کد خبر: 197163

ساز موسیقی کوک است، بقیه را دریابید

معاون هنری جدید در چه شرایطی این حوزه را تحویل می‌گیرد؟

تئاتر همان خانه اولیه هنرمندانی است که امروز نامشان به عنوان بازیگران مطرح سینما و تلویزیون شنیده می‏شود. این حوزه هنرمند تربیت می‌کند و به آنها بال‌وپر می‌دهد تا در حوزه‌های دیگر فعالیت کنند. اما گویا مسئولان این موضوع را فراموش و تئاتر را رها کرده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین وظایف معاون هنری جدید توجه به این حوزه و برگرداندن تئاتر به همان دهه‌های ۷۰ و ۸۰ باشد. 

نادره رضایی به عنوان اولین معاون هنری زن روز شنبه(۱۲ آبان) از سوی سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد منصوب شد. او پیش از انتخاب برای این سمت، در زمینه‌‏های مختلف ازجمله فرهنگی فعالیت داشته که مهم‌ترین آن فعالیت به عنوان مدیرعامل در انتشارات علمی و فرهنگی است.  رضایی در شرایطی معاونت هنری را تحویل می‌گیرد که موسیقی شرایط قابل قبولی دارد، تئاتر نیازمند نظارت جدی و به‌موقع و دیده شدن است. در این میان اما هنرهای تجسمی وضعیت بهتری نسبت به تئاتر دارد و میانه دو حوزه نام‏برده دیگر قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم موسیقی را به یک جاده تشبیه کنیم، معاون هنری جدید این حوزه را در شرایطی تحویل می‌گیرد که راه هموار و بدون پیچ است. او در این شرایط باید همان مسیر قبل را طی کند و رونق این عرصه را حفظ کند. البته توجه به چند نکته لازم است. اولین موضوع اینکه پشت مجوزهایی که صادر می‏شود باشد و از برخورد سلیقه‌ای جلوگیری کند. دوم اینکه اجرای کنسرت را به شهرها و شهرستان‌های مختلف ببرد و انحصار تنها برای شهرهای پرجمعیت نباشد و سوم اینکه برای صدور مجوز کنسرت‌ و تک‌آهنگ‌ به تنوع سبک‌های موسیقی توجه داشته باشد.

تئاتر همان خانه اولیه هنرمندانی است که امروز نامشان به عنوان بازیگران مطرح سینما و تلویزیون شنیده می‏شود. این حوزه هنرمند تربیت می‌کند و به آنها بال‌وپر می‌دهد تا در حوزه‌های دیگر فعالیت کنند. اما گویا مسئولان این موضوع را فراموش و تئاتر را رها کرده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین وظایف معاون هنری جدید توجه به این حوزه و برگرداندن تئاتر به همان دهه‌های ۷۰ و ۸۰ باشد. 

یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه هنرهای تجسمی باید به آن توجه شود مسئله حراج تهران است. معاونت هنری یکی از برگزارکنندگان این رویداد پرحاشیه و البته خصوصی است. در این حراجی، آثار با قیمت‌های سرسام‌آور به فروش می‌رسند و در اکثر مواقع حتی از بودجه معاونت هنری هم بیشتر می‏شود. سال ۱۴۰۲ با محمود سالاری، معاون هنری سابق گفت‌وگویی درباره این قیمت‌ها داشتیم. او می‏گوید نظارت این معاونت تنها روی اصالت آثار است و نظارتی بر قیمت‌گذاری ندارند. او همچنین گفته حساب و کتاب این حراجی باید واضح و روشن باشد تا برداشت پول‌شویی نشود. این صحبت‌ها درحالی است که شائبه پول‌شویی در این حراجی همواره مطرح بوده و هست. به نظر می‌رسد یکی از مهم‏ترین اقداماتی که معاون هنری باید در حوزه هنرهای تجسمی انجام دهد، نظارت بر حراجی تهران و شفاف‌سازی آن است.

متن کامل گزارش کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

مرتبط ها