کد خبر: 196837

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پاسخ به رژیم‌صهیونیستی حق ایران است

صدرالحسینی می‌گوید؛ چون ارزیابی دقیقی از میزان حرکت رژیم‌صهیونیستی وجود ندارد، الان نمی‌شود سطح و میزان و زمان عملیات پاسخ ایران داده شود. بنابراین جمهوری اسلامی این حق را برای خودش در دو سطح حقوقی- بین‌المللی و نظامی قائل است. بر این اساس این فرمایش رهبر انقلاب که جمهوری اسلامی در این مورد نه تعلل خواهد کرد و نه شتاب‌زده عمل می‌کند جزء موارد و موضوعاتی است که در دستور کار مقامات مسئول در این رابطه خواهد بود.

بالاخره مأموریت سوخت‌رسان‌های آمریکایی در منطقه تمام شد و بامداد شنبه رژیم‌صهیونیستی مواضعی را در ایران هدف حمله مستقیم قرار داد. تاکنون آماری از میزان تلفات واردشده به این نقاط اعلام‌نشده اما تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آمادگی کامل پدافند هوایی و رهگیری موفقیت‌آمیز عمده پرتابه‌ها توسط پدافند هوایی کشور است.

موضوعی که صبح روز گذشته نیز با واکنش‌های طنز‌آمیز مردم روبه‌رو شد و کاربران عرب‌زبان با مقایسه میزان دقت و موفقیت عملیات وعده صادق 2 و این عملیات، به تمسخر طراحان حمله اسرائیل به ایران پرداختند. حضور بلینکن در سرزمین‌های اشغالی، پیش از حمله به ایران هم قابل‌توجه است. وزیر امور خارجه ایالات‌متحده که دومین دور از سفرهای منطقه‌ای خود طی یک سال گذشته را تجربه می‌کند تا روز پنجشنبه در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد و به دلیل حملات مقاومت به سرزمین‌های اشغالی، خروجش به تعویق افتاده بود. بر این اساس کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند حضور بلینکن در این برهه زمانی در منطقه بی‌معنا نبوده و درواقع به‌منظور رایزنی در خصوص چگونگی حمله اخیر به ایران بوده است. این درحالی است که سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، حمله رژیم‌صهیونیستی به ایران را محکوم و اعلام کرده تشدید خطرناک خشونت در خاورمیانه، «ازجمله حملات هوایی امروز اسرائیل به ایران» را محکوم می‌کنیم و خصومت‌ها باید از سوی همه طرف‌ها متوقف شود تا از تشدید تنش‌های منطقه‌ای جلوگیری شود. همه این موضوعات اما در حالی مطرح می‌شود که این تجاوز غیرقانونی موازنه نظامی را برهم نخواهد زد و با توجه به اعلام‌های قبلی و براساس قوانین بین‌المللی، ایران به‌صورت قاطعانه حق پاسخ به رژیم‌صهیونیستی را در زمان و سطح مناسب برای خود محفوظ می‌داند. به‌منظور بررسی این موضوع با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کردیم که در ادامه متن آن را ازنظر می‌گذرانید.

حمله اسرائیل با کمک آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی انجام شد
از زمان پاسخ ایران به رژیم‌صهیونیستی در قالب وعده صادق 2، شرایط و تحولات منطقه شکل دیگری پیدا کرده و گمانه‌زنی‌ها درباره زمان و نحوه حمله اسرائیل به ایران مطرح شد. نهایتاً شب گذشته این اتفاق رخ داد و ارتش اسرائیل حمله‌‌ای را علیه کشورمان ترتیب داد. سیدرضا صدرالحسینی با اشاره به این اتفاق توضیح داد: «اقدام دیشب رژیم‌صهیونیستی یک اقدام ماجراجویانه و شیطنت‌طلبانه و برای ریختن آرامش منطقه صورت گرفت. درواقع جمهوری اسلامی ایران با توجه به دو عملیات بزرگ وعده صادق، اقدام اخیر رژیم‌صهیونیستی را یک شیطنت غیرقابل‌پیش‌بینی نمی‌دانست؛ چراکه تأثیرات موفقیت عملیات‌ها به میزانی بود که رژیم‌صهیونیستی باید برای جبران بخشی از حیثیت ریخته‌شده نتانیاهو و فرماندهان ارتش رژیم‌صهیونیستی، اقدامی را برای پاسخگویی به افکار عمومی ساکنان سرزمین‌های اشغالی و حامیان بین‌المللی خودش انجام می‌داد. برای دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی کاملاً مشخص است که این ماجراجویی با کمک آمریکا و تعدادی از کشورهای عضو تروئیکای اروپا انجام شد. حضور هواپیماهای سوخت‌رسان و هواپیماهای جاسوسی و هواپیماهای ضدجنگ‌الکترونیک در فرای مرزهای جمهوری اسلامی، قبل از این اقدام رژیم‌صهیونیستی مشاهده شده است.»

استیفای حقوق ملت ایران پابرجاست
نکته دیگر سفر بلینکن به سرزمین‌های اشغالی، مجوز یا چراغ سبزی بود که وزیر خارجه آمریکا به رژیم‌صهیونیستی داد. علی‌رغم کوچک بودن این عملیات، همه ظرفیت‌های حقوقی و بین‌المللی برای استیفای حقوق ملت ایران در نهادهای بین‌المللی و حقوقی پابرجاست. ضمن اینکه علی‌رغم عدم موفقیت رژیم‌صهیونیستی در این اقدام ماجراجویانه و توانمندی پدافند جمهوری اسلامی، قطعاً پاسخ به این حرکت ایذایی و مذبوحانه برای ایران پابرجاست و البته پس از بررسی‌های لازم و صلاح‌دید و در شرایط مناسب، جمهوری اسلامی ایران با عنایت به شرایط منطقه پاسخ لازم را به رژیم‌صهیونیستی خواهد داد.

«نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم»
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که پاسخ نظامی ایران به رژیم‌صهیونیستی در چه سطحی باید باشد، گفت: «چون ارزیابی دقیقی از میزان حرکت رژیم‌صهیونیستی وجود ندارد و درحال بررسی‌اند، الان نمی‌شود سطح و میزان و زمان عملیات پاسخ ایران داده شود. بنابراین جمهوری اسلامی این حق را برای خودش در دو سطح حقوقی- بین‌المللی و نظامی قائل است. بر این اساس این فرمایش رهبر انقلاب که جمهوری اسلامی در این مورد نه تعلل خواهد کرد و نه شتاب‌زده عمل می‌کند جزء موارد و موضوعاتی است که در دستور کار مقامات مسئول در این رابطه خواهد بود، بنابراین بررسی‌های لازم باید انجام شود و مقامات ذی‌ربط در این رابطه تصمیم بگیرند. همان‌طور که اشاره کردم رهبری فرمودند نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم. اما عرض کردم که قطعاً این حق ماست که پاسخ بدهیم.»

مرتبط ها