کد خبر: 196840

تکفیری‌ها همکار صهیونیست‌ها

جیش‌الظلم در ماه‌های اخیر چند حمله تروریستی داشته است؟

شواهد نشان می‌دهد عملیات‌های گروه جیش‌الظلم در سیستان‌و‌بلوچستان در سال‌های اخیر با تهدیدات و اقدامات اسرائیل علیه ایران همزمانی مشکوکی دارد. برخی تحلیلگران مسائل امنیتی و منطقه بر این باورند که این دست از حملات ممکن است در چهارچوب راهبردهای فشار چند‌جانبه به ایران توسط برخی کشورهای خارجی و نیروهای مزدور انجام شده باشد و فعالیت گروهکی تروریستی مانند گروهک جیش‌الظلم را نباید تک‌مؤلفه‌ای دید.

روز گذشته در پی تماس تلفنی مردمی با مرکز فوریت‌های 110، دو واحد گشت انتظامی برای ارائه خدمت به شهروندان در محل‌های مورد نظر حاضر شدند و در مسیر برگشت به پاسگاه انتظامی، در کمین جنایت‌کاران تروریست قرار گرفتند. طی این درگیری 10 نفر از کارکنان انتظامی و سربازان وظیفه پاسگاه انتظامی گوهرکوه شهرستان تفتان به شهادت رسیدند.

«سرباز علیرضا علیزاده متولد شیراز»، «سرباز مهدی پریشانی‌فروشانی متولد خمینی شهر»، «سرباز صالح نوربخش حبیب‌آبادی متولد اصفهان»، «سرباز پویا صالحی‌یلمه علی‌آبادی متولد مبارکه»، «ستوان سوم ایمان درویشی دارای دو فرزند متولد کلاله»، «استوار دوم علیرضا آقاجانی امیرهنده متولد لاهیجان»، «کادر ستوان سوم مهدی خموشی علی‌آبادی دارای دو فرزند متولد مشهد»، «سروان نعمت‌الله نوری دارای 4 فرزند و متولد زابل»، «استوار یکم هادی زارع باغ‌بیدی دارای 2 فرزند متولد یزد»، «گروهبان یکم پویا رحمت‌طلب ضیابری متولد رشت» شهدای این حمله تروریستی بودند. 

دهم مهرماه حوالی ساعت ۸ صبح سرنشینان مسلح یک خودروی پژو به‌سمت مردم و افرادی که در جشن عاطفه‌ها در مدرسه محسنی شیخان بنت شهرستان نیکشهر شرکت کرده بودند، تیراندازی کردند. این حمله مقابل دیدگان شهروندان بخش بنت و در حضور بخشی از دانش‌آموزان مدرسه بود. در حمله تروریستی روز دهم مهرماه که توسط جیش‌الظلم صورت گرفت؛ عبدالله کدخدایی، فرمانده بسیج بخش بنت شهرستان نیکشهر، یوسف شیرانی کارمند آموزش‌و‌پرورش و رئیس شورای اسلامی شهر بنت، سیدجواد ساداتی و مجیب بلوچی دو سرباز وظیفه به شهادت رسیدند.

همچنین ساعاتی بعد از این حادثه تروریستی، هنگام اذان ظهر در ۱۵ کیلومتری شهر خاش، افراد مسلح سوار بر یک دستگاه خودروی پژوپارس سفیدرنگ اقدام به تیراندازی به سوی خودروهای یگان تکاوری کردند که پس از منحرف شدن خودروی یگان تکاوری افراد مسلح به سرنشینان خودروی تکاوری نزدیک شده، تیرخلاص زده و متواری شدند. در این حادثه تروریستی حسینعلی کیخا، از نیروهای هنگ مرزی جکیگور و ابوالفضل جهانی، از ماموران یگان تکاوری شهید شدند. در جریان عملیات‌های تروریستی صورت‌گرفته در آن روز همچنین به خودروی تویوتا هایلوکس متعلق به سپاه در محور چابهار به راسک، حمله شده بود ولی مانند دو عملیات دیگر این حمله تروریستی، شهید و مجروح نداشت. نکته حائز اهمیت در این میان، پس از هر سه عملیات، جیش‌الظلم از طریق بسترهای فضای مجازی مسئولیت این حملات را به‌عهده گرفته بود. 

البته پیش از این حملات نیز چند حمله تروریستی دیگر در شرق کشور توسط این گروهک تروریستی  رخ داده بود. نهم مهرماه، مأموران گروهان مرزی مورتان هنگ مرزی جکیگور در حین حمل جیره غذایی و پشتیبانی از مرزبانان در محورهای مواصلاتی در حوالی روستای پشامگ از توابع شهرستان راسک مورد حمله گروهک تروریستی قرار گرفتند و طی این حمله مرزبانان غیور با اعضای این گروهک درگیر شدند. در این حمله ناجوانمردانه شهید وظیفه مهدی بلوچی، از کارکنان هنگ مرزی جکیگور به شهادت رسید. همچنین شامگاه یکشنبه 8 مهرماه نیز بر اثر درگیری اشرار مسلح با نیروهای مرزبانی در محدوده روستای پشامگ شهرستان راسک، یک نفر شهید و دو نفر مجروح شدند. به محض اطلاع مقامات امنیتی منطقه از درگیری، عوامل پشتیبانی بلافاصله خودشان را به محل درگیری رسانده بودند و اشرار مسلح از محل درگیری متواری شدند.

همچنین امیرمحمد امیری، یکی از مرزبانان فعال هیرمند، اواخر شامگاه یکشنبه در درگیری مرزبانان پاسگاه مرزی ماککی این شهرستان با افراد مسلح، به شهادت رسید. پیش از آن نیز مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی سیستان‌و‌بلوچستان، طی اطلاعیه‌ای در ششم مهرماه از شهادت یکی از پرسنل خدوم و زحمتکش فرماندهی انتظامی شهرستان سیب و سوران خبر داده بود. 

این اولین باری نیست که همزمان با تحرکات رژیم‌صهیونیستی، گروهک جیش‌الظلم در شرق کشور دست به انجام اقدامات تروریستی در سیستان‌وبلوچستان می‌زند. همزمانی اقدامات تروریستی جیش‌الظلم با تحرکات اسرائیل در منطقه به شکلی است که می‌توان گفت نیروهای این گروهک حالا مزدوران داخلی اسرائیل‌اند. پیش از حادثه دیروز نیز، چند روز پس از انتشار ویدئویی از نتانیاهو و لفاظی او در رابطه با نجات مردم ایران، گروهک تروریستی جبش‌الظلم در میان دانش‌آموزان بی‌گناه سیستان‌وبلوچستانی و همزمان با جشن عاطفه‌ها، عملیات تروریستی خود را اجرا کرد.

حالا دیگر می‌توان به طور قاطع و دقیق گفت، شواهد نشان می‌دهد عملیات‌های گروه جیش‌الظلم در سیستان‌و‌بلوچستان در سال‌های اخیر با تهدیدات و اقدامات اسرائیل علیه ایران همزمانی مشکوکی دارد. برخی تحلیلگران مسائل امنیتی و منطقه بر این باورند که این دست از حملات ممکن است در چهارچوب راهبردهای فشار چند‌جانبه به ایران توسط برخی کشورهای خارجی و نیروهای مزدور انجام شده باشد و فعالیت گروهکی تروریستی مانند گروهک جیش‌الظلم را نباید تک‌مؤلفه‌ای دید؛ چراکه همزمانی عملیات‌های تروریستی شرق کشور به سردمداری جیش‌الظلم در سال‌های اخیر به طور الاکلنگی با پیشروی اسرائیل و یا شکست اسرائیل همراه بوده است. 

متن کامل گزارش گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

مرتبط ها