای خودمختاری ویژه‌ای است که به این منطقه داده می‌شود. مساله اینجاست که اگر این خودمختاری ویژه به کاتالونیا داده شود احتمال دارد این موضوع به مناطق دیگر نیز کشیده شود و آنها هم خواهان امتیازات ویژه شوند.

با این شرایط و با توجه به حجم اعتراضات، آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا دولت اسپانیا اختیارات ویژه را به کاتالونیا خواهد داد؟

به هیچ‌وجه این کار را نخواهد کرد. اتحادیه اروپا هم با این مساله موافق نیست زیرا امکان سرایت به دیگر کشورهای اروپا را دارد، بنابراین اتحادیه اروپا محکم پای این مساله ایستاده است که اسپانیا استقلال داخلی را به کاتالونیا ندهد. پس این مساله هیچ‌گاه اجرایی نخواهد شد، حتی رئیس این منطقه که به بلژیک پناهنده شد، احتمالا به اسپانیا مسترد خواهد شد. این مساله نشان می‌دهد اتحادیه اروپا به هیچ‌وجه آمادگی این را ندارد که اسپانیا به کاتالان‌ها استقلال داخلی بدهد، زیرا اگر این اتفاق در اسپانیا بیفتد، تمام اروپا تکه‌تکه خواهد شد.

آیا عدم پاسخگویی دولت اسپانیا به خواست معترضان کاتالونیایی برای اعطای اختیارات و حتی سرکوب آنها باعث رادیکال شدن جریانات سیاسی در این منطقه نخواهد شد؟

اتحادیه اروپا به دولت اسپانیا سفارش اکید کرده است که برای برخورد با معترضان دست به حرکات خشونت‌آمیز نزند، برای همین است که می‌بینیم رفتارهای خشونت‌آمیز دولت اسپانیا در این مرحله نسبت به دفعات گذشته کاهش پیدا کرده است.

 

مرتبط ها