کد خبر: 32334

نشست حافظ نگاری در دانشگاه استاد فرشچیان برگزار شد

نشست حافظ نگاری از سلسله نشست‌های ادب فارسی در آیینه نگارگری در روز گرامیداشت حافظ به میزبانی دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست حافظ نگاری از سلسله نشست‌های ادب فارسی در آیینه نگارگری در روز گرامیداشت حافظ، با سخنرانی دکتر اسماعیل آذر (استاد ادبیات و حافظ شناس)، استاد محمدباقر آقامیری (نگارگر برجسته کشور) و علاقمندان به هنر و ادبیات ایران و حافظ در سالن همایش‌های دانشگاه استاد فرشچیان برگزار شد.

دکتر آذر در ابتدای این نشست گفت: سال‌هاست که در مقطع دکتری حافظ درس می‌دهم. در اولین جلسه تدریس، بحث را با این سوال آغاز می‌کنم که آیا اگر فارسی‌زبانان هزار سال دیگر شعر حافظ را بخوانند، بازهم از آن لذت می‌برند؟ فرضیه و پاسخ من این است که آری. تاریخ تولد حافظ از ازل و تاریخ مرگ او ابد است. دیوان حافظ سفرنامه‌ای است که مبدأ و مقصد آن مشخص است.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، درباره جایگاه اشعار حافظ در هنر نگارگری اظهار کرد: شاید بهترین شاعری که اشعارش در نگارگری کاربرد دارد، «نظامی گنجوی» باشد. تصاویری که او در لیلی و مجنون و شیرین و فرهاد ارائه می‌کند، نیازی به حضور نقاش ندارد، اما شعر حافظ پیچ‌درپیچ است و لایه‌های مختلف دارد.

وی افزود: همه افراد در زندگی روزمره دنبال صید هستند. اختلاف در این است که دنبال چه صیدی هستند؟ حافظ این موضوع را در بطن یکی از غزل‌هایش مثل یک تابلو ترسیم کرده است. در دیوان حافظ به تصحیح سایه می‌خوانیم:

چنینم هست یاد از پیر دانا / فراموشم نشد، هرگز همانا

که روزی رهروی در سرزمینی / به لطفش گفت رندی ره نشینی

که‌ای سالک چه در انبانه داری / بیا دامی بنه گر دانه داری

جوابش داد گفتا دام دارم / ولی سیمرغ می‌باید شکارم

ببینید تمام زندگی و سختی‌ها و غم‌های ما به خاطر هم‌نشینی با فرودست‌ها و اندیشیدن به فرودستی است. افرادی که شما را پر از غم و خسران کنند، باعث می‌شوند شما از افق‌های بلند محروم شوید.

دکتر آذر خاطرنشان کرد: روزی خبرنگاران در حافظیه و در حاشیه مراسم روز حافظ از من پرسیدند که بهترین غزل حافظ از نگاه شما چیست؟ من در آن‌جا فراتر از اشاره به یک غزل، به مصرعی از شعر حافظ اشاره کردم که واقعاً تصویرسازی را به اوج رسانده و می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان و نگارگران ما باشد. این مصرع زیبا این است: «شاه‌نشین چشم من تکیه‌گه خیال توست» واقعاً این مصرع در اوج زیبایی و لطافت و البته پر از معناست.

وی ادامه داد: علاوه بر این مصرع بیت دیگری هم هست که واقعاً سرشار از حکمت است و آن را بهترین بیت حافظ می‌دانم: «بر لب بحر فنا منتظریم ای ساقی / فرصتی دان که زلب تا به دهان این‌همه نیست». فاصله لب و دهان چقدر است؟ هیچ! حافظ می‌گوید همه ما در ساحل زندگی بر لب دریای مرگ ایستاده‌ایم. فرجام زندگی ما مرگ است اما با کارهای روزمره خودمان را سرگرم کرده‌ایم.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: لسان‌الغیب در جای دیگری می‌گوید: «آن‌چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد». بیگانه در این‌جا یعنی هر آن‌چه در بیرون از روح بلند انسان‌ها وجود دارد. آن‌چه از محسوسات و مادیات در بیرون از ما وجود دارد، نمی‌تواند ما را شاد کند. این‌گونه است که می‌توان گفت حافظ در اشعار خود راز چگونه زیستن و زندگی خوب را به ما می‌آموزد.

در ادامه، محمدباقر آقامیری ضمن بیان خاطراتی از دوران یادگیری هنر نگارگری نزد استادانی هم‌چون زنده‌یاد محمدعلی زاویه و استاد محمود فرشچیان، گفت: متأسفانه امروزه در دانشگاه‌های هنر رابطه استاد و دانشجو فقط بر پایه امور اداری و آموزشی است. اساتید ما علاوه بر جنبه‌های آموزشی و هنری، پدر معنوی محسوب می‌شدند. من و هم‌نسلان من اوقات خوشی با اساتید خود داشتیم و آن‌ها نیز اندوخته‌های خود را بی‌دریغ در اختیار ما قرار می‌دادند.

وی اظهار کرد: حافظ شخصیتی بی‌همتا در پهنه شعر و ادب است و نیاز به توصیف امثال من ندارد. وقتی مشاهیر فرهنگی جهان غرب هم‌چون گوته و نیچه از حافظ می‌گویند، عظمت این شاعر بزرگ روشن می‌شود.

این استاد نگارگری افزود: من خیلی از حافظ آموخته‌ام و وامدار او هستم. دیوان‌های متعددی از حافظ برای ناشران مختلف کار کردم. فردوسی و حافظ شاعران محبوب من هستند. چون به ورزش و حماسه علاقه‌مند بودم، فردوسی را دوست داشتم. از سوی دیگر، روحیات لطیف خود را نیز در اندیشه و اشعار حافظ جستجو می‌کردم، بنابراین حافظ همواره راهگشای من بوده است. من درباره لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، خیام، شاهنامه فردوسی و..؛ تحقیقات و کارهای زیادی انجام داده‌ام؛ اما حافظ فضایی رؤیایی و جهانی فراتر از جهان زمینی را به ما نشان داد. یکی از اساتیدی که درباره اشعار حافظ خوب کار کرده، استاد فرشچیان است، وی اشعار حافظ را به زیباترین شکل ترسیم و تفسیر کرده است.

آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت هنر نگارگری گفت: نگارگری یک نوع سیر و سلوک و مبتنی بر عشق است، کسی که در رشته هنری فعالیت می‌کند باید تحمل رنج و سختی را هم داشته باشد تا بتواند در فضای نگارگری بدرخشد.

این هنرمند نگارگر افزود: نقاشی نگارگری رشته‌ای از هنر بوده که از خلقیات انسان‌ها به‌وجود آمده است. متأسفانه ما قدر هنر خود را نمی‌دانیم و نگارگری را رها کرده و به مکاتب مدرن نقاشی پرداخته‌ایم. البته پرداختن به هنر مدرن در جای خود خوب است اما نباید از داشته‌های خود غافل شویم.

در پایان این جلسه با نقش بستن امضای سخنرانان و مدعوین بر روی بنر و نگاره زمینه پوستر، قابی ارزشمند از نشست «حافظ نگاری» به یادگار ماند.

مرتبط ها