کد خبر: 196756

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه به پایان رسید اما…

حواشی اعتراض شهاب حسینی ادامه دارد

مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران درحالی چهارشنبه، دوّم آبان با حضور جمعی از سینماگران و در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد که خالی از حاشیه نبود.

شهاب حسینی که یکی از داوران بخش مسابقه سینمای ملّی در اختتامیه این جشنواره بود نسبت به نحوه تقدیر خارج از عرف دیگر داوران در رابطه با برخی از فیلم‌ها واکنش نشان داد و گفت که با تقدیر خارج از روال داوری جشنواره‌ها نمی‌توان فیلمساز خوب تربیت کرد. مخاطب سخنان شهاب حسینی احمد‌رضا معتمدی، داور بخش بین‌الملل جشنواره بود که خارج از عرف داوری یک کارگردان را به روی سن فراخواند و از وی به تعریف و تمجید پرداخت. کمال تبریزی یکی از داوران بخش مسابقه سینمای ایران در پی این اتفاقات در یادداشتی نوشت که همه نامزدها و برندگان بخش مسابقه سینمای ایران، جمع‌بندی و نظر نهایی همه داوران بوده و هیچ‌گونه اعمال نظری خارج از هیئت داوری بر تصمیم جمعی اعمال نگردیده است.

شهاب حسینی بعد از این حواشی استوری در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و درباره صحبت‌هایش توضیح داد. او در بخشی از این متن نوشته است: «گویا پس از سخنان بنده در مراسم اختتامیه این تصور به وجود آمده که اعتراض بنده به دخل و تصرف در آراء داوری در بخش ملی بوده است. لازم به ذکر است که آراء هیئت محترم داوران منطبق بر انتخاب هایی بود که انجام شد و چنانچه قصدی بر دخل و تصرف در آراء هیئت داوران به صورت سفارشی و فرمایشی وجود داشت، اینجانب در دم انصراف می دادم؛ چرا که شان هیئت داوری اجل بر هر مصلحتی است. مقصود آثار ضعیف و بی تأثیری بود که توسط ارگانها و نهادهای غیر مربوط و غیر متخصص مورد تقدیر قرار گرفت و حرف بر سر این است که اینگونه حمایت ها میتواند به حق اتفاق بیفتد و نه صرفاً به دلیل منویاتی که آنان به دنبال آن هستند. سعی بر آن شد که هدف این انتقاد را به سوی جناب آقای معتمدی گرامی بچرخانند و باز لازم به ذکر است که اصلاً چنین نیست و ایشان به مانند هر استاد دیگری حق دارند شاگرد خلف خود را مورد تشویق قرار دهند.»

البته حواشی بعد از مراسم اختتامیه هم ادامه پیدا کرد؛ سروش البخشی‌نائینی تهیه‌کننده و کارگردان «فلسطین در چشم‌های من» -که اوّلین فیلم هایپررئال با هوش مصنوعی در سینمای ایران است- نسبت به داوری غیرحرفه‌ای این جشنواره اعتراض کرد.

مرتبط ها