کد خبر: 32389

پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

جلوی واردات بی‌کیفیت می ایستیم

به مناسبت فرارسیدن روز ملی استاندارد گفت‌وگویی را با نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد که سال‌های مدیدی در این حوزه کار کرده است، داشته‌ایم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سال‌هاست درباره استاندارد خودروها و مشکلات آنها در حوزه   آلایندگی هوا حرف زده شده و اقدامات گسترده‌ای برای رعایت الزامات آن در کشور اجرا شده است اما سال به سال شرکت‌های خودروسازی از اجرای آن سر باز می‌زنند و این جدال همیشگی میان سازمان ملی استاندارد با شرکت‌های خودروسازی و هر کسی که استاندارد را رعایت نکند، وجود دارد؛ موضوعی که محل‌بحثی شد تا به مناسبت فرارسیدن روز ملی استاندارد گفت‌وگویی را با نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد که سال‌های مدیدی در این حوزه کار کرده است، داشته باشیم. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است.

حجم قابل‌توجهی از خودروها، اتوبوس‌ها و وسایل حمل‌ونقل شهری با مشکلات متعددی ازجمله عدم‌مولفه‌های استاندارد روبه‌رو هستند و این مافیای خودروسازی به هیچ‌کس پاسخگو نیست. سازمان استاندارد با چه مشکلاتی در رابطه با این شرکت‌های خودروسازی و نهادهای حمایتی مواجه بود؟

22مهرماه روز جهانی استاندارد است که ما مراسم آن را زودتر برگزار کردیم. این روز را به تمامی بنگاه‌های اقتصادی و دست‌اندرکاران و کل استانداردی‌های ایران و جهان تبریک می‌گویم. سازمان ملی استاندارد فعالیت ها، وظایف و تکالیف متعددی را برعهده دارد. در قانون اخیر هم که در سال 96 به سازمان ابلاغ شد، تقریبا از 25 وظیفه اصلی نام برده شد و در بسیاری از موارد وظایف و مرجعیت‌های خاصی به سازمان داده شد. اگر به‌طور خلاصه بخواهم بگویم ما هشت مرجعیت در داخل این قانون داریم. نام قانون قبلی «تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» بود به این معنا که یک موسسه با وظایف خاصی از دل موسسه قبلی استخراج و تاسیس ‌شد اما در قانون جدید که با عنوان «قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد» شناخته می‌شود، این مساله مطرح می‌شود که اکنون این سازمان وجود دارد ولی باید به توسعه نظام استاندارد در همه مولفه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی توجه داشته باشیم که این به همه کشورها مرتبط می‌شود تا بتوانند نظام استاندارد را پیاده‌سازی کنند.

(اینکه چطور این فکر به ذهن ما رسید، باید بگویم این کار کاملا منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر انقلاب بود که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه بر آن تاکید شده است) و این مساله ناظر به همه مولفه‌های درگیر اعم از کالا، خدمت و فرآیند در بخش‌های خصوصی و دولتی است. در ارتباط با این وظایف باید یک‌سری پارامترها و ویژگی‌ها را برای برخی اقلامی که به‌طور مستقیم با ایمنی و سلامت مردم در ارتباطند، تدوین و پیگیری کنیم. یکی از این موارد خودروها هستند. در کشور ما متاسفانه این صنعت دچار مشکلاتی شده است و عوامل مختلفی همچون تحریم‌ها، شرایط خاص اقتصادی کشور و ساختار دولتی شرکت‌های خودروسازی موجب می‌شود آنان از فضای رقابت‌پذیر جهانی دور شوند و عملا خیلی به فکر ارتقای کیفیت نباشند. طی 30 سال اخیر شاهد بودیم خودروسازها براساس فشارهای وارده از سوی بعضی مراجع ازجمله سازمان ملی استاندارد درصدد ارتقای کیفیت محصولات خود برآمدند و این کار را دنبال کرده‌اند. به‌عنوان مثال در هشت سال گذشته برای نصب کیسه هوا در خودروها با چالش گسترده‌ای روبه‌رو شدیم، چراکه نمی‌خواستند این کار انجام شود اما ما اصرار داشتیم این اتفاق بیفتد و خوشبختانه اکنون اجباری و الزامی شده است. اتفاقی که در استانداردهای هشتادوپنج‌گانه هم به همین صورت است و مقاومت‌هایی در اجراشدن آن وجود دارد. البته من بالاخره در این کشور زندگی و کار می‌کنم و قبول دارم که برخی مسائل برای تامین برخی قطعات‌ وجود دارد و واردات برخی از این قطعات با مشکل روبه‌رو است ولی بالاخره باید نهایت تلاش خود را بکنند و ما هم با آنان مشورت و همکاری داریم تا ان‌شاءالله بتوان استانداردها را در راستای ارتقای ایمنی مردم به کار گرفت. من با اینکه شما از اصطلاحاتی همچون مافیا استفاده کردید، خیلی موافق نیستم و در حقیقت مقاومت را می‌بینم، چراکه متاسفانه در کشور ما خودروها بازار و مشتری فراوانی دارند و همین خودروهایی که بسیاری از افراد از وضعیت‌شان گله‌مند هستند زمان فروش‌شان با صف‌های طولانی مردم برای خرید روبه‌رو می‌شویم. وقتی کمیت حاکم است، کیفیت کنار می‌رود و به همین دلیل خودروسازها در این سال‌ها خیلی به کیفیت اهمیتی نمی‌دهند و اکنون برای آنان سخت است که بخواهند برخی استانداردها را پیاده کنند.

از اولتیماتومی که سازمان استاندارد به شرکت‌های خودروسازی داده بود، حدودا یک‌سال گذشته است و در خودروهای متعددی همچون پراید و پژو 405  شاهد اشکالات متعددی هستیم. طی آخرین خبرها متوجه شدم یک کامیون حامل بار تشک با پراید تصادف کرده که ماشین نصف شده بود. شما اشاره کردید برای این خودروها بازار و مشتری وجود دارد که من هم حرف شما را قبول دارم اما چرا یک‌سری مولفه‌های استاندارد در این حوزه انجام نمی‌شود. شما اخیرا اعلام کردید در حال بررسی روند توقف تولید پراید هستید، با همه این شرایط اکنون چه وضعیتی در این مسیر داریم و آیا امکان تمدید این مدت اولتیماتوم به شرکت‌های خودروسازی وجود دارد؟

ما اولتیماتومی را از اول دی 96 برای خودروهای وارداتی و از اول دی 97 برای خودروهای تولید داخل اعلام کردیم و مصوبه‌ای در شورای عالی استاندارد داشتیم که در آن اعلام شد برنامه وزارت صمت و گزارش وضعیت خودروسازان به سازمان ملی استاندارد ارائه شود تا سازمان به‌عنوان دبیرخانه شورا روی این موارد کار کند و نتیجه آن به شورای عالی استاندارد ارائه شود که در شورا درباره موضوعات مختلف تصمیم‌گیری می‌شود، برای مثال اینکه برنامه توقف تولید خودروها به چه صورتی خواهد بود و خط تولید خودروها چه روندی را ادامه خواهد داد. ما اکنون این گزارش را از شرکت‌های خودروسازی داریم و هنوز برنامه وزارت صمت به دست‌مان نرسیده است ولی در عین حال گزارش ما آماده است. قرار بود شورای عالی استاندارد امروز برگزار شود ولی به دلیل مسائل پیش آمده و تداخل برنامه معاون اول رئیس‌جمهور و ... به تعویق افتاد که فکر می‌کنم در یکی دو هفته آینده این جلسه برگزار ‌شود. در این جلسه در حقیقت تصمیم‌گیری خاصی روی بحث‌ خودروها خواهد شد و من هفته پیش هم اعلام کردم که جزئیات جلسه را پس از برگزاری آن به اطلاع مردم خواهیم رساند.

یکی از برآوردهایی که در این زمینه از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت صورت گرفت، این بود که معتقد بودند تنها نیمی از خودروها می‌توانند تمامی استانداردهای لازم را رعایت کنند، اکنون ما نسبت به این مساله پیشرفت داشتیم یا خیر؟

سازمان بهینه‌سازی سوخت در استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خیلی وظایفی را برعهده ندارد و یک مورد مصرف سوخت را به آنان واگذار کرده‌ بودند که آن هم‌ اکنون به خود سازمان واگذار شده است. اما بخش محیط‌زیست این سازمان این عقیده را به خاطر بحث آلایندگی‌ها و انطباقی که بین سوخت موجود در کشور با خودروها وجود داشته، دارد اما بحث ما در حقیقت عملکرد خودروهاست که درحال پیگیری هستیم و گزارش آن را به مردم ارائه می‌دهیم. درمورد نکته‌ای که شما در تصادفات پراید به آن اشاره کردید، باید بگویم شاهد چنین خودروهایی در همه کشورها ازجمله هند و... حتی اروپا هستیم.  خودروهای اسمارت حتی کوچک‌تر از پراید هم داریم که خودروهای خاص برقی هستند اما مقرراتی دارند که متاسفانه ما نداریم. ما در این زمینه با خلأ قانونی روبه‌رو هستیم، در کره‌جنوبی هم زمانی که پراید تولید می‌شد، اجازه تردد بین‌شهری به این وسایل نقلیه داده نمی‌شد. این امر مشکل سیستم استاندارد نیست بلکه به قانون راهنمایی و رانندگی برمی‌گردد. ما بارها پیشنهاد داده‌ایم برخی خودروهای ما که در رابطه با عملکردشان با گلایه مردم روبه‌رو هستیم، در داخل شهر با یک حداکثر سرعت مشخصی حرکت کنند، با توجه به اینکه وقتی سرعت برخی از این خودروها ‌ را در جاده‌ها مشاهده می‌کنیم، عملا از این مساله وحشت می‌کنیم، در حالی که اگر حداکثر سرعتی برای آنان مشخص شود که دیگر از آن میزان بالاتر نرود، قطعا ایمنی خودرو هم حفظ می‌شود. البته به این مساله نیز باید توجه کرد که تنها بحث استاندارد نیست و برخی قوانین موضوعی هم وجود دارد که امیدواریم خودروها را به سمت ایمن‌سازی و کاهش تصادفات پیش ببرد.

در کشور ما بسیاری از شرکت‌های تجاری و دانش‌بنیان درحال فعالیت هستند که محصولات بسیاری را تولید و برای آن بازاریابی می‌کنند که حتی در برخی مواقع صادرات این کالاها هم انجام می‌شود اما وقتی درباره الزامات استاندارد آنان می‌پرسیم، اعلام می‌کنند از فلان وزارتخانه مجوز گرفته‌اند و علی‌رغم اینکه مردم اعتماد بسیاری به آرم استاندارد درج‌شده روی همه کالاها دارند اما چنین اهتمامی از سوی این شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود؟

 تایید دانش‌بنیان بودن محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان برعهده معاونت علمی ریاست‌جمهوری است. ما با این حوزه تفاهمنامه و همکاری‌های خوبی داریم. برای بعضی محصولات دانش‌بنیان ویژگی‌های استاندارد را تعریف کرده‌ایم و اگر استاندارد نداشته باشند، ما با همکاری معاونت علمی فناوری این مساله را تعریف می‌کنیم اما اگر در دنیا شاخصه‌‌ای برای این موضوع موجود باشد از همان استفاده می‌کنیم و هم‌اکنون بیش از40 مورد از محصولات دانش‌بنیان ما علامت استاندارد دریافت کرده‌اند، البته به آن علامت نمی‌گوییم چراکه سیستمی که برای این محصولات پیاده کرده‌ایم جدا از واگذاری علامت استاندارد است و ما به آنان گواهینامه انطباق می‌دهیم. به این صورت که استاندارد تعریف کرده، کارشان و محصولات‌شان را کنترل و بعد گواهی می‌کنیم این محصول با استاندارد انطباق دارد و دیگری نیازی نیست که به آن علامت استاندارد بدهیم. محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان نوآوری محسوب می‌شوند و نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا شامل استاندارد اجباری در فاز اول نمی‌شوند، چراکه این محصولات دانش‌بنیان هستند و تازه می‌خواهند خودشان را به مردم بشناسانند،آنها تلاش دارند خط تولید خود را نیز در حد مختصر شروع کرده و به تولید انبوه برسانند و پس از آن شروع به فروش و صادرات کنند. تمامی مراحل را نیز باید بگذرانند بنابراین نمی‌توانند مشمول استاندارد اجباری و علامت استاندارد شوند. مساله دوم این است که وقتی نهادی علمی مانند معاونت علمی ریاست‌جمهوری این محصولات را تایید می‌کند، حتی اگر ما هم علامت استاندارد و گواهینامه انطباق به آنها ندهیم، بالطبع باید از این حوزه در داخل کشور حمایت شود و خیلی از این شرکت‌ها خود را ملزم دانسته‌اند که در این شرایط جای خالی خیلی از شرکت‌های خارجی را پر کنند، بنابراین اگر ابتکار این شرکت‌ها در ابتدای راه نیز مشکلاتی دارد، باید کمک شود تا مشکلات‌شان رفع شود. خیلی خوشحال هستم که می‌شنوم این افراد صادرات دارند، اگر خدای‌نکرده صادرات‌شان با کیفیت مطلوب نباشد، طرف مقابل و کشور هدف واکنش نشان می‌دهد، پس مجبورند محصولات‌شان را با استانداردهای آن کشور و استانداردهای خود ما انطباق دهند.

ممکن است محصولی بدون اینکه استاندارد لازم را داشته باشد در کشور تبلیغ شود؟ از جمله محصولات بهداشتی در سیما.

بخشی از این موارد به سازمان ملی استاندارد و مقررات ما و بخشی به وزارت بهداشت برمی‌گردد. طبق قانون سازمان استاندارد اگر کالایی که مشمول استاندارد اجباری است بخواهد تبلیغ انجام دهد، حتما باید علامت استاندارد را دارا باشد و اگر علامت استاندارد نداشته باشد، تبلیغ ممنوع است و با آن برخورد قانونی می‌شود. بخشی از کالاهایی که اکنون تبلیغ می‌شوند، ازجمله لوازم آرایشی مشمول وزارت بهداشت هستند. موردی که شما به آن اشاره کردید درباره یک کرم بود که وزارت بهداشت بعدا اعلام کرد این کالا مورد تایید این نهاد نیست. ما هم اگر خلافی را مشاهده کنیم و بگویند دارای استاندارد است اما از چنین ملزوماتی برخوردار نباشد، حتما اعلام می‌کنیم.

مساله دیگری که در این موضوع وجود دارد، هماهنگی با صدا و سیماست که این نهاد باید بیشتر به سازمان ملی استاندارد توجه داشته باشد. زمانی کالایی را تبلیغ می‌کنید که علامت استاندارد را هم داراست، بنابراین ما نمی‌توانیم معترض شویم که چرا تبلیغ این کالا را انجام می‌دهید. در کنار این زمانی یک کالا علامت استاندارد دارد و صدا و سیما می‌تواند الزام کند که در تبلیغ‌های تلویزیونی دارا بودن علامت استاندارد حتما باید اعلام شود. من اکنون اطلاع کامل دارم که برخی محصولات مانند شکلات، خمیردندان یا بیسکوئیت فلان‌مارک علی‌رغم اینکه از ما علامت استاندارد گرفته‌اند اما در تبلیغ‌شان هیچ حرفی از آن  زده نمی‌شود. توقعی که من از سازمان صدا و سیما دارم این است که این مساله را در تبلیغات خود الزامی کند. چند روز پیش تبلیغی دیدم که بسیار متاسف شدم، علی‌رغم اینکه این کالا علامت استاندارد داشت اما در تبلیغ آن اعلام می‌شود که این کالا مطابق با استانداردهای جهانی است. اول اینکه این تبلیغ کاذب است و ما می‌توانیم نسبت به این مساله معترض شویم که استاندارد جهانی این کالا چگونه به دست آمده است و وقتی ما از تولید ملی سخن می‌گوییم، استانداردمان هم باید ملی باشد و باید به این مساله نیز افتخار کنیم. من این گله را از سازمان صدا و سیما دارم و توقع دارم که به این مساله توجه شود و این‌گونه نباشد که مردم به بازار بروند و بعد بفهمند محصولات تبلیغ شده از استانداردهای لازم برخوردار است. البته نامه‌ای هم به رئیس سازمان صدا و سیما نوشته‌ایم که در برخی رپورتاژهایی که درباره بعضی از تولیدات یا کارآفرینی انجام می‌شود به این مسائل توجه شود. برای مثال چند روز پیش یکی از شبکه‌های تلویزیونی درباره یکی از محصولات فولادی تعریف و تبلیغ و رپورتاژ می‌کرد که من این محصول را می‌شناسم و می‌دانم با چه زحمتی استاندارد ایران را گرفته است، اما عملا صحبتی از این مساله به میان نیامد. باز هم تاکید می‌کنم اگر محصولی استاندارد نداشته باشد و تبلیغ شود، قطعا برخورد می‌کنیم، چراکه این مساله حکم قضایی دارد و ما می‌توانیم بلافاصله به قوه قضائیه این موارد را معرفی کنیم.

یکی از سوالاتی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا نگاه به استاندارد در همه کشورها مانند ایران است و چرا شرکت‌های تولید‌کننده ایرانی از این مساله که با سلامت مردم شهر ارتباط دارد، به نوعی فرار می‌کنند و این تفاوت نگاه از کجا می‌آید که در کشورهای خارجی نسبت به این مساله حساس هستند اما در کشور این‌گونه نیست و عملا از انجام وظایف خود شانه خالی می‌کنند؟

مقررات شرط اول این قضیه است. در کشورهای پیشرفته قانون حمایت از مصرف‌کننده به قدری سخت است که تولیدکننده جرأت نمی‌کند کالایی را به صورت غیراستاندارد تولید کند. مثلا در کشور انگلیس اگر یک کالایی تولید شود که ضرری به مصرف‌کننده برساند، بیش از 50 میلیون پوند باید جریمه بپردازد که این رقم سرسام‌آوری است. در نتیجه تولیدکننده ترجیح می‌دهد همه زحمات را به دوش بکشد، بار کیفیت استاندارد را تحمل کند. اگرچه من بارها بر این مساله تاکید کرده‌ام که این باری نیست و هرگونه سرمایه‌گذاری روی استاندارد به نوعی ایجاد سود و سرمایه‌گذاری برای آینده است، چراکه وقتی استاندارد کیفیت رعایت می‌شود، مردم ترغیب می‌شوند از این محصول استفاده کنند و رغبت آنان برای خرید محصولات بیشتر و بالطبع فروش محصول بیشتر می‌شود. در کشورهای پیشرفته قطعا با آنها برخورد می‌شود. موضوع دوم در این زمینه بحث فرهنگ‌سازی در سال‌های اخیر است که کشورمان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. واحدهای تولیدی ما در دوره تحریم قبلی در اوایل سال 90 بیشتر به دنبال آن بودند که سرپا بایستند و خیلی به سمت استانداردسازی نمی‌رفتند اکنون نیز متاسفانه برخی به آن سمت می‌روند اما من هم بر این مساله تاکید کرده‌ام که فضای تحریم نباید باعث شود کیفیت کالاها پایین بیاید و استانداردها رعایت نشود.

از آخرین آمار وضعیت استاندارد در کشور برایمان بگویید. با توجه به اینکه سامانه ثبت و جست‌وجوی استاندارد ملی هم در سازمان استاندارد راه‌اندازی شده ما چقدر از محصولات کشورمان حائز استاندارد هستند و تا نقطه مطلوب چه فاصله‌ای داریم؟

ما حدودا 30هزار پروانه کالبد به محصولات دادیم و 28هزار واحد تولیدی تحت‌پوشش استانداردهای اجباری و ترویجی قرار گرفته‌اند. حلال، محصولات دانش‌بنیان و خوداظهاری ازجمله موضوعاتی هستند که ما به آنان گواهینامه انطباق داده‌ایم. تعداد کالاهای داخلی که از نظر عددی مشمول استاندارد اجباری هستند، حدود هزار عدد است و در واردات هم 1700 ردیف تعرفه است و همین 30 هزار پروانه‌ای که من ذکر کردم همین کالاها هستند که مشمول استاندارد اجباری‌اند و علامت استاندارد را دارند. امید داریم به مقوله استاندارد و نظام استانداردسازی چه در حوزه کالا و خدمات هم توجه شود. اخیرا گزارش‌هایی را از بازرسی آسانسور، ایستگاه CNG، واحدهای تولیدی انرژی‌بر، زمین بازی و شهربازی ارائه کرده‌ام که همه این موارد تحت‌پوشش ما قرار گرفته‌اند. برای مثال در کشور 19 تله‌کابین بازرسی شده و این ازجمله کارهایی است که جدیدا اضافه شده است.

متاسفانه برخی افرادی که نمی‌توانند این فعالیت و اقدامات موفق را ببینند و به منافع‌شان لطمه وارد شده، فضاسازی علیه سازمان استاندارد انجام می‌دهند درحالی که ما در این چندسال فقط دنبال کالا هم نبودیم. شما اگر در خبرها دقت کنید، ما جلوی ورود 140 هزار تن ذرت آلوده را گرفتیم و سه سال مقاومت و مبارزه کردیم تا این کالا وارد کشور نشود. متاسفانه فشارهایی از بعضی جاها به ما وارد می‌شود، چراکه ما اعلام کردیم خط قرمز ما سلامت و ایمنی مردم است و این فشارها باعث می‌شود که یک روز در روزنامه‌ای علیه ما می‌نویسند و روزی طرح تحقیق و تفحص از طرف مجلس داده می‌شود تنها به خاطر ورود یک خودروی آمریکایی وارداتی.

رهبر انقلاب دستور دادند که خودروی آمریکایی نباید وارد کشور شود و خب من هم موظف هستم علاوه‌بر بحث ولایی فرمان ایشان را رعایت کنم اما وقتی این دستورات را رعایت می‌کنیم و اجازه ورود خودروهای آمریکایی را نمی‌دهیم در مجلس این‌گونه عمل می‌کنند که واقعا دل آدم به درد می‌آید. اگر فعالیت‌های ما را پیگیری و بررسی کنند، خواهند دید چقدر در جوامع بین‌المللی موفقیت کسب کرد‌ه‌ایم. زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم، رتبه و رنکینگ ما در سازمان ایزو 32 بود و امروز این میزان به 21 رسیده است. در تجارت فرامرزی هم سازمان ملی استاندارد یکی از مولفه‌های موثر است و اکنون در آنجا  45 رتبه ارتقا پیدا کردیم که اگر سازمان ملی استاندارد با گمرک همکاری نمی‌کرد، این ارتقای رتبه حاصل نمی‌شد. از طرف دیگر ما در موسسه استاندارد و اندیشه‌شناسی کشورهای اسلامی عضو شدیم و در هیات‌مدیره آن هم حضور داریم. از چهار کارگروه دو مورد دست ماست و در استانداردهای بین‌المللی غذایی و کشاورزی رهبری یک گروه که 18 کشور در آن هستند را برعهده داریم که ازجمله آن می‌توان به امارات و عربستان اشاره کرد و این ازجمله افتخاراتی است که در سال‌های اخیر به دست آمده است.

فکر می‌کنم شما به ندرت سازمان یا وزارتخانه‌ای را پیدا کنید که در عرض چهار سال، چهار قانون در مجلس گذرانده باشد. یعنی ما آنقدر فعالیت می‌کردیم و علاوه‌بر قانون کلان تقویت و توسعه نظام استاندارد که بسیار قانون مترقی‌ای است، سه قانون دیگر هم تصویب کردیم و یک قانون دیگر هم در دست تصویب داریم. اینها فعالیت‌هایی است که اخیرا انجام شده است. با این وجود می‌بینیم یک عده که با نظام و دولت مشکل دارند نه‌فقط با استاندارد، همه این فعالیت‌ها را زیرسوال می‌برند و می‌گویند استاندارد در این روزها چه کار کرده است. مردم می‌بینند و این روزها را با قبل مقایسه می‌کنند. مردم متوجه می‌شوند جلوی  140 هزار تن ذرت آلوده گرفته شده است، مردم ارتقای کیفیت مواد غذایی و ایمن‌سازی آسانسورها را می‌بینند  و اینکه فردی از طریق روابطی می‌رود در بعضی روزنامه‌ها حرف‌هایی علیه استاندارد می‌گوید و هیچ سندی هم ارائه نمی‌کند،  برای سازمان ناراحت‌کننده است، زمانی که بنده و سه‌هزار همکار من در جهت ایمنی  مردم فعالیت می‌کنیم ببینید ایمنی آنها چه میزان رشد می‌کند، بعد اگر ما بخواهیم خودمان را درگیر مافیای مختلف کنیم تا سرگرم شویم و از فعالیت‌هایمان دور شویم، اینها برای مردم پسندیده نیست. من از شما می‌خواهم به‌عنوان روزنامه‌ای که با دانشجویان و جوانان ارتباط دارید، فعالیت‌های سازمان را بیشتر به سمع و نظر مردم برسانید. واقعا تبلیغات عده‌ای را خنثی کنید تا اینها جرات نکنند نه ‌فقط علیه نظام سلامت و استاندارد بلکه علیه سازمان و شخص دیگری اقدامی انجام دهند. چند ماه وقت من صرف یک عدد خودروی آمریکایی شود که یک نفر می‌خواهد وارد کشور کند. من به چند نفر باید جواب پس بدهم؟ من دارم به حرف مقام معظم رهبری و یک‌سری قوانین گوش می‌دهم و عمل می‌کنم.

خیال‌تان راحت باشد ما نمی‌گذاریم تا خودرویی ضوابط لازم را نداشته باشد وارد کشور شود. حتی اگر ما هم خدایی نکرده چشم‌مان را ببندیم، پلیس بدون تاییدیه ما خودرویی را شماره نمی‌کند. وزارت صمت ثبت‌سفارش می‌کند، ما و سازمان محیط‌زیست تایید می‌کنیم و بعد در مرحله شماره‌گذاری، اگر ما تایید نکرده باشیم این اتفاق نمی‌افتد.

با توجه به اظهارات‌تان درباره کشورهای عمان و عربستان چه اقداماتی در حوزه استاندارد به‌ویژه در واردات کالاها انجام می‌شود؟

در واردات ما حدود 1700 ردیف تعرفه گمرکی مشمول استاندارد اجباری است. ما اینها را کنترل می‌کنیم یا باید با گواهی شرکت‌های بازرسی مورد تایید ما باشند یا در گمرک آزمایش می‌کنیم و گواهی انطباق صادر می‌کنیم.

کار پژوهشی  در حوزه جعل علامت استاندارد صورت گرفته است. با چند مورد از آنان برخورد شده است؟

در مورد جعل هم طرحی به نام کنترل بازار است که آن را پیش می‌بریم. در این طرح کاملا آمار کالاها در اختیار ماست و می‌دانیم کدام محصول استاندارد دارد و خیلی اوقات هم با جعل برخورد کرده‌ایم. کالایی که استاندارد دارد زیر علامت آن یک کد 10 رقمی است که اگر آن را به سامانه مشخص استاندارد ارسال کنید تمام مشخصاتش برای شما ارسال می‌شود. پس اگر علامت استاندارد باشد و کد نباشد یا اگر کد هم باشد ولی کد درست نباشد و پاسخی دریافت نکنید، آن کالا جعلی است. پارسال ما حدود 800 مورد جعل علامت استاندارد در بازارهای سراسر کشور پیدا کردیم.

سرانه فضای ورزشی برای زنان همواره از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، چه اقداماتی در حوزه استانداردسازی فضاهای ورزشی صورت گرفته است؟

در حوزه استاندارد‌های ورزشی، سازمان کارهایی را انجام داده است ولی به صورت کلی است و ما نگارش جنسیتی در این موارد نداریم. استخرها، خیلی از وسایل ورزشی استانداردهای خاص خودشان را دارند و ما آنها را تدوین و به وزارت ورزش و شهرداری‌ها هم بارها اعلام کرده‌ایم که چون اینها اجباری نیست، ما آمادگی همکاری با شما برای پیاده‌سازی این استانداردها را داریم. درنهایت کاری که از دست ما برآمده کنترل بر وسایل ورزشی موجود در پارک‌هاست و اینکه تعدادی از آنها را باید جمع‌آوری کنند، چراکه از نظر ارگونومیک مشکلات فیزیکی ایجاد می‌کنند و ما به شهرداری اعلام کرده و تعدادی از آن هم جمع‌آوری شد، البته تعدادی هم هنوز وجود دارد و مردم استفاده می‌کنند.

به‌عنوان آخرین سوال و با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید خبر ویژه‌ای هم دارید که به ما بدهید؟

مشاغل خانگی و بررسی آن هم ماجرایی است که به‌عنوان خبر به شما اعلام می‌کنم. مدتی است با خانم ابتکار در حال کارکردن روی این مساله هستیم و ان‌شاءالله در شورای عالی استاندارد هم یک مصوبه‌ای خواهیم داشت که به این تولیدات گواهی انطباق نه علامت استاندارد بدهیم تا خانم‌های ما که بیشتر در این مشاغل هستند بتوانند تولیدات‌شان را به فروش برسانند.

 
* نویسنده : الهه قاسمی روزنامه‌نگار