کد خبر: 23465

پیامدهای کمبود ویتامینD

اگر هنوز از کافی بودن یا نبودن ویتامین D بدن‌تان مطمئن نیستید با دقت در بعضی حالات خود می‌توانید به جواب برسید.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ویتامین‌D به ویتامین خورشید هم معروف است. وقتی درمقابل نور خورشید قرار می‌گیرید، بدن شروع به ساختن ویتامین Dمی‌کند. اما با وجود نور خورشید، بسیاری از افراد هنوز هم از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. ویتامین D در بدن مانند هورمون عمل می‌کند و برخلاف انواع دیگر ویتامین‌ها، تمام سلول‌های بدن گیرنده‌ای دارند که این ویتامین را جذب می‌کند. علاوه‌بر اینکه ویتامین  D برای سلامت استخوان‌ها و عملکرد ایمنی حیاتی است، کافی بودن آن سلامت قلب و عروق را هم تضمین می‌کند و مانع بروز انواع سرطان‌ها می‌شود. به گزارش thisisinsider، اگر هنوز از کافی بودن یا نبودن ویتامین D بدن‌تان مطمئن نیستید با دقت در بعضی حالات خود می‌توانید به جواب برسید.

سرماخوردگی طولانی: اگر سرماخوردگی شما بیش از حد طولانی می‌شود ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید. یکی از وظایف مهم آن قوی نگه‌داشتن سیستم ایمنی بدن است و کمبود آن بدن شما را در مقابل انواع عفونت‌ها و ویروس‌ها آسیب‌پذیر می‌کند و حتی ممکن است موجب عفونت‌های مجاری تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه شود.

احساس افسردگی: افسردگی و حالت ناراحتی شدید یکی از عوامل اختلالات روحی و روانی است. اما بسیاری محققان، افسردگی را به کمبود ویتامین D هم ربط داده‌اند. زنانی که در زمستان مکمل ویتامین D مصرف می‌کنند، کمتر علائم افسردگی از خود نشان می‌دهند و حتی برای درمان این بیماری از مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌شود. برخی علائم افسردگی و کاهش ویتامین D در بیماران چاق هم گزارش شده است.

خستگی بیش ازحد: خستگی عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها هم کمبود ویتامین D است. اگر زیاد می‌خوابید اما هنوز هم بعد از بیدارشدن احساس خستگی می‌کنید، ممکن است دچار کمبود ویتامین D باشید. علاوه‌بر این، سردرد و کاهش انرژی هم از علائم دیگر است که باید به آن توجه کنید.

کمردرد: ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها لازم است و همان‌طور که به جذب کلسیم کمک می‌کند، اسکلت بدن را هم محکم نگه می‌دارد. اما وقتی بدن دچار کمبود این ویتامین می‌شود، بیشتر دچار مشکلات استخوانی و کمردرد می‌شوید که معمولا دردهای مزمنی هستند. افرادی که از کمبود شدید ویتامین D رنج می‌برند، کمردردهای شدیدی را تجربه می‌کنند و حتی توانایی انجام کارهای روزانه هم برایشان دشوار می‌شود.

درد مفاصل: علاوه‌بر کمردرد، کمبود ویتامین D مفاصل مختلفی را چون زانوها، مفصل ران و ستون مهره‌ها را هم درگیر می‌کند که منجر به درد در این نواحی از بدن می‌شود.

لرزش و درد عضلات: یکی از اثرات کمبود ویتامین D ضعف و درد عضلانی است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت سلول‌های عصبی ایفا می‌کند که درد ایجادشده را به مغز منتقل می‌کند. مشکلات عضلانی عوامل مختلفی دارند اما حدود 71 درصد از این دردهای مزمن به دلیل کمبود ویتامین D رخ می‌دهند.  

موهای نازک و شکننده: اگر حس می‌کنید موهایتان دیگر مانند قبل ضخیم و پرپشت نیست، ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید. البته شاید این تاثیر خیلی چشمگیر نباشد اما ارتباط این دو را به‌ویژه در خانم‌ها نمی‌توان نادیده گرفت. کمبود ویتامین D همچنین بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان را هم در کودکان به دنبال دارد که باعث نرم و شکننده‌شدن استخوان‌ها می‌شود.

بهبود طولانی کبودی‌ها: نور خورشید، تولید ترکیباتی را افزایش می‌دهد که برای ایجاد پوست جدید لازم هستند. ویتامین D به کنترل التهاب و مبارزه با عفونت کمک می‌کند. افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و زخم‌ها و کبودی‌های آنها دیر ترمیم می‌شود، ممکن است دچار کمبود این ویتامین باشند.

 

* نویسنده : ندا اظهری مترجم