کد خبر: 196809

رایزنی اخیر نخست وزیر رژیم و رئیس جمهور سابق آمریکا نشانه چیست؟

معامله انتخاباتی ترامپ و نتانیاهو در سایه فقدان اعتماد

طی روزهای اخیر فرضیه‌ای در فضای انتخاباتی آمریکا تقویت شده است؛ اینکه نتانیاهو پیروزی جمهوری‌خواهان و ترامپ را نسبت به پیروزی کامالا هریس و دموکرات‌ها ترجیح می‌دهد. رویکرد لابی آیپک در حمایت از رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رایزنی‌های رسمی و غیررسمی اخیر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و ترامپ، این گزاره را تقویت کرده است.

فرهیختگان: طی روزهای اخیر فرضیه‌ای در فضای انتخاباتی آمریکا تقویت شده است؛ اینکه نتانیاهو پیروزی جمهوری‌خواهان و ترامپ را نسبت به پیروزی کامالا هریس و دموکرات‌ها ترجیح می‌دهد. رویکرد لابی آیپک در حمایت از رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رایزنی‌های رسمی و غیررسمی اخیر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و ترامپ، این گزاره را تقویت کرده است. برخی تحلیلگران از این روند، به‌مثابه آشتی ترامپ و نتانیاهو پس از انتخابات جنجالی سال 2020 یاد کرده و برخی دیگر، صرفاً از آن به‌عنوان یک اشتراک تاکتیکی در سایه فقدان اعتماد طرفین یاد می‌کنند.

 رایزنی‌های مستمر ترامپ و نتانیاهو
شواهد و اخبار رسمی نشان می‌دهد ترامپ حداقل دو بار طی یک‌ماهه اخیر با نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس گفت‌و‌گو کرده است. یکبار، این گفت‌وگو به‌صورت مستقیم و در جریان سفر نتانیاهو به آمریکا صورت گرفت؛ جایی که طرفین در ویلای شخصی ترامپ در پالم بیچ (واقع در ایالت فلوریدا) گفت‌وگوی طولانی‌مدت و مفصلی با یکدیگر داشتند. چند روز پس از آن نیز ترامپ از مکالمه تلفنی خود با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی خبر داد. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند علاوه بر این دو مورد، حتماً این رایزنی‌ها تکرار شده و قطعاً اصلی‌ترین موضوع نیز نسبت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با تحولات جاری در جنگ غزه و لبنان بوده است.

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. جرد کوشنر، داماد ترامپ که در بین سال‌های 2016 تا 2020 میلادی، از او به‌عنوان پلی ارتباطی میان دولت ترامپ، رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی یاد می‌شد، طی ماه‌های اخیر نقش پررنگی در اتصال کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کابینه افراطی رژیم‌صهیونیستی ایفا کرده است. بر همین اساس، کوشنر را باید اصلی‌ترین بازیگر یا به عبارتی بهتر، میانجی در شکل‌گیری مجدد دوگانه «نتانیاهو-ترامپ» تلقی کرد.

معامله تاکتیکی یا آشتی؟
به نظر نمی‌رسد ترامپ خیانت آشکار نتانیاهو به خود در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را فراموش کرده باشد! رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شده که نتانیاهو تلاشی برای پیروزی وی در رقابت چهار سال قبل با بایدن نکرده است. فراتر از آن، ترامپ انتظار داشت ادعای وی در‌خصوص تقلب در انتخابات 2020، از سوی رژیم‌صهیونیستی و به‌ویژه بنیامین نتانیاهو، مورد حمایت گسترده قرار گیرد.

اما نتانیاهو پس از ششم ژانویه 2021‌، رسماً به بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تبریک گفت و در مواضع خود کمترین نامی از ترامپ نبرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در چندین مصاحبه خود پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، از نتانیاهو به‌عنوان شریکی خیانتکار یاد کرد که در بزنگاه حساس حیات سیاسی وی، حاضر به حمایت از جمهوری‌خواهان و ترامپ نشده است. با این حال، نتانیاهو اکثراً تلاش کرده پاسخی مستقیم به ادعاهای ترامپ ندهد.

فرمان غیررسمی نتانیاهو به آیپک
اکنون با افزایش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (مطابق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در ایالات حساس و کلیدی) هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که باید بر سر ترسیم روابط واشنگتن- تل‌آویو در آینده‌ای نزدیک با یکدیگر وارد تعامل شوند؛ هر‌چند این تعامل تاکتیکی و ناخواسته باشد. برخی معتقدند نتانیاهو، پیروزی ترامپ را بر مبنای یک «جبر سیاسی» پذیرفته و در نتیجه، تمرکز خود را بر دوران پساانتخاباتی ریاست‌جمهوری 2024 گذاشته است. اما نوع و نحوه رایزنی‌های صورت‌گرفته میان تیم انتخاباتی ترامپ و کابینه رژیم اشغالگر قدس، نشان می‌دهد ماجرا صرفاً معطوف به یک «جبر ناخواسته» نیست!

به نظر می‌رسد نتانیاهو که تسلط بیشتری نسبت به افرادی مانند لاپید، نفتالی بنت و بنی گانتز بر لابی صهیونیستی- آمریکایی آیپک دارد، به‌صورت مشخص از این لابی خواسته است پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را تضمین کند. ترامپ نیز در ازای این اقدام غیر اعلامی اما محسوس نتانیاهو و حزب لیکود، رویکرد رادیکال‌تری را در حمایت از اقدامات ددمنشانه و توحش رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و لبنان در پیش گرفته است؛ بنابراین، شکل‌گیری تعاملی نانوشته میان دو سیاستمدار جنجالی در واشنگتن و تل‌آویو را شاهدیم که چندان پیچیده و دورازذهن به نظر نمی‌رسد.

البته دموکرات‌ها نیز قطعاً در جریان این تعامل قرار دارند و تلاش می‌کنند از طریق تشدید مواضع خود در حمایت از استمرار جنگ غزه و لبنان و مخالفت با آتش‌بسی که قبلاً خود وعده آن را در مذاکرات دوحه و قاهره داده بودند، این تعامل دو‌طرفه را تا حدودی به چالش بکشند. بدون شک هر اندازه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر شویم، رد پای پررنگ‌تری از نتانیاهو و لابی آیپک در این آوردگاه سیاسی قابل‌مشاهده و احصا خواهد بود.

مرتبط ها