کد خبر: 196903

بسته شدن پروندۀ مربی بلژیکی

ویلموتس نزدیک ۱۰۰ میلیارد سود گرفت؟

در حالی که آبان ماه سال گذشته فدراسیون فوتبال مدعی بود که فیفا پول ویلموتس را داده و حاضر به پرداخت هیچ سود یا جریمه‌ای نخواهد بود، اما اصل ماجرا به شکل دیگری رقم خورده و پرونده ویلموتس با پرداخت ۴.۷ میلیون یورو خاتمه یافته است.

فرهیختگان: با اعلام خبر بسته شدن پرونده مارک ویلموتس با پرداخت 4 میلیون و 700 هزار یورو، باید مشخص شود که چرا به جای 3 میلیون و 300 هزار یورو پولی که دادگاه CAS تعیین کرده بود 1.4 میلیون یورو سود و غرامت به مربی بلژیکی پرداخت شده است؟

خبر تسویه حساب با ویلموتس چند روز قبل به نقل از علی تارقلی‌‌زاده، مسئول دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها منتشر و اعلام شد که پرونده در تاریخ اول آبان 1403 در فدراسیون جهانی بسته شده است. منتهی این اظهار نظر باعث به وجود آمدن چند ابهام و سوال و تناقض شد.

سال گذشته رسانه فرهیختگان دو گزارش مهم درباره مالیات قرارداد ویلموتس (تا آبان سال قبل حدود 20 میلیارد تومان با جرایم) و هم چنین شکایت دوباره این مربی به دادگاهی در سوئیس و بلوکه شدن پول پرداختی از سوی فیفا به حساب این مربی منتشر کرد.

در آن مقطع مسئول دپارتمان بین‌الملل در مصاحبه‌ ویدیویی با سایت فدراسیون و هم‌چنین جمع خبرنگاران، تاکید کرد که پول ویلموتس از سوی فیفا پرداخت شده و روی این مساله تاکید شد که فدراسیون هیچ سود ماهانه‌ای به مربی بلژیکی پرداخت نخواهد کرد.

ویلموتس در شکایت اولیه خود در فیفا فدراسیون ایران را به پرداخت 6.3 یورو غرامت محکوم کرد و بعد این رای در دادگاه CAS شکسته و عدد باقی‌مانده برای پرداخت به ویلموتس سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو رسید. پس حالا باید مشخص شود چرا به جای 3.3 میلیون یورو، 4.7 میلیون یورو پرداخت شده است؟

کل قرارداد 3.5 سال ویلموتس با فدراسیون ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو بود. او برای 6 ماه فعالیت در تیم ملی (تعداد روزهایی که در ایران بود به 60 روز هم نرسید) دو میلیون یورو با قرض فدراسیون از شستا گرفت در زراعت بانک ترکیه گرفت. حالا هم به 4.7 میلیون یورو دیگر رسیده است تا در جمع دریافتی‌اش به 6.7 میلیون یورو رسیده باشد؛ دستیاران ویلموتس هم از فیفا علیه فدراسیون حکم محکومیت حدود 1.4 میلیون یورویی گرفته بودند. 

به این ترتیب بسته شدن پرونده مارک ویلموتس حدود 8 میلیون و 200 هزار یورو برای فدراسیون فوتبال هزینه داشت آن هم در شرایطی که 3 میلیون یورو از غرامت مورد نظر او از سوی دادگاه CAS کسر شده بود. گفتنی است اگر فدراسیون این بدهی را زودتر پرداخت می‌کرد حداقل 1.4 میلیون یورو از سرمایه‌های ارزی فوتبال حفظ شده بود.

در این میان ساختمان فدراسیون هم به شرکت شستا رسید و هنوز تکلیف پرونده مالیاتی 20 میلیارد تومانی هم روشن نشده است. 

فدراسیون هم درباره پرونده درست شفاف‌سازی می‌کند و نه دوست دارد که رسانه‌ها درباره این پرونده حتی یک خط مطلب بنویسند یا سوال مطرح کنند.

مرتبط ها