کد خبر: 196878

حماسه خوش‌رکاب در تل‌آویو

ضربه دردناک کامیون‌سوار به حیثیت رژیم

روز گذشته منابع عبری‌زبان از وقوع حادثه امنیتی خطرناکی در نزدیکی تقاطع گلیلوت در شمال تل‌آویو در مرکز فلسطین اشغالی خبر دادند.آنها اعلام کردند که همه مجروحان عملیات زیرگیری با یک دستگاه کامیون در نزدیکی مقر موساد در تل آویو از نظامیان ارتش رژیم‌صهیونیستی‌اند.

 رژیم در خیابان های تل‌آویو نیز آسایش ندارد. در ادامه حملات استشهادی یک سال اخیر روز گذشته یک راننده کامیون در نزدیکی مقر موساد گروهی از نظامیان را زیر گرفت که بنابر گزارش‌های برخی منابع خبری 6 کشته و 50 زخمی حاصل آن بود. در ادامه ضمن مرور برخی از مهم‌ترین اخبار این اقدام بد نیست با رجوع به آمارهایی که منابع اسرائیلی منتشر کرده‌اند تلفات انسانی یک سال اخیری را که به این رژیم تحمیل شده است، مرور کنیم. 

خودکشی یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ سربازان اسرائیلی
روانشناس و فرمانده واحد واکنش رزمی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال CNN در مورد تعداد خودکشی‌ها در ارتش اسرائیل از زمان جنگ، گفت که سپاه پزشکی مجاز به ارائه آمار نیست و ارتش میزان خودکشی را تا حد زیادی بدون تغییر می‌بیند. بچور گفت: «نرخ خودکشی در ارتش در پنج یا شش سال گذشته کم و بیش ثابت بوده است.» او گفت که حتی اگر تعداد خودکشی‌ها بیشتر باشد، این نسبت تاکنون «به نسبت سال قبل یکسان است؛ زیرا ‌سربازان ما افزایش پیدا کرده است.» او البته تعداد خودکشی‌ها یا میزان آنها را به سی‌ان‌ان ارائه نکرد و گفت: «هر موردی برای ما دلخراش است. با این حال بر اساس گزارش وزارت بهداشت اسرائیل، سالانه بیش از 500 نفر در اسرائیل بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 6000 نفر دیگر اقدام به خودکشی می‌کنند، که این گزارش خاطرنشان می‌کند ‌که «تقریباً 23 درصد در اعداد ذکر‌شده کمتر گزارش شده است.» تایمز اسرائیل با استناد به داده‌های نظامی در سال 2021 که نشان می‌داد در آن سال حداقل 11 سرباز جان خود را از دست داده‌اند، گزارش داد که خودکشی عامل اصلی مرگ در میان سربازان ارتش اسرائیل بود. در اوایل سال جاری، وزارت بهداشت اسرائیل‌ تلاش کرد تا «شایعه افزایش نرخ خودکشی از 7 اکتبر را خنثی کند.» این وزارتخانه بدون ارائه اعداد گفت که «کاهش خودکشی در اسرائیل بین اکتبر و دسامبر در مقایسه با ماه‌های مشابه در سال‌های اخیر وجود داشته است.»

بیش از یک‌سوم ارتش اسرائیل مشکل روانی دارند
با این حال بیش از یک سوم افرادی که از جنگ حذف شده‌اند، مشکلات سلامت روانی دارند. در بیانیه‌ای در ماه اوت، بخش توانبخشی وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که هر ماه بیش از 1000 سرباز مجروح جدید برای درمان از جنگ خارج می‌شوند که 35 درصد از آنها از وضعیت روحی خود شکایت دارند و 27 درصد به «واکنش ذهنی و اختلال استرس تروماتیک» مبتلا می‌شوند. این سازمان افزود که تا پایان سال، 14000 مجروح جنگ‌جو احتمالاً برای مداوا بستری خواهند شد که انتظار می‌رود حدود 40 درصد از آنها با مشکلات روانی روبه‌‌رو باشند. پزشک ارتش اسرائیل که با سی‌ان‌ان ‌ گفت‌و‌گو کرده است، گفت که یک افسر سلامت روان برای هر واحد ارتش در حین و پس از استقرار تعیین شده است. این پزشک گفت: ‌«با این وجود، تأثیر جنگ همچنان ادامه دارد و سربازان 18ساله از آسیب‌های روانی در غزه رنج می‌برند.» این پزشک افزود‌: «آنها اغلب گریه می‌کردند یا از نظر عاطفی بی‌حس به نظر می‌رسیدند.» 

سایه همیشگی مرگ 
مطابق آنچه وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است از 30 نوامبر 2023 یعنی دو ماه بعد از عملیات 7 اکتبر تا 15 اکتبر 2024 مجموعا 18 عملیات استشهادی توسط فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی انجام شده است که باعث به هلاکت رسیدن 35 صهیونیست شده است. اگر به این آمار تعداد کشته‌شده‌های عملیات روز یکشنبه را نیز که تا کنون شش نفر اعلام شده بیفزاییم این آمار به 41 نفر در 19 عملیات می‌رسد. این تعداد عملیات تنها در کمتر از یک سال برای انداختن بیم مرگ به تن ساکنان سرزمین‌های اشغالی کفایت می‌کند. تداوم این راهبرد به همراه مجموعی از درگیری‌های زمینی و هوایی که اسرائیل با آن درگیر است به مرور توان روحی و جسمی نظامیان و سایر شهرک‌نشینان را دچار فرسایش کرده و احتمالا آنها را به این جمع‌بندی می‌رساند که زندگی در اسرائیل به غیر از وحشت و مرگ حاصلی برای آنها ندارد. چنین جمع‌بندی‌ای درهای خروج را به روی آنها گشوده و موجودیت اسرائیل را روزبه‌روز به پوچی نزدیک‌تر می‌کند.

متن کامل گزارش علی مزروعی خبرنگار گروه نقد روز را در فرهیختگان بخوانید.

مرتبط ها