کد خبر: 32549

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

۶ دستاورد دانشجویان دانشگاه‌آزاد که صنعتی شد

واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی طی چند ماهی که از سال 98 می‌گذرد، توانسته‌اند ابداعات و دستاوردهایی داشته باشند که هم نیاز کشور را به خارج از مرزها کم می‌کند و هم صنعت را نیز ارتقا می‌بخشد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با تاکید هرچه بیشتر بر حوزه تولیدات داخلی و کم‌کردن نیاز کشور به محصولات خارجی و وارداتی، چند سالی است دانشگاه بیشتر تمرکز خود را روی تولید محصولات و فرآورده‌های داخلی گذاشته‌ است تا علاوه بر اینکه نوعی اشتغالزایی در دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایجاد کند، بتواند نیاز بخشی از صنعت و کشور را نیز برآورده کند. از این‌رو، موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از هر زمان دیگری نمایان است و همه دانشگاه‌های کشور و به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی عزم خود را جزم کرده‌اند تا در این راستا حرکت کنند و بتوانند در راستای تعالی نام ایران تلاش کنند. واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی طی چند ماهی که از سال 98 می‌گذرد، توانسته‌اند ابداعات و دستاوردهایی داشته باشند که هم نیاز کشور را به خارج از مرزها کم می‌کند و هم صنعت را نیز ارتقا می‌بخشد. 

ساخت اینورتر زنجیره‌ای هیبریدی

کرج پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، با انجام تحقیق در قالب پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد موفق به طراحی و ساخت اینورتر چند‌سطح زنجیره‌ای هیبریدی با ساختار مداری بهینه شدند. پایان‌نامه زینت معماری‌نژاد، دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی برق این دانشگاه تحت‌عنوان «طراحی و ساخت اینورتر چند‌سطح زنجیره‌ای منبع ولتاژ» با راهنمایی ابراهیم سالاری در گروه برق دانشکده مکاترونیک دفاع شد. رسول باقری، رئیس دانشکده مکاترونیک واحد کرج گفت: «اینورترها یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ادوات الکترونیک صنعتی محسوب می‌شوند.  توسعه روزافزون سیستم‌های قدرت در دنیا و مباحثی ازقبیل تبدیل انرژی، کنترل موتورها، خودروهای برقی و کاربردهای مختلف سیستم‌های ساخت دست بشر در صنعت و ارتباط آنها با هم باعث شده موضوع مبدل‌های الکترونیک قدرت و به ویژه اینورترها به عنوان یکی از شاخه‌ها و مباحث مهم تجلی کند.» او ادامه داد: «در پژوهش انجام شده، نمونه‌ای از اینورترهای جدید زنجیره‌ای پیشنهاد شده که ضمن ایجاد ولتاژ باکیفیت از قطعات کمتری نسبت به ساختارهای مشابه استفاده می‌کنند.» باقری با اشاره به روند طراحی این اینورتر اظهار داشت: «علاوه بر ساخت نمونه پیشنهادی، آنالیز تئوری و شبیه‌سازی با استفاده از نرم‌افزار متلب/سیمولینک برای نشان‌دادن توانایی‌های ساختار پیشنهادی فراهم شد.»

اختراع سرعت‌گیر هوشمند

لنجان سرعت‌گیر هوشمند توسط عضو مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اختراع شد. حسین اسمعیلی‌بابادی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مهندسی عمران، راه و ترابری و عضو مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان موفق به اختراع دستگاه سرعت‌گیر هوشمند با هدف کاهش آسیب به وسایل نقلیه در زمان عبور از روی سرعت‌گیر شد. او اظهار داشت: «حمل و نقل وسایل نقلیه در شهر باید در مکان‌هایی که امکان عبور عابرپیاده وجود دارد، کاهش یابد. بنابراین کاهش سرعت وسایل نقلیه برحسب میزان کاهش، با سرعت‌گیر‌های مختلف کاسته می‌شود. درحال حاضر سرعت‌گیرهای موجود به صورتی بوده که با تردد وسایل نقلیه خساراتی را به وسایل نقلیه وارد می‌کند و نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.» اسمعیلی تصریح کرد: «در این طرح سرعت‌گیر به صورت مکانیکی عمل کرده و با توجه به میزان سرعت، عملکردهای متفاوتی خواهد داشت. خسارات وارده به  وسایل نقلیه که طبق سرعت طرح حرکت کنند، با عملکرد مناسب این دستگاه، به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و نیز شهروندان را به کاهش سرعت تا حد سرعت طرح ترغیب می‌کند.» او افزود: «در نسل دوم طرح، با استفاده از حرکت سرعت‌گیر می‌توان برق مورد‌نیاز را برای چراغ‌های چشمک‌زن تولید کرد.» مخترع دستگاه سرعت‌گیر هوشمند تاکید کرد: «برای تولید قطعات این دستگاه، می‌توان از مواد بازیافتی استفاده کرد و هزینه تولید طرح را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.»

دهاقان مجتمع کشت اتوماتیک و تمام‌هوشمند گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان یکی از معدود گلخانه‌های مجهز در واحدهای دانشگاهی است که به‌تازگی به پروژه بزرگ تولید بذر هیبرید پیوسته است. شهر دهاقان یکی از قطب‌های گلخانه‌ای استان اصفهان بوده که بالغ بر ۱۶۰ هکتار گلخانه کاشت سبزی و صیفی‌ در آن فعال بوده و در اختیار بخش خصوصی است و اکثر کشاورزان این شهرستان از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی در بخش گلخانه روی آورده‌اند. کشت غالب در این گلخانه‌ها، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای، خیار، کلم‌بروکلی و دیگر صیفی‌جات است و در بخش‌هایی از این گلخانه‌ها، گل‌های تزئینی رز و لیلیوم و ... نیز کاشت می‌شود.

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان که در کیلومتر سه جاده دهاقان با همت بلند مردم و تلاش جمعی از معتمدان و مسئولان، اسفند ۱۳۶۶ مجوز فعالیت گرفت، همزمان با صدور بخشنامه‌های اولیه دانشگاه آزاد اسلامی و ابلاغ جدی آن در سال ۹۴ مبنی بر کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای برای تامین بخشی از هزینه‌های خود در قالب کسب درآمد و با توجه به وضعیت شهرستان از لحاظ تولیدات کشاورزی و در قالب امور دانش‌بنیان، مقدمات اخذ مجوز راه‌اندازی گلخانه و مرکز تحقیقات گلخانه‌ای را آغاز کرد  و بعد از بررسی و تایید مراجع ذی‌صلاح، گلخانه‌ای مجهز و تمام‌اتوماتیک را برای کاشت چندمنظوره سبزی و صیفی، کاشت بذر و تولید نشا به مساحت ۶ هزار و ۲۴۰ مترمربع در ضلع جنوب غربی این دانشگاه بنا کرد.

سرپرست وقت واحد دهاقان بعد از چند ماه از اخذ مجوز اعلام کرد عملیات ساخت نخستین مجتمع کشت اتوماتیک و هوشمند گلخانه‌ای این دانشگاه از اوایل سال جاری (۹۴) کلید خورده و با پیگیری‌های انجام‌شده، بیش از ۹۰ درصد پروژه در زمینی به مساحت سه‌هزار مترمربع رو به پایان است. مهر ۹۴ بود که فاز نخست گلخانه محصولات کشاورزی تمام‌هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان به‌طور رسمی گشایش یافت و آذر ۹۴ پس از کاشت بذر اصلاح‌شده هیبرید و در مدت زمان لازم، مقدار هشت‌ تن گوجه‌فرنگی به‌عنوان نخستین محصول تولیدشده در این گلخانه راهی بازار مصرف شد.

سیدحسن حجازی، رئیس فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان از ایجاد هلدینگ بسته‌بندی و صادرات محصولات گلخانه‌ای با برند این دانشگاه خبر داد که در راستای کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در واحد دانشگاهی دهاقان، درصدد‌ اخذ مجوز ایجاد هلدینگ بسته‌بندی و صادرات محصولات گلخانه‌ای در زمین ۷۰ هکتاری این دانشگاه هستیم و وجود چند سوله با قابلیت تغییر کاربری و احداث سردخانه در واحد دهاقان از مزایای آغاز این طرح است. بعد از این مراحل بود که دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان به‌منظور تولید بذر به کمک شرکت دانش‌بنیان نگین بذر واحد اصفهان، گلخانه‌ای را برای تولید بذر خیار هیبرید به بهره‌برداری رساند و اواخر تیر ۹۸ برداشت بذر از این گلخانه آغاز شد. این گلخانه ابتدا به کاشت چندمرحله‌ای فلفل‌دلمه‌ای، خیار و گوجه‌فرنگی اختصاص داشت و اکنون در قالب قراردادهای مرکز حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی و با مشارکت بخش خصوصی به تولید بذر پرداخته است و کشت در زمین‌های مربوط به کشت زعفران نیز همچنان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان درباره ورود گلخانه این دانشگاه به پروژه بزرگ تولید بذر هیبرید می‌گوید: «در بخش گلخانه‌های سبزی و صیفی، دو مرحله اصلی محصول انجام می‌گیرد، مرحله کاشت و پرورش نشا و مرحله عمل‌آوری و کاشت نشا و تبدیل به بوته ثمرده؛ اما در این زنجیره تولید، جای تولید بذر خالی است، تولید بذر به روش هیبرید، کاشت بذر و پرورش نشا، عمل‌آوری نشا و پرورش بوته ثمرده.

پیش از این، در این زنجیره، بذر مورد‌نیاز با خروج مبالغ کلان ارز از کشورهای اروپایی مانند هلند، لهستان و ترکیه تامین می‌شد؛ اما اخیرا و با افزایش نرخ دلار و بحث تحریم‌های غیرنفتی تحمیل‌شده به کشورمان، واردکردن بذر به نرخ‌های بالایی رسیده است، به‌گونه‌ای که برای مثال یک عدد بذر خیار برای تولید نشا قبلا با هزار و ۵۰۰ ریال تامین می‌شد که این مبلغ اکنون به هشت‌هزار ریال رسیده است که باعث نگرانی شده بود. به‌تازگی با اقدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان و همکاری با شرکت دانش‌بنیان نگین‌بذر وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به‌منظور تولید بذرهای اصلاح‌شده و از نژادهای مختلف صیفی‌جات مانند خیار، فلفل‌دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی و اخذ موفقیت در تولید بذرهای باکیفیت قابل‌قبول تا حدودی این نگرانی مرتفع و درحال حذف شدن از این صنعت است. شرکت دانش‌بنیان «نگین‌بذر دانش» با بهره‌گیری از اعضای هیات‌علمی و متخصصان اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، بیماری‌های گیاهی و زراعت و کسب تجارب ارزنده و تحقیقات مستمر در بیش از یک دهه گام محکمی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ملی برداشته و اقدام به اصلاح و تولید بذر صیفی (خیار، گوجه، فلفل، بادمجان، پیاز، هندوانه و خربزه) و دانه روغنی کنجد در کشور کرده است. این مجموعه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) مستقر است، زیرپوشش حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال است. هدف اصلی این مجموعه تولید بذر هیبرید با عملکرد بالاتر، کیفیت مطلوب، مقاوم به بیماری‌ها و آفات و سازگاری به شرایط آب و هوایی ایران در مقایسه با ارقام بومی، توده‌های محلی و کولتیورهای خارجی است. »

ساخت ۲۰ قطعه صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی

سیرجان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان گفت: «مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان این واحد دانشگاهی در راستای ایجاد درآمد از ظرفیت‌های موجود، اقدام به ساخت ۲۰ قطعه از قطعات مورد‌نیاز صنایع منطقه کرده است.» علی یعقوبی‌پور از انعقاد قرارداد ساخت قطعات موردنیاز شرکت‌های صنعتی و معدنی مجتمع گل‌گهر سیرجان خبر داد. این مسئول گفت: «به‌‌‌منظور ظرفیت‌سازی و با تکیه بر توانمندی‌های اعضای هیات‌علمی و تجهیزات منحصربه‌فرد مجتمع کارگاهی و آزمایشگاهی واحد دانشگاهی سیرجان، این قطعات ساخته شده است.»

او با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند علمی و امکانات سخت‌افزاری دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان تصریح کرد: «باید با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، گام‌های بلندی در راستای توسعه کیفی آموزش عالی برداریم.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با بیان اینکه هر دانشگاهی باید با پیشرفت در مراحل علمی، حل‌کننده مسائل منطقه خود نیز باشد، افزود: «رویکرد فعلی این واحد دانشگاهی، تبدیل به دانشگاه حل مساله بوده و در این‌باره اقدامات بسیار خوبی انجام شده یا درحال انجام است.» یعقوبی‌پور با بیان گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان بیان کرد: «با کمک و یاری همکاران توانسته‌ایم جایگاه خوبی در جذب و پذیرش دانشجو داشته باشیم و این مهم جز با تلاش، پشتکار و همدلی همکاران این واحد دانشگاهی صورت نمی‌گرفت.» نماینده شهرستان‌های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان پیشرفت‌های قابل‌قبول و موفقیت‌آمیز این واحد دانشگاهی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از مراکز مهم تولید علم و پیشرفت در جای‌جای کشورمان یک امتیاز بزرگ برای تک‌تک شهرهاست.» شهباز حسن‌پور درباره وضعیت مطلوب جذب دانشجو در این واحد دانشگاهی بیان کرد: «برای مجموعه شهرستان افتخاری است که شما با همدلی و همکاری بسیار خوب بین همکاران توانسته‌اید وضعیت بسیار مطلوبی از لحاظ جذب حداکثری دانشجو بین دیگر دانشگاه‌های شهرستان و استان داشته باشید.» او با تشکر از مجموعه هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: «اگر این همراهی و همکاری خوب مسئولان سازمان مرکزی با دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان کرمان نبود؛ بی‌شک ما نمی‌توانستیم چنین جایگاه خوب و مطلوبی داشته باشیم.»

نماینده شهرستان‌های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خواسته مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور درباره ارتباط صنعت با دانشگاه عنوان کرد: «شما توانسته‌اید با ایجاد ارتباط زیبای خود با صنایع و معادن شهرستان، درخواست مقام معظم رهبری را به‌ خوبی لبیک گویید که این اتفاق را به شما تبریک می‌گویم.» حسن‌پور اقدامات انجام‌شده در این واحد دانشگاهی در حوزه ارتباط با صنعت و طرح مهارت‌افزایی را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: «باید برای پیشرفت کشور براساس دانش، موضوع ارتباط با صنعت به‌صورت جدی و واقعی و نه در حد یک دفتر، پیگیری و دنبال شود.» او دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان را خلق زیبایی‌ها دانست و بیان کرد: «خدمت بی‌منت به دانشجویان و فراهم کردن بازار اشتغال برای آنان در این واحد دانشگاهی به‌ خوبی شکل گرفته است.»

بومی‌سازی قطعات صنعت حفاری

اهواز یکی از قطعات صنعت حفاری با روش فورجینگ توسط تیم مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بومی‌سازی شد. براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز گفت: «رویکرد فعلی دانشگاه آزاد اسلامی، تبدیل شدن به دانشگاه حل مساله است و در این خصوص اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.» او تلاش متخصصان و مسئولان جهت بهره‌برداری از همه توانمندی‌ها و امکانات موجود در کشور را لازم و ضروری دانست و افزود: «با هدف جهاد اقتصادی و خودکفایی کشور در تمامی صنایع و طی انعقاد قرارداد با شرکت ملی حفاری ایران، ساخت قطعه هوک‌تراولینگ بلک که از کشور چین وارد می‌شد، توسط تیم جوان چهارنفره دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز انجام شد.» براتی با حضور در مجتمع کارگاهی این دانشگاه، ضمن رونمایی از این محصول دانش‌بنیان، مدیریت دانش با هدف گسترش علم‌آموزی، مهارت‌افزایی، توسعه تخصص و اشتغال در جوانان را از مهم‌ترین برنامه‌های این واحد دانشگاهی اعلام کرد.

علیرضا نویدی، مدیر اجرایی این پروژه با اشاره به محدودیت‌های موجود در کشور برای ساخت قطعات صنعتی سنگین به روش فورج گرم برای نخستین‌بار در استان خوزستان، به اقدامات جانبی انجام شده ساخت این قطعه خصوصا طراحی و ساخت کوره، جرثقیل کارگاهی و لوازم مورد‌نیاز برای عملیات فورج توسط مهندسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اشاره کرد و گفت: «آمادگی خود را برای انعقاد تفاهمنامه، ساخت و توسعه قطعات صنعتی به روش فورج گرم در این واحد دانشگاهی، اعلام می‌کنیم.»

تولید پودر‌جلبک حاوی کاروتنوئید

بندرعباس  پ‍ودرجلبک حاوی کاروتنوئید محصولی از هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است که به تولید انبوه رسید. این پودر محصولی از هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است که با رسیدن به تولید انبوه می‌‌تواند سهم بزرگی در بازار لوازم بهداشتی و آرایشی داشته باشد. امروزه با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت فردی و محیطی در جهان، افراد علاقه‌مند به استفاده از ترکیبات گیاهی و ارگانیک در مقایسه با ترکیبات شیمیایی افزایش پیدا کرده‌اند. از آنجایی که استفاده از ترکیبات شیمیایی نمی‌تواند اثرات بلندمدتی داشته باشد و حتی می‌تواند موجب ایجاد برخی عارضه‌های جانبی در مصرف‌کننده شود و نیز با توجه به افزایش هر روزه هزینه محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل‌های غذایی وارداتی و با در نظر داشتن این نکته که محصولات تولید‌شده در خارج ایران متناسب با آب و هوا و اقلیم کشور و نیز متناسب با ویژگی‌های جسمی و ژنتیک مردم ما نیست، افراد می‌کوشند با استفاده از تولیدات ارگانیک و داخلی سلامتی و زیبایی خود را حفظ کنند. پودر‌جلبک تولیدشده حاوی کاروتنوئید بوده که منبع اصلی ترکیبات آنتی‌اکسیدان است و از ترکیبات آنتی‌اکسیدان با عنوان اکسیر جوانی یاد می‌شود. ترکیبات آنتی‌اکسیدان ضدسرطان و ضدپیری بوده و باعث شادابی پوست و پاکسازی سلول‌های بدن از سموم حاصل از متابولیسم سلولی می‌شود و نیز با حذف رادیکال‌های آزاد که تجمع آنها برای سلول‌ها بسیار مضر است، می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب ضدآفتاب عمل کند.

پودرجلبک حاوی کاروتنوئید دارای فیبر بوده و مصرف آن به‌صورت خوراکی نیز می‌تواند از طریق کاهش ریزه‌خواری در فرد تاثیر مثبتی در کاهش وزن بدن داشته باشد. پودر جلبک حاوی کاروتنوئید توسط سیما فیاضی در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با همیاری و هزینه‌های اولیه در مرکز رشد واحدهای فناور این واحد دانشگاهی تولید شده و اکنون به دنبال تجاری‌سازی و عقد قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده مواد بهداشتی است. این محصول به دلیل دارابودن ترکیبات آنتی‌اکسیدان به‌صورت موضعی به منظور مصارف آرایشی و بهداشتی برای جوان‌سازی، روشن‌کنندگی، رفع چین‌وچروک‌های پوستی، استفاده به‌عنوان ماسک‌های زیبایی قابل‌استفاده است. برخلاف ماسک‌های آرایشی و بهداشتی موجود در بازار که باعث ایجاد حالت خشکی در پوست می‌شود، پودر جلبک حاوی کاروتنوئید دارای اسیدهای چرب کنترل‌شده بوده و به هنگام استفاده موضعی لطافت و نرمی زیادی به پوست می‌بخشد که بلافاصله پس از استفاده آن قابل مشاهده بوده و اسیدهای چرب موجود در این محصول به‌صورت کنترل‌شده و قابل‌استفاده برای انواع پوست‌های چرب، مختلط و خشک است. با در نظر داشتن این نکته که آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کنند، پودر جلبک حاوی کاروتنوئید می‌تواند به عنوان یک ترکیب ضد‌آفتاب مورد استفاده قرار گیرد. به‌ دلیل فواید بسیار آنتی‌اکسیدان‌ها برای پاکسازی سلول‌های بدن و وجود انواع ویتامین‌ها و فیبر در پودر جلبک حاوی کاروتنوئید، محصول موردنظر به‌صورت خوراکی قابل‌استفاده در انواع نوشیدنی‌ها و محصولات خوراکی و قرص‌های مکمل است.

مرتبط ها