کد خبر: 196798

تگتاپ؛ عرصه آموزش گردشگری می‌شود

گزارش «فرهیختگان» از جزئیات پلتفرم گردشگری دانشگاه آزاد

امروزه پلتفرم‌‌های زیادی در زمینه گردشگری فعال هستند که به مسافران، گردشگران و توریست‌‌ها خدماتی را ارائه می‌کنند. شرکتی که با نام اختصاری «تگتاپ» شناخته می‌شود و ارائه خدمات رفاهی، گردشگری و فروشگاهی را برعهده دارد. شرکتی که در وهله اول خدمات‌رسانی به خانواده دانشگاه آزاد را برعهده دارد زیرا در این دانشگاه 50 هزار کارمند و عضو هیئت‌علمی و بیش از یک میلیون و 200 هزار دانشجو حضور دارند و شرکت تگتاپ به‌عنوان شرکت مادرتخصصی در حوزه رفاهی و گردشگری به اعضای هیئت‌علمی و کارکنان این دانشگاه خدمات می‌دهد.

اگر بگوییم صنعت گردشگری در جهان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی از نظر درآمدزایی است پربیراه نگفته‌ایم. آمارها نیز همین را می‌گوید. با کمی پایین و بالا کردن آمارها در حوزه درآمد گردشگری می‌توان به اعداد شگفت‌انگیزی رسید. در سال 2019 صنعت گردشگری بعد از صنایع شیمیایی با درآمد 1.933 میلیارد دلار در جایگاه سومین صنعت برتر جهان قرار داشت. بنابراین می‌توان گفت گردش مالی صنعت گردشگری در جهان به‌عنوان یکی از منابع تامین مالی به رشد و توسعه‌ اقتصادی کشورها کمک می‌‌کند. به همین دلیل است که دانشگاه‌ها نیز تلاش دارند به‌اصطلاح دستی در این حوزه داشته باشند و به صنعت گردشگری در کشور کمک کنند. البته در این میان نباید از نقش تکنولوژی و ابزارهای آن برای کمک به این حوزه غافل شد.

امروزه پلتفرم‌‌های زیادی در زمینه گردشگری فعال هستند که به مسافران، گردشگران و توریست‌‌ها خدماتی را ارائه می‌کنند. این پلتفرم‌ها را می‌توان پلی میان ارتباط مسافران با ارائه‌‌دهندگان خدمات این حوزه دانست. سال 1394 بود که مسئولان دانشگاه آزاد برای کمک به حوزه گردشگری شرکتی را با عنوان توسعه گردشگری تمدن آزاد پارس راه‌اندازی کردند. شرکتی که با نام اختصاری «تگتاپ» شناخته می‌شود و ارائه خدمات رفاهی، گردشگری و فروشگاهی را برعهده دارد. شرکتی که در وهله اول خدمات‌رسانی به خانواده دانشگاه آزاد را برعهده دارد زیرا در این دانشگاه 50 هزار کارمند و عضو هیئت‌علمی و بیش از یک میلیون و 200 هزار دانشجو حضور دارند و شرکت تگتاپ به‌عنوان شرکت مادرتخصصی در حوزه رفاهی و گردشگری به اعضای هیئت‌علمی و کارکنان این دانشگاه خدمات می‌دهد. البته این گام اول بوده و در گام دوم قرار است خدمات رفاهی به افراد بیرونی از دانشگاه نیز ارائه شود. یعنی درنهایت این خدمات مشمول دانشجویان و تمام کسانی که به نوعی با دانشگاه آزاد در ارتباط هستند نیز خواهد شد. 

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این شرکت از سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد اما به دلیل همه‌گیری کرونا و مسائلی که حوزه گردشگری را تحت تاثیر قرار داد، فعالیت آن تا حدودی کاهش پیدا کرد اما در یک سال و نیم گذشته هیئت‌مدیره جدید شرکت مستقر شدند و آن‌طور که مهدی روانشادنیا، مدیرعامل این شرکت به «فرهیختگان» گفته، در این مدت 41 پروژه کلید زده شده است؛ از پروژه‌های زیرساختی تا پروژه‌های خدماتی و رفاهی. در این چهارچوب یکی از همین پروژه‌ها، پروژه طراحی و اجرای پلتفرم فروشگاهی و رفاهی تگتاپ است که در حال حاضر در مسئولان شرکت در حال بهره‌برداری از آن هستند. درواقع مسئولان این شرکت در ابتدای کار خود یعنی در گام اول تلاش کردند یک پلتفرم طراحی کنند تا بتوانند از طریق آن خدمات رفاهی و گردشگری را ارائه دهند، سامانه‌ای که به آدرس www. tagtap. ir قابل دستیابی است و اپلیکیشن آن از آدرس pay. tagtap. ir قابل دانلود است. 

   امکان خرید ۸۰۰۰ پذیرنده خدمات فروشگاهی 
شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد چه خدماتی قرار است در این اپلیکیشن ارائه شود؟ پاسخ این است با استفاده از اپلیکیشن تگتاپ امکان خرید از بیش از ۸۰۰۰ پذیرنده خدمات فروشگاهی فراهم است. آن طور که مهدی روانشادنیا مدیرعامل این شرکت گفته، برای شروع کار با شرکت تارا که یکی از تامین‌کنندگان پذیرنده در حوزه فروشگاهی است، مذاکره و عقد قرارداد انجام شده است. البته کار به همین جا ختم نمی‌شود و قرار است به‌زودی با سایر پذیرندگان نیز مذاکره شود. برای آنکه خانواده دانشگاه آزاد بتوانند از خدمات تگتاپ استفاده کنند، مبالغ نقدی و اعتباری شارژشده در اپلیکیشن تگتاپ‌پی برای آنها پرداخت شده است. روانشادنیا در این باره گفته است: «در مرحله اول در راستای مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه و با دستور و مساعدت رئیس دانشگاه و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد برای هر یک از همکاران دانشگاه کارت نقدی به مبلغ یک میلیون تومان مربوط به بن‌کارت‌های رفاهی ماه‌های شهریور و مهرماه و کارت اعتباری به مبلغ ۲ میلیون تومان مربوط به بن‌کارت‌های رفاهی مرحله۲ (آبان و آذر) و مرحله۳ (دی و بهمن) شارژ شده است.»

آنطور که او گفته است با توجه به اطلاعاتی که در سامانه ساجد ثبت شده این مبالغ برای بیش از 40 هزار نفر از همکاران شارژ شده و قابل هزینه‌کرد است. برای حدود 3 هزار نفری هم که شماره همراه ثبت‌شده آنان در سامانه ساجد با کد ملی مطابقت نداشت، شارژ انجام شده ولی هزینه‌کرد آن منوط به به‌روز‌رسانی شماره همراه در سامانه ساجد خواهد بود. بنابراین تمام کارکنان رسمی و قراردادی (کارمعین، ساعتی، تمام وقت) و اعضای هیئت‌علمی پیوسته تمام وقت (رسمی، پیمانی و قراردادی) که حقوق و مزایای خود را از سامانه ساجد دریافت می‌کنند، می‌توانند از اعتبار شارژ‌شده در اپلیکیشن تگتاپ‌پی استفاده کنند. 
روانشادنیا در توضیح بیشتر گفت: «دانشگاه مبلغی را ماهانه یا به‌صورت مناسبتی در قالب بن‌کارت برای همکاران شارژ می‌کند. مبلغی نیز ما به‌عنوان اعتبار در نظر می‌گیریم که این مبلغ برمبنای شرایط گذشته همکاران خواهد بود. درنهایت می‌توانیم از فضاهایی که وجود دارد مثل امکانات بانکی و موسسات مالی و اعتباری تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت را به همکاران ارائه دهیم که در قالب آن می‌توانند سفرهای خود را در قالب تورهایی که برمبنای امکانات خارج از دانشگاه است و همچنین تورهای داخل دانشگاه برنامه‌ریزی کنند.

همچنین خدمات رفاهی و فروشگاهی که نیازهای روزمره همکاران است را می‌توانیم از این محل تامین کنیم. برای تسهیلات نیز در حال مذاکره هستیم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. کارت‌ها در مقطع فعلی 3 میلیون تومان شارژ شده اما این بن‌کارتی است که به‌عنوان آورده دانشگاه برای هر همکار است. اما درخصوص تسهیلات، چیزی است که بر مبنای اعتبار خود همکاران مبلغ‌ها بیشتر از این عدد است و ما با 100 میلیون تومان تسهیلات بانکی در حال مذاکره هستیم که شرایط آن را به‌زودی اعلام خواهیم کرد.»

   شرایط استفاده از اعتبار بن‌کارت چیست؟ 
اما شرایط استفاده از اعتبار اعطاشده چیست؟ خانواده دانشگاه آزاد برای آنکه بتوانند از این اعتبار استفاده کنند باید شرایطی داشته باشند. مهم‌ترین شرط این است که سند شماره همراه درج‌شده برای آنها در سامانه ساجد به نام خودشان باشد. بنابراین کارکنان و اعضای هیئت‌علمی باید به سامانه ساجد مراجعه کنند و شماره همراه خود را به‌روز‌رسانی یا اصلاح کنند. البته جای نگرانی نیست چون اعتبار مذکور برای کسانی که فاقد سیم‌کارت مالکیتی هستند، محفوظ بوده و پس از اصلاح شماره همراه قابل برداشت است. 

    با خدماتی که تگتاپ ارائه می‌دهد آشنا شوید
اقدامات و برنامه‌های شرکت به همین‌جا ختم نمی‌شود و آن‌طور که مدیرعامل شرکت تگتاپ گفته است در مراحل بعدی دانشگاه آزادی‌‌ها می‌توانند تا مبلغ 100 میلیون تومان از موسسات مالی، اعتباری و بانک‌ها تسهیلات سفر و خرید دریافت کنند. پرداخت به صورت اقساط امکان دیگری است که در آینده نزدیک برای همکاران دانشگاه فعال می‌شود. پرداخت مساعده به کارکنان دانشگاه آزاد از طریق پلتفرم تگتاپ هم در دستورکار است. روانشادنیا می‌گوید با توجه به اینکه زیرساخت‌های این شرکت با زیرساخت‌های دانشگاه مرتبط است، کارکنان می‌توانند درخواست‌های مساعده خود را از طریق سامانه تگتاپ ثبت و پیگیری کنند. البته این امکان هنوز فراهم نشده اما این اتفاق نیز به‌زودی خواهد افتاد. 

دانشگاه آزاد 193 اقامتگاه و چندین هتل دارد که دانشگاه آزادی‌ها می‌توانند از طریق پلتفرم تگتاپ این اقامتگاه‌ها را رزرو کنند. اما به جز اقامتگاه‌های دانشگاه، قرار است این امکان فراهم شود تا آنها بتوانند از اقامتگاه‌های دیگر نیز استفاده کنند. بنابراین یکی از ماموریت‌های دیگری که توسط این شرکت دنبال می‌شود ارتباط و تعامل با سایر موسسات ارائه‌دهنده خدمات گردشگری است. مسئولان دانشگاه می‌خواهند با مذاکره با سایر موسسات خدمات گردشگری و رفاهی، امکاناتی را برای خانواده دانشگاه فراهم کنند که آنها بتوانند از تمام اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در سراسر کشور با کمترین قیمت استفاده کنند. این امکان نیز به‌زودی فراهم می‌شود. 

«خدمات تخفیف‌دار» را می‌توان از دیگر خدمات این شرکت دانست. آن‌طور که روانشادنیا به «فرهیختگان» گفته، قرار است یک‌سری خدمات تخفیف‌دار به همکاران دانشگاه آزاد ارائه شود. برای این اقدام با مجموعه‌های مختلفی نیز مذاکره انجام شده تا تخفیفاتی که مورد توافق قرار می‌گیرد، در پلتفرم تگتاپ ثبت شود و دراختیار کارکنان قرار بگیرد. او در توضیح بیشتر گفت: «همکاران ما به واسطه اینکه در سازمان دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند، می‌توانند از تخفیف‌های گروهی که سازمان‌های مختلف در اختیار آنها قرار می‌دهند استفاده کنند. بنابراین در حال مذاکره با سازمان‌های مختلفیم. ممکن است خدمات آنها استخر یا خدمات مجموعه‌های رفاهی یا رستوران‌ها باشد. تمام اینها را در نظر گرفته و وارد مذاکره می‌شویم. اگر این سازمان‌ها برای همکاران دانشگاه آزاد تخفیفی را در نظر بگیرند به آنها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و آنها با استعلام اینکه عضو دانشگاه آزاد هستند می‌توانند از آن تخفیف‌ها بهره‌مند شوند.»

 البته شرکت تگتاپ در حوزه‌های زیرساختی نیز قرار است کارهایی را انجام دهد و هر اقامتگاهی که نیاز به بهسازی یا نوسازی داشته باشد، به ترتیب اولویت در دستورکار این شرکت قرار می‌گیرد. هتل‌ها نیز برمبنای موضوعات در قالب هتل آموزشی و هتل‌های رتبه‌دار طبقه‌بندی شده و به‌زودی توسط این شرکت بهسازی و بازسازی می‌شوند. روانشادنیا می‌گوید تمام موضوعات رفاهی-گردشگری از گردشگری سلامت تا موضوع تشریفات و تولید و توزیع غذا و امثالهم در موضوع اساسنامه شرکت قرار گرفته است. 

   تگتاپ «عرصه» حوزه رفاهی و گردشگری می‌شود
بحث «پایه و عرصه» مدتی است در دانشگاه آزاد شکل گرفته است. درست مثل اتفاقی که در رشته پزشکی دانشگاه اتفاق می‌افتد و دانشجویان پزشکی در «عرصه» که همان بیمارستان‌هاست مهارت‌‌آموزی می‌کنند. شرکت تگتاپ قرار است این مدل را نیز دنبال کند. مدیرعامل شرکت تگتاپ دانشگاه آزاد در این باره گفت: « طرحی در دانشگاه در حال اجراست که آموزش را در دو حوزه «عرصه و پایه» طبقه‌بندی کرده که پایه آن در دانشکده‌ها اتفاق می‌افتد. ما به‌عنوان عرصه حوزه رفاهی و گردشگری در حال فراهم کردن فضایی هستیم که دانشجویان دانشگاه و همکاران هیئت‌علمی اعم از گروه‌های گردشگری، هتلداری، تاریخ، جغرافیا، معماری و شهرسازی و زبان‌های خارجی و زبان فارسی «عرصه» خود را که شامل کارآموزی و کارورزی است در شرکت تگتاپ بگذارند. درواقع به دنبال آنیم از ابتدا با مهارت‌های حوزه کار عجین شوند و در این حوزه نیز فعال باشند.»

آن طور که مشخص است شرکت تگتاپ می‌‌تواند بحث اتصال حوزه‌‌های دانشی به حوزه‌های مختلف دانشگاه را فراهم کند. یعنی ماموریت دارد در حوزه‌های رفاهی و گردشگری، فعالیت کند. روانشادنیا در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا با گروه کشوری گردشگری هم ارتباط دارید یا خیر گفت: «بله، ما با گروه کشوری گردشگری کاملا در ارتباطیم. مدام با عزیزان جلساتی برگزار می‌‌کنیم. در دانشگاه، شورایی در حال شکل‌‌گیری است به نام شورای عالی گردشگری که هم ما عضوش هستیم و هم همکارانی که در گروه علمی گردشگری دانشگاه فعالیت دارند.

در حال حاضر این شورا تشکیل شده است. تاکنون دو جلسه هم برگزار شده و حالا در حال برنامه‌ریزی برای اقدامات بعدی است. مهم‌ترین مواردی که در این شورا مطرح می‌شود این است که ارتباط بین عرصه و پایه در حوزه گردشگری برقرار شود. ما مسئولیت بخش صنعت و مهارت‌‌های مربوطه را به عهده داریم و آنها نیز بخش آموزشی که لازم است دانشجویان در این حوزه ببینند را برعهده دارند.» او در بخش دیگر این گفت‌وگو با بیان اینکه ما در حوزه‌‌هایی مانند گردشگری سلامت و گردشگری فناوری ورود کرده‌‌ایم توضیح داد: «طرح‌هایی را آماده کرده‌‌ایم که به‌مرور رونمایی خواهند شد. حجم کار بسیار بزرگ است. به‌عنوان مثال، شما به پروژه‌‌ای که اخیرا در پلتفرم رونمایی شد، دقت کنید. ما نزدیک به ۵۰ هزار نفر از کارمندان را تحت پوشش قرار دادیم. این عدد بزرگی است و ان‌شاءالله به سراغ حوزه‌های دیگر هم خواهیم رفت.»
دکتر طهرانچی چندی پیش در سخنانی گفته بود در سال‌‌های اخیر تعداد دانشجویان غیرایرانی در کشور افزایش یافته است و نظام گردشگری می‌‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

روانشادنیا در پاسخ به این سوال که برای دانشجویان خارجی هم برنامه‌ای دارید یا خیر اظهار کرد: «برای دانشجویان خارجی نیز برنامه‌‌هایی داریم. دانشجویان خارجی که اکنون وارد دانشگاه می‌شوند، عمدتا به دلیل رسالت دانشگاه بر موضوع آموزش تمرکز دارند اما به‌هر‌حال اینکه این فرد چگونه وارد کشور شود، چگونه ایران‌شناسی داشته باشد، چگونه با زبان فارسی بیشتر آشنا شود، چگونه اقامت خوبی را تجربه کند و با خانواده‌‌اش به چه ترتیب همراه باشد یا موضوعاتی مانند سلامت او و چگونگی ورود به این مسائل، مواردی است که با مأموریت شرکت ما به نوعی همخوانی دارد و در حال برنامه‌‌ریزی برای آنیم.» او توضیح داد: «در حال حاضر حجم تقاضایی که از سوی همکاران دانشگاه آزاد وجود دارد، آنقدر زیاد است و مطالبات انباشته‌‌شده‌‌ای در این حوزه داریم که امیدواریم بتوانیم پاسخ خوبی به این خواسته‌ها بدهیم. فعلا برنامه ما برای حداقل یک سال آینده، متمرکز بر خانواده دانشگاه آزاد است اما ان‌شاء‌الله در آینده اگر بتوانیم پاسخ خوبی به همکاران عزیز بدهیم، وارد فضاهای دیگر خواهیم شد و خدمات را به اقشار دیگر نیز توسعه خواهیم داد.» 

مدیرعامل شرکت تگتاپ در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا این شرکت می‌‌تواند آورده مالی برای دانشگاه داشته باشد گفت: «بله، قطعا می‌تواند داشته باشد اما تاکید دانشگاه بر این است که هر درآمد یا سودی در این حوزه کسب می‌‌شود، در راه ارائه خدمات بهتر به همکاران صرف شود. به ‌عبارت‌ دیگر، هدف این است هم همکاران دانشگاهی و هم دانشجویان عزیزمان در این حوزه، خدمات بهتری دریافت کنند.» روانشادنیا درخصوص افرادی که عضوی از خانواده دانشگاه آزاد محسوب می‌شوند، ولی به سامانه «ساجد» دسترسی ندارند و چگونگی استفاده آنها از خدمات این شرکت گفت: «ما به‌عنوان یک شرکت، کارگزار دانشگاهیم تا عملیات را انجام دهیم. اینکه چه کسانی مشمول این طرح‌ها می‌‌شوند توسط مدیریت رفاهی دانشگاه تعیین شده و از آن مسیر دنبال می‌‌شود. اگر عزیزان تکلیفی برای ما در هر حوزه‌ای تعیین کنند، وظیفه ماست که خدمات لازم را ارائه دهیم.»

مرتبط ها