کد خبر: 32225

خوش‌خبر در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با میدان دادن به جوان‌ها نباید به نتیجه فکر کرد

معروف صبر زیادی دارد که هنوز در تیم ملی است

سه روز پیش یکی از برنامه‌های تلویزیونی نشستی را ترتیب داده و می‌گفتند 10 سال است سعید معروف بازی می‌کند و پاس می‌دهد و به همین دلیل حریفان دست مارا خوانده‌اند! یعنی تحلیل آنها این بود که سعید معروف چون 10 سال در تیم ملی حضور داشته و خوب بوده حالا باید کنار برود و من فکر می‌کنم دقیقا در این 10 سال سعید صبر زیادی داشته که در تیم ملی مانده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سروقامتان ایران در ادامه برنامه فشرده رقابت‌های مهم‌ اکنون مسابقات جام‌جهانی را پشت سر می‌گذارند و در این سری از مسابقات نتایج خوبی را به دست نیاورده‌اند. تیم ملی والیبال روز گذشته مقابل آمریکا قرار گرفت و درنهایت با بر جا گذاشتن آماری ضعیف، بازی را به حریف خود واگذار کرد تا همچنان با دو پیروزی در رده نهم جدول مرحله گروهی قرار داشته باشد. سرپرست تیم ملی اما عقیده دارد ملی‌پوشان خسته هستند ضمن اینکه برای میدان دادن به جوانان باید ریسک نتیجه نگرفتن را پذیرفت. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیر خوش‌خبر را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به نتایجی که در این سری از رقابت‌ها کسب کرده‌ایم، نتیجه به دست آمده مقابل آمریکا به نظر چندان دور از انتظار نبود؟

همین‌طور است نتیجه‌ای که به دست آوردیم دور از انتظار نبود. ما در حال رقابت با تیم‌های صاحب نامی هستیم اما بازیکنان ما هرچه در توان دارند، به کار بسته‌اند. مقابل هیچ‌یک از این حریفان، نتیجه قابل پیش‌بینی نیست. همانقدر که ما درلیگ ملت‌ها شرایط خوبی داشتیم در حال حاضر شانس با ما یار نیست. در جام‌جهانی افت‌وخیز بسیاری داشته‌ایم و روز گذشته مقابل آمریکا هرچه آنها خوب بازی کردند، ما بد بودیم و باید شکست می‌خوردیم.

دلیل کسب چنین نتایجی چیست؟ خستگی یا اهمیت ندادن به رقابت‌ها؟

هم خسته هستیم هم رقابت‌های دشواری را پشت سر گذاشته‌ایم. این شرایط البته فقط برای ما نبوده و همه تیم‌ها وضعیت سختی داشتند. روز گذشته با سرمربی تیم ملی لهستان صحبت می‌کردم و او نیز به‌شدت نسبت به برنامه‌ریزی مسابقات گله داشت و شاکی بود. آنها هم از مسابقات قهرمانی اروپا آمده و خسته هستند اما آنها 24 بازیکن به همراه آورده‌اند و ما 13 بازیکن. در واقع آنها در هر بازی ترکیب متفاوتی را به میدان می‌فرستند و از این جهت دست‌شان باز است.

ما هم پتانسیل تغییرات را داریم، با توجه به اینکه جوانان‌مان نیز نشان داده‌اند، می‌توانند به مقام‌های جهانی دست پیدا کنند.چرا از این پتانسیل استفاده نمی‌شود تا با غیبت یکی دو بازیکن با تجربه وضعیت برایمان دشوار نشود؟

استفاده از جوانان هم خوبی‌هایی دارد و هم تبعاتی؛ چطور برنامه‌سازان تلویزیون نشست می‌گذارند و می‌گویند باید به جوان‌ترها میدان داد اما حالا که همین اتفاق رخ داده نسبت به نتایج به دست آمده شکایت می‌کنند؟ همین امروز اگر دست پوریا یلی درد نمی‌گرفت قطعا به جای غفور او به میدان می‌رفت. ما فعلا با 13 بازیکن در این رقابت‌ها حضور داریم و برای رقابت‌های دیگر می‌توانند نشستی گذاشته و آسیب‌شناسی‌کنند که مثلا چرا 14 بازیکن با خود نیاورده‌ایم!

البته امیر غفور از بهترین بازیکنان مقابل آمریکا بود. اینکه با مصدومیت یکی دو بازیکن با تجربه مجبور به استفاده از جوانان شویم تفاوت دارد با این موضوع که از پیش صرفا برای میدان دادن به آنها برنامه‌ریزی انجام شده باشد. این موضوع را قبول دارید؟

وقتی به جوانان میدان می‌دهید دیگر نباید چندان به نتیجه فکر کرد، حالا اینکه ایراد کار دقیقا کجا است باید درباره آن صحبت شود. همین سه روز پیش یکی از برنامه‌های تلویزیونی نشستی را ترتیب داده و می‌گفتند 10 سال است سعید معروف بازی می‌کند و پاس می‌دهد و به همین دلیل حریفان دست مارا خوانده‌اند! یعنی تحلیل آنها این بود که سعید معروف چون 10 سال در تیم ملی حضور داشته و خوب بوده حالا باید کنار برود و من فکر می‌کنم دقیقا در این 10 سال سعید صبر زیادی داشته که در تیم ملی مانده است.

اینکه مربیان غیروطنی همیشه از او تمجید می‌کنند و مربیان وطنی آنقدر راحت می‌گویند او باید کنار برود، خیلی بد است. آخر این تحلیل‌ها خیلی دم‌دستی است و چطور می‌شود وقتی ما در جریان مسابقات به این مهمی هستیم این صحبت‌ها را مطرح کنند؟ اگر این‌طور باشد همه تیم‌های دنیا باید هر دو سال بازیکنان خود را عوض کنند چون دست بازیکنان قدیمی آنها خوانده شده است؟ شاید برخی با بازی دادن به معروف مشکل داشته باشند اما در حال حاضر مشکل این است که چرا نباید در نبود او نتیجه مطلوبی کسب کرد؟

ما با همین جوانان‌مان برزیل را تا مرز شکست پیش بردیم و تکرار می‌کنم نباید وقتی به جوانان میدان داده می‌شود برای نتیجه آنها را تحت فشار قرار داد. البته این چیزهایی که من درباره نتایج تیم در این دوره از مسابقات می‌گویم بیشتر توجیه است و ایراد کار قطعا باید پیدا شود.

راستی علی شفیعی بدون اعلام قبلی نامش در لیست برای بازی با آمریکا مشاهده نشد، دلیلش چه بود؟

بله، شب قبل از بازی او تب و لرز کرد و ساعت 12 شب او را به بیمارستان بردم و تا چهار صبح در حال مداوای او بودند اما تا پس از بازی با آمریکا هم وضعیت او مساعد نشد.

چقدر به مسابقات انتخابی المپیک در دی‌ماه امیدوار هستید؟

خیلی کار سختی پیش‌رو داریم و فشار زیادی را تحمل می‌کنیم. همه چیز باید دست‌به‌دست هم بدهد تا شرایط خوبی برای تیم ما رقم بخورد و اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد ما قطعا تیم صعود‌کننده هستیم.

 
* نویسنده : مهتاب لطفیان روزنامه‌نگار

مرتبط ها