کد خبر: 32494

افشاردوست در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ‌انگیزه می‌توانست خستگی را بپوشاند

والیبال باید به المپیک برود تا زنده بماند

بحثی که مطرح می‌شود خستگی و فرسودگی است؛ البته ممکن است برخی کارشناسان بگویند برزیل هم با همین شرایط بازی کرد اما من فکر می‌کنم شرایط روحی - روانی تاثیر بیشتری در نتایج داشت تا خستگی، چون بازیکن باید سه چهار بار در اوج قرار بگیرد اما‌انگیزه می‌توانست این خستگی را بپوشاند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تیم ملی والیبال در این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی نتیجه را به تیم‌های روسیه، مصر، برزیل، آمریکا، ژاپن، ایتالیا و لهستان واگذار کرد و تنها مقابل تیم‌های کانادا، استرالیا، تونس و آرژانتین به پیروزی رسید. نتایج شاگردان کولاکوویچ در این تورنمنت جالب نبود و هجمه‌ها علیه این تیم و مربی خارجی‌اش زیاد شده است. دبیر سابق فدراسیون هم بر این باور است که ایران فرصت داشت در این مسابقات به مدال هم برسد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمود افشاردوست را در ادامه می‌خوانید.

 تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جهانی ژاپن نتایج خوبی کسب نکرد و همین موضوع انتقادهای زیادی به تیم ملی وارد کرده است، نتایج را چطور دیدید؟

در مصاحبه‌های قبلی گفته بودم این شانس را داریم حتی در این مسابقات مدال هم بگیریم؛ منهای لهستان، آمریکا و برزیل که با تمام توان در مسابقات شرکت کرده‌اند، بقیه تیم‌ها را می‌توانستیم ببریم. ما حداقل می‌توانستیم جای ژاپن در رده چهارم قرار بگیریم. ما می‌توانستیم مصر، تونس، کانادا، ژاپن، استرالیا و بقیه تیم‌ها را ببریم توان بچه‌های ما همین بود.

خستگی را چقدر در این نتایج دخیل می‌دانید؟

بحثی که مطرح می‌شود خستگی و فرسودگی است؛ البته ممکن است برخی کارشناسان بگویند برزیل هم با همین شرایط بازی کرد اما من فکر می‌کنم شرایط روحی - روانی تاثیر بیشتری در نتایج داشت تا خستگی، چون بازیکن باید سه چهار بار در اوج قرار بگیرد اما‌انگیزه می‌توانست این خستگی را بپوشاند.

باتوجه به این شرایط کسی هم در فدراسیون نبود که از کولاکوویچ برنامه بخواهد؟امسال والیبال سال سختی داشت. فدراسیون از کولاکوویچ برنامه‌ای نگرفت که باید برای کدام مسابقه تیم آماده باشد. لیگ ملت‌ها شرایط خوبی بود تا جزء ۶ یا حتی ۴ تیم برتر باشیم. ما در قهرمانی آسیا طلا گرفتیم و می‌توانستیم در جام‌جهانی هم مدال بگیریم تا جاودانه شویم. برنامه‌های کولاکوویچ باید بررسی شود و فدراسیون ببیند هدف چه بوده است؟تنها مسابقه پیش‌روی انتخابی کسب سهمیه المپیک است، فکر می‌کنید ایران نتیجه لازم را در این رقابت بگیرد؟

المپیک به اندازه کافی مهم بوده و این ثمره چهار سال تلاش بازیکنان و کادرفنی است. تلاش این است که تیم به المپیک برود؛ بنابراین باید نقاط ضعف بررسی شود. این مسابقه آخرین فرصت ما برای راهیابی به المپیک است و تیم باید به المپیک برود تا زنده نگه داشته شود. با این صحبت‌ها نمی‌خواهم شرایط روحی- روانی را روی بچه‌ها بیندازم و استرس به آنها وارد کنم اما بازیکنان ما لیاقت دارند. بنابراین باید کمک کنیم تا این تیم به المپیک راه پیدا کند.

در ناکامی تیم ملی والیبال ایران بلاتکلیفی فدراسیون  را چقدر دخیل می‌دانید؟

در این موضوع چند عامل دخیل است؛ اول اینکه باید ببینیم مدیریت فدراسیون در یک سال اخیر چطور گذشت؟ دوم، کادر چه برنامه‌هایی داشت؟ برنامه بدنسازی و تمرینات توپی به چه صورت بود؟ تیم ایران در کجا در اوج قرار داشت؟ و سوم بازیکنان هستند. هیچ شکی نیست که آنها همه تلاش خود را کرده‌اند اما باید حرفه‌ای عمل کنند، مواظب خود باشند و ‌انگیزه را در خود ایجاد کنند.

خیلی‌ها به اداره فدراسیون توسط سرپرست اعتراض داشتند.

باید ببینیم بلاتکلیفی فدراسیون در چه حوزه‌هایی روی تیم ملی تاثیر گذاشته است. مثلا اردوهای تدارکاتی برگزار نشده یا اینکه تیم ملی با مشکلات راهی مسابقات شده است. ممکن است درخصوص عدم بازی‌های تدارکاتی مسائلی خارج از ورزش دخیل بوده باشد، نمی‌دانم اما اینکه اردوها خوب برگزار نشده، امکانات خوب نبوده یا بچه‌ها اذیت شده‌اند این مشکلات را باید در مدیریت فدراسیون ببینیم. به نظر من باید دو کار انجام می‌شد؛ اول اینکه از نظر‌انگیزشی به هر صورتی تیم را بالا نگه می‌داشتند، دوم اینکه فدراسیون باید از کادر برنامه می‌گرفت. باید ببینیم آیا کسی از کولاکوویچ برنامه گرفته است و اگر این‌طور بوده آیا این برنامه‌ها بدون مشکل بوده؟ کولاکوویچ مربی بی‌تجربه‌ای نیست. ما نباید از او ایراد غیرمنطقی بگیریم. این ایراد را از کوواچ هم گرفتیم. او رفت در روسیه نتیجه گرفت و صربستان را قهرمان کرد. باید برنامه‌های کادر توسط شورای فنی بررسی شود و آخرین نکته اینکه کولاکوویچ هم به‌عنوان سرمربی نقطه‌نظراتی دارد، بنابراین حتما باید با او صحبت شود.

فکر نمی‌کنید اگر سرمربی تیم ملی از جوانان در لیگ ملت‌ها و جام‌جهانی استفاده می‌کرد این فشار برای حضور ایران در مسابقات کسب سهمیه المپیک کمتر می‌شد؟

کولاکوویچ در لیگ جهانی در بعضی از بازی‌ها می‌توانست از جوانان استفاده کند، البته شاید او می‌خواست در لیگ ملت‌ها به مرحله نهایی صعود کند و حتی مدال بگیرد که البته این شانس را هم داشت. اگر نتیجه‌گرایی مدنظر کولاکوویچ بوده بنابراین وی ریسک نکرده و تیم را با بزرگسالان بسته است. ما با تیم زندگی نکرده‌ایم. شاید اگر از جوانان استفاده می‌کرد آنها می‌توانستند به تیم کمک کنند. ما از عدم تشکیل تیم ضرر کرده‌ایم.

 
* نویسنده : بهاره محمدی روزنامه‌نگار

مرتبط ها